Ducati Monster M900 maakt raar geluid bij veel gas

kirvis

Rookie
11 sep 2009
16
1
Utrecht
Hallo allemaal,

Ik ben nog niet zo heel lang de gelukkige bezitter van een mooie Ducati M900 uit 1994. Nu heb ik voor volgende week een afspraak staan bij de garage voor een grote beurt, maar zou ik graag morgen en overmorgen nog even lekker een eindje gaan rijden.

De Duc maakt echter een vreemd geluid bij veel gas geven. Gebeurde dit eerst alleen bij heel snel het gas opengooien, afgelopen week werd het erger. Bij het inhalen en soms zelfs bij optrekken vanaf stilstand.

Het is moeilijk het geluid en het gevoel te beschrijven, maar ik zal een poging doen. Als het gas opengetrokken wordt klimt ie eerst lekker in de toeren. Op een zeker moment (niet bij een vast toerental) lijkt het alsof ie wat moeilijker gaat lopen. Hij begint bijna een beetje sputterend te lopen en de motor begint ook meer te trillen. Ook lijkt ie vermogen te verliezen.

Als ik bijvoorbeeld vanuit de eerste versnelling doorschakel verdwijnt het geluid en het gevoel. Het begint weer als ik wat meer gas geef.

Mijn vraag is: heeft iemand hier misschien ervaring mee en heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Ik wil dit weekend graag lekker gaan rijden, maar als dat niet verstandig zou zijn wacht ik liever tot na de grote beurt. Tenslotte moet ik ook nog op een fatsoenlijke manier bij de garage zien te komen.

Groeten,

Kirvis
 
Gokje, platenpakket van de koppeling te dun geworden? M900 heft een droge koppeling, dan dus 1 dunne ongevoerde plaat eruit, en 1 dikke ongevoerde plaat terugzetten.

die heeft hij vast niet liggen

misschien even uit elkaar halen, schoonmaken, gevoerde platen beetje opschuren en weer monteren. check meteen even of het lagertje in je drukplaat nog lekker soepel loopt>>> let op dat de drukplaat er weer opgaat zoals hij eraf kwam, dus merktekes goed.
 
Laatst bewerkt:
Mmm, goede suggestie.. Kan ik dat checken door de drukplaat los te halen? Ik heb overigens geen idee of mijn koppeling nog asbest bevat, ook wel een beetje benieuwd naar hoe ik dat kan checken.

Gevoelsmatig moet ik echter zeggen dat ik eerder het gevoel heb dat het aan de motor ligt, niet aan de overbrenging. De motor maakt namelijk een beetje een vreemd geluid, alsof ie een beetje geknepen wordt. Bijvoorbeeld dat ie geen goed mengsel krijgt voor ontbranding, alsof ie een beetje verzopen wordt ofzo..

iig zal ik morgen even kijken naar de drukplaten, als ik er achter ben of het wel of niet asbest bevat.
 
Mmm, goede suggestie.. Kan ik dat checken door de drukplaat los te halen? Ik heb overigens geen idee of mijn koppeling nog asbest bevat, ook wel een beetje benieuwd naar hoe ik dat kan checken.

Gevoelsmatig moet ik echter zeggen dat ik eerder het gevoel heb dat het aan de motor ligt, niet aan de overbrenging. De motor maakt namelijk een beetje een vreemd geluid, alsof ie een beetje geknepen wordt. Bijvoorbeeld dat ie geen goed mengsel krijgt voor ontbranding, alsof ie een beetje verzopen wordt ofzo..

iig zal ik morgen even kijken naar de drukplaten, als ik er achter ben of het wel of niet asbest bevat.

asbest komt al een tijdje niet voor in die dingen( maar zowiezo even oppassen met inademen van die kleine stofdeeltjes) je kan het ook goed met water afspoelen.

Check ook meteen of je luchtfilter niet dicht zit, die veroorzaakt natuurlijk ook problemen als je hoger in toeren komt. Ook je brandstoffilter in je tank kan vol zitten met troep, krijg je ook last van een inhoudende motor bij hogere toeren.
 
Gokje, platenpakket van de koppeling te dun geworden? M900 heft een droge koppeling, dan dus 1 dunne ongevoerde plaat eruit, en 1 dikke ongevoerde plaat terugzetten.

Je slaat de spijker op de kop! Vanmorgen de koppeling uit elkaar gehaald; de platen waren helemaal versleten. Heb meteen vanmiddag bij Goedhart meteen een nieuwe set platen gehaald. Hij trekt weer lekker nu, en maakt vele malen minder geluid als ik de koppeling indruk. Wel lijkt ie nu iets meer geluid te maken als de plaat druk geeft, ook in de vrij. Maar goed, laat er komende week nog wel even naar kijken met de grote beurt.

Bedankt voor de tips in ieder geval!
 
Je slaat de spijker op de kop! Vanmorgen de koppeling uit elkaar gehaald; de platen waren helemaal versleten. Heb meteen vanmiddag bij Goedhart meteen een nieuwe set platen gehaald. Hij trekt weer lekker nu, en maakt vele malen minder geluid als ik de koppeling indruk. Wel lijkt ie nu iets meer geluid te maken als de plaat druk geeft, ook in de vrij. Maar goed, laat er komende week nog wel even naar kijken met de grote beurt.

Bedankt voor de tips in ieder geval!

Begrijp dat het probleem is opgelost, mooi zo. Snap niet helemaal waarom je een slechtere loop hebt gehad.

Wat je ook nog even zou kunnen controleren is de kopbouten. Bij dat bouwjaar kunnen er bouten inzitten die kapot gaan. Je kan de goede kopbouten herkennen aan de roest. De slechte zijn van alu. Toch zijn er veel van alu die wel heel blijven. Wanneer er één stuk is (zit dan gewoon los) krijg je ook een slechtere loop en lawaai op toeren.
 
Je slaat de spijker op de kop! Vanmorgen de koppeling uit elkaar gehaald; de platen waren helemaal versleten. Heb meteen vanmiddag bij Goedhart meteen een nieuwe set platen gehaald. Hij trekt weer lekker nu, en maakt vele malen minder geluid als ik de koppeling indruk. Wel lijkt ie nu iets meer geluid te maken als de plaat druk geeft, ook in de vrij. Maar goed, laat er komende week nog wel even naar kijken met de grote beurt.

Bedankt voor de tips in ieder geval!

als je hem goed uitvult kan je het geluid in de vrij verder reduceren. Ook kun je gebruik maken van een biggelaar koppelingsmodificatie, geen gerammel meer en veel langere levensduur van je koppelingskorf e.d.
 
als je hem goed uitvult kan je het geluid in de vrij verder reduceren. Ook kun je gebruik maken van een biggelaar koppelingsmodificatie, geen gerammel meer en veel langere levensduur van je koppelingskorf e.d.


Maar als ik het dus goed begrijp is het gerammel dat ik nu hoor normaal? Op zich vind ik het gerammel niet erg, alleen rammelt ie ook tijdens het rijden en in de vrij. En dat was voorheen niet het geval, dus dan klinkt dat wel ineens vreemd. Ik zou kunnen kijken of ik een metalen plaat van de oude koppeling er tussen kan zetten, of is dat geen optie?
 
Maar als ik het dus goed begrijp is het gerammel dat ik nu hoor normaal? Op zich vind ik het gerammel niet erg, alleen rammelt ie ook tijdens het rijden en in de vrij. En dat was voorheen niet het geval, dus dan klinkt dat wel ineens vreemd. Ik zou kunnen kijken of ik een metalen plaat van de oude koppeling er tussen kan zetten, of is dat geen optie?
Zoals TSC schreef: met de modificatie is hij rammelvrij.... en gaat langer mee.... zoals de mijne al 95k probleemloos......

Maarja, je hebt van puristen die dat gerammel leuk vinden en erop geilen...... :?
 
Zoals TSC schreef: met de modificatie is hij rammelvrij.... en gaat langer mee.... zoals de mijne al 95k probleemloos......

Maarja, je hebt van puristen die dat gerammel leuk vinden en erop geilen...... :?


95K? Klinkt goed! Zeker gezien het feit dat de oude platen al volledig kapot waren na net 26K.

De nieuwe set platen heeft me 180 euro gekost. Enig idee hoe ik aan die modificatie kom, of het makkelijk te installeren is en wat de kosten zijn?
 
95K? Klinkt goed! Zeker gezien het feit dat de oude platen al volledig kapot waren na net 26K.

De nieuwe set platen heeft me 180 euro gekost. Enig idee hoe ik aan die modificatie kom, of het makkelijk te installeren is en wat de kosten zijn?
100 euro incl. materialen.....kijk op de site van vd Biggelaar

Nogmaals, dat gerammel vind ik helemaal niks van de platen die inslaan op je korf. Dat die sukkels in Bologna het niet std monteren.... of ze willen je op kosten jagen voor nieuwe setjes.... ;)
 
95K? Klinkt goed! Zeker gezien het feit dat de oude platen al volledig kapot waren na net 26K.

De nieuwe set platen heeft me 180 euro gekost. Enig idee hoe ik aan die modificatie kom, of het makkelijk te installeren is en wat de kosten zijn?

Je kan ze vinden op www.biggelaar-performance en dan bij onderhoud staat ergens de prijs vermeld. Maar je kan ze dinsdag ook even bellen, misschien wel makkelijker.

Weet niet of je handig bent, maar met een beetje kennis en handigheid kom je er zeker wel.

Dat hij ook rammelt in zijn versnelling duid wel op heel veel ruimte en dat het met versleten platen niet was is wel een beetje vreemd..... twee ongevoerde platen lijkt met niet een goed idee, maar heb je er wel net zoveel platen tussen als voorheen? Heb je ook nieuwe stalen tussenplaten gekocht en zijn deze dunner?
ALs je tussenplaten over hebt dan even kijken of er een dikkere tussen zit. zoja die dan vervangen voor een dunnere.

Je kunt je vraag ook even stellen bij het monster topic > Wie heeft er een Ducati Monster? Deel 18

of in het ducati topic deel 45 > Ducati-Topic deel 45 " Rood = sneller "

Misschien dat er mensen hdie hier niet komen het pasklare antwoord voor je hebben.
 
Dat hij ook rammelt in zijn versnelling duid wel op heel veel ruimte en dat het met versleten platen niet was is wel een beetje vreemd..... twee ongevoerde platen lijkt met niet een goed idee, maar heb je er wel net zoveel platen tussen als voorheen? Heb je ook nieuwe stalen tussenplaten gekocht en zijn deze dunner?
ALs je tussenplaten over hebt dan even kijken of er een dikkere tussen zit. zoja die dan vervangen voor een dunnere.

Heb origineel setje van Ducati Spareparts gekocht bij Goedhart en dat met behulp van de Haynes manual geïnstalleerd. (Aanrader trouwen, die Haynes manual). Het nieuwe setje is echter niet exact hetzelfde als het oude setje.

Er kwamen 8 gevoerde en 8 ongevoerde platen uit. Wat erg vreemd was, is dat de drukplaat contact maakte met een gevoerde plaat, met als gevolg dat ie ook behoorlijk versleten is. Gelukkig heb ik al een nieuwe besteld.

Wat ik er in heb gedaan is het volgende: 9 ongevoerde platen en 7 gevoerde platen. Haynes zegt dat dat de normale configuratie is, en over de oude configuratie staat er dat dat alleen bij hele oude modellen voor komt, en dat bij vervanging de nieuwe configuratie geïnstalleerd kan worden.

In de nieuw configuratie begin ik trouwens met twee ongevoerde platen op elkaar (n.a.v. Haynes), dan steeds afwisselen met een gevoerde plaat en eindigen met een ongevoerde plaat. Dit lijkt mij beter, aangezien die laatste ongevoerde plaat dus altijd meedraait met de drukplaat, waardoor deze gespaard wordt.

Ik kan vanmiddag wel even het hele pakket er uit halen en kijken of de totale dikte afwijkt van die van het oude pakket. En dan misschien toch even kijken of ik niet nog een dunne ongevoerde plaat heb liggen die er tussen past.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan