dure onderhoudsbeurten

Ik lees nogal vaak "vakman" en dat het een normaal tarief is.

Het mag duidelijk zijn dat ik die meningen niet deel. De vakman is maar al te vaak een leerling-monteur met beperkte ervaring aan bromfietsen en de gedachten bij de breezersletjes die hij in het weekend gaat jagen*

Het tarief is buitensporig. In de onderhoudsinstructie bij een motor staat precies wat er gedaan moet worden. Vind maar eens één garage die zich daar aan houdt ...**

* een motordealer in IJsselstein heeft de werkplaats vol staan met puberende leerlingmonteurs. Eén ervan heeft bij een oliewissel het carter volledig afgevuld. Wat ik goddank al snel merkte door een bijzondere hoog druk gevoel bij het rijden. Motor is met de bus van de gaarge opgehaald en het teveel aan olie was afgetapt. De liter teveel die ik wel betaald had, kreeg ik niet terug.
In dezelfde werkplaats heeft een beurt later een teveel aan werk plaatsgevonden. Remmen gedemonteerd, gereinigd en gemonteerd. Helaas bleef de borgmoer van de voorvork achter in de werkplaats. Een paar uur later ontdekt en bij mijn reklame werd olijk gemeld dat de moer gevonden was en dat ze zich al afvroegen van welke motor die was.

**een motordealer in IJsselstein reviceerde mijn remmen bij de éérste 6k beurt van een splinternieuwe motor en deed álles wat bij een 36k beurt in de instructie genoemd werd. Wij gaan op zeker was de verklaring. Beter teveel dan te weinig.
Voor de volgende beurten (garantie he, dus ik moest wel) heb ik contracten opgesteld. Die heb ik overlegd en daaraan moest gewerkt worden, en binnen de normtijden. Helpt wel, maar moet niet nodig zijn. Toch?

Nu doe ik alle onderhoud zelf. Beter, betrouwbaarder en zeker goedkoper.


Vind je het erg dat ik van jouw verhaal haast geen woord van geloof???????????
:(
 
Lijkt me een slim plan om jou de beurtjes te laten doen, zo te lezen ben je een echte specialist, zeker hoe jij hey loshalen van een remklauw omschrijft :Z
:Z :Z :Z :Z :Z

Ik ben geen specialist. Ik heb tot nu toe wel bijna alles zelf gedaan op de klepspeling controleren en bandjes op de velg zetten na. Uiteraard met wat hulp van vrienden.


Ook de remmen zelf gedaan. Gisteren nog toevallig 1 schijf vervangen, omdat er 1 nogal veel speling op de bussen had.

Specialist ben ik zeker niet. Hoef je denk ik ook niet te zijn als je het werkplaatshandboek en een paar extra handen, ogen en hersens hebt. In zo'n boek staat alles bijna stap voor stap beschreven. Als je een beetje Engels kan en plaatjes kan bekijken . . . .

Mijn klauw zit met 2 bouten vast. Blokken met 2 "inbuspennen".
4 Schoevies dus per klauw plat gezegd. Wat is er mis met die omschrijving? :?
Die klauwen zijn er gisteren nog af geweest. Dus vertel....

Daarnaast doe ik geen beurtjes. Dat was een geintje. Ik rijd liever rond, maar als het moet probeer ik het wel.

Gaat me tot nu toe prima af. Ik heb mijn (1e) motor ongeveer 25k in mijn bezit en rijd nog als een tierelier. Daarvan geen 1 beurt bij de dealer geweest dankzij met name het werkplaatshandboek. *O*
 
Laatst bewerkt:
Vind je het erg dat ik van jouw verhaal haast geen woord van geloof???????????
:(
Nja, een directe collega van me is het rechtervoorwiel van z'n 2 jaar oude mercedes verloren omdat de dealer na een reparatie iets in de voorpoot niet goed had aangedraaid. Ik heb de auto zelf gezien, het was een bedrijfsauto.

Ik geloof het wel. Ik denk wel dat het uitzonderingen zijn, maar die geven wel aan dat het ook bij professioneel onderhoud naief is om er van uit te gaan dat het onmogelijk is dat er iets niet in orde zou kunnen zijn.

Dat is ook precies de reden dat ik je felle reacties als er vraagtekens bij rekeningen of bij uitgevoerd werk gezet worden wat overdreven vind. Denk ook bv aan die anwb test van een jaar geleden waarbij auto's met gemerkte onderdelen voor een beurt gebracht werden. Het meeste werk werd goed uitgevoerd, maar er kwamen verrassend veel merkjes terug. Dat waren dan wel auto's, maartoch.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geen specialist. Ik heb tot nu toe wel bijna alles zelf gedaan op de klepspeling controleren en bandjes op de velg zetten na. Uiteraard met wat hulp van vrienden.


Ook de remmen zelf gedaan. Gisteren nog toevallig 1 schijf vervangen, omdat er 1 nogal veel speling op de bussen had.

Specialist ben ik zeker niet. Hoef je denk ik ook niet te zijn als je het werkplaatshandboek en een paar extra handen, ogen en hersens hebt. In zo'n boek staat alles bijna stap voor stap beschreven. Als je een beetje Engels kan en plaatjes kan bekijken . . . .

Mijn klauw zit met 2 bouten vast. Blokken met 2 "inbuspennen".
4 Schoevies dus per klauw. Wat is er mis met die omschrijving? :?

Daarnaast doe ik geen beurtjes. Dat was een geintje. Ik rijd liever rond, maar als het moet probeer ik het wel.

Gaat me tot nu toe prima af. Motor heb ik ongeveer 25k in mijn bezit en rijd nog als een tierelier. *O*

Ik zeg altijd als men een werkplaatshandboek nodig heeft om redelijke eenvoudige klussen te doen dan kan je het maar beter laten!!!
Tenminste als je snap wat ik bedoel.
 
Nja, een directe collega van me is het rechtervoorwiel van z'n 2 jaar oude mercedes verloren omdat de dealer na een reparatie iets in de voorpoot niet goed had aangedraaid. Ik heb de auto zelf gezien, het was een bedrijfsauto.

Ik geloof het wel. Ik denk wel dat het uitzonderingen zijn, maar die geven wel aan dat het ook bij professioneel onderhoud naief is om er van uit te gaan dat het onmogelijk is dat er iets niet in orde zou kunnen zijn.

Dat is ook precies de reden dat ik je felle reacties als er vraagtekens bij rekeningen of bij uitgevoerd werk gezet worden wat overdreven vind. Denk ook bv aan die anwb test van een jaar geleden waarbij auto's met gemerkte onderdelen voor een beurt gebracht werden. Het meeste werk werd goed uitgevoerd, maar er kwamen verrassend veel merkjes terug. Dat waren dan wel auto's, maartoch.


fietsenmakers, autogarages en motordealers.
overal zit rotzooi tussen, je moet de goede ertussenuit zien te vissen.

door mislukte fietsenmakers in ons dorp ben ik wel extreem handig met mtb's en gewone fietsen.

voor de motor heb ik niet zo heel veel zin om er tijd voor vrij te maken maar ik weet zeker dat ik de standaard zaken net zo goed als een dealer kan uitvoeren als ik er de tijd voor neem.

tis niet echt rocketscience (de standaard beurten dan)
 
Ik zeg altijd als men een werkplaatshandboek nodig heeft om redelijke eenvoudige klussen te doen dan kan je het maar beter laten!!!
Tenminste als je snap wat ik bedoel.

Ik zeg altijd dat je eens moet beginnen met leren. Als je het dan laat, leer je het nooit!!!
Tenminste als je snapt wat ik bedoel.
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg altijd als men een werkplaatshandboek nodig heeft om redelijke eenvoudige klussen te doen dan kan je het maar beter laten!!!
Tenminste als je snap wat ik bedoel.

ah een monteur in opleiding krijgt dus ook nooit boekjes met plaatjes en beschrijvingen :')
iets meteen uit elkaar schroeven zonder eerst goed de details te bekijken en een WPHB te raadplegen is zeker slim.
ik maakte zelfs foto's om de oude situatie goed te zien, ideaal als je alles weer in elkaar prutst O-)
 
Nja, een directe collega van me is het rechtervoorwiel van z'n 2 jaar oude mercedes verloren omdat de dealer na een reparatie iets in de voorpoot niet goed had aangedraaid. Ik heb de auto zelf gezien, het was een bedrijfsauto.

Ik geloof het wel. Ik denk wel dat het uitzonderingen zijn, maar die geven wel aan dat het ook bij professioneel onderhoud naief is om er van uit te gaan dat het onmogelijk is dat er iets niet in orde zou kunnen zijn.

Dat is ook precies de reden dat ik je felle reacties als er vraagtekens bij rekeningen of bij uitgevoerd werk gezet worden wat overdreven vind. Denk ook bv aan die anwb test van een jaar geleden waarbij auto's met gemerkte onderdelen voor een beurt gebracht werden. Het meeste werk werd goed uitgevoerd, maar er kwamen verrassend veel merkjes terug. Dat waren dan wel auto's, maartoch.

Ja dat gaat over autogarage,s en helaas zal dat mss ook weleens gebeuren in een motorgarage, maar het is wel heel naief om te beweren dat iedereen zijn eigen motor kan onderhouden zeker zonder echte kennis van zaken.
En het dan zelf doen is mijns inzien soms nog erger dan het een leerling te laten doen.
Ik ga er van uit dat ook een leerling in de gaten moet worden gehouden.
Daarom wil ik geen personeel.
Zelfs een klein beurtje vergt enige kennis van zaken, zoals de oliekeuze en de te monteren matrialen.
 
ah een monteur in opleiding krijgt dus ook nooit boekjes met plaatjes en beschrijvingen :')
iets meteen uit elkaar schroeven zonder eerst goed de details te bekijken en een WPHB te raadplegen is zeker slim.
ik maakte zelfs foto's om de oude situatie goed te zien, ideaal als je alles weer in elkaar prutst O-)



daarom is het ook een leerling monteur.
 
daarom is het ook een leerling monteur.

ja, en het niveau van lbo/mbo-ers is tegenwoordig al zo hoog en ze zijn zo gemotiveerd :')

ik vraag me trouwens af als men dus die koters die ze een schandalig laag loon betalen aan je motor laten sleutelen dat ook doorberekend in de arbeidskosten.

dus dat je dan ipv 40 euro per uur, 10 euro per uur betaald. :+
 
ja, en het niveau van lbo/mbo-ers is tegenwoordig al zo hoog en ze zijn zo gemotiveerd :')

ik vraag me trouwens af als men dus die koters die ze een schandalig laag loon betalen aan je motor laten sleutelen dat ook doorberekend in de arbeidskosten.

dus dat je dan ipv 40 euro per uur, 10 euro per uur betaald. :+


Weet ik niet want ik heb gelukkig geen personeel en iedereen heeft het maar over €.40,00 per uur werkplaats tarief, maar we weten zelf ook dat je tegenwoordig rond de €.60,00 per uur zit en vaak zelfs nog duurder.
 
ja, en het niveau van lbo/mbo-ers is tegenwoordig al zo hoog en ze zijn zo gemotiveerd :')

ik vraag me trouwens af als men dus die koters die ze een schandalig laag loon betalen aan je motor laten sleutelen dat ook doorberekend in de arbeidskosten.

dus dat je dan ipv 40 euro per uur, 10 euro per uur betaald. :+

Ja, inderdaad. 10 euro is meer dan zat. Anders gaan ze alleen maar meer zuipen en blowen.
Neen, ik 'de chef' heb die andere 30 Euro hard nodig. 8-)
Ben getrouwd met en takke wijf en het vertier dat ik zoek is best wel duur :9~
 
Laatst bewerkt:
Weet ik niet want ik heb gelukkig geen personeel en iedereen heeft het maar over €.40,00 per uur werkplaats tarief, maar we weten zelf ook dat je tegenwoordig rond de €.60,00 per uur zit en vaak zelfs nog duurder.


ik betaal nog 40 d8 ik :)

maar goed, mijn broertje deed elektrotechniek.
al sinds dat die een klein ventje is is dat zijn hobby en heeft die veel bijbaantjes gehad.
dat werd dus eerst klussen als "leerling" bij een installatietechniek bedrijf tot hij zelf op karwei ging en daarna zelf gigantische klussen aan nam.

maar voor zijn opleiding verplichte stage.
mocht die het allersimpelste vervelende werk doen en kreeg een stagevergoeding van rond de 150 euro per maand terwijl zijn baas dus dik op hem verdiende en dus ook min of meer zijn klanten oplichte.

en dat gebeurd helaas maar al te vaak bij stages dat men mensen gewoon uitbuit
 
En wat denk je wat een leerling monteur een bedrijf kost???
Ze zetten wielen en remmen niet vast, ze vullen te veel olie bij enz enz.
En het kost de goede naam van een bedrijf, is best wel duur betaald
 
En wat denk je wat een leerling monteur een bedrijf kost???
Ze zetten wielen en remmen niet vast, ze vullen te veel olie bij enz enz.
En het kost de goede naam van een bedrijf, is best wel duur betaald

Je neemt een leerling ook aan om hem iets te leren.
Om hem op te leiden tot een ervaren monteur.

Als je ze niet stuurt zal het idd snel heel erg fout gaan.
 
Dus een leerling monteur bakt er niks van? Nou dan heb je eerder last van een onozele werkplaats chef/leermeester. Ik ben namelijk zelf leerling monteur. (dan nu wel met diploma). En bij mij is het nooit voorgevallen dat er ook maar iets los de deur uit gaat. En dat hoop ik ook nooit te laten gebeuren. Hier worden duidelijk alle leerling monteurs in 1 groep gezet. Maar zijn ze allemaal slecht? Ik kon in de klas altijd presies zien wie er serieus mee bezig was en wie er was voor de broodjes in de pauze. Met andere woorden. Dat er aan jullie motor nou slecht gesleutelt wordt betekent niet dat we dat allemaal doen.

Over de hoge rekening. Als je het te duur vind. Doe het dan zelf. Kan je het niet? Dan doe je het toch niet... Je komt er vanzelf wel achter wat er gebeurt.
 
:Z ach ach....., het is weer eens te duur........... :Z :Z :Z :Z :Z
Mensen, begin dan toch zelf een motorzaak !! _O-


Roep dat nu niet te hard Paul, je zal ze eens op een idee brengen, want zoals wij weten zitten er op mf heel veel pure vakmensen die alles weten , en als ze met hun kennis en know how gaan beginnen en dan €.10,00 per uur gaan vragen dan kunnen wij wel de ict in oid.
O-)
Want ict kan ik ook wel want ik weet heel goed hoe ik mijn laptop aan en uit kan zetten.
 
Ja, want een beurt van €900 is niet duur. Is toch normaal joh.
Wat zit iedereen te zeuren. We hebben toch allemaal een geldboom in de achtertuin staan.

Het is maar 1x keer per jaar hoor €900,- de andere 3 beurtjes kosten maar de helft.
Je bent per jaar dan maar grofweg €2000,- aan beurtjes kwijt.


Pffff gaan we daar moeilijk over doen??
:X
 
Laatst bewerkt:
Roep dat nu niet te hard Paul, je zal ze eens op een idee brengen, want zoals wij weten zitten er op mf heel veel pure vakmensen die alles weten , en als ze met hun kennis en know how gaan beginnen en dan €.10,00 per uur gaan vragen dan kunnen wij wel de ict in oid.
O-)
Want ict kan ik ook wel want ik weet heel goed hoe ik mijn laptop aan en uit kan zetten.

Nee, niet de ICT in. Dan kan ik mijn zaterdagen bij Ritzen wel vergeten en ik heb er concurrenten bij.
 
tja eens even dit topic gelezen en inderdaad er zijn best dingen die je zelf kunt, onlangs toen ik mijn zzr 600 nog had gebeld voor een oliewissel met filter, tja mijnheer €120,00, even langs een maatje van me geweest en zelf gedaan was ik €60,00 kwijt aan de spullen, gezellig koffie op en even bijgebabbeld, en zo gaat dat met meerdere kleine dingen, echter je leest nogal eens op verschillende forums, er is wat afgebroken of weet ik wat en dan lopen de kosten toch verder op als gedacht en kleppen stellen (heb nu een fizzer 1000 met 20 klepjes) of remmen reviseren is nou eenmaal geen beginnerswerkje. Weeg dus goed af , kan ik het zelf en vertrouw ik daarop of tel ik maar iets meer neer en laat ik het doen. Tuurlijk de dealers zijn prijzig maar die moeten er ook hun dagelijks brood mee verdienen.

120 euro is ook wel een absurd bedrag voor olie wisselen hoor :X Ken iemand die het liet doen voor 64 euro bij een motorzaak :P
 
Ja, want een beurt van €900 is niet duur. Is toch normaal joh.
Wat zit iedereen te zeuren. We hebben toch allemaal een geldboom in de achtertuin staan.

Het is maar 1x keer per jaar hoor €900,- de andere 3 beurtjes kosten maar de helft.
Je bent per jaar dan maar grofweg €2000,- aan beurtjes kwijt.


Pffff gaan we daar moeilijk over doen??
:X
als het onderhoud teduur is, koop dan een andere motor, liefst eentje die zichzelf onderhoud...
 
:Z ach ach....., het is weer eens te duur........... :Z :Z :Z :Z :Z
Mensen, begin dan toch zelf een motorzaak !! _O-

Naast het feit dat het inderdaad duur is en dat je altijd standaard opgelicht word bij dit soort dingen :9 , vind ik het ook best wel leuk om zelf te sleutelen. Mijn ma had vroeger zo'n oude Ford Fiesta en om nou een beurt uit te laten voeren die meer kostte dan de complete auto ging ons ook een beetje te ver. Dus banden, remmen, vloeistoffen kan je makkelijk allemaal zelf doen en het bespaart je best veel geld. Daarbij koopt een garage standaard onderdelen terwijl jij zelf misschien ergens goedkoper onderdelen kan vinden die qua kwaliteit net zo goed zijn (remblokjes bijv.)

Ik ken mensen die laten hun banden omwisselen in de garage, terwijl ze de winterbanden dus al in de schuur hadden liggen. Naja voor die 60 euro wil ik ook zelf wel even 4 bandjes wisselen, kost je nog geen uur. Daarbij leer je het voertuig ook een beetje kennen, hoeveel mensen zitten er niet in een dure auto en hebben geen idee waar ze nu eigenlijk mee rijden :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan