Dunne motorhelm speakers

Vareta

Die hard MF'er
7 mei 2018
536
214
Utrecht
Hi all!

Ik heb vandaag mijn Cardo Freecom 4 systeem in mijn helm (HJC IS17) ingebouwd.

Nu valt het me tot mijn spijt op dat de speakers voor deze helm iets aan de dikke kant zijn. Ze drukken behoorlijk vervelend tegen mijn oren aan, mede doordat de helm geen uitsparingen heeft voor speakers. (Misschien toch eerst wat beter research moeten doen) De Freecom 4 heeft wel de mogelijkheid om via de 3.5mm aansluiting andere speakers aan te sluiten.

Heeft iemand suggesties of goede ervaringen met dunne speakers die ik hiervoor in de plaats kan plakken? Ben erg benieuwd ;)
 
Is er geen mogelijkheid om de speakertjes uit het hoesje te halen?
Vaak zit er nog klittenband etc omheen om ze vast te kunnen zetten.
 
Ik heb zéér goede ervaringen (en dat benadruk ik niet zo snel) met de Interphone Pro Sound kit, die ik los bij mijn Interphone F4MC heb gekocht omdat de meegeleverde niet zo bevielen. Nou zijn die "pro sound" setjes van Interphone wel speciaal gemaakt voor bepaalde helmen (in mijn geval de Shoei Neotec), en passen daarom perfect in de uitsparingen en je voelt er dus niks van want ze vallen echt weg in de schaal. Perfect dus wat pasvorm betreft. Ze blijken ook voor HJC te hebben. Weet niet of het ook voor jouw helm past, er staat "Tested for use with HJC SERIES RPHA - FG helmets", maar daar zul je zelf even naar moeten checken. Volgens mij is die pro-set er ook niet met 3.5mm connector, maar daar zou je wellicht ook even naar kunnen informeren (of de soldeerbout pakken als je niet bang bent om garantie te voiden :) ).

Het geluid van mijn setje is domweg fenomenaal voor die speakertjes. Ik was voorheen al gehypet door dit soort reviews maar toen ik 'm opzette was ik echt verbluft door de kwaliteit. Ik moest echt even de helm een paar keer op en af zetten voordat ik geloofde hoe Armin van Buuren en Twarres tot leven kwamen in mijn helm. En dus niet net alsof er twee blikkerige mini in-ear koptelefoontjes met een uitgerekt plasticfolie-conusje op 500% overdrive staan te blazen, zoals het standaard meegeleverde setje of de verschillende crappy China bagger die ik vroeger altijd gebruikte.

Als het setje nu stuk zou gaan of als ik een nieuwe helm zou kopen of zo zou ik vanavond nog een nieuw setje bestellen.

Weet niet of je er wat aan hebt, en nee ik word niet betaald door Interphone (en het standaard setje speakers dat ik kreeg bij de Interphone F4MC was ook gewoon kudt :) ) maar man, een jaar later gebeurt het me nog regelmatig dat ik denk van "wacht, heb ik nou mijn Sennheiser nog op of zo"?

Dus elke keer als het om speakers in helmen gaat houd ik dit verhaaltje weer even ;) Succes ermee.
 
O wacht, er zijn helemaal geen uitsparingen in die helm? Dan zal het wel geen optie zijn :)

Deze gast zegt hier trouwens van wel (al moet je wel even de ondertitel-vertalingen aanzetten als je geen Italiaans spreekt :) )
 
Laatst bewerkt:
Is er geen mogelijkheid om de speakertjes uit het hoesje te halen?
Er zit inderdaad nog een hoesje omheen, maar ik denk niet dat het genoeg verschil zal maken. Er zat een lapje stof van de helm kussens voor voor de speakers die ik al heb verwijderd maar dat maakte geen verschil. Gevoelsmatig zullen de hoesjes om de speakers weghalen ook niet genoeg toevoegen.

O wacht, er zijn helemaal geen uitsparingen in die helm? Dan zal het wel geen optie zijn :)
Haha, ja helaas. Maar de Interphone is weer een review rijker ;)
De man uit het filmpje heeft deels gelijk. Er zit een uitsparing in de helm kussens, maar dat is niet voldoende om de speakers te huizen. Ik maakte de zelfde aanname als hij, maar de uitsparing is voor wat ik nu kan zien eerder bedoeld om je oren net wat meer comfort te bieden. Meer niet...

Ik heb Cardo in de tussentijd een mailtje gestuurd met mijn vraag. Wie weet hebben zij ook nog een (creatieve) oplossing.
 
Bij mijn helm was de uitsparing te klein en zat niet helemaal in het midden tov mijn gehoorgang. De uitsparing moest iets lager komen anders kwam het geluid meer tegen tegen de schelp dan in het oor. Ik heb de luidspreker zo op het gat gelegd als dat hij moest komen en met een scherp mesje het piepschuim weggesneden. Daarna de bekledeing weer teruggezet. Bij een andere, eerdere helm heb ik ze geheel zelf moeten uitsnijden.
 
Bij een andere, eerdere helm heb ik ze geheel zelf moeten uitsnijden.
Dit heb ik bij een aantal helmen gedaan toen ik nog scooter reed, maar echt mooi is dat bijna niet te krijgen, en daarbij is het toch beschadiging van de helm en geeft het ook vaak een mindere bescherming tegen geluid en wind (al heb je daar bij <= 50 km/u meestal niet zo'n last van).

Maar het kan wel natuurlijk.

Misschien de volgende keer toch uitzien naar een iets luxere helm. Ja, ik geef nu misschien €300 meer uit aan een helm dan vroeger, maar uitgesmeerd over het aantal uren dat ik hem draag (en gecompenseerd voor ook meestal langer meegaan) is dat bijna nihil, en het extra comfort en luxe dat ik ervoor terug krijg is zo'n genot bij elke rit... Ook in dit opzicht weer.
 
Ik heb ook nog een IS17 liggen, maar volgens mij heeft die gewoon uitsparingen. Binnenkort eens kijken.
Mijn Shoei XR1100 heeft ze wel... dat is een veel duurder model maar heb ik voor min of meer dezelfde prijs gekocht (rond de 250 euro). Maargoed, daar ging 't nu niet om.

Wat is 'aan de dikke kant'? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
 
Bij een andere, eerdere helm heb ik ze geheel zelf moeten uitsnijden.
Dat zou nog kunnen, maar ben ik zelf niet zo'n fan van. Zeker aangezien het, net zoals SadBunny zegt, wel ten kosten gaat van de veiligheid. Misschien als laatste optie dat ik daar nog eens naar ga kijken.

Wat is 'aan de dikke kant'? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Volgens mij zijn deze 4,4mm wat al aardig dun is voor speakers. Met "aan de dikke kant" doel ik meer op deze speakers voor deze helm. Ik zag dat Sena dunnere speakers heeft (3mm volgens mij) maar die hebben dan weer geen 3.5mm aansluiting. Misschien de moeite waard om dat eens aan elkaar te solderen.

Voor wat ik nu kan zien is het in ieder geval een wijze les voor in de toekomst bij de aanschaf van een nieuwe helm. Heb deze pas een jaar, dus een nieuwe zit er nog niet echt aan te komen...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de speakers van mijn Cardo Q3 niet nagemeten maar 4,4mm lijkt me niet bijzonder dik.
Als het goed is 'krijg' ik volgende week een setje van Uclear. Zal eens kijken of die dunner zijn. Ik hoop in ieder geval beter want die van de Cardo zijn niet heel best.
 
Dit heb ik bij een aantal helmen gedaan toen ik nog scooter reed, maar echt mooi is dat bijna niet te krijgen, en daarbij is het toch beschadiging van de helm en geeft het ook vaak een mindere bescherming tegen geluid en wind (al heb je daar bij <= 50 km/u meestal niet zo'n last van).

Maar het kan wel natuurlijk.

Misschien de volgende keer toch uitzien naar een iets luxere helm. Ja, ik geef nu misschien €300 meer uit aan een helm dan vroeger, maar uitgesmeerd over het aantal uren dat ik hem draag (en gecompenseerd voor ook meestal langer meegaan) is dat bijna nihil, en het extra comfort en luxe dat ik ervoor terug krijg is zo'n genot bij elke rit... Ook in dit opzicht weer.
Ik denk dat die één á anderhalve centimeter uitdieping met een doorsnede van vier centimeter, die je vervolgens opvult met een luidsprekertje, niet heel veel zullen bijdragen aan een onveilige situatie. Vaak ben je te bang.
Waarom kan de fabrikant op dat zelfde plekje wel een stuk weglaten?
Dat is vast doorberekend of zoiets?? Denk het zelf niet.
Echt
Vaak ben je te bang of laat je je bang maken.
 
Ik zeg ook nergens dat 'ie significant onveiliger is, dat geloof ik eigenlijk ook verder wel. Maar het is wel gewoon beschadiging en dat vind ik zonde als het niet hoeft. Ik heb het over mindere bescherming tegen geluid en wind, en dat is in mijn ervaring (want zoals ik al zei, ik deed het zelf vroeger ook) wel degelijk te merken aan het geraas en geloei om je helm. En daar is de betere helm wel degelijk op ontworpen en getest, ook aan de binnenkant.
 
Waarom kan de fabrikant op dat zelfde plekje wel een stuk weglaten?
Ik neem aan dat ze het compenseren met een (dunne) versteviging op of om de plek van de uitsparing? Maar goed, een aanname aangezien ik ze zelf niet ontwerp ;)

Je hebt ook wel gelijk in dat je zegt dat het niet ineens een enorm veiligheidsrisico is. Stukje angst zal ook wel meespelen. Voor mij speelt voornamelijk het gevoel dat ik mijn helm minder veilig (ookal is het maar 1%) heb gemaakt dat me dan dwars zit.
 
Ik zeg ook nergens dat 'ie significant onveiliger is, dat geloof ik eigenlijk ook verder wel. Maar het is wel gewoon beschadiging en dat vind ik zonde als het niet hoeft. Ik heb het over mindere bescherming tegen geluid en wind, en dat is in mijn ervaring (want zoals ik al zei, ik deed het zelf vroeger ook) wel degelijk te merken aan het geraas en geloei om je helm. En daar is de betere helm wel degelijk op ontworpen en getest, ook aan de binnenkant.
Ach ja, met oordoppen in hoor je nog steeds de intercom. Zeker met het juiste filter. Maar goed als het idee eenmaal in je hoofd zit zal niemand je kunnen overtuigen. Onder mijn speakertjes heb ik stukjes spons dat veert dus een beetje mee.
 
Ik neem aan dat ze het compenseren met een (dunne) versteviging op of om de plek van de uitsparing? Maar goed, een aanname aangezien ik ze zelf niet ontwerp ;)

Je hebt ook wel gelijk in dat je zegt dat het niet ineens een enorm veiligheidsrisico is. Stukje angst zal ook wel meespelen. Voor mij speelt voornamelijk het gevoel dat ik mijn helm minder veilig (ookal is het maar 1%) heb gemaakt dat me dan dwars zit.
De schaal is daar niks anders.
 
Heb zelf deze:
V6 Interphone 6 riders

Bevalt mij ontzettend goed, zéker voor het geld. Gebruik het vooral om muziek te luisteren en heb een Shark helm zonder inkepingen, maatje S. Geen last op de oren en geluid is dik in orde.
 
Net de eerste rit gemaakt met de Sena voor de IS17. Stukken beter dan de standaard Cardo set!
Minder druk op de oren, zelfs met oordoppen in. Het enige nadeel is dat de kussens een universele maat zijn en voor mijn M helm nog wat krap voelen. Zal met de tijd wel wat oprekken.
 
Ik heb vanavond een set van Uclear gekregen en in m'n helm gestoken. Die zijn echter zelfs iets groter en dikker dan de standaard speakers van mijn Q3.

DSC_0171.JPG

Links de Cardo, rechts de Uclear.

Past prima in mijn helm maar voor jou dus geen oplossing.
 
FYI voor de geïnteresseerden.

Cardo heeft gereageerd. Duurde even, maar dan heb je ook wat! Ze sturen namelijk kosteloos dunnere speakers naar me op! *O*
De set van Sena, de 10Upad voor HJC IS17, heb ik retour gestuurd. Zal er maar meteen een mini review van maken.

Was erg onder de indruk van de speakers. Inderdaad kleiner dan de standaard set van Cardo met erg goed geluid en betere fit. Zelfs met hoge snelheden was het geluid goed te horen. De bediening met drie knoppen is simpel en intuïtief met een duidelijke feedback wanneer je een knop indrukt. Over de accuduur niets te klagen aangezien deze met muziek in ieder geval 8 uur heeft gewerkt. Langer heb ik niet geprobeerd.
Wat je wel merkt is dat de microfoon niet recht voor je mond zit, zoals andere inbouw apparaten. De microfoon zit in het uiteinde van de wangkussens en is daarmee net iets verder verwijderd van de mond. Telefoongesprekken die ik heb gevoerd verliepen ok (nadat ik de windbreaker voor m'n mond vandaan haalde) maar hadden wel veel last van achtergrond geluid voor de gene aan de andere kant van de lijn. Dat heeft denk ik wel meer te maken met het feit dat de IS17 niet de meest stille helm is.

Het probleem waar ik tegenaan liep was dat ik mijn helm eigenlijk nauwelijks meer over mijn hoofd kreeg. Zowel de control unit als de accu zitten in de wangkussens verwerkt wat ze duidelijk dikker maken dan de standaard kussens. Ik heb een maat M helm en het was echt net iets te vervelend. Zeker als je steeds korte stukken moet rijden of vaker je helm op en af moet zetten begint het enorm te irriteren. Wanneer je maat L of groter hebt zal het beter passen en comfortabeler zitten. Heb nog onderzocht of het in de toekomst, wanneer het schuim slapper wordt, beter zou worden. Dat is naar mijn idee nauwelijks het geval aangezien ik steeds aan de accu en control unit aan weerszijden bleef hangen. Die zullen wel niet krimpen met de tijd... :z

Zou ik een grotere helm maat hebben had had deze beter gepast. Dan zou ik hem zeker niet terug brengen. Maar aangezien ik nu toch nog een kans heb dat de Cardo set gaat passen doe ik dat wel, samen met de gebruiksongemakken die ik ervoer.
 
Netjes van Cardo!

Control unit en accu aan de binnenkant van de helm? :? Lijkt mij nou naast oncomfortabel ook potentieel gevaarlijk... :o
 
Terug
Bovenaan Onderaan