Duitsland zonder E-keur

hoe zit het dan met roest op spatbordranden , zien ze dat ook als dragende constructie ?
ja daar komt het binnenscherm vast te zitten op het buitenscherm, dus maakt deel uit van de dragende constructie, en ook daar mag van de hele boog 25% weggeroest zijn, mits er geen uitstekende of scherpe delen zijn
 
Omdat je daar goed kunt rijden:
  • Geen verkeersdrempels
  • Kunt flink doorrijden (dat kan & mag daar ook)
  • Nauwelijks controle op snelheid (en waar wel is dat ook volkomen terecht !)
  • Goed en erg betaalbaar eten & drinken (heel anders dan NL)
  • Goedkope benzine ("normale" 95 ook nog goed verkrijgbaar); gaat m.i.v. 01-06-2022 ook nog € 0.30 per liter vanaf...
  • Prachtige omgeving en lang niet zo druk
En behoudens van die "fuiken" (waar iedereen aan de kant wordt gezet); heb je echt niets te vrezen van Herr Polizei; als je wordt aangehouden heb je écht wel iets enorm verkeerd gedaan!

Kan Nederland nog wat (veel ?!) van leren


Is ook mooie omgeving; maar ligt voor mij niet echt naast de deur...
Daarom rijden wij door Duitsland naar Hongarije.
Boetes zijn vergeleken met hier (en Oostenrijk) nog normale bedragen.
 
Jeetje heb ik onder een steen geleefd zeg. Nooit gehoord over die E Keur…
Nou ga ik alleen over de autobahn naar Denemarken, hoe groot zou de kans zijn dat ik aangehouden wordt ? Ik rij met een dominator uitlaat met de db killer erin.
 
Jeetje heb ik onder een steen geleefd zeg. Nooit gehoord over die E Keur…
Nou ga ik alleen over de autobahn naar Denemarken, hoe groot zou de kans zijn dat ik aangehouden wordt ? Ik rij met een dominator uitlaat met de db killer erin.
als je je gedraagt nihil....
 
Heb net gemeten: 82db en 4500 toeren 96 db vannaf een cm of 50.
Ik de kentekenpapieren staat stationair 85 db. Valt mee denk ik haha. Ik ben chauffeur en weet dat ook qua transport ze echt miereneukers kunnen zijn😅
 
Laatst bewerkt:
terug via Lux, goedkoop tanken en dan lekker door de ardennen terug
In Luxemburg kunnen ze ook al lang niet meer lachen met ongekeurde en te luide uitlaten,en in de ardennen ook niet.

UITLAAT ARDENNEN.jpg
 
Ja. Met dat E4 2065 kun je zelfs (Politie uiteraard ook) achterhalen welke fabrikant de bouwer is en voor welke motoren de uitlaat wel of niet geschikt is en aan de normen voldoet. Mijn Akra heeft E1 0427 en dat is dus in Duitsland door TÜV gekeurd voor o.a. BMW R1150.
 
Ja. Met dat E4 2065 kun je zelfs (Politie uiteraard ook) achterhalen welke fabrikant de bouwer is en voor welke motoren de uitlaat wel of niet geschikt is en aan de normen voldoet. Mijn Akra heeft E1 0427 en dat is dus in Duitsland door TÜV gekeurd voor o.a. BMW R1150.
Leuke theorie, echter legt de Polizei de bewijslast bij jou neer...
 
@Oooosterling Staat gewoon op je uitlaat. Dus wat is het probleem? Dat jij moet kunnen aantonen dat je met legaal materiaal onderweg bent. Zij moeten aantonen dat het niet zo is en jij kunt aantonen dat het wel zo is.
 
Het gaat niet alleen om uitlaten, maar ook om CE keuren op koppelings-en remhendels en zelfs om sturen. Zelfs als je orininele vervangingen hebt laten monteren moet je volgens Duitsland papieren met goedkeuringsbewijs bij je hebben als er geen ingestanst CE keur aanwezig is. Bij oudere motoren is dit vaak aan de orde, er bestonden helemaal gen CE keuren. Dus als je op de sloop een vervangende hendels koopt en monteert, zelfs afkomstig van een zelfde type motor, dan kan het gebeuren dat je je motor mag laten staan als je geen "bewijzen"hebt .
Krom maar helaas de realiteit. De vervangen onderdelen moeten ook nog op een homologatielijst vermeld staan.
 
Het gaat niet alleen om uitlaten, maar ook om CE keuren op koppelings-en remhendels en zelfs om sturen. Zelfs als je orininele vervangingen hebt laten monteren moet je volgens Duitsland papieren met goedkeuringsbewijs bij je hebben als er geen ingestanst CE keur aanwezig is. Bij oudere motoren is dit vaak aan de orde, er bestonden helemaal gen CE keuren. Dus als je op de sloop een vervangende hendels koopt en monteert, zelfs afkomstig van een zelfde type motor, dan kan het gebeuren dat je je motor mag laten staan als je geen "bewijzen"hebt .
Krom maar helaas de realiteit. De vervangen onderdelen moeten ook nog op een homologatielijst vermeld staan.
Je hebt van de broer van je buurman zijn kroegeigenaar gehoord?

Duitsers moeten alles op papier hebben, als je als NLer een goede uitlaat hebt is er niets aan de hand. Of iig, ik heb nog nooit gehoord dat iemand niet verder mocht omdat er geen CE op een remhendel stond. Staat op zoveel onderdelen niet namelijk.
 
Je hebt van de broer van je buurman zijn kroegeigenaar gehoord?

Duitsers moeten alles op papier hebben, als je als NLer een goede uitlaat hebt is er niets aan de hand. Of iig, ik heb nog nooit gehoord dat iemand niet verder mocht omdat er geen CE op een remhendel stond. Staat op zoveel onderdelen niet namelijk.

To be more precise: wat in NL goedgekeurd en toegestaan is, dat automatisch in andere EU landen ook zo. Mits in overeenstemming gemonteerd en gebruikt volgens de eisen en richtlijnen van de fabrikant en de overheidsinstanties :Y
 
Leuke theorie, echter legt de Polizei de bewijslast bij jou neer...

Daarom het bijgesloten certificaat / framesticker meenemen :Y
Ik houd van Akrapovic want in de keuringspapieren van een demperset staat echt alles in beschreven, Demper apart, maten, sleeve opening uitlaatmond etc. Linkpijp met KAT apart en ook helemaal technisch beschreven zodat er geen ruimte voor discussie mogelijk is.
 
@Oooosterling Staat gewoon op je uitlaat. Dus wat is het probleem? Dat jij moet kunnen aantonen dat je met legaal materiaal onderweg bent. Zij moeten aantonen dat het niet zo is en jij kunt aantonen dat het wel zo is.
Niet correct wat je zegt, Beekberger.. Staat op je uitlaat (in tekst) voor welke motor deze geschikt is? NEE.
Fabrikant grafeert/lasert er enkel een nr. of kenmerk in, en met het bijbehorende certificaat (of ABE) van de fabrikant kun je ontcijferen voor welke motor deze uitlaat(dempers) geschikt zijn. Voorbeeld: een Bos einddemper voor een Tiger 1050 kan eveneens volgens de papieren op een gsx(r) 600 gemonteerd worden. Dat blijkt uit de bijbehorende documentatie.
Als je denkt dat de Polizei dat gaat uitzoeken ter plekke, wens ik je veel plezier bij staandehouding. Die gaan er (standaard bij vervangingsdempers) vanuit dat het illegaal is, tenzij je het kunt aantonen. (als duits ingezetene ben je zelfs VERPLICHT deze documentatie ten aller tijde bij je te hebben, maar das een andere discussie).
Je redenatie dat het op de uitlaat staat kan ik, op basis van mijn argumentatie, dan ook niet ondersteunen..

Ben het met @Den The Man eens.
Een motor die voldoet aan de typegoedkeuring (ofwel zoals die nieuw is uitgeleverd), is automatisch welkom in bijna heel Europa (behalve bep. wegen in Oostenrijk). Als er echter gerommeld wordt met niet- originele vervangingsdelen of 'gemodificeerd' wordt door eigenaar, ga je (vaak) nat.
Dat NL niet controleert op de typegoedkeuring kun je wat van zeggen, D doet het wél steekproefsgewijs (o.a. bij de 2 jaarlijkse keuring)... Kun je wat van vinden, maar IK vind het zo gek nog niet..
 
Ik ben geen Duits ingezetene en dan valt er al een hele hoop van die ABE flauwekul weg. Mijn motor is in Nederland volgens de Nederlandse wet- en regelgeving legaal. Als die Polizist twijfelt aan de legaliteit van mijn Akrapovic en de aanduiding achterop niet wil geloven of niet de moeite neemt om het op te zoeken en het aan mij overlaat, pak ik mijn telefoon en tik in Googel in E1 0427 en voila, een pijp ontworpen voor mijn merk en type en bouwjaar motor.
 
En daarmee heb je jouw typegoedkeuring of ABE te pakken, en toon je precies hetzelfde aan als dat een ingezetene dat doet en moet..;);)_O-_O-
 
De Duitsers zijn nog steeds heel erg geil op de E-keur nummer. Je krijgt een prent en je mag niet verder rijden.
Zelfs de pinkers moeten E-keur hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan