Ducati Monster M900ie '01 gas blijft 'hangen'

Vinalez

MF'er
3 okt 2013
67
2
Hallo motorrijders/techneuten.

Ik heb een monster 900 injectie uit 2001 en die krijg ik niet goed te lopen.
Accelereren gaat prima, volledig vermogen etc.
Ga je van het gas af, dan zakt de motor in toeren, maar blijft hij altijd hangen bij 3000 rpm. Soms een seconde of 1 a 2, maar soms ook een seconde of 10.

Wat al gedaan/gecontroleerd is is het volgende:
1) gaskabels etc van de throttlebodies zijn gesmeerd en alles loopt vrij. Gasklep blijft niet fysiek hangen;
2) Throttle position sensor afgesteld bij ducati specialist, even als
3) CO afgesteld
4) Gaskleppen gesynchroniseerd
5) Gecheckt op valse lucht met remmenreiniger, geen effect.

Ik hoop dat ik met dit bericht iemand kan vinden die hier ervaring mee heeft, of me een tip kan geven. Mocht er informatie nodig zijn, kan ik wel een paginatje vol schrijven!

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord! Choke is het niet, die komt helemaal vrij.
Lek rond de uitlaatpakkingen zou kunnen. Zitten ook (originele) slip-on dempers op die sowieso iets lekken. Maar kan eventueel uitlaat lekkage dit gedrag veroorzaken?
 
Misschien zit er een verkeerde mapping in de ecu?
Dat ze een race mapping er in geschoten hebben waarmee voorkomen wordt dat tijdens snel terug schakelen het achterwiel blokkeert
 
Misschien zit er een verkeerde mapping in de ecu?
Dat ze een race mapping er in geschoten hebben waarmee voorkomen wordt dat tijdens snel terug schakelen het achterwiel blokkeert
Er zitten geen elektronische gaskleppen op deze fiets. Dicht is dicht. Sommige Monsters hebben wel een slipperclutch, maar of de 900 dat ook had, durf ik niet te zeggen.
 
Er zitten geen elektronische gaskleppen op deze fiets. Dicht is dicht. Sommige Monsters hebben wel een slipperclutch, maar of de 900 dat ook had, durf ik niet te zeggen.
idd gewoon met kabeltje bediend, toerentalverhoger ook met een kabeltje
stuur draaien in alle standen als hij dan sneller gaat draaien heb je het probleem gevonden.

en idd ook geen slipperclutch (maar die doet ook niets met het gasklephuis)
 
Hallo motorrijders/techneuten.

Mijn vriendin heeft een Monster 900 injectie uit 2001 en die krijgen we maar niet goed te lopen.
Accelereren gaat prima, volledig vermogen etc.
Ga je van het gas af, dan zakt de motor in toeren, maar blijft hij altijd hangen bij 3000 rpm. Soms een seconde of 1 a 2, maar soms ook een seconde of 10.

Wat al gedaan/gecontroleerd is is het volgende:
1) gaskabels etc van de throttlebodies zijn gesmeerd en alles loopt vrij. Gasklep blijft niet fysiek hangen;
2) Throttle position sensor afgesteld bij ducati specialist, even als
3) CO afgesteld
4) Gaskleppen gesynchroniseerd
5) Gecheckt op valse lucht met remmenreiniger, geen effect.

Ik hoop dat ik met dit bericht iemand kan vinden die hier ervaring mee heeft, of me een tip kan geven. Mocht er informatie nodig zijn, kan ik wel een paginatje vol schrijven!

Alvast bedankt!

Ik zou haast gaan denken dat de vlinderkleppen vervuild zijn en daardoor soms niet helemaal sluiten, is de TPS sensor uit te lezen?
Maar je zegt dat de gasklep niet fysiek blijft hangen...
Of anders slijtage en/of lekkage langs de as van de vlinderkleppen dat hij daar valse lucht trekt.
Maar je zegt dat er gecontroleerd is op valse lucht...

Ergens gaat er iets fout.
 
Bedankt voor de (veelal) waardevolle tips. De motor lijkt erg rijk te lopen gezien een hoog verbruik, af en toe een backfire in de airbox en het probleem zoals omschreven. Ik vermoed nu het onjuist inspuiten van de injectoren, dus heb de injectoren gisteren opgestuurd om een het inspuitbeeld en de flow te testen/meten, ultrasoon te reinigen, en dan opnieuw testen. Ook heb ik de brandstofdruk regelaar uitgebouwd en getest, die opent netjes bij 300kpa, dus die bouw ik er weer terug in.

Wat betreft de vlinderkleppen/valse lucht. Ik heb wel gezien dat de throttlebodies intern slijtage laten zien aan de wanden door contact met de kleppen. Dus daar zou eventueel wel iets meer lucht langsheen kunnen komen dan dat initieel het geval was toen hij 19 jaar geleden als nieuw verkocht werd. Maar omdat het een injectie motor is zou hij daar toch iets minder last van moeten hebben meen ik. Uiteindelijk zal hij zijn inspuiting dusdanig naar beneden moeten gooien bij gas dicht dat er weinig valt te verbranden. Maar ik hou hem in gedachten.

eerst maar eens kijken of de injectoren nog binnen specificatie zijn. Als dit niet het geval is, zou dat veel verklaren.
 
Er zit geloof ik een temperatuur sensor naast de koplamp , doet die wel wat hij moet doen
Ik heb dezelfde monster , wat betreft injectoren soms hikt mijn motor , ik gooi er dan een flesje injectoren reiniger in en dan is het snel over ( binnen 1 tank )
 
Dat is ook een goede tip, van die temperatuur sensor. Ik heb de water/olie sensor gecontroleerd maar deze sensor heb ik over het hoofd gezien. Zal hem eens doormeten en de stekkers controleren.
 
Er zit geloof ik een temperatuur sensor naast de koplamp , doet die wel wat hij moet doen
Ik heb dezelfde monster , wat betreft injectoren soms hikt mijn motor , ik gooi er dan een flesje injectoren reiniger in en dan is het snel over ( binnen 1 tank )

Ik heb de sensor losgehaald, stekker ziet er goed uit. Zal de bekabeling eens meten vanaf ECU naar de sensor.
De weerstand door de sensor is 3000 ohm, 3k ohm bij laten we zeggen 24°C. Hij zakt als ik er overheen adem. Dus de NTC is niet defect, alleen ik vroeg me af of 3k ohm niet erg veel is? Iemand een idee wat dit zou moeten zijn. Het is een magneti marelli 08-03ats05?
 
Oke, ik ga dit topic toch voorzichtig nieuw leven inblazen.
Het heeft een tijdje stil gelegen, maar ondertussen tevergeefs toch weer het e.e.a gedaan. D.w.z:

- Injectoren laten testen, ultrasoon reinigen en wederom testen, zijn weer als nieuw;
- TPS sensor eruit gehaald en controleren. Signaal waardes zijn goed (non-liniear, volgens een grafiekje die ik had gevonden op internet). geen hysterese , en geen interne speling.
- Brandstofdruk regelaar getest op openingsdruk --> goed
- Brandstof retourleiding vervangen (oude was een beetje geknikt bij de tank).
- Pakkingen inlaat kelken op het blok wederom vervangen ter uitsluiting van valse lucht.

Het probleem zit er nog steeds in.

Er is iets dat me is opgevallen, en ik hoop dat iemand er ervaring mee heeft. Of zo lief is om het op te meten bij zijn eigen Ducati :). De sensor voedingsspanning van de TPS is nominaal 5V. Alleen op deze Monster is dat niet perfect 5 volt. Het is ongeveer 5 volt bij contact aan, motor uit. Maar als de motor loopt veranderd deze, dan word het ~5.05. Als ik dan de lichten aan zet, word het ~4.9 volt. Ook als ik gas geeft, veranderd deze. Dit heeft een direct effect op de sensor output, want die fluctueert mee op de voedingspanning. Gevoelsmatig lijkt me dit onjuist. Ik heb zelf geprobeerd om met een externe transformator de sensor exact 5.0V te voeden, en alleen sensor signaal naar de ECU te sturen. Helaas is de ECU slimmer dan ik dacht, want die herkent dat de TPS niet gevoed word, dus de motor loopt dan super beroerd. Helaas.

Heeft iemand nog ideeën, of weet iemand wat normaal is qua voeding van de TPS? En als iemand zin heeft om zelf eens de multimeter erop te zetten tijdens deze lockdown, dat zou heel erg waardevol voor mij zijn. Voor deze modellen is de TPS identiek:


MH900E
MH900e2002
MONSTER
4002005 - 2008
6202002 - 2006
620S2002 - 2003
7502002
750S2002
8002003
800S2003
9002000 - 2002
900S2000 - 2001
10002003
1000S2003
SPORTTOURING
ST22000 - 2003
SUPERBIKE
748R2000 - 2002
996R2001
9982002
998S Bostrom-Bayliss2002
998R2002
998 Matrix2004
998S FE2004
SUPERSPORT
750S2001 - 2002
750SS2000 - 2002
900S2002
900SS2000 - 2002
620S2003
800S2003
800SS2003
1000SS2003
 
Ik had eenzelfde probleem en dat kwam omdat de vorige eigenaar het stationair toerental laag had gezet op een vreemde manier. Omdat er vanalles aan gefrutst was heb ik alles opnieuw af moeten stellen.

Deze website heeft mij goed geholpen bij het begrijpen hoe het systeem werkt en hoe het afstellen gedaan wordt. Bijgevoegd als bijlage ook een lap tekst van een website die niet meer beschikbaar is.

Hieronder mijn ervaring.

Het goed krijgen van de TPS in rust stand is enorm belangrijk als je hem opnieuw afsteld. Het lijkt allemaal weinig, maar om lekker te lopen moest die van mij echt op 150mV bij ZACHT gesloten gaskleppen. Laat je hem te hard dichtknallen door het gas hard dicht te doen dan zit je er zo 10~20mV naast. De gaskleppen moet ook echt helemaal vrij zijn, alle stelschroeven los.

Stationair heb ik hem op 462mV staan, daar loopt hij prettig bij mij. Bij lagere waardes ging hij arm lopen met een niet terugvallend stationair toerental als gevolg.

Als laatste tip: air bleeds zijn om te synchroniseren, niet om het stationair toerental te stellen. Daar wordt het veel voor misbruikt, brengt alleen maar ellende.
 

Bijlagen

  • maintenance_tips.txt
    5,6 KB · Weergaven: 10
Terug
Bovenaan Onderaan