Dure dealer of dure schijven

Femme

MF'er
15 mrt 2004
114
0
Pijnacker
Beste MF'ers

De BMW dealer waarschuwde dat bij mijn R1200RT de remschijven zijn versleten en dat de volgende beurt dus een dure wordt. B| Er zou pakweg zo'n €1000,- bij de volgende beurt erbij komen om de schijven te vervangen. :( Ik heb ze nagemeten en de slijtagegrens is inderdaad overschreden, niet heel veel maar toch. :/
Als ik Brembo onderdelen online koop schijven + blokken 2x voor en 1x achter, dan ben ik totaal kwijt bij Sparks online €494.95 en bij Ten Kate zelfs €433.61
Er zijn ook andere merken vergelijkbaar van prijs.

Zijn die BMW schijven nou zo duur, of rekent de dealer wel heel erg veel geld voor het erop zetten? :o

Is het de moeite waard om het zelf te doen? :+ Het lijkt me niet zo heel erg moeilijk. Momentsleutel etc heb ik wel. :P Wat komt er verder bij kijken? :?
 
Not sure if serious ...

Maar indien je dit serieus bedoeld (heb mijn twijfels wegens ontbreken van emoticons), ben ik het er niet mee eens. We hebben het wel over BMW.

Je gaat toch ook niet met een Bentley op onderhoud in een Bentley garage, verwachtend een rekening te krijgen als bij een Renault garage?

BMW is nu eenmaal geen gemiddeld merk (meer), maar richt zich op de bovengemiddelde- tot rijkere klasse. Niet allen wat betreft auto's, maar ook de motoren. Daar hoort wat bij. Ik geloof ook best dat de service er ook naar is, ik bedoel, dat die meer dan degelijk is. Niet dat die bij een ander slecht is, maar luxe merken gaan daar nog overheen, dat is gewoon zo.
Ja, serieus. Ik zeg niet dat alleen BMW zo is. Het kan voor de anderen ook op gaan. Maar toevallig draai ik al een tijdje mee in het BMW wereldje en kwam in de jaren '80 al over de vloer bij de specialisten die er door BMW Munchen uitgeknald zijn omdat ze niet naar een mooie shoowroom met huisstijl wilden. Het ultieme doel van Munchen was zelfs gecombineerde aiuto/motor dealers maken.
 
Als dealers rucksichtlos het onderhousplan van de fabrikant (in mijn geval Volvo) aanhouden en de remschijven willen gaan wisselen omdat de Km teller een vastgelegde stand aanwijst, ben je voor mij verkeerd bezig. Ik ben niet zo'n remmer en de schijven hadden nog ruimschoots voldoende dikte. Ik heb dit gelukkig kunnen voorkomen. (en dan wordt er geroepen dat de garantie vervalt als ze het niet doen en dat bij een 10 jaar oude auto)

grtz,

Cees
 
sleten de blokken van BMW harder als die van brembo maar de schijven van BMW sleten dan weer stukken minder als bij brembo. en persoonlijk vervang ik liever blokken als schijven dat is een stuk minder werk.
Dus bij BMW sleten de blokken meer en de schijven minder. Daaruit kan ik nog niet concluderen of het verschil zit in de blokken de schijven of een combinatie van beiden.

Wat er zo arbeidsintensief is aan een schijf vervangen zie ik niet, of BMW moet een heel bijzondere constructie hebben. Je moet even je wiel demonteren maar dat moet je bij het wisselen van je band ook. Dat kun je natuurlijk ook combineren, stel dat je band nog 5k mee gaat dan zal je schijf dat ook wel redden hoor. Of rekent de BMW dealer voor twee banden inclusief montage ook 1.000 euro?

Overigens is 140k niet verkeerd voor je schijf toch. Aan de andere kant zul je met zo een fiets achter voornamelijk wat bijremmen lijkt mij. Zolang je blokken niet slepen kan het natuurlijk lang mee. Volgens mij heeft BMW wel netjes stofringen, als het goed is gaan de zuigertjes dan niet zo snel vastzitten zoals bij budget remmen die door weer en wind worden gebruikt.

Mijn eerste motor was een Suzuki GS500E die had ik gekocht met 30k en verkocht met 60k. Ergens daartussen had ik de voorremschijf vervangen, toendertijd vroeg Suzuki voor een originele schijf 800 gulden, het gaat om een enkele schijf en dat was zonder montage. BMW is dus niet de enige die de prijzen wel weet te berekenen.
 
Laatst bewerkt:
Aan de andere kant zul je met zo een fiets achter voornamelijk wat bijremmen lijkt mij.
dat zal je tegen vallen. elektrisch bekrachtigd remsysteem en die stuurt achter maximaal aan als je voor remt en gaat terug regelen als de ABS ingrijpt achter. als je niet regelmatig hard remt (zodat het ABS ingrijpt) heb je de achterblokken binnen 10.000 versleten en dan gaan je schijven ook heel hard. maar ik rem gewoon heel weinig. dikke tweepitter met hoge compressie remt prima op de motor en een defensieve rijstijl en ver vooruit denken en kijken doet de rest. eerste setje remblokken ging ruim 40.000 km mee waarvan de meeste km zwaar beladen.
 
Gecombineerd remsysteem e.d. had ik even geen rekening mee gehouden, goed punt van je. Voor het ABS is het inderdaad beter om het af en toe in te laten grijpen zodat de boel niet vast gaat zitten. Als je iets aan je ABS krijgt weten de dealer helemaal mooie prijzen te berekenen.
 
Als je zo vaak je remschijven krom krijgt dan is het misschien een idee bij de verkeerslichten je rem te lossen.

Nope was een fabricagefout van die Brembo (snowflake) schijven. Moto Guzzi (de mijne dan)had ze ook en zelfs Voxan,..ze werden vervangen tijdens garantie voor dezelfde schijven met dezelfde fout.

Maar ontopic,..precies hetzelfde verhaal vertelde een collega van mij vorige week. 1000 euro bij de dealer voor remschijven en blokken. Heeft het zelf gedaan voor rond de 400 euro. Ook een RT1200 trouwens
 
Ja, serieus. Ik zeg niet dat alleen BMW zo is. Het kan voor de anderen ook op gaan. Maar toevallig draai ik al een tijdje mee in het BMW wereldje en kwam in de jaren '80 al over de vloer bij de specialisten die er door BMW Munchen uitgeknald zijn omdat ze niet naar een mooie shoowroom met huisstijl wilden. Het ultieme doel van Munchen was zelfs gecombineerde aiuto/motor dealers maken.

Yep en dan de rest van de wereld hun wil opleggen,...Freistaat Bayern
 
Als dealers rucksichtlos het onderhousplan van de fabrikant (in mijn geval Volvo) aanhouden en de remschijven willen gaan wisselen omdat de Km teller een vastgelegde stand aanwijst, ben je voor mij verkeerd bezig. Ik ben niet zo'n remmer en de schijven hadden nog ruimschoots voldoende dikte. Ik heb dit gelukkig kunnen voorkomen. (en dan wordt er geroepen dat de garantie vervalt als ze het niet doen en dat bij een 10 jaar oude auto)

grtz,

Cees
Remmen interval van mijn 2016 V40 klopt ook niet. Blokken elke 30, schijven voor elke 60 en achter elke 90.

Bewijst maar weer dat hier geen interval voor te bedenken is want elke bestuurder gebruikt zijn auto of motor anders.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben van mening dat sommige dealers een neus hebben voor "de 2 linker handen , en tevens onzekere klanten" , dus die kunnen ze rekenen wat ze willen....

Mijn buurman en achterbuurman weten beide dat ik nogal wat sleutel, en de ene zweert bij de toyota garage, en de andere bij opel....

De opelman:

Zijn vrouw komt bij me vragen of ik de distributieriem kan vervangen, want de vorige APK waren ze 2400 euro kwijt voor aan grote beurt en remmen plus schijven rondom voor een 6 jaar oude auto, en daar was ze toch wel een beetje boos om geworden...
Nou is een distributie met waterpomp 1 1/2 uur plus wat KVS , dus ik deed ze een prijsopgave van 325 euro, maar hij twijfelde want de garage was over de 700 euro, dus hoe kon ik dat zo goedkoop, en kon dus niet goed zijn...
Afspraak gemaakt, afgezegd...
nieuwe afspraak, weer afgezegd...
vrouw afspraak gemaakt...en krijg de auto...
Begin met de auto, en hij komt binnen een half uur drie keer de garage ingelopen, om te kijken wat ik aan het doen was, dan ligt de zijkant open, motor hangt in een takel omdat een steun er af is, en hij krijgt bijna een paniek aanval of ik dat wel weer in elkaar krijg....
Op een gegeven moment jaag ik hem de garage uit en zeg dat ik een pakking moet gaan halen...
Heb de auto afgemaakt, en de deur tot 2 uur smiddags dichtgehouden, en toen de auto naar buiten gereden..
"Waar was je, ben wel 4 x aan de deur geweest, maar je was er niet?"
Jawel Druk , radio aan, vergeten deur weer open te maken...
Oh , maar het is goed gekomen, dus bedankt....

Is nooit meer terug gekomen, en gaat weer steevast naar de dealer...

Toyota buurman..
Rijdt zijn hele leven toyota, en denkt dat hij de koning van de klanten is, dus alleen de dealer mag er naar kijken....
Auto valt regelmatig stil, dus naar de dealer...
* brandstoffilter verstopt, dus nieuwe erin...135 euro....
* weer stil...brandstofpomp defect...nieuwe in de tank 515 euro...
* weer stil...leiding vervangen...weer niets...165 euro ( met coulance)
nog 3-4 x terug, en steeds hetzelfde probleem...
Hij vraagt mij er naar te kijken, geef aan dat de antennering in het stuurslot het probleem is, maar dat kon niet volgens hem...
Uiteindelijk gaat ie met dat verhaal terug, wordt vervangen, en daarna geen problemen meer, dus ik vraag en al die nutteloze reparatie's , daar nog iets van terug gekregen....
Nope, maar gaat gewoon weer trouw naar de dealer...

ze doen maar, maar ze worden er volgens mij bewust onderdoor getrokken
Sommigen worden graag hard genaaid :X :X
 
De allereerste keer dat ik bij een dealer kwam voor een slecht startende auto die ik net 2 maanden had, hebben ze vanwege een wegvallende dieseldruk een retourleiding van 5 euro en het dieselfilter (schroeffilter) vervangen. De slang zit op de motor en trek je los d.m.v. 4 clipjes. Letterlijk 10 minuten werk. Probleem was volgens hen opgelost.

200 euro af moeten tikken en probleem was niet opgelost. Toch nog even terug, ja dan moet het wel de hogedrukpomp zijn, dat kost 2000 euro.

Dat was de eerste en de laatste keer dat ik naar een dealer ging. Vanaf dat momemt zelf gaan zoeken en vooral vragen op een toen nog heel goed auto forum. Uiteindelijk 1 injector voor 125 euro zelf vervangen. Inmiddels doe ik veel zelf, met gezond boerenverstand, een beetje kennis, een goede handleiding heb ik zo al bijna alles rond de motor vervangen in 7 jaar tijd en 250.000km (op de 171.000 dat ik hem kocht).

Diezelfde hogedrukpomp heb ik onlangs zelf gereviseerd voor 100 euro en kan nu weer 3 ton mee.

Autotje gaat de 6 ton wel halen.

Als je er geen verstand van hebt kan iedereen je van alles wijsmaken. Soms gaat het natuurlijk ook fout, maar vooralsnog is dat gebleven bij een afgebroken boutje en het ergste een afgebroken (maar wss al lamme) handmatige multiriemspanner met krom draad.
 
Laatst bewerkt:
De allereerste keer dat ik bij een dealer kwam voor een slecht startende auto die ik net 2 maanden had, hebben ze vanwege een wegvallende dieseldruk een retourleiding van 5 euro en het dieselfilter (schroeffilter) vervangen. De slang zit op de motor en trek je los d.m.v. 4 clipjes. Letterlijk 10 minuten werk. Probleem was volgens hen opgelost.

200 euro af moeten tikken en probleem was niet opgelost. Toch nog even terug, ja dan moet het wel de hogedrukpomp zijn, dat kost 2000 euro.

Dat was de eerste en de laatste keer dat ik naar een dealer ging. Vanaf dat momemt zelf gaan zoeken en vooral vragen op een toen nog heel goed auto forum. Uiteindelijk 1 injector voor 125 euro zelf vervangen. Inmiddels doe ik veel zelf, met gezond boerenverstand, een beetje kennis, een goede handleiding heb ik zo al bijna alles rond de motor vervangen in 7 jaar tijd en 250.000km (op de 171.000 dat ik hem kocht).

Diezelfde hogedrukpomp heb ik onlangs zelf gereviseerd voor 100 euro en kan nu weer 3 ton mee.

Autotje gaat de 6 ton wel halen.

Als je er geen verstand van hebt kan iedereen je van alles wijsmaken. Soms gaat het natuurlijk ook fout, maar vooralsnog is dat gebleven bij een afgebroken boutje en het ergste een afgebroken (maar wss al lamme) handmatige multiriemspanner met krom draad.
Veel laat ik doen.
Maar heb gewoon het geluk dat ik er 1 tref die liever heeft dat je terug komt dan 1 keer goed verdienen.

Het is maar net welke mentaliteit iemand heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan