Dynamisch/Statisch balanceren

Santtu Pikkarainen

MF veteraan
29 okt 2001
4.476
2
Ermelo
In Moto73 las ik iets over dynamisch en statisch balanceren van de wielen. Wat is het verschil? Volgens hun was dynamisch beter, is dat met zo'n draai-apparaat?
 
In Moto73 las ik iets over dynamisch en statisch balanceren van de wielen. Wat is het verschil? Volgens hun was dynamisch beter, is dat met zo'n draai-apparaat?
Statisch balanceren kan iedereen zelf, je plaatst het wiel op een as zodat 't vrij rond kan draaien en plakt zodanig een loodje dat er geen 'zwaarste punt' meer in het wiel zit, dus wiel blijft in elke positie staan zonder dat een punt altijd naar onder draait.

Bij dynamisch balanceren worden linker en rechterkant van het wiel afzonderlijk gemeten en gebalanceerd (inderdaad in een 'draai-apparaat') waardoor ook 'zijdelingse onbalans' (er zal vast een mooi woord voor bestaan) opgeheven kan worden.

Dynamisch is dus per definitie beter.
 
Statisch balanceren kan iedereen zelf, je plaatst het wiel op een as zodat 't vrij rond kan draaien en plakt zodanig een loodje dat er geen 'zwaarste punt' meer in het wiel zit, dus wiel blijft in elke positie staan zonder dat een punt altijd naar onder draait.

Bij dynamisch balanceren worden linker en rechterkant van het wiel afzonderlijk gemeten en gebalanceerd (inderdaad in een 'draai-apparaat') waardoor ook 'zijdelingse onbalans' (er zal vast een mooi woord voor bestaan) opgeheven kan worden.

Dynamisch is dus per definitie beter.
Helemaal duidelijk! Dank je!
 
Echter is dynamisch op een motorwiel minder belangrijk dan een autowiel, afstand tussen links en rechts is minder he.
Je zal ook niet snel zien dat een voorwiel dynamisch wordt gebalanceerd.
Sterker nog, de fabrikant doet het niet, dan zit er een loodje in het midden , naderhand ergens op je velgbed.
 
Echter is dynamisch op een motorwiel minder belangrijk dan een autowiel, afstand tussen links en rechts is minder he.
Je zal ook niet snel zien dat een voorwiel dynamisch wordt gebalanceerd.
Sterker nog, de fabrikant doet het niet, dan zit er een loodje in het midden , naderhand ergens op je velgbed.

Klopt helemaal gizzzz, dynamisch balanceren is bij een motorfietswiel niet zo
belangrijk, om de door jou aangegeven reden.
Maar veel bedrijven kopen nog steeds dergelijke minder belangrijke apparaten om aan "de klant" te laten zien dat ze "professioneel" zijn, maar iemand die iets verder nadenkt weet dat dit slechts weinig invloed heeft op het balanceren van een relatief smalle velg.
Kijk bv. maar eens bij een GP, daar worden de banden (nog steeds) gebalanceerd op een statief!!, dus hier wordt alléén de statische onbalans geëlimineerd.
Maar ja, zolang de klant graag dure machines en knipperende lampjes wil zien zullen er van deze banken aan motordealers verkocht worden.

Groeten Paul.
 
Nog iets trouwens, die balanceer apparaten kan je instellen op nauwkeurigheid, en als je eens goed kijkt, staan ze heel vaak om de minst nauwkeurige stand, lekker makkelijk, minder lood ed. Dus je wordt nog genept ook.
 
Nog iets trouwens, die balanceer apparaten kan je instellen op nauwkeurigheid, en als je eens goed kijkt, staan ze heel vaak om de minst nauwkeurige stand, lekker makkelijk, minder lood ed. Dus je wordt nog genept ook.

Of juist meer lood, omdat hij niet nauwkeurig is... Is maar net hoe je het bekijkt.

Zal wel tijd schelen en zo...
 
De nieuwste zijn niet in te stellen op zo min mogelijk lood.
Tegenwoordig werkt het met sonar dus de afstanden worden bepaald door de computer.
Ook de plekker waar het lood moet worden aangegeven dus kan een schele bandenboer ze ook plaatsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan