Dynamo kapot?

Tiny-T

MF'er
14 nov 2010
78
9
Etten-Leur
Hallo allemaal,

Ik ben pas aan de kant komen te staan omdat mijn accu leeg was. Nu heb ik deze thuis weer opgeladen met m'n druppellader. Nu kan ik gewoon de motor weer starten etc. alleen heb ik gemeten op de accu en hij geeft 12/13 volt af wanneer de motor uit staat en ook wanneer de motor draait... terwijl dit met draaiende motor 14 volt moet zijn? Is nu m'n dynamo kapot? Weet iemand hoe duur het is om te verhelpen en of het evt. zelf te doen is?

Alvast bedankt!
 
Of de dynamo.
Aan de dynamo zitten 3 gele draden, die moet je eens doormeten.
Zet de multimeter op ohm en meet de 3 draden onderling (alle mogelijke combinaties) en dan moet de weerstand op 0,3 tot 0,5 ohm liggen.
Dan nog eens de plus aan de draden en de massa ergens aan het frame en dan moet de weerstand oneindig zijn.
Voldoet 1 van de metingen niet aan de eisen dan is de dynamo overleden.
 
Kleine toevoeging aan Deadly_Paradox's comment:
Gebruik hiervoor het liefst wel een redelijke multimeter.
Zo'n multimeter van de Action is eigenlijk meer een spanningszoeker in een geel jasje.


Bovenstaande is mijn mening, en hoeft niet op de waarheid berust te zijn. :P
 
Als je een motor hebt waar de gelijkrichter en SR in de dynamo zit (Suzuki oa) komen er maar twee draden uit de dynamo.
In dat geval moet je in de dynamo meten.

[had deze gepost voordat ik wist dat het om een R6 ging, in deze overbodig dus]
 
Laatst bewerkt:
de dynamo zit aan de linkerkant achter het cilinderblok.
en er komen 3 witte draden uit.
volg deze draden en je vind de stekker en koppel deze los.
meet dan tussen de draden onderling met draaiende motor.
 
Laatst bewerkt:
....
meet dan tussen de draden onderling met draaiende motor.
Ohja... draaiende motor lijkt me wel makkelijk maar ook vrij logisch.
Toch een handige aanvulling voor de leken onder ons :+
@ BolletjeBas.
Ik heb de storing kunnen lokaliseren met een multimeter van een paar tientjes, misschien zijn die van de action nog goedkoper/slechter maar een professionele is ook niet noodzakelijk ;)
 
Ohja... draaiende motor lijkt me wel makkelijk maar ook vrij logisch.
Toch een handige aanvulling voor de leken onder ons :+
@ BolletjeBas.
Ik heb de storing kunnen lokaliseren met een multimeter van een paar tientjes, misschien zijn die van de action nog goedkoper/slechter maar een professionele is ook niet noodzakelijk ;)

Hmm, hangt ervan af wat je meten wil, die weerstandswaarde waar je het eerder over had zou ik toch zeker niet met draaiende motor doen. Als je de wisselspanning van de dynamo wil meten moet de motor uiteraard draaien. Met de meter uiteraard in het juiste bereik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan