Ducati R productie nummer plaatje ontbreekt

Mij valt het op dat de "R" op de foto voorzien is van Showa schokdempers voor en achter, ik dacht dat alleen de "mindere goden" van de 748/916/996 voorzien waren van Showa.
Volgens mijn Haynes handboek hebben de S, SP en SPS Öhlins. De "R" wordt verder niet benoemd in het handboek (alleen dat ze het niet behandelen), maar ik kan me niet voorstellen dat de "R", die toch weer een stapje hoger zou moeten zijn dan een S/SP/SPS met Showa wordt uitgerust...

Maar ik kan het ook helemaal mis hebben hoor......
 
Mij valt het op dat de "R" op de foto voorzien is van Showa schokdempers voor en achter, ik dacht dat alleen de "mindere goden" van de 748/916/996 voorzien waren van Showa.
Volgens mijn Haynes handboek hebben de S, SP en SPS Öhlins. De "R" wordt verder niet benoemd in het handboek (alleen dat ze het niet behandelen), maar ik kan me niet voorstellen dat de "R", die toch weer een stapje hoger zou moeten zijn dan een S/SP/SPS met Showa wordt uitgerust...

Maar ik kan het ook helemaal mis hebben hoor......

Ik heb alleen kunnen vinden dat de 2000 R wel showa had, daarna ohlins
 
Wikipedia:
The top of the range model was now the 748R, Ducati's racing homologation model produced only in very limited numbers. This engine was again a derivative of the SPS model but with more tuning. The main difference is that the R model has an overhead shower-injector arrangement compared to the 748E and S model's traditional throttle bodies, titanium connecting rods, titanium valves and more extreme valve timing.
As such, the 748R has a larger, two-part airbox and thus the frame was also different to accommodate this. The suspension choice was Ohlins for both the rear shock and front forks, although the very first models in 2000 used Showa titanium nitride (TiN) front forks and a Showa shock absorber. The engine included a very basic slipper clutch to ensure that this would then be homologated for use in racing, as well as an oil cooler.
 
Biggelaar weet alleen of het onderhoud is gedaan als het kenteken bij hun bekend is.

Het is mooi spul, maar een R kost overigens meer voor onderhoud en eventuele reparatie's zijn vaak ook niet mals.

Zoek hier eens naar GSCORSE( stuur hem een PM) ( die weet echt alles van de 748-916-996-998 serie en kan je tot in detail vertellen of het een R is en waar je op moet letten.

Het is denk ik wel een R voor 95% zeker….origineel idd alleen als monoposto en eigenlijk t/m 2000 alleen in geel leverbaar net als de voorgangers als de SP en SPS. De SP en SPS hadden wel een ohlins shock achter, de 2000 R versie niet helaas en was voorzien van de showa shock en de R van 2001 en 2002 weer wel met een Ohlins en ook een Ohlins vork en andere full floater scfhijven zoals ook op de 996R en 998R. En op de foto klopt dat verder wel, daarnaast heeft de fiets een 50mm termi (te zien aan de collector) set…die werd destijds bij de R en SP/SPS ook meegeleverd. De tin coating op de vork had voor de 748 serie alleen de R in 2000…de S en de E niet.

En als je de tank of 1 van de airducs eraf haalt zie je de douchekop injectie wel zitten en ook de airbox zelf is anders…in 2000 was de 748R de eerste die dat had van de straatducs. En de 748R van 2000 heeft idd geen nummerplaatje…pas vanaf 2001….maar er moet origineel wel een echtheidscerificaat zijn bijgeleverd…net als met de SP en SPS. In de meeste gevallen zijn die certificaten allemaal door de handel wel verdwenen...

De vorige eigenaar kan de fiets over hebben gespoten en ook als biposto hebben omgebouwd en eigenlijk zonde, een R is NOOIT als biposto af fabriek geleverd….waar je het ook aan kunt herkennen: koppelingsdeksel is van de R en SPS/SP van alu en niet van goedkoop plaatstaal zoals bij de andere versies…de R heeft net als de S ook een dik verstelbaar balhoofd en dat had de E niet. En de velgen kloppen verder ook…

Als ik een R zou kopen van 2000…koop een gele en die helemaal origineel is….en nog mooier de 2001 of 2002 versie. Dan zou ik deze laten staan…

Een 748R blijft wel een fantastisch mooie fiets met een verslavend karakter…helaas altijd wat ondergewaardeerd gebleven…absoluut niet het kleine broertje van!! Een fiets die echt op zichzelf staat en een pure Duc die eigenlijk gewoon een kant en klare productie racer was…veel meer als alle andere 4 kleppers die je als particulier kon kopen. Fiets kostte toen ook al rond de 36/37k gulden…de SP en SPS kostte al 41/42k in guldens in 1997/98 en 99…in 2000 hebben ze de opvolger in de vorm van de R wat voordeliger gemaakt. Was toen ook echt geen koopje en 1 van de duurste Ducs die je kon kopen standaard af fabriek….als je ziet hoe die fietsen nu als het ware voor oud vuil worden aangeboden….sla je slag…als ik nog een keer een mooie SP of SPS op de kop kan tikken voor weinig en die echt origineel is komt er weer eentje…vergeten exoot!!!!!!!!!!!!!!
 
Hartelijk bedankt allen voor de goede reacties!!! Het verhaal is me een stuk duidelijker geworden!

Toch twijfel ik nog een beetje :(, het overspuiten naar Rood vind ik persoonlijk niet zo erg. Maar als ik lees dat het onderhoud een stuk duurder is (aangezien die 2 jaar stil gestaan heeft.... Kassa voor biggelaar haha), en dat het niet zeker is dat het een R is dan blijf ik twijfelen.

Ik zou nog kunnen kijken naar de injectie door inderdaad er een kuipdeel vanaf te halen, echter weet ik niet of deze dealer dit wel een goed idee gaat vinden....

Dat hij overgespoten is dat is wel te zien, er zit ergens een heeeel klein plekje waar het geld nog een beetje onder terug komt, dus dat verhaal klopt wel. Motor is door inruil bij de dealer gekomen en de dealer heeft aardig wat verbalen informatie van de oude koper verkregen.
Verhaal klinkt allemaal erg netjes verder en ik geloof de dealer zijn verhaal eigenlijk wel (meerdere keren contact gehad en het verhaal blijft netjes aansluiten, geen rare wendingen of haken/ogen in het verhaal die onverklaarbaar zijn).

Het is gewoon een zeer nette motor die er keurig uit ziet, alleen twijfel ik nu aangezien er kosten voor ombouw naar mono bij komen en er van uit gaande dat er een dikke grote beurt aan komt.

Wellicht is het beter om verder te zoeken naar een andere en eventueel €1.000,- ,meer uit te geven voor 1 waar meer van bekend is en die beter onderhouden is.

Nogmaals dank voor alle reacties en mochten er nog tips of mensen met informatie zijn dan hoor ik dat uiteraard graag!

Gr Robert
 
Hartelijk bedankt allen voor de goede reacties!!! Het verhaal is me een stuk duidelijker geworden!

Toch twijfel ik nog een beetje :(, het overspuiten naar Rood vind ik persoonlijk niet zo erg. Maar als ik lees dat het onderhoud een stuk duurder is (aangezien die 2 jaar stil gestaan heeft.... Kassa voor biggelaar haha), en dat het niet zeker is dat het een R is dan blijf ik twijfelen.

Ik zou nog kunnen kijken naar de injectie door inderdaad er een kuipdeel vanaf te halen, echter weet ik niet of deze dealer dit wel een goed idee gaat vinden....

Dat hij overgespoten is dat is wel te zien, er zit ergens een heeeel klein plekje waar het geld nog een beetje onder terug komt, dus dat verhaal klopt wel. Motor is door inruil bij de dealer gekomen en de dealer heeft aardig wat verbalen informatie van de oude koper verkregen.
Verhaal klinkt allemaal erg netjes verder en ik geloof de dealer zijn verhaal eigenlijk wel (meerdere keren contact gehad en het verhaal blijft netjes aansluiten, geen rare wendingen of haken/ogen in het verhaal die onverklaarbaar zijn).

Het is gewoon een zeer nette motor die er keurig uit ziet, alleen twijfel ik nu aangezien er kosten voor ombouw naar mono bij komen en er van uit gaande dat er een dikke grote beurt aan komt.

Wellicht is het beter om verder te zoeken naar een andere en eventueel €1.000,- ,meer uit te geven voor 1 waar meer van bekend is en die beter onderhouden is.

Nogmaals dank voor alle reacties en mochten er nog tips of mensen met informatie zijn dan hoor ik dat uiteraard graag!

Gr Robert

Idd gewoon verder kijken en als de verkoper de tank er niet af wil halen om eea te checken of het een R is mooi laten staan!!!! Is toch je goed recht! Hij biedt iets aan als een R en je wilt eea bevestigd zien dus lijkt mij geen probleem....ik denk wel dat het een R is zoals ik je zei alleen helaas wat verkloot.....mooi verder kijken!!
 
Mij valt het op dat de "R" op de foto voorzien is van Showa schokdempers voor en achter, ik dacht dat alleen de "mindere goden" van de 748/916/996 voorzien waren van Showa.
Volgens mijn Haynes handboek hebben de S, SP en SPS Öhlins. De "R" wordt verder niet benoemd in het handboek (alleen dat ze het niet behandelen), maar ik kan me niet voorstellen dat de "R", die toch weer een stapje hoger zou moeten zijn dan een S/SP/SPS met Showa wordt uitgerust...

Maar ik kan het ook helemaal mis hebben hoor......

De R van 2000 was erg sober uitgevoerd tov de SPS en niet echt een stapje hogerop....alleen de douchekop injectie was wel een erg fraai stukje techniek!!!!!

De R van 2001 en 2002 was wel weer een stapje hoger met erg mooie spullen af fabriek!
 
Bij twijfel niet doen. :)
Onderbuikgevoel heeft vaak een goede onverklaarbare reden waar je best naar mag luisteren.
 
Bij twijfel niet doen. :)
Onderbuikgevoel heeft vaak een goede onverklaarbare reden waar je best naar mag luisteren.

Dat is zeker waar, daar zit ik dus ook aan te denken.
Toch blijf je denken "als het nou wel echt een R is"...

Ik ben gewoon bang dat het me dadelijk te veel gaat kosten om er een mono van te maken en het onderhoud wat gaat komen (wat mee kan vallen, maar beter van het erge uitgaan).
Dan is ook de "lage" prijs van deze motor niet meer realistisch.

Snel gerekend: motor: €4.000,- + onderhoud: €1.200*,- + Ombouw: €300,- = €5.500,-
Voor dit bedrag koop je er ook wel 1 die beter onderhoud gehad heeft en origineler is, en wellicht ook wel 1 van een jonger jaar MET plaatje op het stuur.

* Heb contact met biggelaar gehad en die gaven mij een indicatie van €1.100,- a €1.200,- voor een grote beurt van een R, dus geen zelf bedacht bedrag ;)
 
Dit topic deed mij trouwens denken aan een oud topic hier.

Ducati 748R van 2000 kopen?

Staat ook nog de nodige informatie in.

Bij aankoop van een gebruikte Ducati is het altijd verstandig om rekening te houden met een benodigde grote beurt. Ze zijn nogal gevoelig wat dat betreft :)
 
Laatst bewerkt:
Tja, zelf heb ik een Hyper1100.
Daar heb ik de hoofdprijs voor betaald, maar hij is dan ook in superstaat.
Liever een mooie nette motor waar je met zekerheid op kan zitten, dan twijfelen over de geschiedenis.
 
Dat is zeker waar, daar zit ik dus ook aan te denken.
Toch blijf je denken "als het nou wel echt een R is"...

Ik ben gewoon bang dat het me dadelijk te veel gaat kosten om er een mono van te maken en het onderhoud wat gaat komen (wat mee kan vallen, maar beter van het erge uitgaan).
Dan is ook de "lage" prijs van deze motor niet meer realistisch.

Snel gerekend: motor: €4.000,- + onderhoud: €1.200*,- + Ombouw: €300,- = €5.500,-
Voor dit bedrag koop je er ook wel 1 die beter onderhoud gehad heeft en origineler is, en wellicht ook wel 1 van een jonger jaar MET plaatje op het stuur.

* Heb contact met biggelaar gehad en die gaven mij een indicatie van €1.100,- a €1.200,- voor een grote beurt van een R, dus geen zelf bedacht bedrag ;)
Ombouw gaat wel meer kosten dan 300,- denk ik. Mono zitjes zijn dun bezaaid en stevig aan de prijs ( ben ervaringsdeskundige mbt de 748)
 
Ombouw gaat wel meer kosten dan 300,- denk ik. Mono zitjes zijn dun bezaaid en stevig aan de prijs ( ben ervaringsdeskundige mbt de 748)

Klopt...subframe van de 2e serie (niet de p8 computer versie) kost al ca 175-200 euro een nette zo goed als nieuw....nieuw monoposto zadel 100 euro en nog een net monoposto zitje...rest kun je weer gebruiken. Monoposto kontje kost ook nog een paar honderd euro...en dan wel eentje met de juiste opdruk van een 748R erop zoals het origineel ook hoort. Moet je nog even zoeken naar de juiste kont...er zijn veel verschillende uitvoeringen....mooi laten staan en een originele kopen in het geel!
 
Die €300,- was even een schatting, weet persoonlijk namelijk nog niet de precieze prijzen hiervan.
Wel wist ik dat ze niet in overvloed aangeboden worden inderdaad.

Ik denk dat ik rustig verder ga zoeken, en wellicht anders maar een andere duc (normale 748(s) of 996 o.i.d., wel hetzelfde model) ga zoeken.

Denk namelijk dat het prijsje van deze duc zeer zacht is, maar als je gaat kijken naar de kosten om het weer een Duc R in goede staat te maken totaal te hoog gaan worden en ik voor dat geld een andere hele mooie duc kan kopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zoek ook nog een nieuw kontje op mijn gele R uit 2000. Helaas heb ik er een klein beetje schade op..
Een orgineel kontje is erg lastig te vinden, maar ik ga er vanuit dat ik er vanzelf 1 tegenkom :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan