Ducati Rotterdam vraagt surseance betaling aan

In dit geval niet de wens van de gedachte :) Kijk maar om je heen wat er de laatste tijd omgevallen is aan importeurs, dealers en zelfs fabrikanten. De klant houdt dus de hand op de knip, je hoeft dan geen beursmagnaat te zijn om te rekenen wat er gebeurd als je de prijzen verhoogt...

Maar daar kan de importeur van Yamaha niets aan doen. Het is het westerse protectionisme dat in tijden van crisis de koers van de Yen omhoog jaagt om zo de westerling te bewegen eigen produkten te kopen en geen Japanse produkten.
 
Ik lees veel op dit forum, dat mensen stad en land afzoeken naar de goedkoopste adresjes en de dealer lekker links laten liggen. Geen inkomsten voor een dealer, betekent problemen! Alleen je fiets bij de dealer kopen (met een minimale marge voor de dealer) en na de garantieperiode nooit meer terugkomen, is niet fijn voor een dealer. Behalve de crisis de schuld geven, kunnen een heleboel shoppers hier de hand in eigen boezem steken!
 
Ik lees veel op dit forum, dat mensen stad en land afzoeken naar de goedkoopste adresjes en de dealer lekker links laten liggen. Geen inkomsten voor een dealer, betekent problemen! Alleen je fiets bij de dealer kopen (met een minimale marge voor de dealer) en na de garantieperiode nooit meer terugkomen, is niet fijn voor een dealer. Behalve de crisis de schuld geven, kunnen een heleboel shoppers hier de hand in eigen boezem steken!

Dus ik moet zorgen dat de dealer blijft draaien? Kom nou toch! Ondernemen betekent vindingrijk zijn!

Als de dealer 50% duurder is met onderdelen of accessoires moet ik dat dus maar betalen? Dan is het de schuld van internet dat hij niets meer verkoopt? Wellicht moet zijn manier van ondernemen veranderen! Het is nog altijd mijn eigen geld wat ik uitgeef en IK bepaal waaraan en hoe ik dat doe! Service is me echt wat waard, maar geen 50% extra!
 
Dus ik moet zorgen dat de dealer blijft draaien? Kom nou toch! Ondernemen betekent vindingrijk zijn!

Als de dealer 50% duurder is met onderdelen of accessoires moet ik dat dus maar betalen? Dan is het de schuld van internet dat hij niets meer verkoopt? Wellicht moet zijn manier van ondernemen veranderen! Het is nog altijd mijn eigen geld wat ik uitgeef en IK bepaal waaraan en hoe ik dat doe! Service is me echt wat waard, maar geen 50% extra!

Helaas gaat dit vaak zo. Om een helm te kopen is de dealer te duur en wordt de valdop dus online aangeschaft. Mankeert er iets aan dan weet de consument diezelfde dealer prima te vinden. De dealer moet het vervolgens kostenloos en zonder zeuren oplossen "want garantie is garantie". Importeren van motoren het zelfde verhaal. Neem de terugroepactie van de tandwielen van de 1098: het kost de dealer geen geld maar wel veel tijd.

Het is makkelijk te roepen dat de dealer zijn beleid dan maar moet aanpassen. Dealers zijn gebonden aan importeurs. Wanneer dealers zelf goederen gaan importeren is dit niet goed voor de verstandhouding.

Praktijkvoorbeeld:
Neem een merk als Schubert, waar de helmen in de winkels in Duitsland 40% goedkoper zijn dan in de winkels hier. Belachelijk verschil natuurlijk. Maar als je bedenkt dat de marge op zo'n helm 'slechts' 20% is voor de winkel. Al verkopen de Nederlandse winkels de helmen dus tegen inkoop dan zijn de oosterburen nog goedkoper. Is het dan nog reeël om te zeggen dat het beleid maar aangepast moet worden?
 
Laatst bewerkt:
Moet ik de winkelier dan maar de hand boven het hoofd houden en veel te veel voor mijn Schubert helm betalen?

Waarom kan het bij Termaat bijvoorbeeld wel? Mensen komen van heinde en verre naar die shop toe omdat ze goed geholpen worden, ze alles op voorraad hebben en reële prijzen rekenen! Was laatst bij mijn oude dealer in Den Bosch op zoek naar een nieuw pak. Hadden niet echt veel hangen en er was niet eens de mogelijkheid om iets te passen omdat er simpelweg geen overalls aanwezig waren... Bestellen was wel mogelijk natuurlijk en dan passen en wachten en passen en wachten en passen en wachten.. Dat werkt niet!

Ander praktijkvoorbeeld: Pazzo-hendels. De importeur wil daar koste wat het kost 218 euro per set voor hebben terwijl je ze online vanuit de USA voor 140 euro (incl invoer, btw en transport) hebt. Prijzen opdringen kan, is mogelijk en wordt gedaan maar ga dan niet zeuren dat de verkopen teruglopen! Liever een lagere winstmarge met hogere verkopen/personeel wat wel bezig is dan woekerwinsten en personeel wat je naar huis kunt sturen omdat er minder te doen is!

Over je Ducati-voorbeeld: de dealer krijgt of zijn uren vergoed of krijgt een standaard tarief voor zo'n klus (afhankelijk van de klus). Dat het dus tijd kost maakt niets uit want dat is allemaal declarabel! Komt nog bij dat zo'n dealer daar voor kiest, hij wil Ducati leveren en moet dus aan de voorwaarden van Ducati voldoen. Daar hoort nou eenmaal een garantieregeling bij!

Er is een klimaat gecreëerd dat men bij een dealer gewoon teveel betaalt en helaas is de consument daarachter gekomen (internet/import).

Mijn standpunt blijft dat de gemiddelde motordealer niet weet hoe hij met goedkopere kanalen moet concurreren en maar blijft watertrappelen met het water aan zijn lippen! (Uitzonderingen zoals het reeds aangehaalde Termaat maar ook Kalsbeek daargelaten).
 
Laatst bewerkt:
Het was dan ook een reactie op dat Yamaha veel minder ging verkopen vanwege de gestegen prijzen. Vergelijk je dan de nieuwe R1 met de andere drie 1000cc monsters uit Japan heeft deze toch een overduidelijk voordeel cq verkoopargument! Ik heb het niet over hand op de knip houden, uitgaves vooruit schuiven maar over aanschaffen en moeten kiezen tussen iets!

Nou heb ik geen idee over verkoopcijfers en verdelingen van segmenten maar als ze de R1 goed hypen werkt dat door in de hele Yamaha-merknaam en worden andere Yamaha-motoren automatisch beter omdat de R1 ook van Yamaha is....

Leuk, marketing ;)

Waarom wordt de GSX-R1000 dan tijdelijk met een introductie korting geleverd :? ;)
Gelezen in Motor of Moto73, een van de twee.
 
Waarom wordt de GSX-R1000 dan tijdelijk met een introductie korting geleverd :? ;)
Gelezen in Motor of Moto73, een van de twee.

Marktpenetratie, aanwezig zijn in het straatbeeld, toch maar fietsen afnemen om aan aantallen te voldoen, roep maar iets...

Als je een nieuwe motorfiets van 16k te duur vindt, wordt ie echt ook niet verkocht als er 1000 euro af is!
 
Laatst bewerkt:
Marktpenetratie, aanwezig zijn in het straatbeeld, toch maar fietsen afnemen om aan aantallen te voldoen, roep maar iets...

Als je een nieuwe motorfiets van 16k te duur vindt, wordt ie echt ook niet verkocht als er 1000 euro af is!

Dat begrijp ik ook wel, heb ook Marketing gehad ;)

Bedoelde meer dat hiermee een deel van het zogenaamde verkoopargument van de R1 wordt weggeveegd ;) Mits je alleen naar prijs kijkt, techniek/uiterlijk/wat dan ook buiten beschouwing gelaten.

Zeker die gratis exemplaren die je laatste heb meegegapt, schraper...

:+

Ik gap niets! Ze lagen daar netjes op mij te wachten om mee genomen te worden! *D
 
Dat begrijp ik ook wel, heb ook Marketing gehad ;)

Bedoelde meer dat hiermee een deel van het zogenaamde verkoopargument van de R1 wordt weggeveegd ;) Mits je alleen naar prijs kijkt, techniek/uiterlijk/wat dan ook buiten beschouwing gelaten.

Zou iemand die een GSXR1000 koopt alleen naar de prijs kijken? Ik weet het niet, kan alleen maar gissen!
 
Moet ik de winkelier dan maar de hand boven het hoofd houden en veel te veel voor mijn Schubert helm betalen?
Dat heb ik niet gezegd. Sterker nog, ik geef aan dat het verschil bizar groot is, maar dat het niet alleen de dealer kan worden aangerekend. De inkoopprijs voor de dealers is in sommige gevallen niet concurrerend.


Waarom kan het bij Termaat bijvoorbeeld wel? Mensen komen van heinde en verre naar die shop toe omdat ze goed geholpen worden, ze alles op voorraad hebben en reële prijzen rekenen!
Volgens mij is een pak wat je over internet bestelt nog altijd goedkoper. Neemt niet weg dat Termaat door service en soepel om te springen met hun marge waarschijnlijk meer omzet. Punt om niet te vergeten is dat de prijs van merkgerelateerde kleding als Ducati landelijk wordt vastgesteld. Soepel omgaan met marges is dan al lastiger.


Ander praktijkvoorbeeld: Pazzo-hendels. De importeur wil daar koste wat het kost 218 euro per set voor hebben terwijl je ze online vanuit de USA voor 140 euro (incl invoer, btw en transport) hebt.
De importeur bepaalt de prijs dan toch, daar kan een dealer weinig aan doen.

Over je Ducati-voorbeeld: de dealer krijgt of zijn uren vergoed of krijgt een standaard tarief voor zo'n klus (afhankelijk van de klus). Dat het dus tijd kost maakt niets uit want dat is allemaal declarabel! Komt nog bij dat zo'n dealer daar voor kiest, hij wil Ducati leveren en moet dus aan de voorwaarden van Ducati voldoen. Daar hoort nou eenmaal een garantieregeling bij!
Als service werd daar door sommige dealers een ketting bijgeleverd omdat het spul op elkaar inslijt. Ducati droeg daar niets aan bij, stuurde het tandwiel op en vergoedde een tijd die bij lange na niet voldoende was voor het werk dat verricht moest worden. Garantie kostte de dealers in dit geval dus wel degelijk geld.

Het enige wat ik wil zeggen is dat het te makkelijk is om te denken dat dealers niet willen concurreren. Soms laten de omstandigheden het gewoon niet toe, anders waren de prijzen al lang aangepast aan het koopgedrag van het nederlandse volk...
 
Laatst bewerkt:
Ik haak ook even in...

Alle voorbeelden die NickT noemt kloppen wel. Maar daar hebben wij als klant weinig mee te maken.

Waar het op neer komt is dat ik als klant echt wel bereid ben om meer te betalen dan de laagst mogelijke prijs, mits daar dan wel wat tegenover staat! Mijn Aprilia laat ik servicen bij een echte speciaist, waar er niet zoveel van zijn in Nederland. Zeker niet te goedkoopste, wel zeker echt goed.

Het voorbeeld van die Pazzo's is wel een goede. Ergens in de keten is er dus blijkbaar een organisatie die heel erg veel verdient op die krengen, waarschijnlijk is dat de Nederlandse importeur. Prima dat-ie dat probeert, maar dan moet-ie niet vreemd op gaan kijken als mensen hun heil ergens anders gaan zoeken (direct uit de V.S. dus). Wel jammer dat de dealer om de hoek daar dan ook het slachtoffer van wordt.
 
weet iemand al meer van het vervolg van ducati Rotterdam???

Ik hoorde namelijk het gerucht bij een motorzaak dat ze afgelopen vrijdag definitief de stekker eruit getrokken hebben.

don't shoot the messenger O-)
 
weet iemand al meer van het vervolg van ducati Rotterdam???

Ik hoorde namelijk het gerucht bij een motorzaak dat ze afgelopen vrijdag definitief de stekker eruit getrokken hebben.

don't shoot the messenger O-)

Grote kans. Als je in surseance zit dan valt je omzet natuurlijk helemaal weg.
 
Dat heb ik niet gezegd. Sterker nog, ik geef aan dat het verschil bizar groot is, maar dat het niet alleen de dealer kan worden aangerekend. De inkoopprijs voor de dealers is in sommige gevallen niet concurrerend.

Neem nou motorbanden, waarom koopt de dealer ze niet waar iedereen ze koopt? zet er een tientje per band op en reken voor het monteren gewoon 15 euro. Pak je wel de band en het erom zetten. !!!! Weekje wachten wil de klant ook wel.Volgens mij is een pak wat je over internet bestelt nog altijd goedkoper. Neemt niet weg dat Termaat door service en soepel om te springen met hun marge waarschijnlijk meer omzet. Punt om niet te vergeten is dat de prijs van merkgerelateerde kleding als Ducati landelijk wordt vastgesteld. Soepel omgaan met marges is dan al lastiger.
(als aanvulling)
Als er maar 20% marge op een helm zit, waarom geeft Termaat dan zoveel korting??
De importeur bepaalt de prijs dan toch, daar kan een dealer weinig aan doen.Als service werd daar door sommige dealers een ketting bijgeleverd omdat het spul op elkaar inslijt. Ducati droeg daar niets aan bij, stuurde het tandwiel op en vergoedde een tijd die bij lange na niet voldoende was voor het werk dat verricht moest worden. Garantie kostte de dealers in dit geval dus wel degelijk geld. een ketting kost in dat geval dan 80 euro, maar je klant is wel in de zaak en koopt er misschien nog wat anders bij, of doet meteen zijn olieverversbeurtje die hij anders misschien om de hoek had laten doen.

Het enige wat ik wil zeggen is dat het te makkelijk is om te denken dat dealers niet willen concurreren. Soms laten de omstandigheden het gewoon niet toe, anders waren de prijzen al lang aangepast aan het koopgedrag van het nederlandse volk...

Denk eerder dat veel dealers door de grote panden niet anders kunnen dan deze hoge marge te berekenen
 
Laatst bewerkt:
@NickT: Natuurlijk bepaalt de importeur adviesprijzen, wij als consument kunnen daar niets aan veranderen en je gaat me niet vertellen dat als een importeur zijn verkopen terug ziet lopen hij niets aan zijn woekermarges doet. Waarom zou je als leverancier niet elders inkopen? Goede band op het spel zetten? Als jij op de fles gaat door je goede band met de importeur zal die geen poot uitsteken hoor..

De verschillende leveranciers moeten gewoon een vuist maken tegen belachelijke prijzen!

Even je Schubert-verhaal weer aanhalen, ik zou als leverancier toch mooi in Duitsland bestellen als ze daar per stuk goedkoper zijn dan met quantumkorting hier in NL....
 
Ik ben het tot nu toe overigens volledig met rEwd eens! (hoe kom ik aan die stupid smilie? :+ )
 
Even je Schubert-verhaal weer aanhalen, ik zou als leverancier toch mooi in Duitsland bestellen als ze daar per stuk goedkoper zijn dan met quantumkorting hier in NL....

Een importeur biedt meerdere merken/producten aan. Wanneer je enkele producten die hij voert ergens anders gaat halen, heb je kans dat hij verdere samenwerking weigert en kom je in de knoop met andere producten.

Er zit overigens niet op alle helmen 20% marge, mijn voorbeeld is gestoeld op dit specifieke merk en de inkoopprijs voor een motorbedrijf in Zoetermeer.

Nogmaals, ik zeg niet dat we met zijn allen de motorbranche in Nederland draaiend moeten houden door (te)veel geld uit te geven, ik geef alleen maar enkele oorzaken aan waardoor bedrijven niet concurrend kunnen zijn met internet.
 
Laatst bewerkt:
Een importeur biedt meerdere merken/producten aan. Wanneer je enkele producten die hij voert ergens anders gaat halen, heb je kans dat hij verdere samenwerking weigert en kom je in de knoop met andere producten.

Er zit overigens niet op alle helmen 20% marge, mijn voorbeeld is gestoeld op dit specifieke merk en de inkoopprijs voor een motorbedrijf in Zoetermeer.

Nogmaals, ik zeg niet dat we met zijn allen de motorbranche in Nederland draaiend moeten houden door (te)veel geld uit te geven, ik geef alleen maar enkele oorzaken aan waardoor bedrijven niet concurrend kunnen zijn met internet.

Exacte marges kom je als buitenstaander toch niet achter. Ik denk dat we niet zo bang moeten zijn voor importeurs.
 
Dus om bovenstaande discussie samen te vatten gaat het met veel motorbedrijven niet goed omdat ze niet kunnen omgaan met consumenten die via internet op zoek gaan naar goedkope adresjes? En de tendens is om dan maar in een groot pand te gaan zitten waardoor ze zowel qua volume als marge de lat voor zichzelf nog hoger leggen?

Klopt wel: vroeger kocht ikzelf ook alles bij de motorboer om de hoek. Tegenwoordig is het gewoon lekker makkelijk om via i-net even snel een adres te vinden die het beter kan leveren. Zoals een vizier voor mijn helm, die volgens de motorboer niet meer te leveren is maar binnen 3 minuten googlen had ik een leverancier gevonden.......

Laat ze maar eens lekker op de bek gaan, die te dure motorzaken in luxe-panden die niks toevoegen. Dan blijven er alleen de specialisten over die het geld waard zijn en de discounters etc. Ik breng mijn motor voor onderhoud ook wat verder weg. Qua prijs scheelt het niet veel maar ik weet nu wel dat ie bij iemand staat die hem goed nakijkt in plaats van snel snel even nalopen en factureren maar omdat het zo druk is.

Er riepen nu net een paar mensen dat ze Marketing hadden gestudeerd? Ik ook en dit is het Wheel of Retail aan het werk. Google maar eens. :)
 
weet iemand al meer van het vervolg van ducati Rotterdam???

Ik hoorde namelijk het gerucht bij een motorzaak dat ze afgelopen vrijdag definitief de stekker eruit getrokken hebben.

don't shoot the messenger O-)
-O- Ik hoop het natuurlijk niet, maar het was wel te verwachten. Mocht je hier meer over horen, ben ik zeer geintereseerd!

Dat de consument de schuldige is van de dealers/handelaren die failliet gaan is natuurlijk complete lariekoek. Als ondernemer neem je zelf het risico van failliet gaan. Daar staat tegenover dat je winst maakt als je het wel goed doet. Ben je als ondernemer niet sterk genoeg, misschien vanwege slechte prijzen, marges, of marketing, dan trekt je niet genoeg klanten en houdt het op. Ligt niet aan de consument. De winkelier moet de klant trekken, niet anders om.
 
Winkeliers moeten leren omgaan met een veranderde koopgedrag van consumenten en mn nu een crisis tijd... alhoewel welke crisis want bij een bekende dealer hier merken ze niks van een crisis... _O-

Laten we wel wezen een motor is een luxe artikel en daar wordt het eerst op bezuinigd...

En weten wij veel, zijn wij als consument ooit gevraagd of we behoefte hadden aan die glazen paleizen waarvan de vierkante meter prijs terug verdiend moet worden.....(=jouw portemonee)

Nee, we moeten terug naar de basics.... eerlijke service zonder poespas.

En dat zielig gedoe..... kom kom... als ik niet functioneer wordt ik ook ontslagen........
 
Volgens mij is het verhuizen naar die glazen paleizen juist een vorm van bezuiniging. Bijna geen één motordealer zit nog in een binnenstad en die paar die er nog zitten zullen ook snel weg zijn.

Zo'n paleis op een industrieterrein is juist goedkoper dan een pandje in de binnenstad. En een dealer heeft juist ruimte nodig, want de manier van concurreren met Internet is zorgen dat je zoveel mogelijk op voorraad heeft dat de klant het kan zien en niet hoeft te bestellen. Dat er dan veel glas wordt gebruikt, tsja dat is blijkbaar de mode.
 
Terug
Bovenaan Onderaan