Dynamische decibels meer of minder? RDW-meting

_P_

Banned User
1 apr 2004
4.389
0
Limburg
Met de Honda-circuitdag in het vooruitzicht blijkt uit enige correspondentie met de motorsportschool.nl dat er een max geldt op zolder van 95 dymamische db's.

Voor zover ik weet betekend dit: "als je langsrijd"

Om meteen alle db-meting vragen te beantwoorden:
Ik ben vanmorgen naar het RDW-keuringsstation in Elsloo gegaan, uitgelegd "dat ik een rijvaardigheidscursus ga nemen op het circuit alwaar een db-limiet geldt. Van de politie werd ik doorverwezen naar de RDW" O-)
De beste man was zeer behulpzaam en warempel, er lag een db-meter in de kast! Na enig telefonisch overleg over hoe zo'n ding nu echt werkt konden we aan de slag.

De score:

Honda CB-1 400cc 4-cylinder, origineel luchtfilter en 4-in-1 open sportuitlaatsysteem:

4000rpm -> 85db
8000rpm -> 95db
13000rpm -> 102db

Dit werdt gemeten in een hoek van 45 graden achter de uitlaat, op ca. 100cm afstand. Die 80000rpm klinken acceptabel, en ik ga er van uit dat de meting op zolder iets lager uitvalt? Dus ik zou makkelijk op zolder kunnen blijven rijden zonder uitgevlagd te worden als ik niet boven de 10000rpm kom?
 
Yello Hello,

Vergeet je alsutblieft niet het windgeruis wat je motor maakt dat ook nog eens voor wat dBjes zorgt. 95dB lijkt bij een stilstaade motor niet hard, maar als je rijdt komen er allemaal geluiden bij die je heel leuk mag optellen. Wind, versnellings bak enz. ALs hubn zeggen maar 95dB denk ik niet dat de jouwe er door komt. En ik weet op Zolder zijn ze best streng met het geluid.

Gewaarschuwd man telt voor ..... 1+1= :?

FaDen
 
euhm.. 4000rpm dan maar? ;)

Vandaar de topicvraag; zijn dynamische db's meer of minder?
 
Yello Hello,

Kijk ik ben geen dB specialist B| .
Toen ik mijn race licentie ben gaan halen hebben ze me al gewaarschuwed dat het dynamische geluid dat een motor maakt hardder is dan het statische, en dat het aanzuig geluid (luchtinlaat voorop de motor) ook al over de geluidgrens kan gaan.
Hoeft niet maar ze waarschuwen wel.

Als je dus alleen een dagje gaat op het circuit zet dan je standaard uitlaten er onder. Zolder is gweoon streng en zal je echt van de baan afhalen.

FaDen
 
Yello Hello,

Als je dus alleen een dagje gaat op het circuit zet dan je standaard uitlaten er onder. Zolder is gweoon streng en zal je echt van de baan afhalen.

FaDen

:^

Daarbij als je op het circuit gaat rijden wil je toch niet op je toerenteller in de gaten houden of je niet boven de 10.000 rpm gaat :?
 
Ik weet nog van de keuring van mijn motor dat ik bij de dB-test in de tweede versnelling met 4000 toeren voorbij de meetapparatuur moest rijden. Die stond op ca. 2,5 meter van de te volgen 'route'.
 
RDW-man gaf aan dat ze normaal de db's meten bij de helft van de maximaal haalbare toeren, dus ga ik er ff van uit dat ze hiermee het rode gebied bedoelen.

Op de achterbrug van m'n CB-1 zit een leuke californische sticker welke aangeeft dat het uitlaatsysteem niet meer dan 82db mag produceren bij 8000rpm. (ter info)
 
RDW-man gaf aan dat ze normaal de db's meten bij de helft van de maximaal haalbare toeren, dus ga ik er ff van uit dat ze hiermee het rode gebied bedoelen.
"Normale" meting is niet bij helft van maximaal toerental maar bij helft van toerental waarbij vermogen maximaal is (mits maximaal vermogen bereikt wordt bij een toerental >5000) (zie o.a. www.mag-nl.org) (helft van toerental waar je rode gebied begint, lijkt mij dus een goede benadering).

"Dynamische" geluidniveaus zijn inderdaad hoger, omdat je luchtinlaat, aerodynamica etc. ook meespeelt, hierdoor zal er nog 1 of 2 dB bijkomen.

De meting die je hebt laten uitvoeren is echter op 1 m afstand verricht, op Zolder zal het meetpunt zich echt niet op 1 m afstand van je uitlaat bevinden en zal de meting dus een stuk lager uitvallen.

Heb je de originele uitlaat nog? In dat geval zou ik geen risico nemen.....
 
Zo denk ik er ook over, thx voor alle reacties. Heb inderdaad de originele uitlaat speciaal bewaard voor cursussen/circuitdagen, en om dan de originele kachel te verkopen voor EUR 150,- zag ik niet zitten, zoiets komt altijd van pas, zie je nu wel.

Omleggen van uitlaat is ca. half uur werk, dat is me dat dagje wel waard :)

[me]_P_ hoopt dat morgen de BT-90's weer binnenkomen bij Bridgestone..[/me]
 
Terug
Bovenaan Onderaan