Santtu Pikkarainen
MF veteraan
In Moto73 las ik iets over dynamisch en statisch balanceren van de wielen. Wat is het verschil? Volgens hun was dynamisch beter, is dat met zo'n draai-apparaat?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Statisch balanceren kan iedereen zelf, je plaatst het wiel op een as zodat 't vrij rond kan draaien en plakt zodanig een loodje dat er geen 'zwaarste punt' meer in het wiel zit, dus wiel blijft in elke positie staan zonder dat een punt altijd naar onder draait.In Moto73 las ik iets over dynamisch en statisch balanceren van de wielen. Wat is het verschil? Volgens hun was dynamisch beter, is dat met zo'n draai-apparaat?
Helemaal duidelijk! Dank je!Statisch balanceren kan iedereen zelf, je plaatst het wiel op een as zodat 't vrij rond kan draaien en plakt zodanig een loodje dat er geen 'zwaarste punt' meer in het wiel zit, dus wiel blijft in elke positie staan zonder dat een punt altijd naar onder draait.
Bij dynamisch balanceren worden linker en rechterkant van het wiel afzonderlijk gemeten en gebalanceerd (inderdaad in een 'draai-apparaat') waardoor ook 'zijdelingse onbalans' (er zal vast een mooi woord voor bestaan) opgeheven kan worden.
Dynamisch is dus per definitie beter.
Echter is dynamisch op een motorwiel minder belangrijk dan een autowiel, afstand tussen links en rechts is minder he.
Je zal ook niet snel zien dat een voorwiel dynamisch wordt gebalanceerd.
Sterker nog, de fabrikant doet het niet, dan zit er een loodje in het midden , naderhand ergens op je velgbed.
Nog iets trouwens, die balanceer apparaten kan je instellen op nauwkeurigheid, en als je eens goed kijkt, staan ze heel vaak om de minst nauwkeurige stand, lekker makkelijk, minder lood ed. Dus je wordt nog genept ook.