Ducati monster

Marcelter

MF'er
21 nov 2019
38
12
Goedenavond mensen, ik zal mij eerst even voorstellen, dat is wel zo netjes..
ik ben dus Marcel en kom uit Haaften, samen met mijn vrouw ben ik nu aan het lessen voor ons motorrijbewijs (spannuhhnd) 5 december moeten wij afrijden voor het AVB dus duim voor ons!

Maar goed, mijn vraag is dus dit.. ik ben helemaal verliefd geworden op een ducati monster en mocht ik ooit mijn rijbewijs halen
dan word dat waarschijnlijk mijn eerste motor tenzij..
ik hoor zoveel verschillende verhalen over monsters dat ik er geen wijs meer uit word. ik hoop dat jullie mij een goed en eerlijk antwoord kunnen geven.
Ik hoorde dat vanaf 2004 de monsters veel betrouwbaarder zijn geworden en dat de types er voor veel nadelen hebben qua onderhoud en betrouwbaarheid?
is dit ook echt zo of praten mensen maar wat? en is het onderhoud aan een monster veel duurder dan aan een bv. kawa er6n?
ik hoop dat jullie mij kunnen (verlichten) en hoop hier ook een gezellige tijd te hebben op dit forum!

Groet Marcel
 
Ik heb een monster 900ie uit 2001 ( nieuw gekocht ) , als er iets bullet proof is dan is het een monster 900 , zou geen zwak punt kunnen op noemen , na 2002 hebben ze de er een rood sleuteltje erbij gedaan , dat is geen voordeel gezeik met tellers en zo
 
Als je niet onder de 10°C wil rijden, is er niets mis met een vroege monster.
 
Ik heb een monster 900ie uit 2001 ( nieuw gekocht ) , als er iets bullet proof is dan is het een monster 900 , zou geen zwak punt kunnen op noemen , na 2002 hebben ze de er een rood sleuteltje erbij gedaan , dat is geen voordeel gezeik met tellers en zo
Oke duidelijk verhaal! dank je wel. ik had zulke horror verhalen gehoord dat ik erg ging twijfelen of het wel een goed idee was om maar een monster te kijken.. en is het onderhoud duurder dan aan een (bv. kawa)?
 
2000 en 2001 zijn al injectie
Ja bij een motorhuis rade de man daar ook aan om meteen naar injectie te kijken. wij hebben een division 600 uit 1845 ongeveer... om een beetje mee te speulevaren, maar zelfs nu wil hij best starten ondanks de carburateurs en leeftijd.
 
Er is een regulier Ducati Monster topic

Over je vraag: naar mijn bescheiden mening is een Monster met brandstof injectie beter dan een Monster met carburateurs. Injectie loopt gelijk mooier en je kan evt. andere mapping op je ECU (laten) zetten. Op zich rijdt een carburateur motor natuurlijk ook gewoon goed, maar vergt misschien iets meer onderhoud.

Voor wat betreft dat onderhoud. Daarover is in het reguliere Monster topic onlangs een discussie geweest. Ik heb zelf een Monster S2R800. Onderhoudskosten zijn (in mijn geval) beslist niet hoger dan van een andere motor. Inmiddels heeft mijn Monster 73.000 km op de teller en ik heb 1x pech gehad. De krukassensor had het begeven. Onderdeel kost bijna € 100 en is van Duitse makelijk (Bosch). Verder rijdt en stuurt mijn Monster geweldig. Zithoogte zou misschien een fractie hoger mogen zijn.

Mocht je een Monster kopen, let dan op of het onderhoud is uitgevoerd (rekeningen), of de boekjes erbij zijn. Daarin staat het onderhoud afgestempeld en ook belangrijk, de iets oudere modellen hebben 3 sleutels: 2 zwarte en 1 rode. Die rode sleutel is belangrijk om evt. een nieuwe zwarte bij te laten programmeren vanwege de startonderbreker.

Tot slot, de 620 modellen zijn vrij populair. Ik heb erop gereden, hele leuke fiets, maar een zéér giftige voorrem. Pas daar goed mee op, zeker bij een evt. proefrit. De remmen van mijn S2R800 zijn veel beter te doseren. Hieronder de S2R800 Dark.

Oh ja, de wat oudere Monsters hebben géén ABS, géén rijmodie, géén tractiecontrole, alleen een startonderbreker.

20160817_185249-b.jpg
 
Er is een regulier Ducati Monster topic

Over je vraag: naar mijn bescheiden mening is een Monster met brandstof injectie beter dan een Monster met carburateurs. Injectie loopt gelijk mooier en je kan evt. andere mapping op je ECU (laten) zetten. Op zich rijdt een carburateur motor natuurlijk ook gewoon goed, maar vergt misschien iets meer onderhoud.

Voor wat betreft dat onderhoud. Daarover is in het reguliere Monster topic onlangs een discussie geweest. Ik heb zelf een Monster S2R800. Onderhoudskosten zijn (in mijn geval) beslist niet hoger dan van een andere motor. Inmiddels heeft mijn Monster 73.000 km op de teller en ik heb 1x pech gehad. De krukassensor had het begeven. Onderdeel kost bijna € 100 en is van Duitse makelijk (Bosch). Verder rijdt en stuurt mijn Monster geweldig. Zithoogte zou misschien een fractie hoger mogen zijn.

Mocht je een Monster kopen, let dan op of het onderhoud is uitgevoerd (rekeningen), of de boekjes erbij zijn. Daarin staat het onderhoud afgestempeld en ook belangrijk, de iets oudere modellen hebben 3 sleutels: 2 zwarte en 1 rode. Die rode sleutel is belangrijk om evt. een nieuwe zwarte bij te laten programmeren vanwege de startonderbreker.

Tot slot, de 620 modellen zijn vrij populair. Ik heb erop gereden, hele leuke fiets, maar een zéér giftige voorrem. Pas daar goed mee op, zeker bij een evt. proefrit. De remmen van mijn S2R800 zijn veel beter te doseren. Hieronder de S2R800 Dark.

Oh ja, de wat oudere Monsters hebben géén ABS, géén rijmodie, géén tractiecontrole, alleen een startonderbreker.

Bekijk bijlage 1447640

hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord! ik ga alles wat je schrijft meenemen als ik op monster jacht ga. en ja ik ben best jaloers op jou fiets.. ziet er heel strak uit!!
 
oke kan je dat uitleggen?
De eerste generatie monsters heeft carburateurs die bevriezen onder die temperatuur. Er is een oplossing voor, die heet de winterkit, maar ik weet niet of ze nog beschikbaar zijn.

De niet IE versie heeft wel een mooier dashboard zonder toerenteller, vind ik.
 
De eerste generatie monsters heeft carburateurs die bevriezen onder die temperatuur. Er is een oplossing voor, die heet de winterkit, maar ik weet niet of ze nog beschikbaar zijn.

De niet IE versie heeft wel een mooier dashboard zonder toerenteller, vind ik.

ja in mijn omgeving zegt ook steeds dat ik beter naar 1 met injectie kan kijken. maar ik heb nog even, morgen gaan we afrijden voor het AVB. Hopelijk is sinterklaas in een goeie bui ;-)
 
Veel carbmonsters hebben die kit al zitten.
 
Laatst bewerkt:
hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord! ik ga alles wat je schrijft meenemen als ik op monster jacht ga. en ja ik ben best jaloers op jou fiets.. ziet er heel strak uit!!

Dank je! Inmiddels is-ie nog wat strakker: GiVi voetje voor TomTom, verder heb ik een USB aansluiting gerealiseerd en een klein analoog quarz klokje. Kan bij licht wel een foto maken hoe die zaken er (perfect) opzitten.

De eerste generatie monsters heeft carburateurs die bevriezen onder die temperatuur. Er is een oplossing voor, die heet de winterkit, maar ik weet niet of ze nog beschikbaar zijn.

Voor de verdamping van benzine is ook warmte/warme lucht nodig. Als deze warmte aan de carburateurs onttrokken wordt krijg je ijs op de carbs. Dat heb ik ooit eens met een VW Kever gehad. Bij een auto kun je nog warmte van het uitlaatspruitstuk via het luchtfilter geleiden naar de carburateur(s). Oude auto's hadden een winterstand op het luchtfilter. Bij een motorfiets is dat veel moeilijker.

Als zo'n winterkit bestaat voor de Monsters, maar in NL is uitverkocht, kan je altijd naar Duitsland of Engeland uitwijken.
 
Bestond elektrisch of op olie. Keihins ipv mikunis helpen ook, schijnt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan