Duitse motoren

Wildfire

Die hard MF'er
13 mrt 2002
307
0
Elst (gld)
Hoe zit het eigenlijk met pk restrictie |( op duitse motoren. Ik weet dat ze in zwitserland zo'n dergelijke restrictie hebben, maar hoe zit dat eigenlijk met duitsland??
:? :? :? :? :? :?
 
Ik zie wel veel Duitse R6 2e hansjes met maar 96pk's. Misschien ga ik een tijd in Zwitserland werken dus ik ben zeer benieuwd wat jij weet over de Zwitserse pk-afleuk akties.
 
Als het goed is geld in Zwitserland de 100 pk regel nog steeds. Vriend van me kocht ooit eens een FZR 5 jaar oud zat nog nieuw in het krat en had maar 100 pk. Is hier makkelijk terug te brengen naar zijn orginele 145 pk maar of je dat nou in Zwitserland moet doen lijkt me niet handig.

Na wat speurwerk op een aantal Duitse motor sites zie je alle supersport motoren op 100 of 98 pk staan en alleen de laatste twee jaar staan er "een aantal" op hun orginele pk's.
 
In Duitsland is het zo geregeld dat op het moment dat je 100 of minder pk's hebt, minder verzekeringspremie betaalt. Dit kan soms wel de helft schelen. Zodende dat sommige mensen hun bike laten knijpen. Echter wordt dit meestal gedaan met ringen. Dit is dus er zo weer uit te halen.
 
Ik denk er zelf ook over na om een duitse motor te kopen...probleem is, dat sommige modellen niet simpel geknepen zijn (met ringen ofzo).

Ik weet alleen niet welke modellen dat zijn :(
 
Bepaalde Duitse motoren zijn "geknepen" door een simpele ring in de carburateurs, die je eenvoudig kan verwijderen. Bij andere motoren is echter de gehele ontsteking anders en soms zelfs een compleet andere "kop" gemonteerd. :r

Let daar dus op bij aanschaf!
 
Ik ben eens even navraag wezen doen en wat blijkt. Inderdaad is het zo dat sommige duitse motoren geknepen zijn. Maar als je in nederland een geimporteerde duitser koopt met kenteken is dat ongedaan gemaakt. Het is namelijk zo dat als je in Nederland een type goedkeuring wil krijgen, de motor of 25 kw moet zijn of moet voldoen aan de algehele typegoedkeuring zoals deze vastgesteld is toen het model in nederland geintroduceerd werd. (dit heb ik uit betrouwbare bron.. dus als het niet klopt vertel het me even dat kan ik als nog een burnout op z'n hoofd maken :? )
 
Bij mij was het zo dat de gasschuif dmv een stom schroefje niet verder kon, dus schroefje uitdraaien en GAAN :)
 
Mijn vfr heb ik zelf uit duitsland gehaald: is geknepen dmv kleinere sproeiers... Andere sproeiers erin, afstellen, klaar.
 
Ik heb 2 week geleden een motor in duitsland gekocht.
Motors in duitsland zijn afgeknepen.
Elk jaar dat je ouder wordt krijg je een grotere ring erin.
zodat je steeds meer vermogen krijgt.
Bij mij hadden ze het er al uit gehaalt.
op zich goed idee die keuring.
In nederland mag niet veel maar je mag wel met een motor rijden die al 10 jaar niet gekeurd is. |(
typisch nederland......
inplaats zorgen dat er motors op de weg rijden die goedgekeurd zijn.
Nee motor in nederland importeren die elk jaar in duitsland gekeurd is en opeens moet die in nederland ook gekeurd worden.
Nou ja, heeft me 2000 euro gescheelt en dat is toch ''gratis'' een motorpak *D
 
Beperking hoeft er niet uit voor goedkeuring in Nederland. Ze controleren het vermogen niet eens, maar schrijven het gewoon over uit een boekje (Daar hebben ze wel verschillende van, m'n eerste cbr '97 74kw en m'n tweede ook uit 97 75kw :? ). Dus je kan ze gewoon laten zitten en tijdens de eerste grote beurt laten verwijderen. (Ok, begin maar met opwarmen van dat bandje ;) )

P.S. TUV is eens per 2 jaar.
 
in duitsland is lange tijd een "gentleman's agreement" geweest tussen de importeurs om motoren te knijpen naar 100pk. Dit is inmiddels verleden tijd, maar de verzekeringsmaatschappijen hebben premies afhankelijk van pk ingevoerd. Dit is volgens mij 4 of 5 stappen, vanaf 35 pk tot 98 pk, en boven de 98 pk. Het verschil in premie tussen tot 98pk of boven 98 pk is gigantisch, vandaar dat heel veel motoren worden geknepen tot 98pk. Dit is meestal een ring in de doorlaat of begrenzing van de gasklep, dus met kleine aanpassingen weer ongedaan te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan