Ducati vragen :)

Marc aka Foddex

MF veteraan
15 okt 2002
10.224
1
Stockholm, Zweden
Mensen, op dit moment rijd ik naar volle tevredenheid rond op mijn uiterst betrouwbare Honda VFR 800. Toch, toch kriebelt er iets bij me elke keer als ik een Ducati langs zie rijden. Een 748 Biposto, een 900 SS, allemaal zulke mooie fietsen, en nog redelijk betaalbaar ook. Enige probleem is dat ik nogal lang ben en Ducati's over het algemeen vrij klein zijn.

Daarom is mijn eerste vraag: hoe goed zou ik met m'n 1.95 op de gemiddelde Ducati passen? Nu kan je zeggen, rijd naar een motor zaak en ga erop zitten, maar ik ben benieuwd naar ervaringen van lange Ducati rijders! Een keer op een Duc gaan zitten doe ik sowieso nog wel :)

Mijn tweede vraag is: zijn Ducati's nou werkelijk zo slecht als "men" zegt? Ik hoor nogal eens verhalen over rammelende motoren, loszittende onderdelen en andere rare dingen. Ik ben daarom zeer benieuwd naar ervaringen van Ducati rijders over hun motoren (geen Ducati-flame war plz :) ). Ik vraag me namelijk af hoeveel waarheid er schuilt achter de verhalen.

Dus Ducati rijders, vertel me over uw ervaringen! 8-)

Marc
 
M'n broerke is ook vrij lang, zo'n beetje tegen de 2 meter an als ik het goed heb ;)

En die past met gemak op mijn monstertje *D
 
tis heel simpel...

een honda doet het altijd...schakelt ultra licht...rijdt soepel...
een duc heeft karakter...alles leeft in die motor...maar af en toe heeft een duc wel is een bad day...en dat doet ie niet wat je wil...
 
tis heel simpel...

een honda doet het altijd...schakelt ultra licht...rijdt soepel...
een duc heeft karakter...alles leeft in die motor...maar af en toe heeft een duc wel is een bad day...en dat doet ie niet wat je wil...
Met alle respect, maar is dat gebaseerd op ervaring of op verhalen? 8-)
 
Ik ben 1m94 en heb relatief lange benen (als ik vrouw was, was ik een veelgevraagd fotomodel :P ). Zithouding is prima op m'n 748. In mijn geval beter dan op R6 of GSXR600R.

Onderhoud is ook iets duurder dan 'normaal'. Bij een goede ducati dealer denk ik ongeveer 25% duurder, dan wanneer een dealer trouw al je beurten aan je japanner doet.

En ja ... extra kosten ... ben hierin niet echt objectief denk ik:
Dikke problemen met Duc 748

Ik ben tot nu toe ongeveer 600 euro kwijt gewijst aan extra arbeidsuren ... heb in een jaar tijd voor ruim €2500 aan onderdelen van Ducati gekregen (let wel allemaal onder coulance. Nieuwe koppeling tel ik hierin maar niet mee (ca 450 euro), want ik wist bij aankoop van de motor al dat dat een keer nodig zou zijn.

Koop iig een Duc waarvan de onderhoudshistorie 100% na te gaan is (alle onderhoud moet uitgevoerd zijn bij officiële Ducati dealers). Dit scheelt je veel ellende bij garantie/coulance claims. Ik zeg niet dat je extra kosten moet verwachten, met goed preventief onderhoud is die kans iig een stuk kleiner.

Ik heb btw nog niet meegemaakt dat m'n Duc me liet staan. Als er iets was, kwam dat tijdens beurten naar voren.

[me]Joris zoekt ff een stuk blank hout om af te kloppen[/me]
 
Voor al je vragen kijk eens op www.dcnforum.com. Hier zul je antwoord krijgen op al je vragen van mensen die echt iets weten van ducati.
Geen ongenuanceerd gelul van rijstracende mede motorrijders, (beste stuurlui staan aan wal)
 
Ik ben zelf iets kleiner maar zit best op mijn 996.

Qua onderhoud valt het allemaal wel mee (bij mij tenminste).
Ik heb weinig problemen tot nu toe.
Het enige wat ik heb gehad is dat me achterrem telkens ontlucht moest worden, maar dit is netjes verholpen, schijnt wel vaker voor te komen bij die superbike-modellen.
De koppeling heb ik dit jaar vervangen na 23.000km.
Niet echt een slecht als ik van een maat van hoor dat hij op zijn RSV al na 15000km zijn koppeling moest vervangen.

Ik heb me motor ook in onderhoud bij een zaak die alleen maar aan ducati sleuteld, dat geeft mij wel meer vertrouwen dan zo'n grote mega-store waar misschien 1 op de 15 motoren een ducati is.

Dus ik ben tevreden over het merk.
Ga gewoon eens proefrijden bij verschillende zaken, er zijn ook een paar zaken die gewoon een jaar garantie geven op tweedehands motoren, dus die staan gewoon 100% achter hun product.

Kijk anders eens op het dcnforum.....
 
Ik ben sinds kort ook eigenaar van een Ducati 620sport
Zie draad Nieuwe Duc eindelijk.....

Ik ben er helemaal tevreden mee.
Echt heerlijk.
Het sturen is heerlijk, het rijden is heerlijk en het geluid is om te kwijlen.
(met standaard dempers nog wel)
Ik wil niet stoppen met rijden op dat ding.

En over de verhalen..
tja ik heb tot nu toe alleen maar positieven dingen meegemaakt.

Als je wilt weten of je er op past.. maak een proefrit op een Duc.
heb ik ook gedaan. en ik pas perfect (1.89)

Mzzl
 
.....Geen ongenuanceerd gelul van rijstracende mede motorrijders, (beste stuurlui staan aan wal)
Als Ducati-rijden dusdanige schade aan je hersens oplevert dat je alleen nog maar onzin uit kunt kramen, dan zou ik me nog eens achter de oren krabben....

Maar het zal wel niet aan de Ducati liggen. Sommige mensen worden gewoon zo geboren....
 
Als Ducati-rijden dusdanige schade aan je hersens oplevert dat je alleen nog maar onzin uit kunt kramen, dan zou ik me nog eens achter de oren krabben....

Maar het zal wel niet aan de Ducati liggen. Sommige mensen worden gewoon zo geboren....
Trek het je niet aan :) Op dit moment ben ik ook nog een "rijstracer", en ik stoor me er absoluut niet aan :)

Is de Ducatie 900 SS een beetje een goede motor? Het viel me op dat qua vermogen m'n huidige VFR800 sneller moet zijn, maar dat maakt me niet heel veel uit eigenlijk :)

Marc
 
vfr zal wel sneller zijn dan de duc, maar kwa midden vermogen denk ik dat de duc er ietsje beter door komt, 2 cilinder....
je hebt er ook een totaal ander gevoel bij!
ik zou zeggen, zeker de overstap waard!!!!!
 
Trek het je niet aan :) Op dit moment ben ik ook nog een "rijstracer", en ik stoor me er absoluut niet aan :)

Is de Ducatie 900 SS een beetje een goede motor? Het viel me op dat qua vermogen m'n huidige VFR800 sneller moet zijn, maar dat maakt me niet heel veel uit eigenlijk :)

Marc
Je hebt helemaal gelijk.

Ik ben na GPZ900's en een FZR 1000 overgestapt op een TRX. Veel minder vermogen en 2 cylinders minder dan gewend. Mijn conclusie?
86 PK is ruim voldoende om een heleboel sportrijders het snot voor de ogen te rijden en het rijden op een twin is ongekend leuk! Je kunt beter kiezen voor een superwegligging met minder vermogen dan andersom.

En of het ding nou 220 haalt of 280......
 
Ik ben 1m94 en heb relatief lange benen (als ik vrouw was, was ik een veelgevraagd fotomodel :P ).
[off topic]
Euh... met jouw hoofd? :P
[/off topic]

Duc's zijn niet groter of kleiner dan jappen (beide komen uit landen van kleine mensjes) het verschilt per model, een 748 is een kleine fiets maar wat is klein, een Multistrada daarentegen geeft meer ruimte....
Iedereen zit anders, je hebt niet zoveel aan "de mening van anderen" ga gewoon jezelf kietelen/plagen door er eens op te zitten, proefritje..verkocht.. O-) have fun!
 
Zo hard mag je helemaal niet :( ... O-)





:+
Ik kom uit Enschede, snelle snelwegen liggen bij ons om de hoek :o

Maar even wat anders:

Ducati 750 SSC - bron - http://www.bikez.com/bike/index.php?bike=4187
vermogen: 61 pk
koppel: 62 Nm

Ducati 900 SS - bron - http://www.bikez.com/bike/index.php?bike=4181
vermogen: 79 pk
koppel: 76 Nm

Honda VFR800 - bron - http://www.bikez.com/bike/index.php?bike=556
vermogen: 110 pk
koppel: 79 Nm

Zoals je kan zien zijn die motoren nogal een stap terug t.o.v. van m'n VFR. De 900 ligt er nog het dichtst tegenaan, maar ben bang dat als ik op een van deze Duc's overstap, ik er te snel op uit zou gekeken zou zijn.

Nu heb je natuurlijk ook nog de 748, 998, 749 en 999 enzo, die een stuk dichter tegen m'n VFR aan liggen of zelfs sneller zijn, maar die zijn 2e-hands een stuk duurder..... '(

[edit]
En nu kun je zeggen, staar je niet zo blind op dat vermogen/koppel, maar dat is toch wel een belangrijk aspect aan het motorrijden voor mij :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geen ducatirijder , en ik ben ook niet zo lang dus daar kan ik je niet mee helpen.
Ik twijfel zelf ook , maar dan voor een 750ss uit 2000-2001.
Ik denk dat dat stukgaatie verhaal tegenwoordig niet meer opgaat , sinds eind jaren 90 is er het een en ander veranderd (heb ik mij laten vertellen op de beurs).Het is voor mij gewoon een mooie motor die moet bevallen tijdens een proefrit , wat dan de doorslag geeft.
Helaas moet ik het zelf met wat minder cash doen , dus blijft de duc tijdelijk buiten bereik.Maar als dat probleem over is , wordt de duc weer een goeie kanshebber :)
 
Mijn tweede vraag is: zijn Ducati's nou werkelijk zo slecht als "men" zegt? Ik hoor nogal eens verhalen over rammelende motoren, loszittende onderdelen en andere rare dingen. Ik ben daarom zeer benieuwd naar ervaringen van Ducati rijders over hun motoren (geen Ducati-flame war plz :) ). Ik vraag me namelijk af hoeveel waarheid er schuilt achter de verhalen.

Dus Ducati rijders, vertel me over uw ervaringen! 8-)

Marc

Die verhalen komen uit vroegere-jaren.
Waarschijnlijk uit de mond van teleurgestelde vaders,die een jaren 80 model of ouder hadden gekocht.
In de 2e helft van de 80er jaren ging het pas goed met ducati.
Alles modellen daarvoor hebben (zo'n beetje) een fluwele handschoen nodig.
(lees:erg goed en zorgvuldig onderhoud nodig)
Begin jaren 90 waren alle problemen voor Ducati zo goed als opgelost.
Ducati is al meer dan 15 jaar ZEER BETROUWBAAR.
Het grootste probleem met Ducati's is:
Je kan er niet mee naar een gewone motorzaak of multi-dealer.(op een paar na)
Die hebben geen verstand van Ducati's en die kunnen jou dan ook vaak niet helpen.
(tenzij van de wal in de sloot)
Je moet dus,als je een Ducati wilt,naar een Ducati Dealer of specialist.
En die zijn niet altijd in jou buurt.
Ga op zoek naar dealers,en pik er een uit die jou het meeste vertrouwen geeft.

Veel succes,en groeten

Henkes 8-)
 
Ik ben net overgestapt van een R6 op een nieuwe Ducati 800 SuperSport. Ik kan je zeggen dat ik veel spijt heb, wat zeg ik, heeel veeeeeel spijt heb. Spijt dat ik dit niet veel eerder heb gedaan!!! :9

De zit is zeer ruim (zeker t.o.v. een R6). Het geluid is super (ducati performance uitlaatjes) en het rijdt en stuurt geweldig. Het gemis van die paar pk's wordt ruimschoots goed gemaakt door de lol die je eraan beleeft. En dan nog maar te zwijgen van de mensen die hun nek in allerlei rare bochten wringen om een glimp op te vangen van dat rode brullende gevaarte. :}
 
Ik ben net overgestapt van een R6 op een nieuwe Ducati 800 SuperSport. Ik kan je zeggen dat ik veel spijt heb, wat zeg ik, heeel veeeeeel spijt heb. Spijt dat ik dit niet veel eerder heb gedaan!!! :9

De zit is zeer ruim (zeker t.o.v. een R6). Het geluid is super (ducati performance uitlaatjes) en het rijdt en stuurt geweldig. Het gemis van die paar pk's wordt ruimschoots goed gemaakt door de lol die je eraan beleeft. En dan nog maar te zwijgen van de mensen die hun nek in allerlei rare bochten wringen om een glimp op te vangen van dat rode brullende gevaarte. :}
Ok dan ... laat ik maar es gaan proefrijden dan :o
 
Terug
Bovenaan Onderaan