Dure dealer of dure schijven

Femme

MF'er
15 mrt 2004
114
0
Pijnacker
Beste MF'ers

De BMW dealer waarschuwde dat bij mijn R1200RT de remschijven zijn versleten en dat de volgende beurt dus een dure wordt. B| Er zou pakweg zo'n €1000,- bij de volgende beurt erbij komen om de schijven te vervangen. :( Ik heb ze nagemeten en de slijtagegrens is inderdaad overschreden, niet heel veel maar toch. :/
Als ik Brembo onderdelen online koop schijven + blokken 2x voor en 1x achter, dan ben ik totaal kwijt bij Sparks online €494.95 en bij Ten Kate zelfs €433.61
Er zijn ook andere merken vergelijkbaar van prijs.

Zijn die BMW schijven nou zo duur, of rekent de dealer wel heel erg veel geld voor het erop zetten? :o

Is het de moeite waard om het zelf te doen? :+ Het lijkt me niet zo heel erg moeilijk. Momentsleutel etc heb ik wel. :P Wat komt er verder bij kijken? :?
 
nee natuurlijk niet maar ze zijn als klant groot genoeg om ze wel naar eigen ontwerp en specificaties gemaakt te krijgen. en meestal zit in het inkoop contract ook een clausule die het de fabrikant verbied het zelfde product ook aan anderen te verkopen. dat weerhoud die fabrikanten niet om een soortgelijk product onder eigen merk te leveren maar het mag niet ooit het zelfde zijn.


En in de praktijk brengen ze dezelfde schijf op de markt met een ander nummer...
 
Ik heb een soortgelijke ervaring met de lokale volvo-dealer..

Nog een dan...
Kleppen stellen van een 2.3 GLT 16v...
Naar de dealer voor een kleppendekselpakking en 2 shims....
Meneer uw auto is ouder dan 12 jaar dus daar hebben we geen onderdelen van op voorraad..
Oh das vervelend, dus kijk rond in de showroom...
Mag ik dan een kleppendekselpakking van de XX-XX-XX ( 940 met zelfde blok die daar stond te pronken)...
toen moest ie wel van z'n luie reet afkomen om die pakking uit het magazijn te pakken
 
De prijzen van de originele BMW onderdelen heb ik nergens kunnen vinden. Als het Brembo is in een BMW doosje waardoor de prijs een factor 2 stijgt, dan vind ik dat ze zich uit de markt prijzen. Dat de specs van de producten zouden verschillen afhankelijk van de verpakking, daar geloof ik helemaal niets van. Het is veel te duur om hier verschillende processen voor te hebben.
Je zoekt het onderdeel op Realoem.com. Dan plak je het partnummer in Leebmann.de en je weet de prijs bij de Europese dealer.
R1200RT enkele remschijf voor partnummer 34117713156 prijs: 283,72 €

Bremsscheibe abgesetzt vorne D=320-4,5MM K26 K28 K29 K71 K25 (34117713156) - leebmann24.de

Hobbyist kocht altijd overschotten en faillissementen op. BMW heeft daar een stokje voor gestoken. Dealers die hun overschotten niet terug verkopen aan de importeur worden volgens ouderwets Duitse traditie tegen de muur gezet. De hobbyist heeft daar een keurige uitleg van op hun website staan.

Ik kom deze remschijven van EBC tegen voor ongeveer de helft van de prijs van BMW
Hobbyist verkoopt de Brembo schijven voor minder dan 100 Euro
REMSCHIJF BREMBO V F800R/S/ST; R1200R/RS/RT/S/ST;RnineT;S1000 320mm 4.5mm dik <font color="blue">34117711428 e.o.</font> - Hobbyist

Ik zou het wel weten.
 
En in de praktijk brengen ze dezelfde schijf op de markt met een ander nummer...
tuurlijk en daarna kan je meteen vertrekken als leverancier en krijg je een dikke claim aan je broek vanwege het schenden van het intellectueel eigendom en wegens contract breuk. wat ze dus doen in het geval van remschijven is marginale dingen veranderen in het ontwerp. een iets ander soort metaal en iets andere harding dat soort dingen. de particuliere klant ziet met het blote oog het verschil niet en denkt dat het het zelfde is voor een lagere prijs en tegenover de eigenaar van het ontwerp ben je ook gedekt want het is niet het zelfde en dat kan je aantonen in een laboratorium.
 
Laatst bewerkt:
Mij werd bij de Volvo dealer verteld dat ik het volgende jaar rekening moest houden met rondom nieuwe remschijven. Jaar daarna laten keuren bij de Ford dealer met het verzoek speciale aandacht voor de remmerij te hebben. Bleek niets mee aan de hand. Vervolgens de Volvo dealer daarmee geconfronteerd.
Die gaaf als antwoord dat dit voorschrift was van Volvo bij een kmstand van 220k km en dat de garantie (bij een 10 jaar oude auto??) anders verviel. De diktes van de schijven waren nog ruimschoots boven de minimale grens.

gtz,

Cees
 
tuurlijk en daarna kan je meteen vertrekken als leverancier en krijg je een dikke claim aan je broek vanwege het schenden van het intellectueel eigendom en wegens contract breuk. wat ze dus doen in het geval van remschijven is marginale dingen veranderen in het ontwerp. een iets ander soort metaal en iets andere harding dat soort dingen. de particuliere klant ziet met het blote oog het verschil niet en denkt dat het het zelfde is voor een lagere prijs en tegenover de eigenaar van het ontwerp ben je ook gedekt want het is niet het zelfde en dat kan je aantonen in een laboratorium.

Precies en in de meeste gevallen gaat het nog goed ook maar bij mijn BMW koekblik niet |(

Zo kan het zijn dat goedkoop ineens duurkoop is.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat ze duur zijn, maar deze dealer is zeker geen cowboy. Een van de grootste van Nederland die ook veel aan de politie levert. Ze hebben een keer in twee dagen mijn versnellingsbak gerepareerd. Er zijn sowieso heel weinig zaken die dat kunnen, maar deze klus moest natuurlijk ineens ertussendoor.

Dat is voor een monteur geen rocket science. Ik mag hopen dat wanneer je als monteur in een garage werkt, met alle tools, dat dit geen probleem is in de 8 uren op een dag die je werkt.
Anders is het niet best.
 
Laatst bewerkt:
Je zoekt het onderdeel op Realoem.com. Dan plak je het partnummer in Leebmann.de en je weet de prijs bij de Europese dealer.
R1200RT enkele remschijf voor partnummer 34117713156 prijs: 283,72 €

Bremsscheibe abgesetzt vorne D=320-4,5MM K26 K28 K29 K71 K25 (34117713156) - leebmann24.de

Hobbyist kocht altijd overschotten en faillissementen op. BMW heeft daar een stokje voor gestoken. Dealers die hun overschotten niet terug verkopen aan de importeur worden volgens ouderwets Duitse traditie tegen de muur gezet. De hobbyist heeft daar een keurige uitleg van op hun website staan.

Ik kom deze remschijven van EBC tegen voor ongeveer de helft van de prijs van BMW
Hobbyist verkoopt de Brembo schijven voor minder dan 100 Euro
REMSCHIJF BREMBO V F800R/S/ST; R1200R/RS/RT/S/ST;RnineT;S1000 320mm 4.5mm dik <font color="blue">34117711428 e.o.</font> - Hobbyist

Ik zou het wel weten.
Zou je voor EBC of Brembo gaan als het je eigen RT was of gewoon wat je tegenkomt? Ik heb geen BMW. Wel laatst een EBC schijf op mijn motorscooter gezet en dat bevalt prima. Maar dan heb je het over een prijs waar sommigen niet eens blokken voor hebben op hun motor. Brembo heb ik ook prima ervaring mee maar nooit vervangen icm te weinig km rijden met die fiets.

Iets meer algemeen over originele of OEM onderdelen. Mijn ervaring is dat het verschilt per merk model type en onderdeel. Er zijn altijd wel mensen die ervaring hebben met een specifiek soort fiets. Met motorscooters is de ervaring bijvoorbeeld dat er vervangingsrolletjes zijn die het beter doen en langer meegaan dan origineel. Maar voor de riem is de stelregel dat origineel langer meegaat. Bij de ene auto of motor gaan de originele schijven langer mee, bij mijn Citroën was het andersom. Noem maar op. En origineel is er 1 soort en aftermarket heb je vaak meerdere keuzes en dus verschillende kwaliteiten.
 
Vast niet allemaal.

En volgens mij is er in dit topic toch een aantal keren aangegeven dat de berekening van 1000 euro extra voor een BMW fiets niet opmerkelijk is.

Mijn auto dealer overigens ook niet, want ik mag vooralsnog volgende week langskomen zonder afspraak en die auto is dan de eerstvolgende in de rij die ze weer gaan bekijken waarbij geen onderzoekskosten worden gerekend. Dat is voor 1 uur toch E122.
 
Laatst bewerkt:
Verrassing!

Er ontstaat weer een 'alle dealers zijn klootzakken' consensus.
Ook bij niet dealers moet je het afwachten. Maar als het hele traject van fabrikant tot pinautomaat bij de dealer echt veel duurder is dan alternatieven die prima bevallen kun je het de mensen niet kwalijk nemen dat ze ergens anders naartoe gaan. Er worden af en toe bedragen betaald dat ik denk kijken de mensen helemaal niet meer naar wat het kost. Vaak is het onwetendheid. Natuurlijk zijn er voorbeelden van individuele gevallen waar de dealer sneller de juiste diagnose stelt of beter werk aflevert dan een niet dealer en andersom.

Het begint bij de balie. Wat de een ervaart als service geeft de ander meteen al een onbehaaglijk gevoel van hier word ik besodemieterd. Noem het een ongefundeerd onderbuikgevoel of mensenkennis c.q. ervaringen uit het verleden. Persoonlijk krijg ik bij zo een balie eenzelfde soort gevoel als bij een callcenter en dat is niet echt positief, maar laat ik het erop houden dat het mijn beperking is. Iedereen is natuurlijk vrij om zijn of haar eigen keuze hierin te maken.
 
Laatst bewerkt:
De BMW groep, dat zijn klootzakken, de dealers zijn daar ook slachtoffer van.
Not sure if serious ...

Maar indien je dit serieus bedoeld (heb mijn twijfels wegens ontbreken van emoticons), ben ik het er niet mee eens. We hebben het wel over BMW.

Je gaat toch ook niet met een Bentley op onderhoud in een Bentley garage, verwachtend een rekening te krijgen als bij een Renault garage?

BMW is nu eenmaal geen gemiddeld merk (meer), maar richt zich op de bovengemiddelde- tot rijkere klasse. Niet allen wat betreft auto's, maar ook de motoren. Daar hoort wat bij. Ik geloof ook best dat de service er ook naar is, ik bedoel, dat die meer dan degelijk is. Niet dat die bij een ander slecht is, maar luxe merken gaan daar nog overheen, dat is gewoon zo.
 
Not sure if serious ...

Maar indien je dit serieus bedoeld (heb mijn twijfels wegens ontbreken van emoticons), ben ik het er niet mee eens. We hebben het wel over BMW.

Je gaat toch ook niet met een Bentley op onderhoud in een Bentley garage, verwachtend een rekening te krijgen als bij een Renault garage?

BMW is nu eenmaal geen gemiddeld merk (meer), maar richt zich op de bovengemiddelde- tot rijkere klasse. Niet allen wat betreft auto's, maar ook de motoren. Daar hoort wat bij. Ik geloof ook best dat de service er ook naar is, ik bedoel, dat die meer dan degelijk is. Niet dat die bij een ander slecht is, maar luxe merken gaan daar nog overheen, dat is gewoon zo.

nu ben ik de overname perikelen even kwijt, maar waarom niet...

Saab is heel lang zelfstandig geweest, en had naam gemaakt vanwegen hun veiligheid....
Maar de helft van saab is opel onderdelen, en bv de 9000 is samen met fiat en renault ontwikkeld...
waarom zou ik dan bij saab 2x zoveel voor een remschijf betalen als bij opel, het zijn dezelfde...
Datzelfde geldt voor bentley-rolls-aston martin enz enz...
Lambourgini gebruikt audi motoren, leg maar uit waarom de bougie's daarvoor 5x zoveel kosten als bij audi, en 10x zoveel als bij brezan, zijn dezelfde bougie's, of ga je nu vertellen dat Beru-champion en bosch ook kwaliteitsverschillen kennen voor fabrikanten en partikulieren
 
Not sure if serious ...

Maar indien je dit serieus bedoeld (heb mijn twijfels wegens ontbreken van emoticons), ben ik het er niet mee eens. We hebben het wel over BMW.

Je gaat toch ook niet met een Bentley op onderhoud in een Bentley garage, verwachtend een rekening te krijgen als bij een Renault garage?

BMW is nu eenmaal geen gemiddeld merk (meer), maar richt zich op de bovengemiddelde- tot rijkere klasse. Niet allen wat betreft auto's, maar ook de motoren. Daar hoort wat bij. Ik geloof ook best dat de service er ook naar is, ik bedoel, dat die meer dan degelijk is. Niet dat die bij een ander slecht is, maar luxe merken gaan daar nog overheen, dat is gewoon zo.
daar zou ik zeker in nederland niet al te zeker van zijn. ze hebben de naam totdat je werkelijk een aanspraak op garantie (of coulance) moet maken. dan geven ze plotseling niet thuis en moet eerst maar eens bewijzen dat het niet jouw fout is of het is plotseling normale slijtage. is uw eindaandrijving kapot na 40.000 km. ja dat is dan jammer de motor is ouder als 2 jaar. en als je protesteert bij de dealer dan vraagt hij coulance aan bij BMW nederland die het afwijst en dus mag de dealer niks en als je BMW nederland aanspreekt zeggen ze dat zij geen partij zijn en niks voor je kunnen betekenen.
 
Laatst bewerkt:
Je zoekt het onderdeel op Realoem.com. Dan plak je het partnummer in Leebmann.de en je weet de prijs bij de Europese dealer.
R1200RT enkele remschijf voor partnummer 34117713156 prijs: 283,72 €

Bremsscheibe abgesetzt vorne D=320-4,5MM K26 K28 K29 K71 K25 (34117713156) - leebmann24.de

Bedankt, dit zijn nuttige sites
hmmm...
De laatste 7 tekens van het VIN kan je op zoeken.
Kennelijk is mijn model K26 R1200RT 05 (0368) Eur feb 2008.
Voor de voorrem zijn er twee mogelijkheden retro fit (offset)(verbauung) 34117713156 of zonder vermelding 34117711428. Op de Amerikaanse site kom ik er niet achter welke de goede is.
Op de Duitse site blijk je ook op VIN nummer te kunnen zoeken. Die komt ook met beide mogelijkheden, maar hier is een check of het onderdeel compatibel is. Kennelijk een erg gedetailleerde zoekdatabase, want hij kent alle details van de uitvoering die ik heb, tot en met de kleur, accessoires en de taal van de gebruiksaanwijzing.
Zo te zien zijn beide schijven compatibel maar dat geldt niet voor alle onderdelen die gekoppeld zijn aan de retro-fit.

De Hobbyist heeft alleen een vervanging voor de gewone voorrem schijf. Je kan er ook een set montage ringen bij bestellen. Dat kan ook bij JosSmit.nl Geen idee of ik die nodig heb.
De BMW schijf heeft kennelijk klinknageltjes (rivets) in de montage gaten, die bij Brembo ontbreken. Misschien heeft dat er iets mee te maken.

De BMW schijven zijn 4.5 mm dik (slijtage grens 4 mm). Er worden ook 5 mm dikke schijven aangeboden. Hoe dik de Brembo's zijn verschilt per site. Het is me niet duidelijk of het echt verschillende schijven zijn of dat sommige sites een verkeerde waarde opgeven. Het verschil tussen 4.5 of 5 mm is wel een verdubbeling van de slijtbare dikte.
 
en die halve mm kan ook het verschil maken bij nieuwe blokken tussen vrij rond draaien en continu remmende blokken. maar ach die halve milimeter slijt natuurlijk zo van de blokken af en daar worden de schijven ook helemaal niet heet van of zo.
 
Bedankt, dit zijn nuttige sites
hmmm...
De laatste 7 tekens van het VIN kan je op zoeken.
Kennelijk is mijn model K26 R1200RT 05 (0368) Eur feb 2008.
Voor de voorrem zijn er twee mogelijkheden retro fit (offset)(verbauung) 34117713156 of zonder vermelding 34117711428. Op de Amerikaanse site kom ik er niet achter welke de goede is.
Op de Duitse site blijk je ook op VIN nummer te kunnen zoeken. Die komt ook met beide mogelijkheden, maar hier is een check of het onderdeel compatibel is. Kennelijk een erg gedetailleerde zoekdatabase, want hij kent alle details van de uitvoering die ik heb, tot en met de kleur, accessoires en de taal van de gebruiksaanwijzing.
Zo te zien zijn beide schijven compatibel maar dat geldt niet voor alle onderdelen die gekoppeld zijn aan de retro-fit.

De Hobbyist heeft alleen een vervanging voor de gewone voorrem schijf. Je kan er ook een set montage ringen bij bestellen. Dat kan ook bij JosSmit.nl Geen idee of ik die nodig heb.
De BMW schijf heeft kennelijk klinknageltjes (rivets) in de montage gaten, die bij Brembo ontbreken. Misschien heeft dat er iets mee te maken.

De BMW schijven zijn 4.5 mm dik (slijtage grens 4 mm). Er worden ook 5 mm dikke schijven aangeboden. Hoe dik de Brembo's zijn verschilt per site. Het is me niet duidelijk of het echt verschillende schijven zijn of dat sommige sites een verkeerde waarde opgeven. Het verschil tussen 4.5 of 5 mm is wel een verdubbeling van de slijtbare dikte.

Ja dag,4,5 mm bij 4 op en 5mm bij 4,5 op.
 
nu ben ik de overname perikelen even kwijt, maar waarom niet...

Saab is heel lang zelfstandig geweest, en had naam gemaakt vanwegen hun veiligheid....
Maar de helft van saab is opel onderdelen, en bv de 9000 is samen met fiat en renault ontwikkeld...
waarom zou ik dan bij saab 2x zoveel voor een remschijf betalen als bij opel, het zijn dezelfde...
Datzelfde geldt voor bentley-rolls-aston martin enz enz...
Lambourgini gebruikt audi motoren, leg maar uit waarom de bougie's daarvoor 5x zoveel kosten als bij audi, en 10x zoveel als bij brezan, zijn dezelfde bougie's, of ga je nu vertellen dat Beru-champion en bosch ook kwaliteitsverschillen kennen voor fabrikanten en partikulieren


In de basis heb je gelijk, maar die vlieger gaat gewoon lang niet altijd op.

Bosch.. prima voorbeeld! Wist je dat de goedkopere Bosch bougiekabels in Mexico gemaakt worden en de duurdere in Duitsland? Er staat echter wel het zelfde OEM nummer op. De ene is zachter en kwestbaarder, de ander steviger en zwaarder. Dit heb ik ook ervaren met: Kruiskoppelingen, stuurkogels, Fuseekogels, hardyschijven en draagarmbussen. Bij de ene auto is het OEM onderdeel exact origineel, bij de ander is er duidelijk sprake van een andere kwaliteits-standaard of zelfs materiaalkeuze (zie mijn voorbeeld eerder in dit topic).

Made by the OE Supplier to VW of America. We recommend these over the Bosch, which are now Mexican made. Feature the correct OE connectors and visibly better build quality.

De realiteit is dat je geen idee hebt of je echt dezelfde kwaliteit / specs krijgt. Het past en het werkt, daar is wat voor te zeggen. En natuurlijk geeft het een goed gevoel om 60% goedkoper uit te zijn ;) Maar of dat eventuele kwaliteitsverschil tegen het prijsverschil op weegt? Dat moet de eindgebruiker bepalen.
 
tuurlijk en daarna kan je meteen vertrekken als leverancier en krijg je een dikke claim aan je broek vanwege het schenden van het intellectueel eigendom en wegens contract breuk. wat ze dus doen in het geval van remschijven is marginale dingen veranderen in het ontwerp. een iets ander soort metaal en iets andere harding dat soort dingen. de particuliere klant ziet met het blote oog het verschil niet en denkt dat het het zelfde is voor een lagere prijs en tegenover de eigenaar van het ontwerp ben je ook gedekt want het is niet het zelfde en dat kan je aantonen in een laboratorium.

Als jij er beter van slaapt dat er bmw logootje op het doosje staat, moet je dat doen.
 
Als jij er beter van slaapt dat er bmw logootje op het doosje staat, moet je dat doen.
het is niet zo zeer beter slapen van een logotje maar waarom zou ik veranderen (persoonlijk) mijn schijf aan de achterkant zit er nu bijna 140.000 km op sinds nieuw. en ja hij is nu onder de slijtagegrens officieel dus als de blokken ook op zijn gaat er weer een originele op. als die het net zo lang uit houdt dan vind ik het wel prima ik verwacht dat de motor dan wel zo'n beetje op is. en ik kan natuurlijk nu wel wat besparen door er een goedkoop setje op te zetten en dan ben ik waarschijnlijk over 50.000 km weer aan de beurt. dan is de winst natuurlijk snel weg. en ja het blijft en gok hoelang de nieuwe mee zal gaan want je weet niet of de kwaliteit nog het zelfde is als toen ik de motor bestelde maar ik heb er wel redelijk vertrouwen in.
een paar jaar geleden stond er in één of ander motor blad een test van remgedrag/gevoel, vertraging en slijtage van remschijven en blokken met toevallig mijn motor (zelfde jaar zelfde merk zelfde type) als testvoertuig. en tussen bmw huismerk en goede aftermarket van onder andere brembo zat in gevoel en vertraging weinig verschil maar in slijtage zag je wel dat er andere keuzes waren gemaakt. zo sleten de blokken van BMW harder als die van brembo maar de schijven van BMW sleten dan weer stukken minder als bij brembo. en persoonlijk vervang ik liever blokken als schijven dat is een stuk minder werk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan