Dure dealer of dure schijven

Femme

MF'er
15 mrt 2004
114
0
Pijnacker
Beste MF'ers

De BMW dealer waarschuwde dat bij mijn R1200RT de remschijven zijn versleten en dat de volgende beurt dus een dure wordt. B| Er zou pakweg zo'n €1000,- bij de volgende beurt erbij komen om de schijven te vervangen. :( Ik heb ze nagemeten en de slijtagegrens is inderdaad overschreden, niet heel veel maar toch. :/
Als ik Brembo onderdelen online koop schijven + blokken 2x voor en 1x achter, dan ben ik totaal kwijt bij Sparks online €494.95 en bij Ten Kate zelfs €433.61
Er zijn ook andere merken vergelijkbaar van prijs.

Zijn die BMW schijven nou zo duur, of rekent de dealer wel heel erg veel geld voor het erop zetten? :o

Is het de moeite waard om het zelf te doen? :+ Het lijkt me niet zo heel erg moeilijk. Momentsleutel etc heb ik wel. :P Wat komt er verder bij kijken? :?
 
Beste MF'ers

De BMW dealer waarschuwde dat bij mijn R1200RT de remschijven zijn versleten en dat de volgende beurt dus een dure wordt. B| Er zou pakweg zo'n €1000,- bij de volgende beurt erbij komen om de schijven te vervangen. :( Ik heb ze nagemeten en de slijtagegrens is inderdaad overschreden, niet heel veel maar toch. :/
Als ik Brembo onderdelen online koop schijven + blokken 2x voor en 1x achter, dan ben ik totaal kwijt bij Sparks online €494.95 en bij Ten Kate zelfs €433.61
Er zijn ook andere merken vergelijkbaar van prijs.

Zijn die BMW schijven nou zo duur, of rekent de dealer wel heel erg veel geld voor het erop zetten? :o

Is het de moeite waard om het zelf te doen? :+ Het lijkt me niet zo heel erg moeilijk. Momentsleutel etc heb ik wel. :P Wat komt er verder bij kijken? :?

500 euro verschil.
Voor 100 euro kom ik het voor je doen, heb je alsnog 400 euro verdient O-)

Moeilijk of niet hangt af van je sleutelervaring, maar zo te lezen heb je zoiets nog nooit gedaan.
Ik kan me niet voorstellen wat je verkeerd zou kunnen doen maar gezien het aantal topic's met vragen over remmen kan er toch heel wat mis gaan. En het zijn wel je remmen, die heb je soms echt nodig.

Je hebt ook een bekrachtigde ABS op je motor. Eigenlijk maakt dat niets uit als je alleen je remschijven en blokken vervangt, maar toch een klein aanvullend risico.

Optie: Veel zoeken en lezen op Internet / M-F, zelf doen en foto's posten van wat je doet of waar je vragen over hebt, waarschijnlijk zou t dan wel goed komen. Waarschijnlijk.

Andere optie: Ander bedrijf zoeken die het voor minder wil doen.

Nog een optie: Ga voor zekerheid en laat degene die van dit merk/type volledig op de hoogte is en betaal die prijs. Gruwelijk veel geld, maar waarschijnlijk de laatste keer dat dit bij deze motor zal moeten gebeuren, verdeel het geld over de km die je maakt en het valt best wel weer mee :)
 
Laatst bewerkt:
Als je alleen schijven en blokken vervangt, zie ik niet in wat er mis zou moeten gaan. Ja, je kan je kop stoten, of een kop koffie om laten vallen. Dan heb je het ook wel gehad. Gewoon zelf doen.
 
Als je alleen schijven en blokken vervangt, zie ik niet in wat er mis zou moeten gaan. Ja, je kan je kop stoten, of een kop koffie om laten vallen. Dan heb je het ook wel gehad. Gewoon zelf doen.

Jij komt niet zo vaak in Techniek ?

Remzuigers zonder schoonmaken, piepplaatjes verkeerd of niet terug monteren, remzuigers kapot of scheef drukken, tot aan vet gebruiken en dan ook nog op de verkeerde kant van de blokken, je kan het niet bedenken of ik heb het al langs zien komen hier _O-



Reviseren ze voor dat geld ook gelijk de remklauwen misschien?

Goede vraag :Y
Dan zou de prijs al iets meer uit te leggen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Jongens verdienen natuurlijk goed hun boterham.
Het is een klusje dat je best zelf kan doen maar mispak je alleszins niet aan het vervangen van de remvloeistof van het integraal remsysteem. Het is toch wel een iets andere werkwijze dan bij klassieke remmen.
Succes!
 
Beste MF'ers

De BMW dealer waarschuwde dat bij mijn R1200RT de remschijven zijn versleten en dat de volgende beurt dus een dure wordt. B| Er zou pakweg zo'n €1000,- bij de volgende beurt erbij komen om de schijven te vervangen. :( Ik heb ze nagemeten en de slijtagegrens is inderdaad overschreden, niet heel veel maar toch. :/
Als ik Brembo onderdelen online koop schijven + blokken 2x voor en 1x achter, dan ben ik totaal kwijt bij Sparks online €494.95 en bij Ten Kate zelfs €433.61
Er zijn ook andere merken vergelijkbaar van prijs.

Zijn die BMW schijven nou zo duur, of rekent de dealer wel heel erg veel geld voor het erop zetten? :o

Is het de moeite waard om het zelf te doen? :+ Het lijkt me niet zo heel erg moeilijk. Momentsleutel etc heb ik wel. :P Wat komt er verder bij kijken? :?




Misschien heb je iets aan deze link:
BMW RT FORUM
 
de prijzen op de spullen in een BMW verpakking liggen altijd fors hoger en de dealer moet ze uit de BMW verpakking halen. en ze zijn er ook best even mee bezig omdat de RT zo lekker is dicht gebouwd. onder andere moet de uitlaatdemper er af om het wiel er uit te krijgen en niet alles bij een RT is makkelijk bereikbaar om aan te sleutelen (veel kappen en ander plastic dat in de weg zit). maar ik denk dat het een combinatie van beide is zowel de onderdelen zijn duur bij de dealer plus dat je een aantal onderdelen bent vergeten (bevestigingsmateriaal mag niet worden hergebruikt van BMW) en de uren van de dealer zijn ook niet echt goedkoop.
 
wat is de voor geschiedenis van de rem gebeuren zijn verder de remmen goed onderhouden
dan kan het een keer volstaan met schijf wissel en zo nodig een keer bolk wissel,
of moet er groot onderhoud gedaan worden aan de remmen ,dat is wel even wat anders, alles heeft zijn prijs, het beste is een forum lid die het vaker heeft gedaan
en de juiste Kennes heeft, dan een forum lid die maar wat roept en wat aan prutst ,
het zijn wel je remmen, niet leuk voor een oeps mommetje en ze doen het niet
 
de prijzen op de spullen in een BMW verpakking liggen altijd fors hoger en de dealer moet ze uit de BMW verpakking halen. en ze zijn er ook best even mee bezig omdat de RT zo lekker is dicht gebouwd. onder andere moet de uitlaatdemper er af om het wiel er uit te krijgen en niet alles bij een RT is makkelijk bereikbaar om aan te sleutelen (veel kappen en ander plastic dat in de weg zit). maar ik denk dat het een combinatie van beide is zowel de onderdelen zijn duur bij de dealer plus dat je een aantal onderdelen bent vergeten (bevestigingsmateriaal mag niet worden hergebruikt van BMW) en de uren van de dealer zijn ook niet echt goedkoop.



Plus het feit dat je er eigenlijk steeds minder zelf aan kán sleutelen. Je hoeft er-bij wijze van spreken-maar met een schroevendraaier naar te wijzen en de boordcomputer slaat al op tilt.

:+
 
Hou er rekening mee dat de boutjes waar de remschijven mee vast zitten, vaak met locktite gemonteerd zijn. Heet stoken dus!
Als je nooit sleutelt kan er inderdaad wel het e.a. mis gaan, versleutelt worden.. heetstoken is goed.
Ik tik zelf de imbussen aan met een bit erin en een moker. Ook goed van binnen schoonmaken die kop en ontvetten.

Originele BMW "Brembo" schijven zullen wel duur zijn via de toeleverancier.
De dealer doet vast gewoon zijn werk volgens het boekje. :)
 
Laatst bewerkt:
Beste MF'ers

De BMW dealer waarschuwde dat bij mijn R1200RT de remschijven zijn versleten en dat de volgende beurt dus een dure wordt. B| Er zou pakweg zo'n €1000,- bij de volgende beurt erbij komen om de schijven te vervangen. :( Ik heb ze nagemeten en de slijtagegrens is inderdaad overschreden, niet heel veel maar toch. :/
Als ik Brembo onderdelen online koop schijven + blokken 2x voor en 1x achter, dan ben ik totaal kwijt bij Sparks online €494.95 en bij Ten Kate zelfs €433.61
Er zijn ook andere merken vergelijkbaar van prijs.

Zijn die BMW schijven nou zo duur, of rekent de dealer wel heel erg veel geld voor het erop zetten? :o

Is het de moeite waard om het zelf te doen? :+ Het lijkt me niet zo heel erg moeilijk. Momentsleutel etc heb ik wel. :P Wat komt er verder bij kijken? :?

Je zegt dat die prijs er bij komt.

De beurt is dus rond de E500 en dan komen die schijven er nog bij van de E500.

Schijven zijn meestal rond de E200 (gemiddeld per stuk) Zo raar is het niet. Als het te veel wordt in ene dan split je het toch?

Eerst de schijven over een x aantal kilometers en na een x aantal kilometers de beurt.


Verkeerd gelezen.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat de offerte apart is, m.a.w. de beurt wordt 1000 euro duurder door de schijven.

Zo gek is dat niet als je (het grootste deel van de benodigde) originele onderdelen voor 500e kunt kopen. De dealer is meestal niet de goedkoopste bron van originele onderdelen en er zal vast wat werk aan zitten om ze netjes volgens procedure te vervangen.

Ik zou er zelf overigens ook niet over peinzen om hier 1000,- voor neer te tellen. Maar ik rijd dan ook een oudere BMW :-)
 
Ik ben van mening dat sommige dealers een neus hebben voor "de 2 linker handen , en tevens onzekere klanten" , dus die kunnen ze rekenen wat ze willen....

Mijn buurman en achterbuurman weten beide dat ik nogal wat sleutel, en de ene zweert bij de toyota garage, en de andere bij opel....

De opelman:

Zijn vrouw komt bij me vragen of ik de distributieriem kan vervangen, want de vorige APK waren ze 2400 euro kwijt voor aan grote beurt en remmen plus schijven rondom voor een 6 jaar oude auto, en daar was ze toch wel een beetje boos om geworden...
Nou is een distributie met waterpomp 1 1/2 uur plus wat KVS , dus ik deed ze een prijsopgave van 325 euro, maar hij twijfelde want de garage was over de 700 euro, dus hoe kon ik dat zo goedkoop, en kon dus niet goed zijn...
Afspraak gemaakt, afgezegd...
nieuwe afspraak, weer afgezegd...
vrouw afspraak gemaakt...en krijg de auto...
Begin met de auto, en hij komt binnen een half uur drie keer de garage ingelopen, om te kijken wat ik aan het doen was, dan ligt de zijkant open, motor hangt in een takel omdat een steun er af is, en hij krijgt bijna een paniek aanval of ik dat wel weer in elkaar krijg....
Op een gegeven moment jaag ik hem de garage uit en zeg dat ik een pakking moet gaan halen...
Heb de auto afgemaakt, en de deur tot 2 uur smiddags dichtgehouden, en toen de auto naar buiten gereden..
"Waar was je, ben wel 4 x aan de deur geweest, maar je was er niet?"
Jawel Druk , radio aan, vergeten deur weer open te maken...
Oh , maar het is goed gekomen, dus bedankt....

Is nooit meer terug gekomen, en gaat weer steevast naar de dealer...

Toyota buurman..
Rijdt zijn hele leven toyota, en denkt dat hij de koning van de klanten is, dus alleen de dealer mag er naar kijken....
Auto valt regelmatig stil, dus naar de dealer...
* brandstoffilter verstopt, dus nieuwe erin...135 euro....
* weer stil...brandstofpomp defect...nieuwe in de tank 515 euro...
* weer stil...leiding vervangen...weer niets...165 euro ( met coulance)
nog 3-4 x terug, en steeds hetzelfde probleem...
Hij vraagt mij er naar te kijken, geef aan dat de antennering in het stuurslot het probleem is, maar dat kon niet volgens hem...
Uiteindelijk gaat ie met dat verhaal terug, wordt vervangen, en daarna geen problemen meer, dus ik vraag en al die nutteloze reparatie's , daar nog iets van terug gekregen....
Nope, maar gaat gewoon weer trouw naar de dealer...

ze doen maar, maar ze worden er volgens mij bewust onderdoor getrokken
 
1000€ extra vanwege het plaatsen van 3 nieuwe schijven en remblokken.*
Bij BMW lijkt mij dat nog niet zo overdreven.

Mijn motor, Suzuki GSX F, indien originele onderdelen:
Schijven vooraan 460€ (230€ per schijf)
Blokken vooraan 52€ (26€ per kant)
Schijf achteraan 160€
Blokken achteraan 32€

Dat is al 704€ samen, en dan heb ik de 15 nodige boutjes nog niet geteld aan 4€'stuk. Dat is nog eens 60€. 764€ dus ... zonder plaatsing.
Nu kan je dat online allemaal veel goedkoper vinden natuurlijk. Maar als ik het zo zie, is die 1000€ extra bij BMW voor dat werk nog zo gek niet. Want zoals reeds iemand aanhaalde, de eind demper moet eraf en nog een hoopje plastiek ook.
De uurtarieven bij BMW zullen ook wel gevoelig hoger liggen dan die bij Suzuki denk ik?

Ik ben alvast blij dat ik alles zelf kan. Maar moet er wel bij vertellen dat ik automechanica gestudeerd heb.





* bij plaatsen van nieuwe schijven ALTIJD ook nieuwe blokken!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1000€ extra vanwege het plaatsen van 3 nieuwe schijven en remblokken.*
Bij BMW lijkt mij dat nog niet zo overdreven.

Mijn motor, Suzuki GSX F, indien originele onderdelen:
Schijven vooraan 460€ (230€ per schijf)
Blokken vooraan 52€ (26€ per kant)
Schijf achteraan 160€
Blokken achteraan 32€

Dat is al 704€ samen, en dan heb ik de 15 nodige boutjes nog niet geteld aan 4€'stuk. Dat is nog eens 60€. 764€ dus ... zonder plaatsing.
Nu kan je dat online allemaal veel goedkoper vinden natuurlijk. Maar als ik het zo zie, is die 1000€ extra bij BMW voor dat werk nog zo gek niet. Want zoals reeds iemand aanhaalde, de eind demper moet eraf en nog een hoopje plastiek ook.
De uurtarieven bij BMW zullen ook wel gevoelig hoger liggen dan die bij Suzuki denk ik?

Ik ben alvast blij dat ik alles zelf kan. Maar moet er wel bij vertellen dat ik automechanica gestudeerd heb.





* bij plaatsen van nieuwe schijven ALTIJD ook nieuwe blokken!
Lees even de prijzen die Femme in de openingspost zet. Dat is al beduidend goedkoper als jouw Suzuki schijven en inclusief blokken.

Het is gewoon het logo op de gevel, de glazen pui de training van de monteur en de verplichtte vooraad aan materiaal en gereedschap deat de BMW dealer in huis moet hebben.
Bovendien klinkt "de volgende beurt is een dure" bijna hetzelfde als "moet je hem niet inruilen?".
 
Terug
Bovenaan Onderaan