Dynamo of spanningregelaar kapot?

Beunhaas86

MF veteraan
14 aug 2005
3.137
0
Twente
Ik ben met een FZR600 van een bekende bezig. Als eerste heb ik de accu vervangen, deze was kapot (opgeladen 10 volt en zakt weg met starten). Nu heeft de nieuwe accu netjes 12,2 volt onbelast. Wanneer de motor draait (>3000tpm) blijft de voltage van de accu in de 12 terwijl dit in de 14 moet zijn.

De dynamo of spanningsregelaar is dus stuk. Maar hoe kan ik de dynamo controleren? De spoelen e.d. zijn gewoon netjes. In het How-To topic staat dat ik de 3 draden van de dynamo doormeten met de stekker van de spanningsregelaar af. Maar dan loopt de motor helemaal niet! Of lees ik het nu verkeerd?

Tips?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dus eerder de dynamo, hij moet ong 14,4 volt laden als dat maar 12 is is dat te weinig. Mijn dynamo van mijn 1000rr is vorigeweek ook doorgefixt en die gaf nix meer jouw dynamo geeft nog 12. Je kunt je spanningsregelaar lostrekken als hij loopt en dan kijken wat hij laad. Als je spanningsregelaar kapot is dan geeft ie vaak zo n 17 of meer volt en daar kan je accu niet tegen.
 
Graag wil ik jullie mening horen over mijn probleem.
(Fireblade 2001)

Ik stond onlangs langs de A9 stil: geen stroom meer. ;( Eerst viel het dashboard uit, even later met horten en stoten maar de vluchtstrook opgereden.
De meneer v.d. ANWB zei dat het de spanningsregelaar (SR) was. Dus ik - onder garantie - uit Friesland een nieuwe laten komen. Thuis ook de accu aan de lader gelegd.
Van het weekend SR gemonteerd en accu erin gezet. Gisteren bij thuiskomst (na 30 km te hebben gereden) weer blanco meters en stotteren!

Na bovenstaande te hebben gelezen, heb ik het volgende gedaan:

1. Accu opgeladen. Die geeft nu 13,7 Volt => Lijkt mij oke.
2. Stekker van de dynamo (drie gele draadjes) op weerstand gemeten zonder draaiende motor: op alle drie nul weerstand.
3. Met draaiende motor (5.000 rpm) de volts op de accu gemeten: nog steeds niet meer dan de standaard 13 => laadt niet op, en dat begreep ik al.
4. Met draaiende motor dezelfde stekker op Volts gemeten: op twee v.d. drie zat stroom => dynamo dus kapot?
5. Met draaiende motor de stekker vanuit de SR gemeten op Volts (twee rode en twee groene draadjes). Stationair komt er ca. 3 Volt uit, met iets verhoogde toeren tot ca. 6. => ik weet niet of dat goede waarden zijn!?

Resumé: gezien de uitkomst van punt 2 lijkt mij dat de dynamo kapot is. Heb ik het juist? Meet ik misschien verkeerd?
Graag je reactie!

Bij voorbaat dank,
Robert
 
Ik kan je nog een tip geven carmo electronics hebben een dynomo voor je en dat scheeld echt bizar geloof de helft. Originele dynamo van honda voor mijn blade 320 euri zonder montage. Maar goed bike is van 2004 heb 40 000 gereden en kreeg hem gewoon nog onder de garantie netjes van honda.
 
Graag wil ik jullie mening horen over mijn probleem.
(Fireblade 2001)
.
4. Met draaiende motor dezelfde stekker op Volts gemeten: op twee v.d. drie zat stroom => dynamo dus kapot?

Bekijk ook zeer goed de bedrading op schade.
Wat betreft de gele draden,.....( kweenie hoe dat bij de fireblade zit..),..maar bij een behoorlijk aantal motoren, zitten er nog steek-stekkertje(s) in de gele draden, tussen de dynamo en de aansluitstekker spanningsregelaar.
Controleer dit even!
 
Laatst bewerkt:
Mijn Blade staat nu bij de motorzaak. Het is nog onder garantie, dus het zal mij een worst wezen hoeveel het kost. Wel balen, want ik ben de motor eventjes kwijt.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
 
Terug
Bovenaan Onderaan