ducati monster of buell?

Anonieme gebruikert

MF veteraan
6 jan 2005
1.536
1
Gegroet iedereen,

wil me een naked bike aanschaffen, maar twijfel tussen Ducati Monster (liefst een 900, tweedehands dus), of een Buell.
Enige argumenten voor of tegen deze motoren?
 
Weet je 100% zeker dat je een monster of een buell wilt??
Er zijn namelijk modellen op deze prachtige wereld O-)
KIJK en HUIVER :9~ ;)
full
 
Diezelfde vraag heb ik me vorig jaar ook gesteld. Om de keuze te kunnen maken heb ik de Monster (600) en een Buell XB12R gereden. De Buell is het uiteindelijk geworden. De Monster viel wat tegen wat betreft vermogen na 2 jaar R1 te hebben gereden. Het vermogen in de Buell is geweldig te noemen. Samen met het koppel ben je het eerste weg bij de streep, ze komen je wel weer voorbij daarna maar goed. ;) Bochtenwerk was op de Buell stukken beter dan op de monster. Wellicht door de zeer korte wielbasis en dat al het gewicht in het midden van de motor ligt en laag ligt. De Buell is de eerste fiets waar ik rullen aan de rand van de band kon rijden. Lukte me met de R1 niet eens.

Uiteindelijk heb ik die Buell weer weg gedaan omdat ik ook veel voor het werk binnen stad rij. En dan is de koppeling van de Buell erg zwaar en hij bokt onder de 2500 toeren voor het grote koppel. Het gaat hem gewoon te langzaam. De Monster had daar minder last van door het vermogen wat minder was. Dat zijn de ervaringen die ik heb opgedaan. Misschien helpt het er aan te denken als je een proefrit doet.

Summary,
Monster
Stuurt lekker, weinig vermogen

Buell,
Stuurt nog lekkerder en heeft goed vermogen en koppel. Maar is een fiets die moet rijden. Fiets is wel iets meer bijzonder. Tank in frame, schijfrem aan de buitenkant, olie carter in achterbrug.
 
Diezelfde vraag heb ik me vorig jaar ook gesteld. Om de keuze te kunnen maken heb ik de Monster (600) en een Buell XB12R gereden. De Buell is het uiteindelijk geworden. De Monster viel wat tegen wat betreft vermogen na 2 jaar R1 te hebben gereden. Het vermogen in de Buell is geweldig te noemen. Samen met het koppel ben je het eerste weg bij de streep, ze komen je wel weer voorbij daarna maar goed. ;) Bochtenwerk was op de Buell stukken beter dan op de monster. Wellicht door de zeer korte wielbasis en dat al het gewicht in het midden van de motor ligt en laag ligt. De Buell is de eerste fiets waar ik rullen aan de rand van de band kon rijden. Lukte me met de R1 niet eens.

Uiteindelijk heb ik die Buell weer weg gedaan omdat ik ook veel voor het werk binnen stad rij. En dan is de koppeling van de Buell erg zwaar en hij bokt onder de 2500 toeren voor het grote koppel. Het gaat hem gewoon te langzaam. De Monster had daar minder last van door het vermogen wat minder was. Dat zijn de ervaringen die ik heb opgedaan. Misschien helpt het er aan te denken als je een proefrit doet.

Summary,
Monster
Stuurt lekker, weinig vermogen

Buell,
Stuurt nog lekkerder en heeft goed vermogen en koppel. Maar is een fiets die moet rijden. Fiets is wel iets meer bijzonder. Tank in frame, schijfrem aan de buitenkant, olie carter in achterbrug.

Is ook wel een heel groot verschil in CC's 600cc of een 1200cc! dus dan is het niet raar dat de Buell meer vermogen heeft. Het blijven allebei mooi motoren....ga eerst eens proefrijden :+

Groet,
MS4s
 
Testrit zal idd nodig zijn, maar dan blijft het nog een moeilijke keuze vrees ik. Moet zowel geschikt zijn om in de stad mee te rijden als om er langere afstanden mee te doen.
En alleen al de look van beide bikes maakt het moeilijk om te kiezen.

Een voorbeeldje uit het aanbod:

 
Testrit zal idd nodig zijn, maar dan blijft het nog een moeilijke keuze vrees ik. Moet zowel geschikt zijn om in de stad mee te rijden als om er langere afstanden mee te doen.
En alleen al de look van beide bikes maakt het moeilijk om te kiezen.

Een voorbeeldje uit het aanbod:

Dit plaatje is van de Lightning... Mocht je ooit een passagier achterop nemen dan is het wijs dit even uit te proberen tijdens de proefrit want dat zitje is niet echt groot... Er is meer ruimte op de Firebolt.
 
Is ook wel een heel groot verschil in CC's 600cc of een 1200cc! dus dan is het niet raar dat de Buell meer vermogen heeft. Het blijven allebei mooi motoren....ga eerst eens proefrijden :+

Groet,
MS4s

Ik was ook niet verbaas dat het vermogen minder was maar ik was wel teleurgesteld. Komt wellicht door de R1. Van 1000CC 150 PK -> 600CC 80PK is een te grote stap. Maar omdat het van 4 naar 2 cilinders ging wilde ik het wel testen. Het is heel anders rijden. :)

De reden voor mij om minder CC's (lees KW's) te nemen was ook wel verbonden met de verzekering. Die is op een R1 nogal aan de hoge kant...

Ik heb de Monster S4 nog overwogen maar ook voor die fiets was de verkering duur.
 
Wat betaal je gemiddeld voor een motorverzekering? Moet dat natuurlijk ook nog in m'n budget inpassen en gezien mijn leeftijd (21 als ik de verzekering zal afsluiten) mag ik mij waarschijnlijk sowieso al aan een gepeperde rekening verwachten.
 
Een 600 heeft geen 80pk..hooguit 60.
[...]

Sorry, ik was te enthousiast
Type L-twin cylinder, 2 valves per cylinder Desmodromic; air cooled
Displacement 618 cc
BorexStroke 80 x 61.5 mm
Compression Ratio 10.5:1
Power* 46.4 kw - 63 hp @ 9500 rpm
Source Ducati website.

Maar goed, is nog minder...

En de verkering was der wel, de verzekering was me te duur... :+
 
Ik heb nog nooit op een Buell gereden, dus qua rijeigenschappen weet ik het niet. Qua looks, voor mij absoluut de monster. Maar zoals altijd wanneer je twijfelt over de looks: een testritje zal het leren...
 
Sorry, ik was te enthousiast
Type L-twin cylinder, 2 valves per cylinder Desmodromic; air cooled
Displacement 618 cc
BorexStroke 80 x 61.5 mm
Compression Ratio 10.5:1
Power* 46.4 kw - 63 hp @ 9500 rpm
Source Ducati website.

Maar goed, is nog minder...

En de verkering was der wel, de verzekering was me te duur... :+

Ik heb ook proef gereden op de Buell en op een Monster s4.......laat zich raden.
Ik vond de Buell heerlijk....toen ik van de s4 afstapte was ik stil.....heel stil.
De s4 is nu al weer 3 jaar oud. :]
 
Ducati monster van 99 in Uk voor 3750!...topic in gezocht en gevonden van een vriend van mij is Engeland...leuk...lees goedkoop alt voor de buell?
 
Monster zie je overal al, ik zou voor de Buell gaan voor dat beetje exclusiviteit dat de monster mist, maaarrrr ik heb er nog nooit op gereden ;)
 
Laatst bewerkt:
Monster zie je overal al, ik zou voor de Buell gaan voor dat beetje exclusiviteit dat de monster mist, maaarrrr ik heb er nog nooit op gereden ;)
Je woordkeuze toch maar een beetje verlegd om de monsterrijdende mensheid met ietwat lange tenen te ontzien? ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan