Duplicaatcode op kentekenplaat aanhanger

biker217

Die hard MF'er
14 aug 2009
410
60
alphen aan de rijn
Het volgende.... Door onkunde van de vorige eigenaar heb ik op de kentekenplaat van mijn motorfiets inmiddels de duplicaatcode 3 erop staan. Tijdens weekendjes weg en vakanties heb ik achter mijn motor ook een aanhanger. Natuurlijk hoort daar de bekende witte kentekenplaat op.
MAAR..... moet op deze kentekenplaat ook de duplicaatcode te staan?
Het bedrijf waar ik mijn plaat besteld heb zegt dat dit niet hoeft, maar een vriend van mij is in Duitsland erop aangesproken door de politie dat de duplicaatcode juist niet op de plaat stond en dat volgens de Duitse agent wel moest.

Ik kan hier overigens niets van terug vinden in de Wegenverkeerswet. De Politie weet het niet, ANWB niet en het RDW is wegens drkte telefonisch niet bereikbaar.

Ik hoor het graag
Alvast bedankt,
Rob
 
https://www.rdw.nl/zakelijk/branche...licaatcode-op-kentekenbewijs-en-kentekenplaat
Alwaar het volgende staat:

49648308-36DA-466C-9C9E-977EFF05D5DE.jpeg

Op basis van deze informatie: Nee.

Er wordt op de site van de RDW ook alleen verwezen naar voertuigen/aanhangers met een eigen kenteken die een duplicaatcode nodig heeft.

Anders kun je altijd een erkend bedrijf bellen dat kentekenplaten mag leveren van de RDW.
 
Laatst bewerkt:
Volgens deze site: (fabrikant van kentekenplaten) RDW-GAIK Kentekenplaten - J. Knieriem b.v.

De duplicaatcode die in de kentekenplaat geperst wordt heeft een hoogte van 23mm. Deze is vanaf 1 februari 2003 verplicht op de volgende platen:
- Gele GAIK-platen, uitgezonderd model 18.2 en de GV-, GN-, BN- en legerplaten.
- Blauwe, reflecterende taxiplaten uitgezonderd model 18.2.
Het is verboden om andere kentekenplaten te voorzien van een duplicaatcode.
Ook witte kentekenplaten krijgen geen duplicaatcode meer.
Deze platen worden niet online geregistreerd, hierdoor is er geen controle/terugkoppeling voor het persen van de juiste duplicaatcode. Daarom is de duplicaatcode op de witte platen vervallen na ontkoppeling van de duplicaatcode op kentekenbewijs en kentekenplaat.
 
Witte platen hebben nooit een duplicaat code.
 
Dit gaat over de kentekenplaat van het voertuig zelf, niet over de plaat op de aanhanger. Bovendien het het model van de kentekenplaat type 27.26 (witte kentekenplaat voor aanhanger <751kg model motor). Dit type staat niet beschreven.
Geen duplikaat, een witte plaat is ook eigenlijk alleen maar een indicatie van welk voertuig er voor zit, is geen GAIK plaat en staat gelijk aan een kartonnetje met plakletters. Je kan een witte plaat laten maken met whatever je er op wil hebben.
Maar die Duitse politieagent weet hetr beter


De enige extra informatie op een witte plaat is de maand waarin je een witte plaat op het voertuig zet waar een gele (of blauwe of alles behalve wit) op hoort als bijvoorbeeld de originele plaat is gestolen en het kentekenbewijs niet voorhanden is.

De duplicaatcode die in de kentekenplaat geperst wordt heeft een hoogte van 23mm. Deze is vanaf 1 februari 2003 verplicht op de volgende platen:

en dat is ook gelul. Een duplikaatcode is NIET verplicht en zelfs verboden als dat een 0 (NUL) zou zijn...

Niet alles geloven wat het internet (incl @Rob RD ) bralt
 
Laatst bewerkt:
Dit gaat over de kentekenplaat van het voertuig zelf, niet over de plaat op de aanhanger. Bovendien het het model van de kentekenplaat type 27.26 (witte kentekenplaat voor aanhanger <751kg model motor). Dit type staat niet beschreven.
Dat zeg ik.
 
Geen idee, kreeg dit bericht van de politie zelf. Maar net terug van 3 weken Duitsland, zelfs aan Herr Polizist gevraagd, vond het keurig. Leker laten zitten zo dus
 
Terug
Bovenaan Onderaan