Ducati versnellingsbakonderdelen uitwiselbaar met andere modellen?

Anton_Bongaerts

Die hard MF'er
29 aug 2008
487
1.143
Bree (B)
Voor een Tularis achtig project wil ik gebruik maken van een Ducati 749 versnellingsbak. De uitgaande as van de 749 is wat aan de korte kant voor dit project. Bij een Diavel lijkt de as die uit de bak komt (waar het voortandwiel op zit) een stuk langer. Iemand een idee of de uitgaande / secundaire as uitwisselbaar is. Of dus eigenlijk de binnenbreedte van de bak gelijk is en of de tandwielen overzetbaar zijn? Ik wil namelijk de droge koppeling van de 749 behouden. Volledige bak van de Diavel gebruiken is dus geen optie. De verhoudingen zijn ook minder interessant.
 
Zal een wonder zijn dat iemand is die dat weet.
Dus of gewoon proberen of vraag naar foto en afmetingen secundaire versnellings as .
Er zal ongetwijfeld wel ergens een Ducati guru rondlopen die dit weet, maar of die hier actief is... 😀
Ik heb inmiddels zelf wat zitten graven op Ducati forums en daar worden blijkbaar toch heel wat versnellingsbakken gewisseld tussen types. Ik vind veel terug over swaps van 5 naar 6 bak. Voornamelijk bij de 2 kleppers. Bij de grotere 4 klepsblokken zouden de assen 5mm verder uit elkaar staan.
Ik zie op eBay wel wat interessant geprijsde Diavel bakken te koop staan. Ik zal de gok maar wagen en eentje bestellen.
 
Ik weet niet hoeveel meer je naar buiten moet met je tandwiel , maar misschien is een offset tandwiel een optie?
Helaas is het wat complexer dan dat. Ik wil het schakelmechanisme ook verplaatsen om de versnellingsbak dichter bij het Polaris blok te krijgen. De schakelarm gaat acter het voortandwiel doorlopen. Ik wil de oliekering van de uitgaande as ook naar buiten brengen. Dan is een offsettandwiel geen optie. Bij de Tularis is het schakelsysteem in openlucht geplaatst om dezelfde reden (niet echt duurzaam). Super concept voor die tijd, maar sommige details hadden in mijn ogen wat professioneler gekund. Het geheel is dan ook door een stel gepassioneerde hobbyisten gefabriceerd.
Meer dan dat ben ik ook niet trouwens 😄
 
Terug
Bovenaan Onderaan