Duitsland staat A1 rijbewijs toe bij autorijbewijs.

Een motor is een motorvoertuig en die mag niet op het trottoir staan.

In welk wetsartikel staat dat?

In het RVV staat slechts dat bestuurders een voertuig niet op het trottoir mogen parkeren. In datzelfde RVV staat ook dat wanneer iemand een motorfiets aan de hand meevoert de regels voor voetgangers van toepassing zijn. En wat betreft voetgangers en parkeren wordt er alleen gesteld dat een voetganger geen aanhangwagen op het trottoir mag plaatsen.
Verder zijn er wel borden die het parkeren van (brom)fietsen verbieden maar die zijn er niet voor motorfietsen.

M.a.w. als je op de weg van de motorfiets stapt en hem vervolgens het trottoir opduwt mag je de motor daar neerzetten. Mits je geen gevaarlijke of hinderlijke situaties veroorzaakt, want dat verbiedt artikel 5 van de WVW.

Natuurlijk rijd je meestal je motor op het trottoir en daar zou je een bekeuring voor kunnen krijgen, maar niet voor het parkeren op het trottoir.
 
Gratis parkeren voor motoren? Waar dat dan. Op het trottoir mag je hem niet zetten


Gelukkig mag dat in België wel. Ik betaal nergens om mijn motor te parkeren....



Dat je met een A1 mag rijden icm een autorijbewijs is in België ook zo. Voor 2011 zelfs zonder rijlessen. Gelukkig hebben ze dat aangepast. :}
Nu ben je verplicht om 4u rijles te volgen en dan mag je IN België met een A1 op pad. (of die 4u voor iedereen voldoende is laat ik in het midden)
 
In welk wetsartikel staat dat?

Zoals ik al eerder vermelde mag een gemeente zijn eigen parkeerbeleid hanteren. Dit is mij tenminste op het politiebureau gezegd toen ik om uitleg vroeg in de onduidelijkheid over dit onderwerp. Er is ook onduidelijkheid over twee motoren in 1 parkeervak te plaatsen met 1 parkeerbewijs. De ene gemeente staat dat toe en andere eisen voor iedere motor een apart parkeer bewijs. Persoonlijk vind ik dat je met een parkeerbewijs een parkeervak huurt voor de aangegeven en betaalde tijd. Dus als er 2 motoren in een vak passen waarom zou dat niet mogen? Het doorgeven van een parkeerbewijs met resterende tijd is in sommige gemeenten zelfs strafbaar. Nogmaals, ieder gemeente mag, zoals mij verteld, zijn eigen beleid hierin voeren. Hoe onduidelijk wil je het hebben.
 
Zoals ik al eerder vermelde mag een gemeente zijn eigen parkeerbeleid hanteren.

Elke gemeente mag zijn eigen beleid hebben als het gaat om betaald parkeren. De één kan stellen dat een motor ook moet betalen, een ander kan het vrijstellen voor motoren of stellen dat je per vak betaald en er dus meerdere motoren mogen staan. Maar een gemeente mag niet zelfstandig de regels van het RVV wijzigen. Dus op het trottoir een motor neerzetten mag, zolang je niet op het trottoir rijdt. Het RVV biedt een gemeente wel de mogelijkheid dat te verbieden voor (brom/snor)fietsen maar niet voor motoren.
Nou zet ik hem zelf nooit neer op een plek waar een verbod voor (brom/snor)fietsen geldt, maar dat is vooral om de discussie met een parkeercontroleur te ontlopen dan dat het formeel niet zou mogen.

Op een parkeerplaats geldt het overigens anders. Zodra er het bekende bord met de blauwe P staat mag je alleen in de vakken parkeren en dat geldt weer wel voor motorfietsen.
 
Ik las op de site van motoplus dat de Rai bij de regering aangekaart zou hebben dat als de economie langzamerhand post-corona weer gaat hervatten, autombolisten toegstaan moet worden om op motorscooters/motoren tot 125cc te rijden. Weet iemand er wat meer van, ben wel geinteresseerd in details en hoe ver ze hier mee zijn. Op zich een hele logische maatregel met het oog op vervoer en social distancing, zouden ze het nu nog steeds weerstaan waar het in Belgie en Duitsland wel al kan?
 
Een eventuele invoering van A1 bij het B rijbewijs lijkt me wel prima.. echter dan wel;

- Minimaal aantal jaar gereden hebben in een auto.
- Verplichte cursus van aantal rijlessen op de weg + voertuigbeheersing en theorie.

Anders heb je zomenteen allemaal van die brokkenpiloten die denken dat ze motor kunnen rijden.. kijk maar naar Amerika, daar krijg je het motorrijbewijs bij een pakje boter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan