Ducati SuperSport

Ik heb even een vraag aan jullie.
Een kennis van me heeft een 900ss. Het beestje rijdt prima, totdat hij te nat wordt. :/

Situatie is alsvolgt.
Met droog weer is er niks aan de hand. Maar na een tijdje in de regen wil hij niet meer boven de 5000 toeren uitkomen. Het lijkt dat hij in noodloop schiet. Want het blokje draait wel gewoon prima zonder sputteren, haperen of ploffen, wat Bvb op vocht bij de bobines of bougies zou kunnen duiden.

Heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing?
Hoor het dan graag van jullie.
 
Als het een 900ss is, oud beestje, dan verdenk ik de bougiebekabeling vd liggende cilinder...en/of alle stekkers ontkoppelen en met schoonmaken als voorzorg.

Bij mijn oude 750ss liep hij ook weleens slecht, sputteren enzo, maar dat was agv bevriezing vd carbs.
 
Thanks voor het mee denken.
Even voor de duidelijkheid, hij sputterd niet. Komt alleen niet boven de 5000 toeren.

Ik kom er even op terug. Krijg hem niet te pakken. B| Maar het staat me bij dat hij van 2000 is.
 
Als hij van 2000 is, is het een injectie. (Of het moet een zwaar overjarige carb-versie geweest zijn.)
Carb-problemen vallen dan in ieder geval af.
Ik zou dan eerst naar luchtfilterhuis/-deksel kijken. Deksel opengemaakt/verwijderd? Losse filtertjes op de inlaten?
 
Even dit topic hier onder de aandacht brengen:
 
Dag mensen, ik heb nog steeds een '97 duc 750ss staan. Er is me met enige klem aangeraden de distr. riemen te evrvangen.
Ik probeerde Joop Sangers/Desmopoit te bereiken.. maar is hij nog wel in bedrijf/actief?
 
Ga hem googlen, dank.
Ja ik wil de riemen - zelf- vervangen..Ik hoop dat na opbouw d emotor goed loopt en het euvel van inhouden/niet over de 5000rpm willen dan over is en dan kan hij een nieuw baasje krijgen.
 
Dat de riemen het niet kunnen zijn snap ik.. ik heb 2 mogelijke oorzaken gevonden maar heb aan de naaldbuizen niets kunnen vinden.
Kunnen die versleten zijn binnen 40 K?
 
Jemig.. is daar een specifieke oorzaak voor en is het met het oog duidelijk te zien?
Ik dacht dan een missend rubber ringetje en/of het uitgesneden lufideksel (met hoofdsproeiers in originele maat) de mogelijke oorzaken waren..
Zijn het dure onderdeeltjes?
 
ja het is met het oog duidelijk te zien. het gaatje in de naalbuis is dan niet rond meer maar ovaal.
K&N naalden zijn getrapt en raspen dus goed.
zal een euro of 20 zijn.
 
Dank voor de info..
wat maakt dat dit zo snel slijt? Het zijn mikuni's dus.. type/productieprobleempje?
 
Dank voor de info..
wat maakt dat dit zo snel slijt? Het zijn mikuni's dus.. type/productieprobleempje?
Ik heb in de jaren '90 71.000 km met zo'n ding gereden, waarvan 56.000 met Dynojet kit stage 2 (dat is met open gezaagde luchtfilterkast.)
Geen probleem gehad met gasnaalden of mengbuizen.
 
Ik had al een post in een algemeen Ducati topic gezet, maar dat lijkt niet echt actief. Kijken of het hier bij de SuperSports wat beter gaat. ;)

Sinds twee weken mag ik mezelf Ducati eigenaar noemen. Bij toeval liep ik tegen een Ducati 600 SuperSport uit 1994 aan. Hij heeft al 9 jaar stilgestaan, dus hij is de buitenlucht niet meer gewend... Hij start met flink choke en loopt dan bijna rond, maar lekt ook benzine. Ik gok dat het tijd is voor een carb revisie, een beurt, riemen en in ieder geval een setje nieuwe banden. (En kijken waar ik die spanrol lagers kan vinden...)

Daarna maar weer eens verder kijken. Alle tips zijn welkom. ;)

46993634785_eb29039e8c_k.jpg
 
Ook dit topic is niet heel erg actief (meer). Ik geloof dat de meeste activiteit tegenwoordig in Feestboekgroepen zit :(

Je zou het op het Ducatiforum kunnen proberen. Ook niet superactief, maar er zit wel een aantal techneuten die graag helpen dit soort problemen op te lossen. ducatifora.com - Forumoverzicht
Toegang is op aanvraag, maar wordt doorgaans snel op gereageerd, al is degene die de aanvragen meestal behandelt net nu een lang weekend weg. Kan zijn dat hij pas dinsdagmiddag weer reageert.
 
Maar om op de problemen te reageren: na 9 jaar stilstand is het sowieso een goed idee de motor even helemaal door te lichten en inderdaad absoluut om de riemen te vervangen.

Liep de motor wel goed toen hij werd weggezet, of is hij weggezet vanwege deze problemen?

Wil je de beurt zelf doen? (Zeker bij deze supersportjes geen rocket science.)
Riemen haal je bij de dealer, al zijn er ook wel vervangingsriemen (iets voordeliger, ook gewoon van Gates). Meer info hierover is wel te vinden op het Ducatiforum, net als over de spanrollagers.
Verder zou ik beginnen met het nalopen van het brandstofsysteem. De carbs kunnen goed vervuild zijn. Zit er roest in de tank? Is het luchtfilter schoon? Zit er trouwens nog een dicht luchtfilterdeksel op, of is daarmee gehobbyd? Dat kan ook een reden zijn voor slecht lopen.
 
Bedankt Kuncing. Ik ben al lid van het Ducatiforum, maar meer plekken voor info kan handig zijn. Feestboek lijkt wel een hoop over te nemen, maar je vind er niet de diepgang van een forum (of de draadjes waar je echt een project kunt volgen).

De motor liep prima toen hij werd weggezet. Dat lag aan relatieproblemen en niet aan de Duc. ;) Ik wil zelf de beurt gaan doen, vooral ook omdat me dat idd niet heel ingewikkeld lijkt. En ik heb er al wel wat ervaring mee.
Ik heb inmiddels een setje Gates riemen liggen en die spanrollagers heb ik inmiddels ook gevonden, maar haal ik wel als de boel open ligt. Het brandstofsysteem ligt er al af. Nieuwe slangen en carbrevisie setjes liggen klaar en ik heb de basis inmiddels uit elkaar. Helaas daarna geen tijd meer gehad om verder te gaan. De tank moet ik nog leeg maken. Ik had gehoopt dat er een makkelijke manier was om hem leeg te laten lopen, maar kom dat niet echt tegen, dus ik denk dat ik de pomp wel aan ga zetten om hem leeg te pompen. Dan de dop eraf en de pomp en het filter eruit. Er ligt al een nieuw filter klaar. Het luchtfilter is niet nieuw, maar ook niet echt smerig, dus dat zou nog bruikbaar moeten zijn. Vervangen doe ik het toch wel. ;) Het filterhuis is nog gewoon origineel, dus dat scheelt ook weer. Eigenlijk is de hele machine gewoon origineel en voor die 9 jaar netjes onderhouden. Ik gok dat er iets fout is gegaan in de carbs waardoor hij benzine ging lekken, dus die liggen klaar voor de ultrasoon. We gaan het zien.
 
Wat betreft Feestboek ben ik het helemaal met je eens. Ik kan daar echt nooit iets terugvinden. Mijn voorkeur ligt toch bij fora.
Ik zag inderdaad later dat je al had gepost op het Ducatiforum. (Ik lees daar wel, maar kijk niet altijd even goed naar de gebruikersnamen :+)

Als de motor verder goed liep, denk ik dat je met het reinigen van het brandstofsysteem (carbs inderdaad ultrasoon!) een heel eind komt.
Wees voorzichtig met het kraantje aan de onderkant van de tank: dat is vrij kwetsbaar. Het tuutje voor de brandstofslang kan vrij gemakkelijk afbreken. Als het kraantje nog te vinden is, is het erg duur!
 
Terug
Bovenaan Onderaan