Duitse benzine?

Synthetic.

MF veteraan
21 feb 2008
2.027
307
Velserbroek
Hallo allen,
Ik ben laatst op toertocht geweest in noord-duitsland. Had hem hier in nederland eerst volgegooid met euro 95, wat ik altijd tank.

In duitsland kwam ik tot de ontdekking dat ik moest tanken, dus ik rijd naar de aural-pomp (duitse BP). Ik pak hier de slang van 'super', waar een sticker van "iets" 95 opzat. Daarnaast hing een slang met sticker 98, maar gezien ik altijd 95 tank dacht ik zo het juiste te hebben. ik heb hier dus geen 'benzin' getankt, maar volgens mij gewoon 95.

Uiteindelijk wilde hij niet meer stationair lopen en begin hij in te houden bij vol gas (plotselinge drop van 500-1000 toeren) en kon ik veel minder (ong 50 km) minder op een tank rijden.

Nu vraag ik me af: is de duitse 95 anders dan de nederlandse, en wat kan ik hier dan beter tanken?

edit: na hier in nederland gewoon weer euro 95 getankt te hebben zijn de problemen weer weg ook. gaat om een gpz600r uit '85
 
Laatst bewerkt:
Mijn V-Max loopt op alles wat benzine heet. Kan ook niet anders, als je de kwaliteit van de amerikaanse benzine kent.

Wat ik tijdens verschillende toertochten wel heb mogen meemaken, is dat vooral Suzuki en Kawasakimotoren nogal eens problemen hebben met Aral benzine. Slecht starten, slecht lopen etc.
In Duitsland tank ik dan ook overal, behalve bij Aral. Als het echt niet anders kan, dan tank ik Aral 100 octaan en daar loopt de Max geweldig op.

En Aral had altijd zo'n goeie naam....
 
Mijn V-Max loopt op alles wat benzine heet. Kan ook niet anders, als je de kwaliteit van de amerikaanse benzine kent.

Wat ik tijdens verschillende toertochten wel heb mogen meemaken, is dat vooral Suzuki en Kawasakimotoren nogal eens problemen hebben met Aral benzine. Slecht starten, slecht lopen etc.
In Duitsland tank ik dan ook overal, behalve bij Aral. Als het echt niet anders kan, dan tank ik Aral 100 octaan en daar loopt de Max geweldig op.

Mijn suzuki heeft daar anders nooit last van?

In duitsland tank ik gewoon super, en soms ook benzin
 
Ik rij meer in duitsland dan in nl met mijn kawa en de benzine is zeker niet minder, ik denk dat TS gewoon wat vuil in de carburateur(en) heeft zitten en dat afschuift op de duitse benzine
 
Ik rij meer in duitsland dan in nl met mijn kawa en de benzine is zeker niet minder, ik denk dat TS gewoon wat vuil in de carburateur(en) heeft zitten en dat afschuift op de duitse benzine

Dan heb je gewoon geluk

Het is allemaal heel simpel..
Hoe lager het octaangetal. hoe sneller de ontbranding van het mengsel plaatsvind, en die snelheid is bepalend in dit geval.
Een verbrandingsmotor werkt met voorontstekeing, dwz het mengsel wordt al voor dat de zuiger in zijn bovenste dod punt staat(BDP) ontstoken, om volledig tot ontbranding te komen, heeft dat mengsel eenbepaalde tijd nodig. Die tijd wordt door de fabrikanten berekend, en is afhankelijk van o.a. de compressie, en zuigersnelheid.
Door die voorontsteking en de tijd , komt de grote explosie( verbranding) dus net als de zuiger het BDP is gepasseerd, en wordt de zuiger met kracht naar beneden geduwd, en voila je hebt beweging...

Een goed afgestelde motor is daar critisch in, en daar moet je dus altijd met hetzelfde octaangetal blijven rijden, maar aangezien dit octaangetal niet overal hetzelfde is, nemen de fabrikanten het zekere voor het onzekere, en zetten de ontsteking al ietsjes later, zodat detoneren( pingelen) uitgesloten is. Maar dit gaat weer ten koste van de emissiewaardes, dus komt het verbrandingspunt weer in een smallere range te liggen.

Zoals gezegd, bepaald het octaangetal de snelheid van verbranden, en nu komt de clou.

Als je in Dld tankt, en de benzine heeft een lagere octaanwaarde, dan KAN het ontstekingstijdstip net op of voor het BDP plaatsvinden, waardoor je zuiger als het ware teruggedrukt wordt ipv vooruit, en daardoor gaat je motor beroerd lopen, pingelen, en in het ergste geval zelfs een gat in je zuiger.....
Ik weet niet of je wel eens bij een Opel onder de kap hebt gekeken, daar zitten bij een heleboel uitvoeringen een stekkertje met daarop 95/98, en de bedoeling hiervan is dit stekkertje om te draaien als de auto niet meer goed op de benzine loopt, het enigste wat dit stekkertje doet is het ontstekingstijdstip verleggen.

Een hele hoop vnl duitse auto's van voor het computertijdperk werken ook met zgn klopsensoren, ook om te meten of de ontsteking wel op het goede moment plaatsvind, en dit wordt hierdoor weer aangepast, en voor DIE auto die dit niet hadden is die octaan 100 gekomen ( ivm loodvervangers)
 
Dan heb je gewoon geluk

Het is allemaal heel simpel..
Hoe lager het octaangetal. hoe sneller de ontbranding van het mengsel plaatsvind, en die snelheid is bepalend in dit geval.
Een verbrandingsmotor werkt met voorontstekeing, dwz het mengsel wordt al voor dat de zuiger in zijn bovenste dod punt staat(BDP) ontstoken, om volledig tot ontbranding te komen, heeft dat mengsel eenbepaalde tijd nodig. Die tijd wordt door de fabrikanten berekend, en is afhankelijk van o.a. de compressie, en zuigersnelheid.
Door die voorontsteking en de tijd , komt de grote explosie( verbranding) dus net als de zuiger het BDP is gepasseerd, en wordt de zuiger met kracht naar beneden geduwd, en voila je hebt beweging...

Een goed afgestelde motor is daar critisch in, en daar moet je dus altijd met hetzelfde octaangetal blijven rijden, maar aangezien dit octaangetal niet overal hetzelfde is, nemen de fabrikanten het zekere voor het onzekere, en zetten de ontsteking al ietsjes later, zodat detoneren( pingelen) uitgesloten is. Maar dit gaat weer ten koste van de emissiewaardes, dus komt het verbrandingspunt weer in een smallere range te liggen.

Zoals gezegd, bepaald het octaangetal de snelheid van verbranden, en nu komt de clou.

Als je in Dld tankt, en de benzine heeft een lagere octaanwaarde, dan KAN het ontstekingstijdstip net op of voor het BDP plaatsvinden, waardoor je zuiger als het ware teruggedrukt wordt ipv vooruit, en daardoor gaat je motor beroerd lopen, pingelen, en in het ergste geval zelfs een gat in je zuiger.....
Ik weet niet of je wel eens bij een Opel onder de kap hebt gekeken, daar zitten bij een heleboel uitvoeringen een stekkertje met daarop 95/98, en de bedoeling hiervan is dit stekkertje om te draaien als de auto niet meer goed op de benzine loopt, het enigste wat dit stekkertje doet is het ontstekingstijdstip verleggen.

Een hele hoop vnl duitse auto's van voor het computertijdperk werken ook met zgn klopsensoren, ook om te meten of de ontsteking wel op het goede moment plaatsvind, en dit wordt hierdoor weer aangepast, en voor DIE auto die dit niet hadden is die octaan 100 gekomen ( ivm loodvervangers)
Ben zelf al 32 jaar monteur ik weet hoe het in elkaar steekt de TS heeft met zijn gpz absoluut genoeg aan ron 95 een hogere ron tanken is overkill.
Als zijn motor met 95 pingelt dan heeft die of een te arme mengsel/ een te hoge compressie door inwendig vervuiling(olie zuipen)/ verkeerde bougies/ slechte koeling of een combinatie ervan de onsteking valt niets aan te stellen.
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat TS gewoon wat vuil in de carburateur(en) heeft zitten en dat afschuift op de duitse benzine
dat is natuurlijk ook mogelijk.

te arme mengsel/ een te hoge compressie door inwendig vervuiling(olie zuipen)/ verkeerde bougies/ slechte koeling
dan zou te arm mengsel overblijven. verbruikt 0,0 olie (met km-stand 124k), bougies die voorgeschreven zijn en er ook al in zaten. koelsysteem is verder van de winter onder handen genomen en werkt prima.

ik vind het alleen wel erg typisch dat het alleen die tank duitse benzine geweest is waar hij slecht op gelopen heeft. voor die tankbeurt heb ik er geen last van gehad. ik heb motorisch helemaal niets veranderd/aangepast en ik heb nu na het tanken (en de daaropvolgende tankbeurten) helemaal nergens meer last van gehad.

lijkt me dan eigenlijk sterk dat het iets anders is dan de benzine
 
Carb vervuiling is zoals ik zei mogelijk, er kan misschien ook ietsje water op de een of andere manier erin zijn gekomen tijdens het tanken maar aan de ron ligt het niet.
 
Met de pinksteren in duitsland geweest en ook getankt.

Per ongeluk de Benzin 90 getankt. (Mijn vrouw ook.)
No problemo.
Later ook nog es Super 98 getankt. Ook geen problemo.

Naar huis op de normaal Ron 95. Loopt ie ook prima op.

Zuiniger of meerverbruik ?????? niets van gemerkt. vrijwel hetzelfde.
Problemen met pingelen in laag of hoog rpm NEE.

Het RON 90 / 95 / 98 probleem is zeerzeker waar.

Voor ons stervelingen is het bijna niet van belang.
Wij belasten onze motor voor ???? 50% en dan is RON 90 of 95 prima toe pasbaar.

Ga je met je brommer plankgas op de A ... en dat een uur achter elkaar bij 30 gr. Celcius. Dan heb je echt RON 95 nodig.

Rij jij door duitsland en deels aan het toeren. bij 20 gr. C. Dan is RON 90 ruim voldoende.

Echter is de prijs in duitsland voor Benzin en Super gelijk dus wat let je.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij kan je wel beter benzine tanken met een hoger oktaangetal.
Als je een flut afstelling hebt, kan je toch alsnog beter een betere benzine erin gooien?

Heeft niet altijd met een "flut"afstelling te maken, de ene is daar nu eenmaal gevoeliger voor dan de andere....

Je kunt hier met een perfect op de dynobank afgestelde motor prima uit de voeten, maar we hebben het ook al meegemaakt dat diezelfde motor in de bergen niet meer boven de 4000 rpm's wilde lopen....
De omstandigheden kunnen ook een rol spelen hoor
 
Mischien leuk om te weten. Wat betekent RON ?

Benzine is benzine.

Echter ga je benzinedamp met lucht komprimeren dan gaat deze spontaan verbranden.

Dat vinden wij niet leuk. Dus om de zaak stabiel te maken doen we chemicalien door de benzine.

Vroeger was dat lood oxide poeder.
Nu is dat een methylalcohol (vorm van spiritus)

Om dat nu te normaliseren (Net als schroefdraad) geven we dat een nummer.

Bv. RON 90.

Om de benz. damp verder te kunnen comprimeren moet er meer chem. bij.
We krijgen dan een hoger RON nummer. bv. RON 98


Nu worden vrijwel alle !!!!! auto en motoren dusdanig geconstrueerd dat RON 95 noodzakelijk. is.
Deze benzine is over de hele wereld verkrijgbaar. RON 98 tanken heeft dan ook geen voordeel.

Wat is de achterligende gedachte.???

In de techniek weten we dat willen we eenzelfde motor rendabelermaken. Dus anders gezegd we willen het thermisch rendement omhoog. dan moet de compressie omhoog.

In de techniek weten we dat het rendement recht evenredig is met de compressie.
En het koppel is idem evenredig met de compressie.

Dan zou je denken waarom dan niet omhoog die comp.
Nou dat wil die motor fabrikant ook wel. krijg je een motor voor de binnenlanden van de oostbloklanden (daar is simpelweg geen RON 98 verkrijgbaar.
Een motor voor west europa.

Weer een andere voor ......

Die fabrikant is een beetje gek. Dan wordt die kleine serie errrug duur en niet verkoopbaar.

Dus een type motor voor Ron 95.

En dat die lullo in nederland V power koopt is erg prettig voor de inkomsten voor Shell.
En BP is natuurlijk erg blij met de Ultimate tankers.

NB. Wat de constructeurs nu ontwikkelen is een hogere comp. en met behulp van electronica
de ontsteking en inspuiting dusdanig te regelen dat het werkt.

Er wordt nu met een comp verh. gewerkt die rond de 13 zit.
Dat was 10/15 jaar terug nog absoluut on mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik kom met enige regelmaat in Duitsland met de motor en nog nooit problemen gehad (ook vaker Aral). Kan me bijna niet voorstellen dat je het daarin moet zoeken.
 
Het hangt vooral van je compressie af; bij meer dan 8 al gauw gedonder met 91-er benzine.

98-er heeft alleen nut bij echt hoge compressie, 12 en meer en dan moet ook de ontsteking iets vroeger.

Is je motor bedoeld voor 98-er en je gooit er 91-er in, dan geheid rot lopen.

In 2-takt brommertjes ging 91-er alleen goed als ik iets rijker mengsel gaf en eenmaal warm, stationair opnieuw inregelen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan