duwen of slaan (lager monteren)

Dutch

MF veteraan
5 mrt 2003
8.697
1.014
Boxmeer
Bij het vernieuwen van de schokdemper bleken de naaldlagers in het linksysteem van Betsy ('85 FZ 750) totaal verrot. Dus nieuwe lagers, beschermrubbers en as gehaald (de afdrukken van de oude naalden stonden in de as :X

De oude zaten zo vast dat die er een hydraulische pers uitgeperst moesten worden. Met flinke druk erop ging dat prima, wel ging het lager in het midden krom van de druk. Dat was bij de verrotte lagers natuurlijk niet zo'n probleem, bij de nieuwe wil ik dat vermijden, Yamaha vraagt best wel echt geld voor die dingen '(

full



De nieuwe lagers gaan erg strak is het gietstuk van het linksysteem. Wat is het beste, die met gedoseerd geweld erin duwen (bankschroef) of met een beetje functioneel geweld erin tikken?
 
Laatst bewerkt:
als je op de buitenkant van een naaldlager gaat slaan, sla je de boel stuk.
de buitenkant is meestal erg dun.
persen is het beste.
ook is het verwarmen van het gedeelte waar de lagers in moeten een goed idee.
 
Laatst bewerkt:
Als je met bouten en moeren gaat werken wat, nogal langzaam werkt, zou ik het alleen warm stoken. Al heeft het 4 dagen in de vriezer gelegen,; dat dunne lagertje warmt redelijk snel op.
 
Als je over een pers beschikt zou ik deze persen. Als je geen pers hebt zou ik het laten doen.
Zekers omda die naaldlagers niet de goedkoopste zijn.
Tenminste daar kwam ik achter toen ik de naaldlager van mijn achterwiel (R6) ging/moest vervangen. De oude had ik letterlijk uit mijn velg moeten slopen, de nieuwe had ik maar voor de zekerheid erin laten persen.

Succes
 
Bij het vernieuwen van de schokdemper bleken de naaldlagers in het linksysteem van Betsy ('85 FZ 750) totaal verrot. Dus nieuwe lagers, beschermrubbers en as gehaald (de afdrukken van de oude naalden stonden in de as :X

De oude zaten zo vast dat die er een hydraulische pers uitgeperst moesten worden. Met flinke druk erop ging dat prima, wel ging het lager in het midden krom van de druk. Dat was bij de verrotte lagers natuurlijk niet zo'n probleem, bij de nieuwe wil ik dat vermijden, Yamaha vraagt best wel echt geld voor die dingen '(

[afbeelding]


De nieuwe lagers gaan erg strak is het gietstuk van het linksysteem. Wat is het beste, die met gedoseerd geweld erin duwen (bankschroef) of met een beetje functioneel geweld erin tikken?

Normaal leg je de lagers in de vriezer en verwarm je het metaal waar hij in geplaatst moet worden.
Dan kan je em er makkelijk inkrijgen zonder veel moeite.
Dan is het met een klein beetje tikken op 12 uur, 6 uur, 3 uur, 9 uur, en dan herhalen.
 
Ik had met het invriezen van mijn wiellagers en verwarmen van mijn velgen met een verf fohn dat de lagers er gewoon invielen .. afkoelen en ze gingen nergens meer naartoe .... als je die dog-bone flinkt warmstookt/opwarmt valt dat lager er gewoon doorheen :Y
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste dacht ik ook aan toen m'n vrouw 's avonds cakejes ging bakken, DE manier om het door en door warm te krijgen :P

Wat bananeman100 zegt is de reden dat ik het topic opende, alleen je zult er toch flink kracht op moeten uitoefenen om de vrijwing te overwinnen, anders gaat ie er nooit in. Dus constante druk met pers/bankschroef/draaideind of toch maar steeds de schokjes van de tikken met een hamer?

Nu heb ik niet zo'n super uitgeruste werkplaats, geen vloeibaar stikstof en zelfs een goede bankschroef ontbreekt (komt nog wel een keer...). Ik heb dus de lagers in de vriezer gehad (of dat echt scheelt ?) en het linkstuk met een föhn verwarmt. Met de workmate de lagers er een stukje ingeduwt, zat ie in elk geval recht. En dan met beleid erin getikt. Steeds met een schuifmaat gecontroleerd of ie er wel recht in gaat, maar op een gegeven moment zit ie zover dat ie eigenlijk al niet meer scheef kan gaan. De laatste mm's moest ik wel redelijk harde tikken geven, maar dan kan het ook wat meer hebben denk ik dan maar O-) . En vanaf het moment dat het lager bijna vlak met het linkstuk zat heb ik een dop (nr 17 dacht ik dat het was) gebruikt om er überhaupt nog bij te kunnen. Verdeelt de druk natuurlijk ook weer mooi.

Bedankt voor het meedenken iedereen :W
 
Ik zou het lager samen met de as in de vriezer leggen ( om de as wel te verstaan) en dan de arm verhitten, dan trek je hem zo met de as op de plaats ( as houd ook langer de kou vast)
 
Nog gelukt ??

Daar ben ik altijd wel benieuwd naar :)

Kijk je uit voor je vingers wanneer je die dog bone verwarmt ;)
Denk idd dat als je die goed warm stookt, ( is alu toch ? ) dat het lager er zo invalt helemaal wanneer die uit de vriezer komt...
 
@ Zeroground: Robin en ik hebben al contact gehad, ik wil echter geen FZ onderdelen erbij, ik wil er juist een boel onderdelen uit hebben (in de vorm van een technisch hele goede 85-er). Zie MP advertentie.

@ jochemsuzuki: zie eerder bericht, het zit erin. Nu nog even terug onder Betsy en dan is ook dat weer in kannen en kruiken. 'T is even een investering maar dan heb je icm de nieuwe schokdemper ook weer een motor die gezien het modeljaar uitstekend rijdt. Was al op zoek geweest naar een gebruikte as, maar alle assen die ik had gevonden hadden sporen van de naalden van één of beide lagers erin staan. Dus ook maar nieuw as gehaald. Totaal 96 euro om het linkstuk weer even goed te krijgen '(
 
Terug
Bovenaan Onderaan