Duitsland zonder E-keur

De Duitsers zijn nog steeds heel erg geil op de E-keur nummer. Je krijgt een prent en je mag niet verder rijden.
Zelfs de pinkers moeten E-keur hebben.
alleen voor duitsers, en kan ook zonder E-keur , als je maar een ABE hebt of ingeschreven in /op je kentekenpapieren of bijbehorende andere documentatie...
Maar ook in NL gelden regels, zo moeten pinkers een bepaalde afstand hebben, en dat daar in NL niet of amper op wordt gelet, kan zoiets in het buitenland wel voor problemen zorgen, maar dat weet je bij voorbaat als je de nederlandse regels aan je laars lapt
 
pffff , eigenlijk wil ik al die klotenregeltjes niet eens weten , doe me maar af en toe een prent dan , alhoewel dat nog niet gebeurd is , ook niet in duitsland 5km verderop :-)
 
Ik pretendeer niet roomser dan de paus te zijn, en rij best veel rond bij onze oosterburen.
Ook op 'Kamikaze', en daar zitten zelfbouw uitlaten onder...; de dempers zijn industriële RVS fijnstoffilters voor de inlaat van een gasturbine..

Kamikaze3.jpg

..die lagen bij Siemens (Hengelo) in de staalbak toen ik er een lasklus had.
Lijkt een beetje op;
Screenshot_20220519-214413_Google.jpg

Daar heb ik zelf pijpjes ingemaakt met een vernauwing (dB killertje), en nu blazen de gassen vooral via de zijkant door het gaas.

Lang verhaal kort; de triple is er behoorlijk stil door geworden.
Zo stil, dat bij een fuik bij Burg Bad Bentheim ik gewoon na de papierwinkel controle door mocht rijden.

Ik weet dat ik vroeg of laat wèl aan de beurt ben door een agent die beter oplet...tot die tijd...
 
@PLR waarschijnlijk zijn ze dan stil genoeg.. Het hele gedoe rondom geluid is vooral toegespitst op de huidige motoren, voor oudere machines gelden andere, (meestal veel) ruimere, normen.
Bij bijv. Harleys is het een truc om oudere types te nemen en deze te verbouwen, aangezien die ruimere toelatingsnormen hadden destijds (jaren '80). Daardoor mogen ze dan ook meer geluid produceren dan de hedendaagse Harleys. (aldus de technische man van het keuringsstation waarmee ik stond te praten, toen ik weer eens met de motoren naar de 2 jaarlijkse keuring moest)..
 
Ik pretendeer niet roomser dan de paus te zijn, en rij best veel rond bij onze oosterburen.
Ook op 'Kamikaze', en daar zitten zelfbouw uitlaten onder...; de dempers zijn industriële RVS fijnstoffilters voor de inlaat van een gasturbine..

Bekijk bijlage 1762638

..die lagen bij Siemens (Hengelo) in de staalbak toen ik er een lasklus had.
Lijkt een beetje op;
Bekijk bijlage 1762640

Daar heb ik zelf pijpjes ingemaakt met een vernauwing (dB killertje), en nu blazen de gassen vooral via de zijkant door het gaas.

Lang verhaal kort; de triple is er behoorlijk stil door geworden.
Zo stil, dat bij een fuik bij Burg Bad Bentheim ik gewoon na de papierwinkel controle door mocht rijden.

Ik weet dat ik vroeg of laat wèl aan de beurt ben door een agent die beter oplet...tot die tijd...
Fuik…:?….dan heb ik hem gemist….. :+
 
We blijven elkaar steeds helemaal gek maken met topics als deze.
Nog nooit een geluids-controle of E-keur check meegemaakt bij onze Duitse buren.
En dan heb ik toch al best wel wat kilometertjes in alle hoeken van de Heimat gereden.

We zitten elkaar hier op MF alleen maar op te naaien. In de praktijk is er (nagenoeg?) NIETS loos.
Komt er iedere keer weer een nieuw topic, die ons ook weer mee laat huilen met de wolven in het bos.
Elkaar dan voor de zoveelste keer bevestigen hoe erg het allemaal wel niet gaat zijn in Duitsland.

Conclusie: Er is gewoon NIETS aan de hand.
Zeker als je met een 'normale' pijp rijdt, hoef je je al helemaal nergens zorgen over te maken.
 
Laatst bewerkt:
We blijven elkaar steeds helemaal gek maken met topics als deze.
Nog nooit een geluids-controle of E-keur check meegemaakt bij onze Duitse buren.
En dan heb ik toch al best wel wat kilometertjes in alle hoeken van de Heimat gereden.

We zitten elkaar hier op MF alleen maar op te naaien. In de praktijk is er (nagenoeg?) NIETS loos.
Komt er iedere keer weer een nieuw topic, die ons ook weer mee laat meehuilen met de wolven in het bos.
Elkaar dan voor de zoveelste keer bevestigen hoe erg het allemaal wel niet gaat zijn in Duitsland.

Conclusie: Er is gewoon NIETS aan de hand.
Zeker als je met een 'normale' pijp rijdt, hoef je je al helemaal nergens zorgen over te maken.
Als iemand de vraag stelt krijgt hij antwoord. Jij hebt het over kansberekening. Dat is in Nederland ook zo. Je weet in Nederland wél beter hoe groot de kans is om lopend naar huis te gaan.
 
Nou, niets aan de hand is ook niet waar. Zorg ervoor dat je niet aangehouden wordt; nooit problemen toch, ik iig nog nooit iets meegemaakt en ik kom regelmatig in Dld…. _O-
 
Nou, niets aan de hand is ook niet waar. Zorg ervoor dat je niet aangehouden wordt; nooit problemen toch, ik iig nog nooit iets meegemaakt en ik kom regelmatig in Dld…. _O-
Precies zoals ik het dus aangeef.
Blijkbaar nog een rijder die veel km's doet over de grens 'bei unseren Nachbarn'.

Als je niet opvalt door een uitlaat die je al 20km verder hoort aankomen, zal je niet snel worden aangehouden.
Althans: Mij is dat nog nooit gebeurd in de Heimat. (maar mijn dB-killers zitten er dus gewoon in)
 
We blijven elkaar steeds helemaal gek maken met topics als deze.
Nog nooit een geluids-controle of E-keur check meegemaakt bij onze Duitse buren.
En dan heb ik toch al best wel wat kilometertjes in alle hoeken van de Heimat gereden.

We zitten elkaar hier op MF alleen maar op te naaien. In de praktijk is er (nagenoeg?) NIETS loos.
Komt er iedere keer weer een nieuw topic, die ons ook weer mee laat huilen met de wolven in het bos.
Elkaar dan voor de zoveelste keer bevestigen hoe erg het allemaal wel niet gaat zijn in Duitsland.

Conclusie: Er is gewoon NIETS aan de hand.
Zeker als je met een 'normale' pijp rijdt, hoef je je al helemaal nergens zorgen over te maken.
Je kan niet zeggen dat er niets aan de hand is er zijn genoeg controles en je wilt er niet bij zitten dat je niet verder mag rijden.
dat er niet iedereen die hier reageert gecontroleerd is zeg natuurlijk niets...... dat zijn er maar een paar is geen steek proef zo toch.
 
Ik pretendeer niet roomser dan de paus te zijn, en rij best veel rond bij onze oosterburen.
Ook op 'Kamikaze', en daar zitten zelfbouw uitlaten onder...; de dempers zijn industriële RVS fijnstoffilters voor de inlaat van een gasturbine..

Bekijk bijlage 1762638

..die lagen bij Siemens (Hengelo) in de staalbak toen ik er een lasklus had.
Lijkt een beetje op;
Bekijk bijlage 1762640

Daar heb ik zelf pijpjes ingemaakt met een vernauwing (dB killertje), en nu blazen de gassen vooral via de zijkant door het gaas.

Lang verhaal kort; de triple is er behoorlijk stil door geworden.
Zo stil, dat bij een fuik bij Burg Bad Bentheim ik gewoon na de papierwinkel controle door mocht rijden.

Ik weet dat ik vroeg of laat wèl aan de beurt ben door een agent die beter oplet...tot die tijd...
Heb jij die Nokia van Rutte gebruikt om die foto te maken
 
Precies zoals ik het dus aangeef.
Blijkbaar nog een rijder die veel km's doet over de grens 'bei unseren Nachbarn'.

Als je niet opvalt door een uitlaat die je al 20km verder hoort aankomen, zal je niet snel worden aangehouden.
Althans: Mij is dat nog nooit gebeurd in de Heimat. (maar mijn dB-killers zitten er dus gewoon in)
Die controles gebeuren vaak in dezelfde plaatsen/regio waar veel overlast is.
Maar ze zijn wel echt gericht op motorrijders,en ze houden elke motor tegen die langs komt.
Bij zo'n gerichte motor controle gaan ze echt op zoek naar details om je op te kunnen pakken.:(
Op andere plaatsen gebeuren ze zelden,en ga je inderdaad pas gestopt worden als je te hard rijdt bij een snelheidscontrole of opvalt door veel lawaai.
Ik heb er zelf ook al routine controles gehad waarbij ze ook auto's stoppen,dan is het papieren controleren,de motor oppervlakkig bekijken (E-keur uitlaat/dB killer) en weer verder rijden.
 
Ik kom ook wel op wegen in Duitsland die bekend staan als prettig voor motorrijders.
Precies die wegen waar je controles zou kunnen verwachten.

Nee, ik rijd op die wegen in Duitsland zonder dat ik mijn broek vol heb van angst.
Mijn uitlaat brult niet al 5km voor me uit.
Velen denken hier in NL dat motor-rijden alleen leuk kan zijn als er veel tering-herrie uit de pijp komt.

Eigenlijk blijkt hier vooral aan de gebrekkige controle in NL.
Als een brulaap toevallig een keer naar de Heimat wil, komen de angst-verhalen over vreselijke controles.
De overbodige herrie zorgt hier niet voor controles, maar weer voor een zoveelste bord met verboden voor (alleen) motorfietsen.
 
In de Belgische Ardennen, meerbepaald de regio, Malmedy/Stavelot staan ze tegenwoordig heel regelmatig te checken. Ze wachten de motorrijders gewoon op aan 1 van de weinige tankstations. Zelf een tijdje geleden ook mogen meemaken, was de eerste keer in bijna 15 jaar.
Niemand maakte veel lawaai (wat ze ook niet getest hebben), 2 van de groep hadden uitlaten zonder E keur, en zij mogen zich meteen verantwoorden bij de rechtbank. Is zelfs geen minnelijke schikking meer...... hier in BE
 
Vorige week nog een fuik gehad op de B500 in het Zwarte Woud, kort voorbij de Mummelsee. Alle motoren gingen aan de kant, auto's mochten door. Geluidsmeting hadden ze er niet bij, maar ze keken wel naar E-keur en dB-killers. Mijn motor is zo goed als standaard, alleen zaten ze moeilijk te doen omdat mijn handkappen geen E-keur hadden. Of ik het keuringsbewijs van die handkappen bij me had. Gast serieus? Dat vond ik wel erg ver gaan, een uitlaat oké, maar wie benadeel ik in godsnaam met het ontbreken van een E-keur op een handkap? Er stond wel een ander nummer op wat ze blijkbaar niet konden verifiëren, maar volgens mij wisten ze niet helemaal wat ze daar mee aan moesten. Andere opmerking was dat ik aan de achterzijde geen reflector heb, maar dat was volgens een andere agent niet verplicht (volgens mij wel), maar oké. Na een paar minuten mocht ik weer door, er stonden er een paar in de wachtrij die wel iets meer aandacht kregen.
 
Ik kom ook wel op wegen in Duitsland die bekend staan als prettig voor motorrijders.
Precies die wegen waar je controles zou kunnen verwachten.

Nee, ik rijd op die wegen in Duitsland zonder dat ik mijn broek vol heb van angst.
Mijn uitlaat brult niet al 5km voor me uit.
Velen denken hier in NL dat motor-rijden alleen leuk kan zijn als er veel tering-herrie uit de pijp komt.

Eigenlijk blijkt hier vooral aan de gebrekkige controle in NL.
Als een brulaap toevallig een keer naar de Heimat wil, komen de angst-verhalen over vreselijke controles.
De overbodige herrie zorgt hier niet voor controles, maar weer voor een zoveelste bord met verboden voor (alleen) motorfietsen.
Je geeft het zelf al aan: als je niet als een volslagen randdebiel aan het rijden bent en je hebt je spullen voorelkaar, loopt er niets door je broekspijpen. Dat je hier een keer aangehouden kan worden is redelijk groot. Ik woon hier nu 15 jaar en ben 4 keer aangehouden, 1 keer aan het begin en 3 keer aan het einde. Nooit problemen gehad, maar als je hier woont heb je je spullen absoluut voor elkaar 😉. Overigens is die Polizei dit jaar wel heul erg veel op pad.
 
Doen ze eigenlijk nog moeilijk over bagage? Als je bijvoorbeeld je plunjebaal achter op je buddysit hebt liggen met een spanbandje er omheen? Of wordt daar ook al moeilijk over gedaan? Het wordt er allemaal niet leuker op.......
 
Ik had de hele kampeeruitrusting er op, maar daar werd niet naar gekeken. Dat zou ik ergens nog wel begrijpen, dat ze alles even checken om te kijken of het goed vast zit. Niet dat ik daar voorstander van ben, maar het lijkt me voor de veiligheid belangrijker dan een E-keur op een handkap
 
  • Leuk
Waarderingen: Ulgi
Donderdag naar Pfalz met de vtr.
Heb de leovince met db killers en e keur eraf gehaald. De originele dempers zitten er nu op. Kleine moeite en het voorkomt een hoop gezeik. Plus de originele uitlaten zijn prima crash protectoren bij een schuiver👌
 
Terug
Bovenaan Onderaan