dynamo of accu kapot zxr750 ?

donjohnson86

MF'er
26 apr 2009
180
0
roermond
hallo,

vanmiddag wou ik stukje gaan rijden met mijn kawa zxr 750 h1 van 1989
en opeens begon die te stotteren en viel hij uit.
benzine direct na gekeken en was allemaal goed
de gaf ook alleen nog een klik als ik de start knop induwde en de toerenteller liep op naar 8000 toeren zonder dat de motor begon te lopen of de start motor ook maar rond draaide na een tijd stil staan toen kon de motor weer aangeduwd worden met de lampen uit.
zodra ik het licht aan zette viel de motor uit.
erna weer aangeduwd en proberen naar huis te rijden ff erna viel die weer weg vooral in lage toeren.
nu heb ik hem naast de auto via de start kabels gestart en bleef die wel lopen ook MET licht aan.
accu kabels los gemaakt en licht aan gezet en viel direct uit.

wie kan me aub helpen

dankjewel alvast

groetjes john
 
accu opladen en dan de laadspanning meten.
moet bij ongv 4000 toeren 14,5 volt zijn.
als de laadspanning goed is accu vervangen.
maar omdat de motor niet wil blijven lopen denk ik dat de dynamo stuk is.
 
heb de accu aan de lader gehangen toenstraks zal morgen eens proberen wat die dan doet,
alvast dankjewel voor jullie snelle reactie

nu komt de volgende vraag.
waar kan ik die dynamo vinden en wat kost zoiets ongeveer?
en is die goed zelf te vervangen ?

thnx
 
Je hebt een dynamo zonder permanente magneten, dus met koolborstels.
Met een beetje geluk zijn alleen de koolborstels op.

:^

Inderdaad, dat echt de hele dynamo vervangen moest worden heb ik nog nooit meegemaakt. Koolborstels of spanningsregelaar versleten/kapot is meestal de oorzaak.

Op de tekening hierboven: 21039 zijn de koolborstels en 21066 de spanningsregelaar.

Als de regelaar stuk is: niet origineel bestellen (duur!) maar ff carmo bellen/mailen:

http://www.carmo.nl/index_nl.htm

Die van hun zijn goedkoper en beter als origineel. Niet denken dat ze de verkeerde op hebben gestuurd, hij ziet er namelijk heel anders uit als origineel maar er zit duidelijke montage instructie bij ;)
 
Ik zat zelf ook te denken aan een overleden spanningsregelaar,w aardoor ook de accu kapot is gegaan. Een vriend van me had eens precies dezelfde klacht en bij hem was het de spanningsregelaar. Meten is weten.
 
ik heb de accu op geladen vanacht,

hij starte wel gewoon en als ik licht aan zet blijft die ook lopen.

heb nog niet gereden ermee, heb helaas de multimeter meter in me bootje liggen die moet ik vd week maar even eruit gaan halen en dan eerst door meten.

@ groen zodra ik gemeten heb en weet wat het moet zijn neem ik even contact met je op
thnx alvast
 
ik heb de accu op geladen vanacht,

hij starte wel gewoon en als ik licht aan zet blijft die ook lopen.

Ja, nogal logisch, je hebt nu een volle accu...maar de kans is heel groot dat je na een half uurtje rijden met je licht aan, je motor dezelfde symptomen gaat veroorzaken als je spanningsregelaar stuk is (de accu laat dan niet bij). Meet eerst ff of je spanning oploopt naar 14 Volt als je je motor boven de 3000 toeren brengt. Ga er dan pas weer mee rijden.
 
accu kapot,waarschijnlijk sluiting.

heeft ie drooggestaan?
Waar maak je dat uit op?
Als de motor eenmaal loopt heeft een erg slechte accu al genoeg capaciteit om de motor te laten lopen want dan loopt hij op de spanning van de dynamo.
Ik zou het eerer in het laadcircuit zoeken.
 
Hoi John,

Ik weet bijna zeker dat de koolborstels versleten zijn van de dynamo.
Hetzelfde euvel heb ik gehad met mijn Yamaha XJ900F (tot vorige week nog), exact dezelfde symptomen. Met een volle accu kon ik starten, met verlichting aan zo'n 85 km kunnen rijden, dan valt hij ineens uit en kan ik hem nog wel aanduwen met verlichting uit laten, en dan nog met de resterende accu energie nog thuis komen.

Koolborstels van de dynamo waren helemaal versleten (resp. 6 en 7mm, de service grens is 10mm van de koolborstels bij mijn type dynamo).

Ik heb zojuist mijn borstels zelf vervangen, is niet zo heel veel werk. Wel even de schijf waar de borstels langsslepen goed schoonvegen met een droge doek.
Het is te doen hoor. Let wel op dat je de dynamodeksel voorzichting loshaalt, en goed oplet op eventuele afdichtrubbers, pakking dat je die niet beschadigd of kwijtraakt.
En let ook op hoe de bedrading aan de koolborstels in de dynamo deksel zit.
Scheelt je met in elkaar zetten een hoop narigheid.

suc6
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan