Ducati Supersport: Betrouwbaar??

NTV Raymond

Rookie
29 mei 2004
17
0
Horst
Hey mensen,

Ik ben al langere tijd eens naar wat anders aan het kijken. Ik dacht dat ik het gevonden had, een Honda Hornet S moest het worden. Toen hoorde ik laatst nog eens een Ducati lopen (met droge koppeling, ratelratel) en daar kreeg ik echt de kouwe rillingen van. Gisteren even geweest proefzitten, en ondangs mijn lengte (1.65) zit ik daar helemaal niet verkeerd op.
Nu mijn vraag aan de Supersport-BEZITTERS (model begin 90 tm 98): Is zoiets ook echt betrouwbaar? Dat de onderhoudskosten hoog zijn wist ik al, maar als hij gewoon goed in orde is moet ik er wel van op aan kunnen, ook op langere stukken. Welke motor is het meest aan te raden? En heeft een 600 nog genoeg vermogen?
Kan je daar eigenlijk ook iets hogere stuurhelften op zetten, voor iets minder duk op de polsen op langere stukken? Is het eigenlijk een moeilijk te rijden motor? Is er ook een versie geweest met inspuiting, of is dat alleen bij de nieuwere zo? Zitten er verder nog verschillen in de modeljaren (ook qua betrouwbaarheid)? Geen last meer van bevriezende carburateurs bij latere modeljaren?
Anyway, een hoop vragen. Bedankt voor jullie antwoord, groet Raymond.
 
als je me je emailadres geeft, zal ik je eens een "leuk" stukje over ducati´s betrouwbaarheid sturen...een op waarheid berustend verhaal.

ik heb een aantal mensen beloofd me op dit moment even rustig te houden vanwege lopende zaken, maar ik kan mensen natuurlijk altijd persoonlijk mijn mening verkondigen... ; -)
 
Stond gisteren aan het licht net achter een SS900, wordthet groen, geeft die klojo vol gas, ik ga er achter...er over... }) en los pas bij 270


Hij stond niet in panne :+ ...maar kwam ff later aan het licht aangekacheld, zegt ie "ik dacht dat het een 600 was" :P
 
superbetrouwbaar, ik heb er een uit 1990, zwaar opgefokt en geen noemenswaardige problemen. Het onderhoud is niet duur. Ik heb laats de kleppen laten stellen riemen laten vervangen en de cabarateurs laten synchroniseren bij een ducati dealer en dit koste slecht 175 euro.
 
Ach,weer een topic voor "niet" Ducati-rijders die ff
hun mening kwijt moeten....

Koop gewoon wat je mooi vind,daar heb je het meest plezier op!!
Het enige bij Ducati is dat je de onderhouds-beurten gewoon
op tijd en goed uit moet voeren.
Als je dat doet heb je een hoop plezier van je Duc.

Succes
 
@ Onewheel: rcremers@gmx.net
@ Desmodroom: Wat jij daar opnoemt is nog goedkoper dan bij mijn NTV! Eigenlijk vind ik onderhoudskosten ook niet zo belangrijk, ik wil toch lieftst alles zelf doen.
@ De Sprinkhaan: Je vergist je, ik hoef helemaal geen mening kwijt, mijn vraag was serieus bedoeld. Ik vind het gewoon opvallend dat veel Ducati-rijders er heel positief over zijn, terwijl veel niet-Ducati-rijders er heel slechte verhalen over kunnen vertellen. Ik wil gewoon graag weten hoe het zit.

Ik wil gewoon graag zo'n motor kunnen kopen, zorgen dat het onderhoud goed zit, en dan moet hij het gewoon doen. Ik wil niet gaan experimenteren met andere jetting of andere carburateurs of ontstekingsmodules (dat soort dingen lees ik nl. vaak. Mijn vraag is eigenlijk of je van een lekker originele en goed onderhouden Carenata echt goed op aan kan, zonder dat deze rare mechanische kuren krijgt. En zo ja, maakt het dan nog verschil uit welke motor je neemt?

Groet Ray.
 
Hi NTV Raymond,

Zolang je nog op je NTV rondrijdt, raad ik je aan eens te kijken bij het NTV topic bij Naked Bikes.

Succes met je zoektocht naar een Duc!
 
Een van m'n moto's is 'n '96 600SS en blijft mijn lieveling. Dit niet alleen omwille van z'n looks ( is natuurlijk persoonlijk ), maar vooral omwille van het rijplezier.

De mindere kantjes zijn: grote draaicirkel, trillingen onder de 3000tr/min in 4e en 5e ( maar wie rijdt er nu <3000tr/min in die versnellingen ), koppelingshendel vrij hard ( maar dat wordt je snel gewoon )en te weinig vermogen.

Wat de betrouwbaarheid betreft moet ik hier toch een en ander tegenspreken, men vorige motor was 'n Suzuki en m'n tweede motor is 'n Honda en deze is de betrouwbaarste van de 3 ! Ik doe al mijn onderhoud zelf behalve kleppen ( <€200 voor het stellen van kleppen en synchroniseren van carbu's).

Op de 47.000 km dat ik er mee rijdt heb ik al één ( 1 ! ) onderdeel in panne gehad: een japans relais, dit terwijl hij ni echt gespaard geweest is: rij er ook mee op circuit, heeft al vele reizen in het buitenland achter de rug ( Frankrijk - Italie - Spanje).

Ook de rijhouding valt mee als geen al te dikke bierbuik hebt. Ben er samen met toerders mee naar WDW gereden ( in 3dagen héén enkel langs heel kleine departementallekes en in 1 enkele autostradesprint van meer dan 1200km terug ) en had geen greintje zadelpijn, rugpijn of pijn in de polsen. Enkel de knieën zitten net iets te krap om op zéér lange afstanden echt comfortabel te blijven.

Voordelen: Looks, betrouwbaarheid, geluid, rijsensaties, vering en kader ( kunnen nog veel hedendaagse japanners iets van leren).

Belangrijke punten als je hem echt graag ziet: rustig warmrijden, niet vergeten van de distributieriemen om de 20.000km te vervangen ( ze kosten echt bijna niets )en de kleppen laten stellen op de aangegeven intervallen ( gaat niet stuk als je er iets over gaat, maar je voelt toch een verschil na het stellen ).
 
Ah ja was ik nog vergeten vermelden: als je echt veliefd bent op het geluid van de droge koppeling: de 600 heeft een natte koppeling.

Verder durven de carbu's als er geen kit opzit bij vochtig weer bevriezen bij vochtig weer en temperaturen <5°C. Denk dat veel 2 cyl. daar last van durven hebben; had het allszins ook bij 'n SV voor.
 
Mischien dat je er wat aan hebt, en mischien ook niet :)

Heb zelf een Monster 620, en heb er al ruim 8000 km mee gereden sinds eind februari, bij de 1500 km heeftie een klein beurtje gehad a € 60,- (afgerond voor het gemak).

Had laatst bij www.startwin.com geinformeerd voor wat zon grote beurt kost, en wat het zoal inhoudt, het viel allemaal reuze mee moet ik zeggen ;) € 400,- ongeveer voor een grote beurt en dat is inclusief kleppen stellen en her en der wat olie enzo vervangen :)

Dus Ducati stukgaatienie :P

@ De Sprinkhaan: Je vergist je, ik hoef helemaal geen mening kwijt, mijn vraag was serieus bedoeld. Ik vind het gewoon opvallend dat veel Ducati-rijders er heel positief over zijn, terwijl veel niet-Ducati-rijders er heel slechte verhalen over kunnen vertellen. Ik wil gewoon graag weten hoe het zit.


Meestal staan de beste stuurlui aan wal, is het niet :? ;)

Heb me laten vertellen dat Ducati vroeger wel een onbetrouwbaar merk was, maar dat die mening heden ten dagen niet meer opgaat ;)

En voor de rest ...

[me]Phr3ak wordt ook af en toe best wel moe van dat gezever over een Ducati B|
[/me]


Het is trouwens wel opvallend dat de meeste mensen wel staan te kwijlen op een Ducati als ze er eentje zien staan o.i.d. :)

Suc6! verder ;)

als je me je emailadres geeft, zal ik je eens een "leuk" stukje over ducati´s betrouwbaarheid sturen...een op waarheid berustend verhaal.

ik heb een aantal mensen beloofd me op dit moment even rustig te houden vanwege lopende zaken, maar ik kan mensen natuurlijk altijd persoonlijk mijn mening verkondigen... ; -)

Tsja, als je een uurtje eventjes gaat rond klikken op internet kun je over ieder willekeurig merk wel iets vinden wat je niet aanstaat, het gaat de topic starter denk ik meer om persoonlijke ervaringen, en dan in het bijzonder van de mensen hier op het forum die zelf een Ducati rijden ;)

En als je dat verhaal dan toch gaat posten (who knows) zet er dan wel even de leeftijden e.d. van de motor(en) erbij waar het omgaat :)

Dank u :)
 
Laatst bewerkt:
@ De Sprinkhaan: Je vergist je, ik hoef helemaal geen mening kwijt, mijn vraag was serieus bedoeld. Ik vind het gewoon opvallend dat veel Ducati-rijders er heel positief over zijn, terwijl veel niet-Ducati-rijders er heel slechte verhalen over kunnen vertellen. Ik wil gewoon graag weten hoe het zit.

Ik wil gewoon graag zo'n motor kunnen kopen, zorgen dat het onderhoud goed zit, en dan moet hij het gewoon doen. Ik wil niet gaan experimenteren met andere jetting of andere carburateurs of ontstekingsmodules (dat soort dingen lees ik nl. vaak. Mijn vraag is eigenlijk of je van een lekker originele en goed onderhouden Carenata echt goed op aan kan, zonder dat deze rare mechanische kuren krijgt. En zo ja, maakt het dan nog verschil uit welke motor je neemt?

Groet Ray.

Ik bedoel jouw ook niet maar ik was een aantal reacties te vroeg :)

Meestal als je zo,n een vraag over Ducati stelt,dan krijg je
allemaal dingen waar je niet om gevraagt hebt.
Hoe slecht en onbetrouwbaar een Duc is,en het tegenvallende
vermogen(op papier).

Als je er een wilt kopen,moet je gewoon zeker weten dat de
onderhoudsbeurten goed uitgevoerd zijn.
 
hou er rekening mee dat er meerder types zijn!!!

de begin fietsen hebben 1 remschijf voor en droge koppeling (750 wel. 600 weet ik niet) Latere modellen = natte koppeling.
Ik heb een Final Edition en deze weer anders dan de jaren ervoor. in de beter zin dan... betere koeling (extra gaten in mijn kuip) andere ophanging oliekoeler, iets mooier afgewerkt. Ruitje staat iets hoger waardoor je minder last krijgt van de wind bij hogere snelheden... en ga zo maar door.

Supersport is echt betrouwbaar.. je kunt er alles zelf aan doen!!
ZDe 600cc heeft alleen te weinig pk's vind ik, daarom ben ik naar de 750 gegaan. de 900 heeft weer iets te veel (als je net overstapt op een supersport)

suc6 in iedergeval

voor vragen mail me maar...
 
Kijk,Wees blij dat wij hier in Nederland alles(nog)mogen zeggen,én het feit dat wij òòk nog met z'n allen al tot zo'n klein groepje behoren,moet je je niks aantrekken van de échte motor"hooligans"onder ons, en gewoon op je eigen gevoel afgaan,Whatever het merk!!!
 
Als je je durk maakt over betrouwbaarheid moet je geen duc kopen. Daar ben je de persoon dan niet naar. Mensen die en duc kopen gaan niet in de eerste plaats voor betrouwbaarheid en kunnen het vaak ook hebben als er wat met hun liefie aan de hand is. Een duc koop je met je gevoel en daar hoort een afweging van is ie wel of niet betrouwbaar niet als eerste bij maar eerder de looks, uitstraling, geluid, design, rijeigenschappen enz
 
Als je je durk maakt over betrouwbaarheid moet je geen duc kopen. Daar ben je de persoon dan niet naar. Mensen die en duc kopen gaan niet in de eerste plaats voor betrouwbaarheid en kunnen het vaak ook hebben als er wat met hun liefie aan de hand is. Een duc koop je met je gevoel en daar hoort een afweging van is ie wel of niet betrouwbaar niet als eerste bij maar eerder de looks, uitstraling, geluid, design, rijeigenschappen enz

Is 8000 km rijden zonder problemen dan niet betrouwbaar :?

[me]Phr3ak vindt van wel :P [/me]
 
Is 8000 km rijden zonder problemen dan niet betrouwbaar :?

[me]Phr3ak vindt van wel :P [/me]

het gaat niet om de uitzonderingen maar om het gemiddelde. Kan ieder Duc rijder die een uitzondeing is wel roepen ikke niet ikke niet maar ik durf er heel wat onder te verwedden dat er verhoudingsgewijs binnen de eerste 10000km meer duc kapoet gaan dan jappers. Who cares als je maar met plezier rijdt maar die flauwe argumenten en ik dan en ik dan.........
als je jarenlang de motorbladen leest hoef je alleen maar in je eigen herinnering te graven om te bedenken dat er bij al die testen veel vaker gedonder is geweest met ducs dan met japanners.
 
Sprinkhaan heeft gelijk al die ongevraagde berichtjes van mensen die het zogenaamd beter weten terwijl ze nog nooit een Duc hebben gehad :z

Mijn eerste Ducati was een 600 SSc. In 4 jaar tijd 25.000 km meegereden en nooit wat mee gehad. Gewoon de normale beurten en that's it. Veel plezier beleefd aan die machine en door het mindere vermogen ingeruild voor een nieuwe 748 (achteraf wel spijt dat ik hem heb weggedaan, had hem gewoon erbij moeten houden).

De 748 heb ik nu 2 jaar met 18.000 km op de klok en ook geen centje pijn. Tja het is een race machine met race onderdelen dus ik moet iets vaker materiaal vervangen dan alleen bij de beurten, maar das geen abnormale slijtage. Dus ook over deze motor zeer tevreden en ook deze heeft mij nog nooit langs de kant van de weg laten staan.

Voor wat betreft het bevriezen van de carburateurs ligt dat volgens mij aan het feit dat ze luchtgekoeld zijn de supersport. Mijn 748 is vloeistofgekoeld en die heeft er geen last van de 600SS destijds wel.

Voor wat betreft het onderhoud van 600SS kan ik kort zijn dat is niet meer dan voor een gemiddelde motorfiets.

Veel succes en kies de motor die je zelf wil.
 
het gaat niet om de uitzonderingen maar om het gemiddelde. Kan ieder Duc rijder die een uitzondeing is wel roepen ikke niet ikke niet maar ik durf er heel wat onder te verwedden dat er verhoudingsgewijs binnen de eerste 10000km meer duc kapoet gaan dan jappers. Who cares als je maar met plezier rijdt maar die flauwe argumenten en ik dan en ik dan.........
als je jarenlang de motorbladen leest hoef je alleen maar in je eigen herinnering te graven om te bedenken dat er bij al die testen veel vaker gedonder is geweest met ducs dan met japanners.

*zucht* ik geloof gelijk dat japanse motorfietsen over het algemeen onderhoudsvriendelijker zijn en meer tegen "mishandeling" kan dan een italiaanse fiets. Met mishandeling bedoel ik niet warm rijden, te laat onderhoud, te weinig olie rondrijden, etc etc. Mijn japanse auto, een toyota corolla uit 2003, is niet kapot te krijgen. Olie bijvullen? dacht het niet. Onderdelen vervangen? waarom slijt nauwlijks. De japanners zijn wat vernuftiger als het gaat om levensduur.

Maar om nu iedere keer aan te halen dat Ducati's snel stuk gaan vind ik onzin. Met de juiste behandeling gaan ze net zolang mee en laten ze je echt niet onderweg staan. En jij haalt het ook maar uit de blaadjes! Het gaat toch om de persoonlijke ervaring zonder daarbij voor te liegen? Tis maar wat je bedoeld met "flauwe argumenten". Iets dat op waarheid berust (persoonlijke ervaring) of een niet te onderbouwen mening van iemand die het in de blaadjes leest :?

Goed...ik vind dat je niet mag oordelen over iets wat je zelf niet hebt doe ik ook niet over een japanse fiets....that's all ;)
 
:^
ach laat ze maar zo denken.. voor het zelfde geldt gaan ze dadelijk een duc rijden HAHAHAHAHA en moet je ze dan eens horen hoe goed ze wel niet zijn (sarcasme in overvloed) ;)

Ik rij liever iets aparters dan een 13 in dozijn bike
 
:^
ach laat ze maar zo denken.. voor het zelfde geldt gaan ze dadelijk een duc rijden HAHAHAHAHA en moet je ze dan eens horen hoe goed ze wel niet zijn (sarcasme in overvloed) ;)

Ik rij liever iets aparters dan een 13 in dozijn bike

Je doet net of je zooooooooo'n bijzondere bike rijd. :r
 
Hey mensen,

Voordat dit een Duc vs. Rijstkoker -discussie wordt bedank ik mij bij jullie allen. Ik ga gewoon eens op een Duc rijden. Misschien dat het dan weer snel over is, misschien is er ook geen weg meer terug... We zullen het zien.

Groet Raymond.
 
*zucht* ik geloof gelijk dat japanse motorfietsen over het algemeen onderhoudsvriendelijker zijn en meer tegen "mishandeling" kan dan een italiaanse fiets. Met mishandeling bedoel ik niet warm rijden, te laat onderhoud, te weinig olie rondrijden, etc etc. Mijn japanse auto, een toyota corolla uit 2003, is niet kapot te krijgen. Olie bijvullen? dacht het niet. Onderdelen vervangen? waarom slijt nauwlijks. De japanners zijn wat vernuftiger als het gaat om levensduur.

Maar om nu iedere keer aan te halen dat Ducati's snel stuk gaan vind ik onzin. Met de juiste behandeling gaan ze net zolang mee en laten ze je echt niet onderweg staan. En jij haalt het ook maar uit de blaadjes! Het gaat toch om de persoonlijke ervaring zonder daarbij voor te liegen? Tis maar wat je bedoeld met "flauwe argumenten". Iets dat op waarheid berust (persoonlijke ervaring) of een niet te onderbouwen mening van iemand die het in de blaadjes leest :?

Goed...ik vind dat je niet mag oordelen over iets wat je zelf niet hebt doe ik ook niet over een japanse fiets....that's all ;)

:^ Niks meer aan toe te voegen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan