Ducati SuperSport

Enig idee welk merk / systeem je hebt ingebouwd? Heb het zelfde gehad met een UK merk Data Tool alarm. Oorzaak kan een hoogspanningsmast of GSM mast in de buurt zijn. Ook een lage batterij spanning in je handbediening kan een oorzaam zijn.
Uiteindelijk is er in de handleiding wel een manier te vinden als je goed leest maar het vraagt even tijd. Had het gehad bij bijvoorbeeld een tankstop. Na het tanken niets meer en vooraf geen probleem.
 
Hey iedereen. Ik sta met pech in Riga. Ik vermoed de spannings regelaar. Lampjes werden flauw vervolgens niet meer lopen.
Regelaar was ook steenkoud.

Exact hetzelfde gebeurde met mijn vfr
8 jaar terug.

Collega merkte op dat het ook de dynamo kan zijn.

Zijn er universele regelaars die dr op passen? Louis heeft ze ook voor 130,-

Alle advies welkom!

Betreft SS 600
 
Hey iedereen. Ik sta met pech in Riga. Ik vermoed de spannings regelaar. Lampjes werden flauw vervolgens niet meer lopen.
Regelaar was ook steenkoud.

Exact hetzelfde gebeurde met mijn vfr
8 jaar terug.

Collega merkte op dat het ook de dynamo kan zijn.

Zijn er universele regelaars die dr op passen? Louis heeft ze ook voor 130,-

Alle advies welkom!

Betreft SS 600


kijk eerst naar de grote zekering en ook naar de connectors tussen spanningsregelaar en dynamo. deze willen ook nog wel eens problemen geven.
 
Dankjewel voor de tip Rob.

Het is nog de originele spanningsregelaar..
 
Laatst bewerkt:
Kijk of je kunt vervangen met een modernere Shindengen gelijkrichter. Als het kan een FH type, die hebben minder problemen door modernere halfgeleider electronica, SH type is een wat minder alternatief die meer warmte ontwikkeld dus ook eerder kan sneuvelen.
Bedrading wijst zichzelf, met wat AMP stekkertjes of eventueel de oude stekker afknippen en monteren op de nieuwe gelijkrichter.
Het kan zijn dat je de stuurdraad mist voor het laadlampje in je dashboard, die brand dan niet meer als er te weinig spanning is (bijvoorbeeld bij laag stationair draaien)
Heb zelf goede ervaringen met Carmo gelijkrichter op mijn 907, dit is de pagina specifiek voor jou 600 SSC. 600SS : Carmo Electronics - Motorbike parts or electronics

Shindengen zou je hier moeten kunnen vinden: http://www.shindengen.co.jp/product_e/electro/catalog.html
 
Bedankt allemaal voor de tips.

1 diode is stuk.

Kan iemand mij uitleggen bij welke punten ik de dynamo spanning kan meten?
 
op de draden moet tussen de 40 en 70 volt komen met draaiende motor en de regelaar losgekoppeld.
het is ook voldoende om de weerstand tussen de gele draden te meten, die moet tegen de 0 Ohm zijn, zeg maar minder dan 1 Ohm. de draden naar het blok moeten richting oneindig zijn op ohmse meting. als dat zo is heb je geen problemen met de dynamo ;)

bijvoorbeeld onderstaande is bruikbaar:
101 Octane Regler / Gleichrichter BT22011 | eBay
 
Bij 1 gele draad (vd regelaar)meet
ik 0.6 en de andere niks.

De 2 gele draden lopen naar de dynamo?
 
Ik meet 30v bij de dynamo.

Bij de wit/zwarte stekker en rode meet ik niks.

Past een regelaar van de ss 900
'99-03 model?

Deze heeft de winkel liggen
 
is waarschijnlijk een Shindengen
geel = geel
rood is 12V batterij
groen is massa batterij
behuizing van de regelaar goed aan de massa leggen
lampje doet het niet meer (witte en zwarte draadje als ik goed heb)


Rob,

hij deed het heel even maar sloeg af omdat een zekering doorbrandde.
(2e van boven vh zekeringkastje is van de onsteking)

Ik heb het als volgt aangesloten:

De oude ss 600 regelaar had in totaal 4 stekkers. 2x geel, 1 stekker met 2 rode kabels

en 1 dubbel polige stekker met zwart/wit. Op deze heb ik de 2 groene aangesloten. (was dit correct?)

SH579B regelaar van een '99 Duc ss 900.


1 gele draad die ik over hield heb ik niet geaard. Kan dat de reden zijn geweest?(dan was is erg suf)

Kan het zijn dat deze gelijkrichter meer stroom doorlaat? (oude modellen 350w tegen 500w nieuw)
 
Laatst bewerkt:
die zekering heeft er niet mee te maken. laadzekering is een strip onder de kuip.
gele draad die over is los laten hangen, of bij een andere gele.
heb je de kabeltjes van het laadstroomlampje aan de motorkant los laten hangen (wel afgetaped), dat lijkt mij de ernige mogelijke oorzaak voor de zekering (of het is toeval).
 
die zekering heeft er niet mee te maken. laadzekering is een strip onder de kuip.
gele draad die over is los laten hangen, of bij een andere gele.
heb je de kabeltjes van het laadstroomlampje aan de motorkant los laten hangen (wel afgetaped), dat lijkt mij de ernige mogelijke oorzaak voor de zekering (of het is toeval).

De 2 groene draden heb ik samengevoegd naar de zwarte.
Is dat misschien mijn fout.

Wat betreft kabel laadstroom lampje, ik zal hem aftapen.
 
Komt de massa niet van de metalen behuizing aan de achterkant van de gelijkrichter en dan op het frame als nul-draad?
 
Komt de massa niet van de metalen behuizing aan de achterkant van de gelijkrichter en dan op het frame als nul-draad?

Dat zou het moeten zijn. Ook volgens het wph.

Verder vraag ik me af of de 2 rood/witte vanuit de regelaar samengevoegd naar 1 draad misschien teveel stroom doorlaat. Bij de ss900 diagram zie ik een 40a zekering na de plus.
 
Dat zou het moeten zijn. Ook volgens het wph.

Verder vraag ik me af of de 2 rood/witte vanuit de regelaar samengevoegd naar 1 draad misschien teveel stroom doorlaat. Bij de ss900 diagram zie ik een 40a zekering na de plus.

de maximale stroom word geregeld door de Dynamo, niet door de regelaar.
 
De 2 groene draden heb ik samengevoegd naar de zwarte.
Is dat misschien mijn fout.

Wat betreft kabel laadstroom lampje, ik zal hem aftapen.

als de zwarte naar de accu gaat is dat goed, als je dat niet zeker weet draad naar de min van de accu leggen.
rode kan ook naar de accu, maar dan moet er wel een zekering tussen.
 
Kun je meten ten opzichte van de massa welke spanning en polaritiet er staat op de rode en witte draad?
Kijkend in Haynes gaat er 1 draad rood zwart naar de zekeringkast in de cockpit en komt uit op zekering 2, dan is er een rode draad die gaat via de 30A zekering naar de plus pool van de accu. Dan is er nog een wit rode draad die gaat naar je batterijlamp in de cockpit voor lage spanning waarschuwing.
Dan zijn er nog 2 gele draden die komen van de dynamo, maakt niet uit waar die op komen qua polarisatie. Natuurlijk op de ingang van de gelijkrichter, niet op de 12 V kant.

Uiteraard zijn dit de kleurcodering in de draadboom van de motor en niet van de gelijkrichter. Geel op de gelijkrichter is voor de dynamo.

Aansluitingen op de gelijkrichter zijn dan
1 naar zekeringkast cockpit
2 naar controlelamp in dashboard lage spanning (niet elke gelijkrichter heeft deze functie!)
3 en 4 komen samen en gaan via de 30A zekering naar de accu, deze zekeringen zitten onder je zadel
5 naar dynamo
6 naar dynamo
Behuizing gelijkrichter aan massa leggen. Eventueel thermische pasta er tussen dan wordt de warmte beter weg geleid naar de motor en is er minder warmte ontwikkeling. Een klein spuitje met deze witte pasta koop je voor 4-8 Euro bij een computerwinkel of elektronica onderdelenzaak. Kan ook bij thuiskomst eventueel.

Die twee plus draden kun je wel samen voegen als de polariteit en spanning gelijk is die er op staat. Veroorzaakt geen sluiting, de stroom komt via de massa wel weer rond. Alleen als er zware afnemers in het circuit zitten zoals een bijna lege accu of de startmotor, kan het zijn dat stroom ongewenst via andere plus draden gaat lopen. Dat kan dan zorgen voor een opgeblazen zekering in de cockpit bijvoorbeeld maar ook gekke verschijnselen, verlichting die half aan gaat of juist uit.
 
Laatst bewerkt:
Wederom bedankt voor de uitleg. Helaas is het probleem nog niet verholpen.

Rest niks anders dan de spanningsregelaar te bestellen die bedoeld is voor dit model.

De Duc blijft bij vrienden maar ik hoopte nog deze week verder mee te kunnen rijden.

Aangezien dat ik voor werk naar het buitenland moet gaat de duc even in de opslag.

Wat raden jullie aan? De brandstof is erg slecht tegenwoordig en heb geen zin om nog een keer
de carburateurs in de ultrasoon te stoppen. Ik heb zelf goeie ervaring met brandstof stabilisator van Motul maar dat was in een oude Gpz.

Alles aftappen? (geniet mijn voorkeur) Maar hoe houd ik de tank roestvrij van binnen?

Nogmaals bedankt!
 
Aftanken met een premium benzine, shell vpower of BP Ultra of Aral. Daar zit geen biomethanol in. Weg blijven bij de E-10 benzines en standaard 95 of 98 octaan. Die premium benzines blijven langer goed. Alternatief half afvullen en na ingebruikname meteen aftanken tot vol met verse benzine. Hoe lang praat je over stalling? 2 tot 3 maanden zou geen probleem mogen zijn. Eventueel brandstofkraantje dicht draaien en carbs aftappenals de motor nog langer stil staat.

Carmo Electronics in NL heeft een goede spanningsregelaar. Is een type dat door meerdere leveranciers wordt geleverd onder eigen merknaam, echter vaak zijn de laatste twee of drie eindcijfers het zelfde. Is ook wel een topic over in deze SS groep. Als je de juiste hebt is het in 20 minuten klaar en kun je rijden.

Topic op www.ducatifora.com modellen supersport en daar zoeken. Misschien moet je je aanmelden voor het zien van foto's maar is verder kostenloos. Vind je meer specifieke kennis dan hier op MF.
acculampje gaat aan,zo nu en dan - ducatifora.com
 
Laatst bewerkt:
Brandstofkraantje onder de tank dicht en laten lopen tot ie van zelf uit gaat. de carbs zijn dan zo goed als leeg.
Ik stal hem zo ieder winter meerdere maanden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan