Dunwandige RVS buis trompen

kn3rf

MF veteraan
3 jul 2007
1.205
0
Bollenstreek
Goedendag,

Heeft iemand ervaring met het trompen (oprekken) van rvs buis middels onderstaande tool? Ik neem aan dat een stalenbuis geen enkel probleem vormt, echter is RVS een stuk taaier.

Het zou bijvoorbeeld om een buis met een diameter van 54 mm en een wanddikte van 1.5 mm gaan.

WT-217.jpg
 
Geen idee, heb het ng nooit gedaan, maar kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dat lukt.
1,5mm is toch wel behoorlijk weerbarstig. maar misschien met goed heet stoken erbij?

Ben wel benieuwd naar de ervaringen hier
 
je zou het bij een machinefabriek kunnen proberen,machinaal dus.
in de isolatie rekken we met behulp van machines ook diverse materiaalen op, maar dat is geen 1,5 dik rvs,hooguit 1 mm en daar met je al je best voor doen vooral bij kleine diameters.
 
gaat niet lukken, uitlaatpijp, waar deze dingen voor gemaakt zijn is veel zachter en half zo dik.
ik heb ook een set van die dingen liggen , met RVS ben je kansloos
als je aan een hydraulische pers kunt komen kun je een overmaatse prop in de buis persen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die dingen ook. Gewoon stalen buis met een wand van 1 mm. gaat goed, 1,5 al niet meer. RVS met een wand van 1, ech nie. :N Laat staan 1,5 mm.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die dingen ook. Gewoon stalen buis met een wand van 1 mm. gaat goed, 1,5 al niet meer. RVS met een wand van 1, ech nie. :N Laat staan 1,5 mm.
En als je het stapje voor stapje doet? Eerst een centimeter, dan een centimeter dieper, dan weer een centimeter dieper?
Ik zou het materiaal met de hamer optrompen. Doorn er in en timmeren maar.
 
Geloof ik het direct dat het met dat ding niet lukt. O-)

Een stalen tapse doorn in de pers en dan druk je je een 50x1.5rvs buis wel tot 60,geen probleem.Zo doe ik het het,nou heb je dus een taps verloopstukje van 50 naar 60mm.
 
Laatst bewerkt:
Heren, dank voor jullie reacties. Het ging me niet zozeer om welke alternatieven er zijn, maar om de werking van het apparaat in mijn geschetste situatie (blijkt dus niet te werken). Mijn vraag is beantwoord, thanks voor de input.
 
Heb ze gekocht voor stalen uitlaatbuis van 1 mm, maar draaide de schroefdraad stuk voordat de pijp ook maar een halve mm vervormde. Dag later maar weer teruggebracht.

Stukje per stukje gaat niet, dan trekt alles scheef (de ruimer moet bijna volledig in de pijp zitten). Verwarmen is ook niet aan te raden aangezien de ruimer bij elkaar gehouden wordt door 2 O-ringen (en om de buis zacht te maken moet je hem al roodgloeiend stoken).
 
Terug
Bovenaan Onderaan