Duplicaatcode op kentekenplaat verplicht?

SP1R

MF veteraan
11 apr 2002
10.191
2.427
Veenendaal
Vraagje aan de snorren onder ons (of iemand die het met zekerheid kan zeggen), is het verplicht om de duplicaatcode op je kentekenplaat te hebben als die op je kentekenbewijs staat? Er staat op kentekenbewijs code 01, en op de huidige plaat netjes een 1. Kenteken is van 1983, en dus zou je bij een auto geen duplicaatcode hoeven te hebben.

Hoe zit dat met motoren?


Bjorn
 
Code 01 en 1 lijkt me wel hetzelfde.
Een duplicaatcode 01 op je kentekenbewijs en platen zonder '1' is niet toegestaan, en officieel zelfs een APK afkeurpunt dacht ik.
Geld dan voor auto's, maar zal voor motoren niet anders zijn!
 
Ik had op m'n cb900 uit de jaren 80 nog een oude plaat zitten toen ik hem ophaalde, zo'n grote vierkante. ging dus nieuwe halen, maar stond op het kenteken dus ook code 01 (op de plaat niets!)
Hoorde dat ik zelfs al had ik een nieuwe plaat, ik toch de code erop moest hebben.
Dit was bij de Brezan in Rhenen, ik kreeg na wat gehannes een nieuwe GAIK plaat maar met code 2. Voor mij is het dus ook niet helemaal duidelijk hoe het zit en waarom ik nu een 2'tje heb :?
Denk dat ze geen 1'tje mogen uitgeven omdat ik die in principe ingeleverd had.

Hier heb je weinig aan, maar ik ga er dus vanuit dat je wel de code erop moet hebben. ook ivm kwijtraken, andere mensen die 'm op hun motor schroeven etc.
 
Bij de apk geld het officieel vanaf 2003,echter de snorren denken er anders over.

Probleem is dat ze bij het bedenken ervan geen rekening hebben gehouyden met het feit dat er al mensen waren die al met een dupliclaat code reden op hun kent bewijs en dus bij aanvragen vd platen gewoon platen kregen zonder duplicaatcode en daarna problemen kregen bij de apk , daarom hebben ze die eis voor de apk terug gedraaid en vanaf 2003 verplicht hebben gemaakt .

Maar zoals aangegevn denkt de wet er anders over (gek eigenlijk sinds het apk boek ook een wetboek is)

Maar hoe de de agenten er mee omgaan ,geen idee.
 
Ik had op m'n cb900 uit de jaren 80 nog een oude plaat zitten toen ik hem ophaalde, zo'n grote vierkante. ging dus nieuwe halen, maar stond op het kenteken dus ook code 01 (op de plaat niets!)
Hoorde dat ik zelfs al had ik een nieuwe plaat, ik toch de code erop moest hebben.
Dit was bij de Brezan in Rhenen, ik kreeg na wat gehannes een nieuwe GAIK plaat maar met code 2. Voor mij is het dus ook niet helemaal duidelijk hoe het zit en waarom ik nu een 2'tje heb :?
Denk dat ze geen 1'tje mogen uitgeven omdat ik die in principe ingeleverd had.

Hier heb je weinig aan, maar ik ga er dus vanuit dat je wel de code erop moet hebben. ook ivm kwijtraken, andere mensen die 'm op hun motor schroeven etc.

je komt uit leiden
wat doe je dan bij de brezan in rhenen?
ik kom daar vaker en ze weten ook heel wat van motoren vooral patrick
 
Yep, is verplicht. In principe rij je zonder dat 1-tje rond met een valse kentekenplaat.
 
je komt uit leiden
wat doe je dan bij de brezan in rhenen?
ik kom daar vaker en ze weten ook heel wat van motoren vooral patrick

ouderlijk huis daar in de buurt en m'n motor ook. ze weten daar inderdaad heel wat van motoren, staan er soms ook in de vitrine. ik ben daar ook altijd goed geholpen. ze zijn zelfs voor me naar het gemeentehuis gegaan om het nieuwe duplicaatding aan te vragen :}
 
ouderlijk huis daar in de buurt en m'n motor ook, ik studeer hier alleen. ze weten daar inderdaad heel wat van motoren en ik ben daar ook altijd goed geholpen. ze zijn zelfs voor me naar het gemeentehuis gegaan om het nieuwe duplicaatding aan te vragen :}
dat is mooi dan (en erg netjes)en euh misschien spot ik je nog eens als je hier in de buurt rijd als je een sticker hebt dan
 
dat is mooi dan (en erg netjes)en euh misschien spot ik je nog eens als je hier in de buurt rijd als je een sticker hebt dan

Ik heb een sticker op m'n cb900f en op mn auto, vriend van me woont in elst en heeft een cb350 four, als ik een Mille zie rijden in de buurt zal ik zeker ff :W -en :)
 
Jongens bedankt voor de replies, ik ben zelf automonteur (in Veenendaal btw..) en weet dus wel hoe en wat mbt APK en duplicaatcodes. Ik heb het er met een collega (keurmeester) over gehad, en volgens hem zou het gewoon mogen. Mede omdat er voor de rest helemaal niets op het kentekenbewijs staat over nieuw aangevraagd of wat dan ook (het zijn ook al de 'nieuwe' groene papiertjes). Bij auto's is het dan toegestaan om zonder duplicaatcode te rijden, dus zou het bij de motoren ook toegestaan moeten zijn volgens hem.

Bjorn
 
Terug
Bovenaan Onderaan