Duitsland zonder E-keur

Tracer7

Rookie
11 feb 2022
16
0
Hallo,

Ik heb een Tracer 700 en wil graag een Akrapovic uitlaat.
Er zijn 2 opties waarvan de een een E-keur heeft en de andere niet.

De uitlaat zonder E-keur vind ik er zelf het beste uitzien. (Foto toegevoegd)

Nu zie ik oude berichten voorbij komen dat als je in Duitsland word staande gehouden met een uitlaat zonder
E-keur, dat je dan niet verder mag rijden. Ik rijd echter altijd met een DB killer en zal deze er niet uithalen.

Is dit tot op heden nog steeds het geval of krijg ik er alleen een boete voor?
 

Bijlagen

  • Akrapovic.jpg
    Akrapovic.jpg
    9,7 KB · Weergaven: 31
In duitsland kan de DB-killer erin zitten maar teveel geluid is teveel geluid. Schijnen ze nogal streng in te zijn daar. Geloof ook dat dat uitlaatje zonder E-keur al bijna 20db meer maakt dan het standaard potje
 
Vergeet ook niet waarom ze er zo streng op zijn. Je verkloot het met teveel lawaai ook behoorlijk de rest met als gevolg dat er steeds meer gebieden worden afgesloten. Die denk ff verder na en laat de standaard uitlaat er gewoon onder zitten.
 
Ze zullen als het de uitlaat niet is wel zeuren over de ketting of t banden geluid. Daarnaast zijn die standaard uitlaten te lelijk voor woorden. Hou je standaard uitlaat en zet die er op als je daar naartoe gaat. Of je bent heel vaak in Duitsland te vinden, dan die met e keur. Daar kan je ook de db killer inkorten, heb je ietd meer geluid dan standaard.
 
Vergeet ook niet om je oordoppen in te doen. Dan heb je zelf ook niet zo'n last van de herrie. |(

Nee, ik woon zelf tegen de Duitse grens aan, dus ik hou het origineel en als je dan toch een andere uitlaat wil, neem dan die met E- keur.
 
Woon ook redelijk tegen de grens aan, nog nooit problemen gehad. Geen E-keur en wel db killers erin. Rij dan ook niet in de toeristische gebieden.
 
Met andere niet goedgekeurde uitlaten loop je 2 niet te onderschatten risico's:
1. Er is steeds meer controle op geluid, met als gevolg dat je de poeplap kunt trekken en je motor kunt laten staan. Echt geen meter meer
2. Je "helpt" mee om de mooie wegen waar je graag wil rijden zo snel mogelijk voor motorrijders af te sluiten.
De Groenen zijn nu eenmaal met meer en beter georganiseerd dan de motorrijders en die hebben het nu eenmaal gemunt op die liederlijke lawaaibakken. Dat is een strijd die je altijd zult verliezen.
 
Daar hebben die liederllijke lawaaibakken het zelf naar gemaakt. Ik krijg ze hier ook regelmatig voorbij. Aangezien dat precies de plek is waar het dorp begint/eindigt is dat regelmatig een optocht van testeron-lawaai bakkies die zo nodig met lawaaipijp en al ook nog eens moeten laten zien dat snelheidsborden onleesbaar klein zijn als je met meerdere motoren op stap bent. Dan ben je zelf motorrijder en denkt dan toch :r
 
De bekende ‘scheurwegen’ zijn ‘70’ geworden….en als je pech hebt dan staan ze daar ook.

Gelukkig ken ik andere mindere drukke wegen hier over grens, en op meeste 100 wegen op mijn route haal ik de 80 niet eens…. _O- Wegdek is niet geweldig en vaak gelijkwaardige kruisingen…de grotere bundesstrassen haal je de 100 met gemak omdat Duitsers zelf ook van doorrijden houden.
 
Ik zou niet relaxt kunnen rijden als ik weet dat ik ieder moment aangehouden kan worden voor ongekeurde dempers. Ze zijn streng in Duitsland!
 
een akra met DB eater maakt beslist niet te veel herrie
Ik rijdt een FZS1000 met bos demper en geen E keur, nog nooit problemen gehad daar..
Maar waarom wil iedereen toch naar Dld, en dan ook nog allemaal naar dezelfde omgeving
Wijk eens uit neer de vogezen in noord FR , daar is het ook fantastisch rijden, fransen zijn veel meer motor minded, en de gendarme is lang niet zo streng..terug via Lux, goedkoop tanken en dan lekker door de ardennen terug
 
een akra met DB eater maakt beslist niet te veel herrie
Ik rijdt een FZS1000 met bos demper en geen E keur, nog nooit problemen gehad daar..
Maar waarom wil iedereen toch naar Dld, en dan ook nog allemaal naar dezelfde omgeving
Wijk eens uit neer de vogezen in noord FR , daar is het ook fantastisch rijden, fransen zijn veel meer motor minded, en de gendarme is lang niet zo streng..terug via Lux, goedkoop tanken en dan lekker door de ardennen terug
Vogezen ligt ter hoogte van het zwarte woud. Dat is een stuk verder dan Eifel\Sauerland. Als alternatief heb je de Ardennen maar daar heb je veel slechte wegen... Hoewel het asfalt in de Eifel op veel plekken ook echt slecht is!
 
Maar waarom wil iedereen toch naar Dld, en dan ook nog allemaal naar dezelfde omgeving
Omdat Dld bij mij naast de deur ligt, 5 min en dan touren…..:]

Mijn tochten bestaan uit een kleine dagjes rijden; teuto of munsterland en op tijd weer thuis.

en soms kom ik soms polizei tegen, overigens verder geen last van omdat wij (motormaat) behoudend rijden.

en als je aangehouden wordt dan is het je eigen schuld, je weet heus wel van te voren dat je fout zit cq risico neemt.
 
Laatst bewerkt:
Maar waarom wil iedereen toch naar Dld, en dan ook nog allemaal naar dezelfde omgeving
Omdat je daar goed kunt rijden:
  • Geen verkeersdrempels
  • Kunt flink doorrijden (dat kan & mag daar ook)
  • Nauwelijks controle op snelheid (en waar wel is dat ook volkomen terecht !)
  • Goed en erg betaalbaar eten & drinken (heel anders dan NL)
  • Goedkope benzine ("normale" 95 ook nog goed verkrijgbaar); gaat m.i.v. 01-06-2022 ook nog € 0.30 per liter vanaf...
  • Prachtige omgeving en lang niet zo druk
En behoudens van die "fuiken" (waar iedereen aan de kant wordt gezet); heb je echt niets te vrezen van Herr Polizei; als je wordt aangehouden heb je écht wel iets enorm verkeerd gedaan!

Kan Nederland nog wat (veel ?!) van leren

Wijk eens uit neer de vogezen in noord FR , daar is het ook fantastisch rijden, fransen zijn veel meer motor minded, en de gendarme is lang niet zo streng..terug via Lux, goedkoop tanken en dan lekker door de ardennen terug
Is ook mooie omgeving; maar ligt voor mij niet echt naast de deur...
 
Ik ben in de afgelopen 2 weken 2 keer gecontroleerd in een grote controle. 1x in NL en 1x in DLD.
Of er sinds kort meer gecontroleerd wordt, of dat het toeval is weet ik niet, maar de afgelopen 10 jaar nog nooit meegemaakt. Als je daar staat is een originele uitlaat wel fijn. Even je papieren laten zien en je bent weer onderweg :]
Bij de controle in Duitsland zag ik ook motorrijders staan sleutelen, dus ze zijn wel streng.
 
Regelmarig in Duitsland geweest met Harley's met bak herrie en geen e-keur, nooit aangehouden.

3 weken geleden in Thuringerwald controle, gewoon langs de weg bij een soort van cafe met parkeerplaats.
Een aantal met akra's met E-keur en DB killer, snelle blik van de agent en konden alle doorrijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan