Dynamo meten

80 ci

MF'er
5 jun 2007
66
9
Leerdam
Hallo allemaal.
Mijn accu laadt niet bij, nu ben ik op onderzoek gegaan....
Mijn multi meter gepakt en gemeten.
Op de polen 12.8 (na opladen)
Bij starten blijft hij boven de 10 volt maar laadt niet bij bij gas geven.
Dus....multi meter op ohm gezet en op de 2 uitgaande contacten gezet, dat blijft ook nul, multimeter op wisselstroom gezet en wat gas gegeven....komt rond de 60 volt wisselstroom.
Is dit de juiste manier?

Achteraf blijkt de stroom kabel van de spannings regelaar gebroken te zijn en niet aangesloten was.
Motor laten draaien op de draad gemeten, en daar komt geen stroom uit, dus ik vermoed de regelaar.

Dynamo en accu zijn ok vermoed ik (dynamo weet ik als ik hem op de juiste manier gemeten heb)
 
Nu wel.....de vraag is voor mij dat ohm meten.
Als dat nul blijft, is het volgens mij eindeloos, dus geen breuk in de windingen.
En waar ik vanuit ga is ook dat er genoeg wisselstroom is....
 
Als die op nul blijft staan meet je geen weerstand dan is of de draad erg kort zodat je geen weerstand kan meten of hij is gebroken waardoor je geen verbinding kan meten .
Een spoel(en) van een dynamo heeft altijd weerstand als deze heel is daar deze uit een lange draad bestaat en je aan de uiteinde aan het meten bent , en draad geeft weerstand en hoe langer die is hoe meer weerstand de geeft
Op die tweedraden wel 60 volt wisselspanning meet betekend dat deze wel werkt dus je eerste meting op ohms is dus foutief gedaan in mijn ogen .
Dat je geen gelijkstroom krijgt staat daar los van dat het werk van je regelaar/gelijkrichter
 
Is idd fout gemeten.....nieuwe spannings regelaar er op en hij laad gewoon bij met de juiste waardes.
De vorige eigenaar had de spannings regelaar niet aangesloten op de plus....zat gewoon los draad met ontbloot uiteinde...heeft waarschijnlijk ook kortsluiting gemaakt....
Nieuwe er op en klaar.
Dank voor jullie reacties.👍👍👍👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan