Durf te vragen: Yamaha Dragstar XVS 1100 motorolie kopen... welke en wat is het verschil?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MWW1977

Rookie
21 mrt 2021
14
2
Hallo allemaal,

ik ben de trotse eigenaar van een Yamaha Dragstar XVS 1100A classic (en dus is deze vraag hoofdzakelijk voor andere Dragstar rijders).
Daar ik bouwkundige ben en nooit aan auto's of brommers/motoren gesleuteld heb ben ik een noob op gebied van olieën.
Ondanks dat mijn Dragstar een onderhoudsbeurt heeft gehad toen ik hem begin dit jaar kocht is het oliepeil onder het laagste niveau.
Volgens het onderhoudsboekje kan ik er verschillende types olie in doen afhankelijk van de temperatuur waar ik rijd.
en dan staat er nog iets over een " oil grade" van SE, SF, SG of met een hoger hoeveelheid. Maar dat laatste zegt me niets.
1623658367948.png

Ik wil het peil op dit moment aanvullen zodat ik hem in aankomende 2 weken met dit mooie weer even kan gebruiken om hem daarna eens goed door een motorgarage na te laten kijken, want stationair draait hij net niet lekker genoeg. Dan heeft hij soms kleine hikjes en haperingen.

Maar welke olie moet ik er in gooien? Ik zie verschillende merken en de prijzen lopen ook best uiteen.
Ik zou de SAE 20W-40 gekocht hebben daar die voor net boven het vriespunt is tot circa 45graden.... wanneer ik de tabel goed lees en interpreteer.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Met vriendelijke groeten,
Mike
 
gewoon 10w40 is prima. merk boeit ook niet . als je het online koopt, kan je er voor kiezen om motorfiets olie te kopen (louis of roukama etc) zodat je je ook niet in JASO specificaties hoeft te verdiepen of te zoeken.

Overigens is er ook een olie topic, maar daar zou ik niet kijken want het is veel te mooi weer ;)
 
Semisyntheet van Louis.de of nl. Delo 10w40. Of een andere semisyntheet 10w40 van een ander (motorfiets) olie merk.
Vol syntheet heeft geen zin, is duurder en het is geen sportbike.

Dat stationair lopen kan je verbeteren door de kleppen na te kijken/stellen, en als kers op de appelmoes de carburateurs synchroniseren.
Synchroniseren zorgt er ook voor dat hij beter oppakt bij gasgeven en zich niet "verslikt".
Het AIS verwijderen geeft een mooiere loop.
Tip: bij koude start, choke volledig open en van het gashandvat afblijven.
Lees- en kijkvoer:
https://sites.google.com/site/vstar1100kb/home/new-owner-must-do-list/using-the-choke
https://goo.gl/photos/PDGDPerGaPBSjqKc9
https://goo.gl/photos/N3MhJAiDNoAAEkx26
 
Dezelfde als die er in is gegaan met de beurt
Dat is het probleem....dat is bij de garage gedaan. Als het al gedaan is, want ik heb de motorfiets pas een maand of 3 en het oliepeil is pas te zien wanneer de fiets op de standaard en dus schuin staat. de manual zegd dat het oliepeil tussen de 2 streepjes moet staan bij een motor in rechte stand. En na even gelopen te hebben.
 
gewoon 10w40 is prima. merk boeit ook niet . als je het online koopt, kan je er voor kiezen om motorfiets olie te kopen (louis of roukama etc) zodat je je ook niet in JASO specificaties hoeft te verdiepen of te zoeken.

Overigens is er ook een olie topic, maar daar zou ik niet kijken want het is veel te mooi weer ;)
Okiedo. Bedankt voor je reactie ik ga eens zoeken.
En ik had al wel gezocht naar een topic wat over olie kon gaan, maar op de hoofdpagina niet zo gauw kunnen vinden, maar ik kijk wel vaker ergens overheen wanneer ik iets zoek.
 
Dat is het probleem....dat is bij de garage gedaan. Als het al gedaan is, want ik heb de motorfiets pas een maand of 3 en het oliepeil is pas te zien wanneer de fiets op de standaard en dus schuin staat. de manual zegd dat het oliepeil tussen de 2 streepjes moet staan bij een motor in rechte stand. En na even gelopen te hebben.
Als er teveel olie in zit dan gooit ie het er via de carterontluchting uit in de airbox.
Als er te weinig olie in zit dan wil het olielampje weleens gaan branden bij te veel gasgeven bij koude motor.
Dit is het juiste niveau, bij koude motor:
1623662203020.png
 
Semisyntheet van Louis.de of nl. Delo 10w40. Of een andere semisyntheet 10w40 van een ander (motorfiets) olie merk.
Vol syntheet heeft geen zin, is duurder en het is geen sportbike.

Dat stationair lopen kan je verbeteren door de kleppen na te kijken/stellen, en als kers op de appelmoes de carburateurs synchroniseren.
Synchroniseren zorgt er ook voor dat hij beter oppakt bij gasgeven en zich niet "verslikt".
Het AIS verwijderen geeft een mooiere loop.
Tip: bij koude start, choke volledig open en van het gashandvat afblijven.
Lees- en kijkvoer:
https://sites.google.com/site/vstar1100kb/home/new-owner-must-do-list/using-the-choke
https://goo.gl/photos/PDGDPerGaPBSjqKc9
https://goo.gl/photos/N3MhJAiDNoAAEkx26
Bedankt voor de links, maar daar dit mijn aller eerste motor is en ik dus net kom kijken, laat ik het voor nu eerst liever aan de motorgarage over. ;)
Daarnaast is mijn schuurtje niet groot genoeg om het grote sleutelwerk aan een motor toe te staan.
Maar ik ga je linkjes zeker bekijken om info op te doen en er lering uit te trekken.
 
Bedankt voor de links, maar daar dit mijn aller eerste motor is en ik dus net kom kijken, laat ik het voor nu eerst liever aan de motorgarage over. ;)
Daarnaast is mijn schuurtje niet groot genoeg om het grote sleutelwerk aan een motor toe te staan.
Maar ik ga je linkjes zeker bekijken om info op te doen en er lering uit te trekken.
Een scooterlift is ook handig, kan je hem rechtop parkeren, maar ook handig met schoonmaken e.d.
1623663668771.png
 
Als er teveel olie in zit dan gooit ie het er via de carterontluchting uit in de airbox.
Als er te weinig olie in zit dan wil het olielampje weleens gaan branden bij te veel gasgeven bij koude motor.
Dit is het juiste niveau, bij koude motor:
Bekijk bijlage 1644309
Kijkend naar jouw plaatje weet ik niet zeker hoeveel olie er bij mij in zit.
Onderstaande foto heb ik net genomen terwijl de motor op de standaard staat.
20210614_113107.jpg


En dat hij er bij teveel olie wat uit wil gooien via de carterontluchting....is dat aan de andere kant van de motor bij de luchtfilter?
Na iedere rit heb ik een olieachtige spray over het chroom naast de oliefilter kap.
20210614_113200.jpg

En voor zover ik kan zien hangt er onderaan de luchtfilterkap ook diezelfde olie-achtige vloeistof.
Ik heb het luchtfilter nog niet bekeken of ik daar iets kan zien, maar volens mij hoort die spray daar niet te komen.
 
Kijkend naar jouw plaatje weet ik niet zeker hoeveel olie er bij mij in zit.
Onderstaande foto heb ik net genomen terwijl de motor op de standaard staat.
Bekijk bijlage 1644317

En dat hij er bij teveel olie wat uit wil gooien via de carterontluchting....is dat aan de andere kant van de motor bij de luchtfilter?
Na iedere rit heb ik een olieachtige spray over het chroom naast de oliefilter kap.
Bekijk bijlage 1644331
En voor zover ik kan zien hangt er onderaan de luchtfilterkap ook diezelfde olie-achtige vloeistof.
Ik heb het luchtfilter nog niet bekeken of ik daar iets kan zien, maar volens mij hoort die spray daar niet te komen.
Er zit een airbox onder je tank.
1623665782727.png

En op de zijstandaard zal er vrijwel altijd voldoende olie voor het glaasje zitten.
 
Een scooterlift is ook handig, kan je hem rechtop parkeren, maar ook handig met schoonmaken e.d.
Bekijk bijlage 1644316
Ik heb deze motorkrik gekocht toen ik de motor een maandje had.
1623665540431.png

Alleen was het vlak waar de motor op rust nét te smal en heb ik er 2 langere U-profielen opgezet. Nu nog een keer van hard hout het profiel van de onderkant van de motor namaken zodat de motor op de krik niet op de carterpan rust maar echt op het frame.
 
Er zit een airbox onder je tank.
Bekijk bijlage 1644336
En op de zijstandaard zal er vrijwel altijd voldoende olie voor het glaasje zitten.
okay.... in de pauze net even de airfilter cover verwijderd....
Had ik beter niet kunnen doen! er stond een laag olie onderin de cover!
Is dat normaal?? waar komt die olie vandaan?

20210614_130123.jpg


In het plaatje hieronder heb ik een pijpje rood omcirkelt waar ook allemaal olie instaat.
1623671449836.png
 
Is niet erg, er zal altijd een beetje "zweet" in het filter zitten.
In de airbox zal ook olie staan.
Gewoon schoonmaken en zorgen dat er niet teveel olie in het carter zit.

Slangetje waar klemmetje 41 en 38 op zitten is de slang van de carterontluchting en komt vanaf de cilinderkop.

Deze vond ik ook nog:
 
Laatst bewerkt:
Is niet erg, er zal altijd een beetje "zweet" in het filter zitten.
In de airbox zal ook olie staan.
Gewoon schoonmaken en zorgen dat er niet teveel olie in het carter zit.

Slangetje waar klemmetje 41 en 38 op zitten is de slang van de carterontluchting en komt vanaf de cilinderkop.

Deze vond ik ook nog:
Okay, maar ik schrok me wel een hoedje. Niet verwacht dat er in de luchtinlaat olie zou staan.
en dus dat mijn terrastegels besmeurd zouden worden met motorolie...:?
Maar ik maar morgen wel een afspraak bij de garage en laten zij maar eens naar de oliehuishouding kijken.
die hebben meer ervaring dan mij. ;)
 
Okay, maar ik schrok me wel een hoedje. Niet verwacht dat er in de luchtinlaat olie zou staan.
en dus dat mijn terrastegels besmeurd zouden worden met motorolie...:?
Maar ik maar morgen wel een afspraak bij de garage en laten zij maar eens naar de oliehuishouding kijken.
die hebben meer ervaring dan mij. ;)
En kunnen je dan ook van alles wijsmaken.
 
Misschien wat aan de hand met de carterventilatie. Of met de zuigerveren. Als deze door bijvoorbeeld vervuiling vast zitten, neemt het olie verbruik waarschijnlijk toe (met vervuiling als gevolg). En komt er meer druk in het carter, wat effect kan hebben op de carter ontluchting en olie in de airbox.

Vwbt oliepeilen, echt even specifiek voor jouw motor kijken wat de procedure is. Warm en koud niveau kan meer verschil tussen zitten dan je denkt.
 
Misschien wat aan de hand met de carterventilatie. Of met de zuigerveren. Als deze door bijvoorbeeld vervuiling vast zitten, neemt het olie verbruik waarschijnlijk toe (met vervuiling als gevolg). En komt er meer druk in het carter, wat effect kan hebben op de carter ontluchting en olie in de airbox.

Vwbt oliepeilen, echt even specifiek voor jouw motor kijken wat de procedure is. Warm en koud niveau kan meer verschil tussen zitten dan je denkt.
Ik rij al 30 jaar Virago’s, een Dragstar en nu een Bulldog.
De manier waarop ik het olie peil is correct.
Ook wordt gezegd om hem warm te laten draaien en 1 1/2 minuut te wachten dan moet hij halverwege staan. Omslachtig en niet nodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan