duidelijke brief cjib, welk antwoord geven?

mlkm

Rookie
26 jun 2006
19
0
loosbroek
hoi

Ik heb een snelheidsovertreding begaan van 71 km/uur te hard op een 80 km/uur weg.
Maar nou heb ik een brief van het cjib gehad waarin wordt gevraagd of ik op dat moment de bestuurder was of dat er iemand anders reed. Ook is er nergens een boete bedrag ingevuld. Deze brief moet ik beantwoordt terug sturen.

Weet er iemand wat ik kan verwachten of wat ik het beste kan doen? Het is mijn eerste snelheidsovertreding van harder dan 30 km/uur.
 
hoi

Ik heb een snelheidsovertreding begaan van 71 km/uur te hard op een 80 km/uur weg.
Maar nou heb ik een brief van het cjib gehad waarin wordt gevraagd of ik op dat moment de bestuurder was of dat er iemand anders reed. Ook is er nergens een boete bedrag ingevuld. Deze brief moet ik beantwoordt terug sturen.

Weet er iemand wat ik kan verwachten of wat ik het beste kan doen? Het is mijn eerste snelheidsovertreding van harder dan 30 km/uur.
Ik geloof dat in deze brief gevraagd word of jij de bestuurder bent of niet, zodat ze de boete aan jou toe kunnen kennen. Als je zegt dat iemand anders het was, moet je zijn of haar naam geven (?) zo niet, krijg jij gewoon de boete (of voorkomen?)
 
edit

"De toon van zowel het telefoongesprek als de brief insinueren dat je verplicht bent hieraan mee te werken. Niets is echter minder waar. Je hoeft nimmer aan je eigen veroordeling mee te werken, dus meld je de agent dat je geen idee hebt waar hij het over heeft. Deze BOA's zijn hier speciaal op getraind, dus zullen niet snel loslaten, en je zelfs een uitspraak proberen te ontlokken! (“Wij hebben een foto waar u op staat...”) Meld dat je niets verklaart, want dit maakt het voor jou alleen maar moeilijker."

Aldus flitsservice.nl
 
Laatst bewerkt:
moet je niet invullen, is niet verplicht volgens mij, Vul je in dat jij de bestuurder was, dan ben je je rijbewijs straks als nog kwijt. Ik zou zeggen neem eens een kijkje op www.flitsservice.nl
 
gewoon zeggen dat je het niet was en dat het ook niet met jou motor kon zijn omdat je op dat moment ergens anders was. Laat ze maar met bewijs komen
 
Je mag verwachten dat je je rijbewijs in mag leveren, een cursus mag doen en een fikse boete krijgt. Wat je het beste kan doen? Toegeven.
Wat een vreselijk slecht advies.
full



Zoek even op dit forum. Ik meen dat je niet verplicht bent dit in te vullen. En zo lang niet vaststaat wie de bestuurder was, krijgt alleen de kentekenhouder (ook jij dus) de bekeuring, maar het rijbewijs kan niet afgenomen worden. Er staat ergens een verslag van iemand die voor de rechter volhield dat hij niet wist wie er die dag gereden had. De officier probeerde nog met wat strikvragen ("Rijdt u altijd zo hard?") te proberen de verdachte in de val te lokken, maar uiteindelijk moest de rechter constateren dat niet bewezen was dat de man gereden had.
 
Wordt standaard gevraagd of jij de bestuurder was en of je op dat moment op die locatie was.

Boete bedrag zal (waarschijnlijk) door de officier van justitie worden opgelegd in de rechtzaak die er voor jou aan zit te komen.
 
Wat een vreselijk slecht advies.
[afbeelding]


Zoek even op dit forum. Ik meen dat je niet verplicht bent dit in te vullen. En zo lang niet vaststaat wie de bestuurder was, krijgt alleen de kentekenhouder (ook jij dus) de bekeuring, maar het rijbewijs kan niet afgenomen worden. Er staat ergens een verslag van iemand die voor de rechter volhield dat hij niet wist wie er die dag gereden had. De officier probeerde nog met wat strikvragen ("Rijdt u altijd zo hard?") te proberen de verdachte in de val te lokken, maar uiteindelijk moest de rechter constateren dat niet bewezen was dat de man gereden had.

Dankjewel. Ik was te snel met oordelen en heb even verder gekeken dan mijn neus lang is, vandaar dat ik hem al heb gewijzigd voordat jij met de veroordeling kwam.

Dit moet je maar even goed doorlezen TS Juridisch • Flitsservice.nl
 
Als je met deze reden inname van rijbewijs kunt voorkomen, waarom zou je dan wel boete moeten betalen?

moet je niet invullen, is niet verplicht volgens mij, Vul je in dat jij de bestuurder was, dan ben je je rijbewijs straks als nog kwijt. Ik zou zeggen neem eens een kijkje op www.flitsservice.nl
 
Wat ik altijd begreep is het zo dat je kan zeggen dat iemand anders de bestuurder was (moet je wel aangeven wie, en je moet dan een zondenbok vinden die het niet erg vind zijn rijbewijs kwijt te raken) of dat je kan zeggen dat je niet weet wie de bestuurder was. In het laatste geval gaat het om diefstal of joyriding en zal er ongetwijfeld gevraagd worden waarom je geen aangifte hebt gedaan, waarmee aangifte doen uiteraard niet opeens verstandig wordt. Als je weigert te zeggen wie er bestuurder was krijg jij, als eigenaar en daarmee verantwoordelijke, een fikse boete.

Maar als je zo flink bent om 150 te rijden war je 80 mag, en waarschijnlijk dus bijna 170 op de teller, mag je ook wel zo flink zijn om gewoon toe te geven dat jij het was.
 
Ik heb ook z'n brief gehad voor 31 km/h te hard, dan zou je denken ben je een punt kwijt. Ik heb die brief nooit opgestuurt en de boete betaalt. Nooit meer iets van gehoord.
 
Als je met deze reden inname van rijbewijs kunt voorkomen, waarom zou je dan wel boete moeten betalen?

Simpel. Als je de bestuurder was, heb je te hard gereden. Da's strafbaar, maar dát wist je wel.

Als je zegt niet de bestuurder te zijn, ben je als kentekenhouder verplicht te zeggen wie er dan wel heeft gereden.
Doe je dat niet dan ben je, als kentekenhouder, strafbaar wegens het niet voldoen aan die verplichting.
 
bedankt voor de reacties,

gaat mij niet om om die boete te ontlopen wilde allen weten wat ik kan verwachten
 
Maar wat ze al zeiden, je hoeft het niet in te vullen.

In tegenstelling tot wat er gezegd wordt: dat ben je dus wél verplicht.
De straf voor het niet voldoen aan de verplichting is een boete die ruwweg overeenkomt met de boete voor het te hard rijden. Maar géén intrekking van het rijbewijs....
 
bedankt voor de reacties,
gaat mij niet om om die boete te ontlopen wilde allen weten wat ik kan verwachten

Ach, als je de boete zou willen ontlopen vind ik daar ook niks mis mee. Wie wil er nou graag een boete betalen of erger? Dan zou je m.i. niet sporen.

Probleem is dat sommigen alles en iedereen de schuld geven behalve zichzelf en hier een jankverhaal gaan houden. Van dat soort kleuters gaan mijn nekharen ook wel eens overeind. Maar ik vind niks mis met een vraag als de jouwe.
 
@ JanB: Je hoeft niet aan je eigen veroordeling mee te werken, maar toch is het strafbaar ?

Dat snap ik niet :N
 
hoi

Ik heb een snelheidsovertreding begaan van 71 km/uur te hard op een 80 km/uur weg.
Maar nou heb ik een brief van het cjib gehad waarin wordt gevraagd of ik op dat moment de bestuurder was of dat er iemand anders reed. Ook is er nergens een boete bedrag ingevuld. Deze brief moet ik beantwoordt terug sturen.

Weet er iemand wat ik kan verwachten of wat ik het beste kan doen? Het is mijn eerste snelheidsovertreding van harder dan 30 km/uur.



Nou we kunnen met dit topic eindeloos doorgaan.
Ik wil het best heel kort houden.
Mijn vraag is aan TS wat wil je horen.
geef daarop je antwoord dan krijg je daar weer een tegenantwoord op en dan slotje zonder verdere zielige discussies over welles en nietus. :W

JanB gaf eigenlijk al het juiste antwoord conform de wetgever.
De andere gaven je het juiste antwoord die je wss graag wil horen.
 
Opschrijven dat je de brief niet hebt ontvangen en terugsturen. Probleem opgelost.
:+

Wellicht kun je ergens juridisch advies inwinnen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan