Ducati ST2 / ST3 beginnend bestuurder

richardk

Rookie
15 jan 2008
2
0
Hallo

Misschien is deze vraag al eerder gesteld maar ik kan hem nergens vinden. Ik vind ducati motoren wel erg mooi en mijn oog is gevallen op een st3 van 3 jaar oud. Echter de enige ervaring die ik op een motor heb is op dit moment nog de les motor (vorige week rijbewijs gehaald)

Sommige mensen zeggen dat je er gewoon op kan rijden, andere zeggen dat je eerst 2 jaar op een bandit moet rijden voordat je overweegt om een grotere motor te nemen. Echter nu ben ik in dubio. Is de st3 geschikt voor nieuwe bestuurders (oh ja, ben 33 jaar dus geen 'jonge hond' meer)

gr
Richard
 
De ST3 is een beetje vlees noch vis. Geen échte sportieve Duc, zowel niet qua rijgedrag als qua uiterlijk, maar toch sportiever (te?) dan de gemiddelde toerfiets. Dat zal ook de reden zijn dat de ST's nooit écht populair zijn geworden.

Een tweecylinder met toch redelijk wat vermogen is niet de makkelijkste fiets om mee te beginnen. Bovendien maak je als beginnend motorrijder toch wat sneller een foutje. Da's dan meteen een duur foutje op zo'n fiets...... je wil niet weten wat alleen dat plastic al kost.....

Er is er uiteindelijk maar één die het antwoord op je vraag weet. Dat ben je zélf. Ga eens proefrijden zou ik zeggen.

Maar mijn advies zou zijn: koop eerst iets dat voor een beginner wat makkelijker te rijden is en waar een krasje meer of minder niet zo erg is. Dan leer je in veel kortere tijd meer over jezelf als motorrijder. Soms merken mensen dat hun smaak/voorkeur een hele andere kant uit gaat. Daarna kun je altijd nog de fiets van je dromen kopen.
 
een st2 heeft nog geen 90 pk en een st3 heeft net iets meer dan 100 pk en een smeuig karakter met koppel vanaf een laag toerental. Veel sportiever qua rijden dan aan pan of K100 o.i.d.

Als je rekening houdt met de eigenschappen en de mogelijk iets hogere kosten van het onderhoud(hangt van je rijstijl, de voorgeschiedenis qua onderhoud en de dealer af) heb je een heerlijk sportieve toerfiets.

Moet wel zeggen dat wat jan B opmerkt wel degelijk hout snijdt. In het begin kun je iets meer foutjes maken door onervarenheid en dan is een oudere fiets wat minder pijnlijk, maar ken ook meerdere mensen die al jaren motorrijden, nog nooit gevallen zijn, dus..........

Hoe ging het met lessen? vaak gevallen of ging het je allemaal makkelijk af?

je bent overigens van harte welkom hier, maar zeker ook op het ducatitopicdeel 15 in de afdeling sportmotoren. *O*
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de reacties, de lessen gingen behoorlijk goed wat dat betreft. Nog nooit gevallen eigenlijk terwijl ik toch in wat barre tijden heb gereden. Mijn oog is inmiddels ook gevallen op de honda vfr800, is eigenlijk dezelfde prijs als de ducati alleen dan met abs erbij :-)

gr
Richard
 
Ik wel eens op een ST2 gereden, ging prima hoor (maar ben dan ook natuurtalent he ;) )

Ik denk wel dat de kosten en de mate van balen hoger zijn als je een Duc op de kant legt, dan zeg maar een ouder, goodkoper beginfietsje. Maar ja als je netjes rijdt, kom je ook zonder problemen aan ervaring.
 
bedankt voor de reacties, de lessen gingen behoorlijk goed wat dat betreft. Nog nooit gevallen eigenlijk terwijl ik toch in wat barre tijden heb gereden. Mijn oog is inmiddels ook gevallen op de honda vfr800, is eigenlijk dezelfde prijs als de ducati alleen dan met abs erbij :-)

gr
Richard

ga maar eens op beide rijden, kun je rustig een beslissing nemen.

Of uitkijken naar een st4s abs of st3 met abs. Zijn redelijk zeldzaamt.o.v. de abs loze motoren.

Ik geloof dat de st wel een stuk lichter is, weet niet of je daar gevoelig voor bent.
 
Laatst bewerkt:
Ik wel benieuwd naar je zoekcriteria, Richard. Ik ben zelf ook druk bezig met het oriënteren op een eerste motor en de VFR800 is ook een van de fietsen die mij opvielen.
 
Ik heb nu al eerste motor een ducati 750 sport en dat is wat mij betreft een heerlijke motor om op te beginnen.
Toevallig verkoopt een mf-er zijn ducati 750 sport:
Ducati 750S 2003

Mijn advies maak eens een afspraak en kijk eens naar die motor.
 
Ik heb nu al eerste motor een ducati 750 sport en dat is wat mij betreft een heerlijke motor om op te beginnen.
Toevallig verkoopt een mf-er zijn ducati 750 sport:
Ducati 750S 2003

Mijn advies maak eens een afspraak en kijk eens naar die motor.

das zeker een nette motor hoor. Ik weet overigens niet waar de topicstarter vandaan komt, maar op 26 januari is er een heropening van de werkplaats bij Biggelaar in oisterwijk. Komen veel m-f ers uit de diverse ducatitopics en toegang is zonder verdere uitnodiging. je kan dan ook komen en anoniem wat mensen spreken met een "kleine" voorkeur voor ducati ;). je hoeft ook geen ducati te hebben om langs te kunnen komen.

[offtopic] Maar 2d0: heb je nog niet in het ducatitopic in de sportafdeling gezien..... ook jij bent welkom hoor. ;) [/offtopic]
 
Laatst bewerkt:
Heya,

Ik rijd op een ST4 en het is echt super. Natuurlijk hangt het helemaal af van wat je zoekt in een motorfiets maar voor mij is het perfect. Redelijk sportief maar toch comfortabel genoeg om een flink eind op te toeren (met m'n meisie achterop). Die van mij komt trouwens bij Biggelaar in Oisterwijk vandaan, superservice daaro :)
 
Heya,

Ik rijd op een ST4 en het is echt super. Natuurlijk hangt het helemaal af van wat je zoekt in een motorfiets maar voor mij is het perfect. Redelijk sportief maar toch comfortabel genoeg om een flink eind op te toeren (met m'n meisie achterop). Die van mij komt trouwens bij Biggelaar in Oisterwijk vandaan, superservice daaro :)

das mooi, en ook jij bent welkom in het ducatitopic(sport) *O* *O* *O*

Kom je ook naar de opening?
 
als je niet dom doet op een motor, kun je ook een hayabusa nemen als beginners motor :). maar doe rustig als je niet zeker bent op jezelf!
 
Heb een keer op een ST3 gereden, rijwielgedeelte vond ik echt een dweil. Onzeker in de voorkant, ik durfde geen bocht meer in op denk duur. Was blij toen ik weer op mijn SV-tje kon stappen.
 
Heb zelf een ST2 en ben er zeer tevreden over,maar het is wel een liefhebbersfiets.Heel wat anders dan een 4 cil.Het karakter verschilt al enorm tov de carb versie,heb hiervoor een Superlight gehad.Mijn broer heeft een ST3 de als weer soepeler is.Dit is een motor waar hij niet zoveel mee heeft dan zijn SS900.Daarom issie te koop nu dus een zgan ST3 met ong 13.000 km op de klok.Interesse?
 
Laatst bewerkt:
Heb een keer op een ST3 gereden, rijwielgedeelte vond ik echt een dweil. Onzeker in de voorkant, ik durfde geen bocht meer in op denk duur. Was blij toen ik weer op mijn SV-tje kon stappen.

dat heeft niet aan het frame gelegen(of moet een schadefiets geweest zijn), misschien je banden of een totaal vern**kte instelling van de voorkant.

Ducati's staan bekend om hun fantastische stuureigenschappen en bochtgedrag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan