Duitsland staat A1 rijbewijs toe bij autorijbewijs.

Suzi Q

MF'er
26 aug 2019
53
59
Duitsland staat het A1 rijbewijs ook toe bij een autorijbewijs. Daaruit blijkt maar weer eens wat voor een bekrompen regering wij hier hebben. Je mag wel als 18 jarige een auto besturen met ongelimiteerd vermogen. Daarmee bewijzen de moraalridders in Den Haag maar weer eens dat ze negatief tegenover motoren staan. Het zou zeer zeker een positieve bijdrage leveren aan het file leed in dit land en aan de stikstof uitstoot waar Rutte het maar steeds over heeft. Een automobilist is veel sneller geneigd om een lichte motor/scooter aan te schaffen als hij/zij daar niet eerst een rijbewijs voor hoef te halen.


 
De Duitse Bondsraad heeft een wetsvoorstel aangenomen om bezitters van een autorijbewijs B onder voorwaarden met een lichte motorfiets of motorscooter te laten rijden. Het gaat daarbij niet om een "ongecontroleerde vrijgave" van gebruik voor lichte scooters en motorfietsen voor iedereen, want de A1-stempel komt er in het rijbewijs pas bij na vijf jaar ervaring in een auto en een minimumleeftijd van 25. Daarnaast eist de Duitse wetgever dat er negen lessen van anderhalf uur per stuk worden gevolgd, maar er wordt geen examen afgenomen. Met een A1 motorrijbewijs kan in heel Europa met een 125cc gereden worden, wat er in veel landen toe leidt dat de files verminderen. Overigens was Duitsland al veel makkelijker qua behalen van het A1-motorrijbewijs, daar is dat immers al mogelijk vanaf 16 jaar.
-------------

Zo zwart/wit is het dus ook weer niet.
13,5 lesuren en minimaal 5 jaar ervaring en niet voor je 25e en dan nog mag je maar met een brommertje rijden..


Ik denk dat de fiets van de zaak het straks beter gaat doen dan de a1 brommers.
 
De Duitse Bondsraad heeft een wetsvoorstel aangenomen om bezitters van een autorijbewijs B onder voorwaarden met een lichte motorfiets of motorscooter te laten rijden. Het gaat daarbij niet om een "ongecontroleerde vrijgave" van gebruik voor lichte scooters en motorfietsen voor iedereen, want de A1-stempel komt er in het rijbewijs pas bij na vijf jaar ervaring in een auto en een minimumleeftijd van 25. Daarnaast eist de Duitse wetgever dat er negen lessen van anderhalf uur per stuk worden gevolgd, maar er wordt geen examen afgenomen. Met een A1 motorrijbewijs kan in heel Europa met een 125cc gereden worden, wat er in veel landen toe leidt dat de files verminderen. Overigens was Duitsland al veel makkelijker qua behalen van het A1-motorrijbewijs, daar is dat immers al mogelijk vanaf 16 jaar.
-------------

Zo zwart/wit is het dus ook weer niet.
13,5 lesuren en minimaal 5 jaar ervaring en niet voor je 25e en dan nog mag je maar met een brommertje rijden..


Ik denk dat de fiets van de zaak het straks beter gaat doen dan de a1 brommers.
Ik zou best interesse hebben in een dergelijk iets. Ik zit er al een tijdje over na te denken om een licht motorscootertje aan te schaffen voor woon werk. Toevallig heb ik al meer dan 5 jaar mijn B rijbewijs en word ik komende zomer 25 dus zoiets zou ideaal zijn. Helaas zie ik het in Nederland niet gebeuren. Denk dat ik maar gewoon mijn A ga halen in 2020.
 
A1/A2 was al krom in Nederland. In veel andere Europese landen is het A1 met 16 jaar, A2 met 18 jaar. In Nederland is er een actief ontmoedigingsbeleid vwb motoren. Het zou in Nederland niet misstaan en het levert nog meer werkgelegenheid op en in principe ook extra inkomsten voor de staatskas bij verkoop en onderhoud, verzekeringen en houderschapsbelasting. Daarnaast minder files, dus ook minder uitstoot. Iedereen eerder op zijn werk en eerder thuis. Meer tijd om wat met het gezin te doen.

Ook goed om 9x 90 minuten les te verplichten, dan heb je niet zomaar automobilisten op een motor zitten, dan hebben ze ook les gehad en weten ze wat beter wat ze doen én heb je direct automobilisten die straks meer oog hebben voor bestaande motorrijders. Ik ben voor, hier in Nederland! Jammer dat de beleidsmakers zelf geen verstand hebben van waar ze de regels voor bedenken. Het is zeker geen 'Één Europa', dat is het nooit geweest ook.
 
maar prima manier om mensen uit de auto te krijgen ..............alleen inderdaad lessen verl[lichtn en db killers ook .....

daar laten we het bij voordat diit weer een anti MP3 hetze wordt

dochterlief is trouwens op Abrona terrein gaan wonen vlak bij MVM ....wat vervelend nou hahahahah
 
wij moeten het van de MP3 hebben ...........
Daaraan zie je pas hoe krom onze wetgeving is en welke jokers dat verzinnen. Met alleen een motorrijbewijs mag je zelfs niet op zo'n ding. Whoehaaa.

joker-Rutte.jpg
 
Daarom is er ook een smallere MP3 zonder voetrem. Daar mag je met A op rijden. Maar daar wil je als motorrijder toch niet op gezien worden? Dan denkt iedereen dat je een automobilist bent die te stom is om een A te halen.
Dat gat moet dan weer door de Niken opgevuld worden 😀
 
dochterlief is trouwens op Abrona terrein gaan wonen vlak bij MVM ....wat vervelend nou hahahahah

Dat is inderdaad wel heel erg vervelend! :P

Daarom is er ook een smallere MP3 zonder voetrem. Daar mag je met A op rijden. Maar daar wil je als motorrijder toch niet op gezien worden? Dan denkt iedereen dat je een automobilist bent die te stom is om een A te halen.

Ik vraag me af of er nog een RL-versie voor motorrijders is, aangezien je tegenwoordig je motorrijbewijs voor een MP3 moet hebben OF je moet je B-rijbewijs voor 19-1-2013 hebben gehaald. Maar de eerdere modellen had je wel aparte versies, LT voor automobilisten, RL voor motorrijders.
 
Dat is inderdaad wel heel erg vervelend! :P



Ik vraag me af of er nog een RL-versie voor motorrijders is, aangezien je tegenwoordig je motorrijbewijs voor een MP3 moet hebben OF je moet je B-rijbewijs voor 19-1-2013 hebben gehaald. Maar de eerdere modellen had je wel aparte versies, LT voor automobilisten, RL voor motorrijders.
jij bent de expert :

 
Daaraan zie je pas hoe krom onze wetgeving is en welke jokers dat verzinnen. Met alleen een motorrijbewijs mag je zelfs niet op zo'n ding. Whoehaaa.

Zeker wel, juist met alleen een autorijbewijs mag je niet op een gewone MP3. Daar bestaat speciaal de MP3 LT voor, met andere bediening en voorwielen die iets verder uit elkaar staan.

Maar als je ziet hoe er gereden wordt met een MP3 LT dan snap je ook meteen waarom verplichte motorrijlessen helemaal niet gek zijn. Met een autorijstijl op een motor rijden is gewoon niet veilig.
Het Duitse voorstel met 9 verplichte lessen klinkt niet verkeerd. Maar hoewel er geen examen aan vastzit, zit er wel iets van een verplichte administratie aan vast en moet er een aantekening op je rijbewijs komen. Dus in de praktijk is het niet zo heel veel anders dan bij ons.
 
Ik ben ook heel oud en heb al je tests gelezen ☺

Goed bezig! :) Zo heel veel zijn het er gelukkig ook weer niet. In 2007 heel af en toe een testje, vanaf 2013 contact gezocht met importeurs en toen kon ik wat meer rijden/testen. Maximaal 10 per jaar kan ik er doen, meer tijd heb ik niet en het kost mij echt heel veel vrije tijd in het seizoen. Het is leuk, maar ik ben altijd wel weer blij als het november is; even een paar maanden alles op een lager pitje en tijd voor andere hobbies. :P Vanaf +/- maart gaat het feest weer beginnen, maar er is niet heel veel nieuws voor A1/A2 in 2020, moet nog steeds een lijstje maken met wat ik wil gaan rijden en waarvan ik denk dat het interessant is voor de bezoekers. Aan de andere kant is de site redelijk evergreen, dus een jaartje niets doen op wat uitzonderingen na, zou niet eens heel schadelijk zijn, denk ik.

@Mike Schenk Je zou met die verplichte rijlessen gewoon voor A2 of A kunnen gaan en wel examen doen, zoveel verschil is er dan ook niet meer en met een examen laat je wel zien of je het kan of niet. Automobilisten op een MP3 vallen direct op; ze kennen vaak de regels niet van filerijden op de snelweg en ze nemen bochten heel anders. Wat dat betreft zijn verplichte rijlessen echt een must. Je kan niet met de mindset van een automobilist op een motor gaan rijden, dat gaat vroeg of laat fout.
 
Ik vind het wel goed dat we in Nederland de motorrijbewijzen niet weggeven.
Als iedereen A1 bij B krijgt komen er veel meer motorrijders. Het gevolg hiervan zal zijn dat de overheid minder MRB binnenkrijgt(want minder auto's). Het gevolg daarvan zal zijn dat de MRB voor motoren omhoog gaat.
Ten tweede, er zullen meer ongelukken met motoren gebeuren, met als gevolg een hogere verzekeringspremie voor alle motorrijders.
Ten derde, onze voordeeltjes, zoals tussen de file doorrijden, gratis parkeren etc. zullen misschien wel verboden worden door toenemende ergernis.

Houd het kleinschalig, hoe minder snel we ook een melkkoe worden.
 
Gratis parkeren voor motoren? Waar dat dan. Op het trottoir mag je hem niet zetten en in een parkeervak moet je ook betalen. Je mag zelfs niet 2 motoren met 1 kaartje in een vak plaatsen. Voor iedere motor moet je een apart kaartje kopen terwijl je naar mijn mening met een parkeerkaartje voor een bepaalde tijd een parkeervak huurt. Daar kunnen best 2 motoren staan maar zo denken de zakkenvuller er blijkbaar niet over.
 
Ik vind het wel goed dat we in Nederland de motorrijbewijzen niet weggeven.
Als iedereen A1 bij B krijgt komen er veel meer motorrijders. Het gevolg hiervan zal zijn dat de overheid minder MRB binnenkrijgt(want minder auto's). Het gevolg daarvan zal zijn dat de MRB voor motoren omhoog gaat.
Ten tweede, er zullen meer ongelukken met motoren gebeuren, met als gevolg een hogere verzekeringspremie voor alle motorrijders.
Ten derde, onze voordeeltjes, zoals tussen de file doorrijden, gratis parkeren etc. zullen misschien wel verboden worden door toenemende ergernis.

Houd het kleinschalig, hoe minder snel we ook een melkkoe worden.

Zoals het in Duitsland gaat, moet je nog wel lessen volgen. Ze willen zelfs een half uur meer dan ik in mijn motorrijbewijs heb gestopt. Ik was met 12 uur lessen en 1 uurtje extra oefenen voor het examen, klaar. Zoals in Belgie, dat je 125cc met B mag rijden met de mindset van een automobilist, dat gaat niet werken, nee.

MRB... mensen kopen dan een 125cc er bij ipv dat ze de auto weg doen en alleen op een 125cc gaan rijden. Het is een opgevoerde brommer die wat harder loopt. In Nederland als het regent gaan veel motorrijders al niet de weg op, laat staan automobilisten die voor de filedruk op een tweewieler stappen. Ze zullen dus een 125cc voor er bij kopen, niet ter vervanging. Het gezin moet ook nog verplaatst worden. Als je hier ook op M-F kijkt hoeveel motorrijders alleen het A-rijbewijs hebben en verder geen auto... ik denk dat dat er niet zo veel zijn. Ik zou dus verwachten dat er meer voertuigen komen en dus meer inkomsten bij de staat.

Bij meer ongelukken heb je wel meer motorrijders die premie betalen, dus je kan de kosten spreiden over meer mensen. Maar goed, al zijn er niet meer ongelukken, dan zullen verzekeraars nog steeds wel een smoesje verzinnen om de premie omhoog te gooien. Wel levert het meer werk op voor dealers, kleine motorzaakjes, ziekenhuizen en revalidatiecentra, fysiotherapeuten etc. Dus voor de economie is het goed.

Als je niet tussen de file door mag rijden, zullen ze allemaal de 125cc weer verkopen en staat iedereen weer dik in de file.

Maar in NL zie ik het niet zo snel gebeuren hoor en dat in Duitsland, ze volgen dus nog langer rijles dan ik deed om mijn motorrijbewijs te halen.
 
Een motor is een motorvoertuig en die mag niet op het trottoir staan. Als je hem daar zet en je krijgt geen prent heb je geluk. Ik heb eens nagevraagd op het politiebureau hoe dat zit met met het parkeren van motoren omdat daar veel onduidelijkheid over is. Ik kreeg als antwoord dat iedere gemeente zijn eigen parkeer beleid mag voorschrijven en zo dus ook waar je wel en niet een motor mag parkeren. Dus als je gaat toeren en een kop koffie wilt drinken moet je eerst langs het gemeente huis rijden om te vragen waar je de motor mag parkeren _O- anders kon het wel eens een dure kop koffie worden.
 
Een motor is een motorvoertuig en die mag niet op het trottoir staan. Als je hem daar zet en je krijgt geen prent heb je geluk. Ik heb eens nagevraagd op het politiebureau hoe dat zit met met het parkeren van motoren omdat daar veel onduidelijkheid over is. Ik kreeg als antwoord dat iedere gemeente zijn eigen parkeer beleid mag voorschrijven en zo dus ook waar je wel en niet een motor mag parkeren. Dus als je gaat toeren en een kop koffie wilt drinken moet je eerst langs het gemeente huis rijden om te vragen waar je de motor mag parkeren _O- anders kon het wel eens een dure kop koffie worden.
Dan heb ik altijd geluk _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan