Ik weet niet wat ik hierbij moet denkenOnderstaand verhaal geldt voor een dynamo met permanente magneten.
Bij normale toerentallen (boven de 3000 t/min) levert de dynamo altijd het maximum vermogen. Na de gelijkrichter/spanningsregelaar splits dat opgewekte vermogen zich in een deel dat verbruikt wordt door het boordsysteem (ontsteking, verlichting ed) en de rest wordt "afgefakkeld" naar massa door kortsluiting van de spoelen naar massa door de thyristoren in de spanningsregelaar.
Wil je de regelaar ontzien dan moet je zoveel mogelijk verbruikers aanzetten. Bij te weinig aangesloten verbruikers zullen de thyristoren in de SR het te warm krijgen en ook de spoelen van de dynamo zullen door de "kortsluit"stromen het voor hun kiezen krijgen.
en de dynamo houd je zo koel mogelijk door corrosie op de alle connectoren te voorkomen. als een connector gaat corroderen of los gaat zitten wordt 1 van de spoelen ontlast door de hogere weerstand en daardoor gaan de andere spoelen harder werken (verandering van de spanning van het sterpunt). en als de spoelen harder gaan werken worden ze te heet en smelt de isolatie.
Wat Jaap schreef klopt wel en jij weet niet hoe een spanningsregelaar op een motor werkt. Zodra de sinus een bepaalde spanning heeft bereikt zal de thyristor de betreffende spoel naar massa verbinden. Het tveel aan vermogen wordt hierdoor gedissipeert door de spoelen in de dynamo.Ik weet niet wat ik hierbij moet denken
Dat affakkelen naar massa is in de regel van de elektronica sowieso quatsch. Het verschil tussen opgewekte spanning en boordspanning wordt vermenigvuldigd met de op dat moment lopende stroom gedissipeerd, er gaat alleen via de gebruikers stroom naar massa
Levert de dynamo 20 volt en is de boordspanning 12 volt en heb je klein licht aan dat samen met de rest van de elektronica 2 ampere trekt DISSIPEERT de spanningsregelaar 8 * 2 is 16 watt, dat wordt dus omgezet in warmte!
Trek je met alle gebruikers aan 20 ampere dissipeert die spanningsregelaar 8 * 20 is 160 watt en zal dus veel eerder de geest geven.
Een tweede ding dat je bewering quatsch is blijkt gewoon uit het feit dat je denkt dat het teveel opgewekte naar massa afvloeit en dat er dan ipv naar massa beter stroom door de gebruikers kan lopen, hetgeen de stroom in de spanningsregelaar NIET verminderd.
Gelul van een dronken aarebei dus.
Een elektronicus weet ook dat thyristoren niet dissiperen. Thyristoren schakelen en ontwikkelen dus geen warmte. In een spanningsregelaar op leeftijd zitten regeltransistoren, die dissiperen wel.\
Veelal gaan generatoren ook kapot door de constructie. De draad zit strak in de dynamo om de spoelkern gewikkeld, da's goed. Maar door uitzetten en inkrimpen zit er enige beweging in die draden, en om die draden, wikkeldraden, zit een uiterst dun laklaagje. Door het uitzetten en krimpen slijt die lak en vormt zich op enig moment een kortsluiting in de dynamospoel. Daardoor wordt dan een boel warmte ontwikkeld waardoor zo'n spoeltje doorbrandt. Anderzijds kan die laklaag ook slijten door trilling op het moment dat die niet strak genoeg gewikkeld is, met hetzelfde effect. Dan blijft je spanningsregelaar dus gewoon heel.
In latere regelaars, met name op Italiaanse fietsen worden wel thyristors gebruikt als gelijkrichter.
Wat Jaap schreef klopt wel en jij weet niet hoe een spanningsregelaar op een motor werkt. Zodra de sinus een bepaalde spanning heeft bereikt zal de thyristor de betreffende spoel naar massa verbinden. Het tveel aan vermogen wordt hierdoor gedissipeert door de spoelen in de dynamo.
Wat het dissiperen van de thyristoren betreft heb je voor een grot deel gelijk. Ze dissiperen maar een klein beetje maar ook thyristoren worden vaak gekoeld en dat zou dan niet nodig zijn. de meeste warmte van de regelaar wordt veroorzaakt door de gelijkricht diodes.
Als je weinig stroom gebruikt wordt de dynamo het minst belast.
@jaapdeluxe: amp is er ook voor 2,5mm2
Bij een permanent magneet dynamo maakt dat niks uit. Als je weinig stroom verbruikt krijgt de regelaar het extra voor zijn kiezen.Als je weinig stroom gebruikt wordt de dynamo het minst belast.
Ik rij nu al een tijdje tevreden met mijn Honda cbf1000 uit 2006. En ik mag ook graag het een en ander lezen op het internet over deze motor (en ook andere motoren). Nu wordt er bij deze motor vaak gesproken over een dynamo die de geest geeft en (bij honda in het algemeen) de spanningsregelaar. Ik weet dat bij de vorige eigenaar al een keer de dynamo is vervangen. Wat ik ervan begrijp is dat de dynamo doorbrand en dat de spanningsregelaar vaak te heet wordt. Mijn vraag is nu, in welke situaties wordt een dynamo te heet (veel toeren, weinig toeren, heet weer, of andere situaties). En hoe kan ik een dynamo ontzien. Ik heb verder geen extras aangesloten dus rij helemaal standaard.
Het zelfde ook voor de spannings regelaar. Wanneer krijgt deze het zwaar te verduren?
Ik begrijp dat een spanningsregelaar koeling nodig heeft, dus rijwind zal ie kunnen waarderen (files dus minder). Maar zijn er ook andere dingen die je kan doen om een regelaar te ontzien.
Heeft iemand hier een idee over?
Er is een wet van Lenz die zegt dat de opgewekte spanning evenredig is met het aantal wikkelingen, de magnetische flux (veldsterkte) en het toerental. De eerste twee veranderen niet, alleen de laatste is veranderlijkDat affakkelen naar massa is in de regel van de elektronica sowieso quatsch. Het verschil tussen opgewekte spanning en boordspanning wordt vermenigvuldigd met de op dat moment lopende stroom gedissipeerd, er gaat alleen via de gebruikers stroom naar massa
De dynamo levert een spanning die hoger is dan 60 V. De hiervoor gemelde waarden gelden alleen bij een geregelde dynamo, zoals op een BMW of een Guzzi.Levert de dynamo 20 volt en is de boordspanning 12 volt en heb je klein licht aan dat samen met de rest van de elektronica 2 ampere trekt DISSIPEERT de spanningsregelaar 8 * 2 is 16 watt, dat wordt dus omgezet in warmte!
De plaatser van deze reactie moet eens het schema van een spanningsregelaar proberen te doorgronen.Trek je met alle gebruikers aan 20 ampere dissipeert die spanningsregelaar 8 * 20 is 160 watt en zal dus veel eerder de geest geven. Een tweede ding dat je bewering quatsch is blijkt gewoon uit het feit dat je denkt dat het teveel opgewekte naar massa afvloeit en dat er dan ipv naar massa beter stroom door de gebruikers kan lopen, hetgeen de stroom in de spanningsregelaar NIET verminderd.
Gelul van een dronken aarebei dus.
Een elektronicus weet ook dat thyristoren niet dissiperen. Thyristoren schakelen en ontwikkelen dus geen warmte. In een spanningsregelaar op leeftijd zitten regeltransistoren, die dissiperen wel.\
Veelal gaan generatoren ook kapot door de constructie. De draad zit strak in de dynamo om de spoelkern gewikkeld, da's goed. Maar door uitzetten en inkrimpen zit er enige beweging in die draden, en om die draden, wikkeldraden, zit een uiterst dun laklaagje. Door het uitzetten en krimpen slijt die lak en vormt zich op enig moment een kortsluiting in de dynamospoel. Daardoor wordt dan een boel warmte ontwikkeld waardoor zo'n spoeltje doorbrandt. Anderzijds kan die laklaag ook slijten door trilling op het moment dat die niet strak genoeg gewikkeld is, met hetzelfde effect. Dan blijft je spanningsregelaar dus gewoon heel.
In latere regelaars, met name op Italiaanse fietsen worden wel thyristors gebruikt als gelijkrichter.
Als er geen vermogen gedissipeerd zou worden in de regelaar/gelijkrichter zou hij niet warm worden.Om het correct te zeggen:
Dynamo wordt kortgesloten naar massa, daarbij zakt de spanning van de dynamospoel in elkaar, maar loopt er wel een flinke stroom door de gelijkrichter en de regelaar
Omdat de gelijkrichter (diodes) en de regelaar (thyristor) een overgangsweerstand hebben wordt er wel degelijk vermogen gedissipeerd.
Betere (shunt) regelaars hebben MOSFET's ipv thyristoren, lagere overgangsweerstand = minder warmte in de spanningsregelaar, maar zelfde stroom door de dynamo
En de nieuwere serie regelaars sluiten de stroom niet meer kort, maar koppelen de dynamo kortstondig los = geen onnodig dissiperen in de SR. Hierdoor ook gemiddeld lagere stroom door de dynamo = minder warmteontwikkeling in de dynamo
Voor 6mm2 en groter ook, maar ik vind deze mannetjes en vrouwtjes er wel eng dun uitzien.