Ducati Monster

Piet156

MF'er
22 jan 2008
118
0
Beste forumbezoekers,

Sinds 2 maanden ben ik klaar met studeren en eindelijk wat geld aan het verdienen. Ik probeer iedere maand wat geld te sparen zodat ik volgende zomer eindelijk mijn motorrijbewijs kan gaan gebruiken. Ik ben al de trotse bezitter van een Alfa Romeo 156 en ben ervan overtuigd dat er ook een motor moet komen met Italiaans bloed. Zoals de topictitel al doet vermoeden ben ik aan het sparen voor mijn eigen Ducati Monster. Aangezien ik nog weinig ervaring of kennis heb van dit model wil ik hier om wat informatie vragen;

Ik heb zo'n 4 á 5000 euro te besteden aan een Monster en wil graag weten wat jullie aanraden aan welk model, bouwjaar, enz ik deze het best kan besteden.
Is het raadzaam om te selecteren op bouwjaar? De Monsters uit '93 / '94 zijn uiteraard te vinden in mijn prijsklasse maar dat is toch al 14 jaar oud. Zijn er bepaalde mankementen gerelateerd aan een bepaald bouwjaar bijvoorbeeld (productiefoutjes wellicht?). Is er daarnaast wat te zeggen over een maximale km.stand waarop ik een Monster zou moeten selecteren of is dit puur afhankelijk van het onderhoud wat aan de motor is uitgevoerd? Persoonlijk ben ik een beetje huiverig voor dit model met meer als 40.000km op de klok.

Ik ben minimaal op zoek naar een 750, maar de cilinderinhoud mag uiteraard meer zijn zolang ik binnen het budget blijf. Zijn er mensen die meerdere Monsters in bezit hebben (gehad) met verschillende cilinderinhoud, en zo ja, wat is het merkbare verschil of wat is aan te raden?

Zijn er daarnaast nog noemenswaardige weetjes die ik in de gaten moet houden? Bijvoorbeeld wat betreft de onderhoudsfrequentie of aankooptips?

Alvast hartelijk dank voor jullie informatie, ik hoop vanaf volgende zomer een voorsteltopic te openen met foto's van mijn Monster! :P

Groet Pieter
 
Niemand die een Monster rijdt of mij wat meer informatie kan verschaffen?!
 
Als het niet perse een Ducati hoeft te zijn zijn er ook andere alternatieven.

Stond een beetje voor hetzelfde dilemma met ongeveer hetzelfde budget en heb toen voor een Cagiva Raptor 1000 gekozen.

Zelfde ontwerper als de Ducati Monster (Miguel Angel Galuzzi), Trellis frame van MV Agusta en het blok is van de Suzuki TL1000S en terug getuned op koppel, 105PK en 90Nm op het achterwiel.

Grote voordeel is dat de beurtjes een stuk goedkoper zijn als van de Duc en je niet bij 40k km je complete blok hoeft te reviseren.. Je mist wel een droge koppeling met de typische duc rammel, maar je hebt zeker de fun van een Italiaanse V-twin :]

cagiva-raptor-1000-2.jpg
 
Een Cagiva kopen in plaats van een Ducati is net zoiets als een Fiat kopen in plaats van een Alfa
Is heel misschien op de hele korte duur verstandig
Maar zeg nou zelf zo'n Cagiva mist de klasse net zoals Fiat
En als je een monster zoekt altijd voor een 900 gaan,een 750 heeft geen droge koppeling en ik voorspel je nu dat je elke keer dat je een Monster met droge ziet je daar spijt van hebt
Aanrader zijn de 900 uit 2000 en 2001 (heb ik zelf ook :) ) heb je injec met nog een eenvoudige ECU waar je geen last van hebt
Al is een ouwe 900 met Keihins ook niet teversmaden
 
Als het niet perse een Ducati hoeft te zijn zijn er ook andere alternatieven.

Stond een beetje voor hetzelfde dilemma met ongeveer hetzelfde budget en heb toen voor een Cagiva Raptor 1000 gekozen.

Zelfde ontwerper als de Ducati Monster (Miguel Angel Galuzzi), Trellis frame van MV Agusta en het blok is van de Suzuki TL1000S en terug getuned op koppel, 105PK en 90Nm op het achterwiel.

Grote voordeel is dat de beurtjes een stuk goedkoper zijn als van de Duc en je niet bij 40k km je complete blok hoeft te reviseren.. Je mist wel een droge koppeling met de typische duc rammel, maar je hebt zeker de fun van een Italiaanse V-twin :]

[http://katalog-motocyklu.cz/img/cagiva-raptor-1000-2.jpg (afbeelding)]
uhh.. hoe kom je erbij dat je met 40k km je gehele blok moet reviseren?? heb je feiten, bewijzen etc??

Mijn Duuc blok staat nu op 96134 km zonder enige revisie.. staat ook nergens voorgeschreven dat deze revisie's nodig zijn bij 40k km's..
 
Hoi Piet, kijk hier eens... ;)

Wie heeft er hier allemaal een Ducati Monster? (12)


Hier kun je al je vragen stellen.... :W

Thanx, gedaan bij deze!

Als het niet perse een Ducati hoeft te zijn zijn er ook andere alternatieven.

Stond een beetje voor hetzelfde dilemma met ongeveer hetzelfde budget en heb toen voor een Cagiva Raptor 1000 gekozen.

Zelfde ontwerper als de Ducati Monster (Miguel Angel Galuzzi), Trellis frame van MV Agusta en het blok is van de Suzuki TL1000S en terug getuned op koppel, 105PK en 90Nm op het achterwiel.

Grote voordeel is dat de beurtjes een stuk goedkoper zijn als van de Duc en je niet bij 40k km je complete blok hoeft te reviseren.. Je mist wel een droge koppeling met de typische duc rammel, maar je hebt zeker de fun van een Italiaanse V-twin :]

cagiva-raptor-1000-2.jpg

Mooie bike hoor, maar moet toch echt een Duc worden!

Greetz
 
Zo, even een korte samenvatting van een heleboel informatie: Ducati Monsters zijn goed ontworpen en ontwikkeld. Echter staat het merk ook bekend om productie fouten. Maar productiefouten zijn ongedaan te maken uiteraard. Een Ducati is doorgaans prijziger van een gemiddelde andere machine, maar heeft een roestvaststalen uitlaatsysteem. Dus dat gaat ook bijzonder lang mee. Mits je de machine goed onderhoud gaat deze lang mee.
Gebruik altijd goed dikke olie van goede kwaliteit! (15W50) Gebruik altijd goed dikke olie van goede kwaliteit! En gebruik altijd goed dikke olie van goede kwaliteit!

Verschillen in modellen:
- Tweeklepper: Veel koppel bij lage toeren
- Vierklepper: Meer vermogen bij hoge toeren

- Carburateur: Bij winterdagen soms wat nukkig door de kou, wel eenvoudiger
- Injectie: Loopt altijd bij optimale afstelling, maar meer techniek is meer kans op een storing

In de praktijk blijkt dat je het best gewoon een model kan kiezen die bij je past. Wat wel van belang is, is goed onderhoud! Dus vraag altijd naar de onderhoud geschiedenis.

/Edit: Even ter illustratie. Ik ben (als werktuigbouwkundige in wording) ook redelijk sceptisch geweest. (Ducati, goed of slecht) Inmiddels heb ik een Monster M600 gehad, een 750 Supersport en een 748S Superbike. En sinds een jaar ben ik Monster contactpersoon voor de Ducati Club Nederland.

Advies: Pas op voor de mensen die langs de zijlijn roepen "Ducati, stuk gatie". Want het gros van deze mensen heeft er nog nooit een aangeraakt of er een gehad. Klagen en schreeuwen is makkelijk, de meesten doen dat dan ook...
 
Laatst bewerkt:
Niemand die een Monster rijdt of mij wat meer informatie kan verschaffen?!


Hey Piet,

'k zou gewoon ff langs een goede dealer gaan (bv. Biggelaar in Oisterwijk) Die zijn helemaal lyrisch van ducati en kunnen alles vertellen over de ducati monster (welke types er zijn (geweest), welke fouten je kunt verwachten bij welk bouwjaar en met een beetje geluk kan je daar direct terecht voor een goede motor, met garantie en uiteraard inclusief een 'biggelaar' treatment.
 
Terug
Bovenaan Onderaan