Dynamo of spanningregelaar kapot?

Beunhaas86

MF veteraan
14 aug 2005
3.137
0
Twente
Ik ben met een FZR600 van een bekende bezig. Als eerste heb ik de accu vervangen, deze was kapot (opgeladen 10 volt en zakt weg met starten). Nu heeft de nieuwe accu netjes 12,2 volt onbelast. Wanneer de motor draait (>3000tpm) blijft de voltage van de accu in de 12 terwijl dit in de 14 moet zijn.

De dynamo of spanningsregelaar is dus stuk. Maar hoe kan ik de dynamo controleren? De spoelen e.d. zijn gewoon netjes. In het How-To topic staat dat ik de 3 draden van de dynamo doormeten met de stekker van de spanningsregelaar af. Maar dan loopt de motor helemaal niet! Of lees ik het nu verkeerd?

Tips?
 
Laatst bewerkt:
Dynamo (statisch) met een ohm meter door meten..... spoelweerstand is in de tienden ohms... en ff naar aarde meten om te weten te komen of er geen sluiting naar aarde....

Dynamisch: ~60V wissel komt er dan af.....

dan je SR verdenken.....en die is bij de fzr een zwakke schakel..... maar dat hoef ik je te vertellen..... :W

En dat de motor afslaat betekent dat je accu het niet meer trekt.... kapot of sluiting van je SR waardoor je acu zwaar belast wordt... maar dan moet de SR aardig roken lijkt mij.....100A oid......
 
Laatst bewerkt:
Dynamo (statisch) met een ohm meter door meten..... spoelweerstand is in de tienden ohms... en ff naar aarde meten om te weten te komen of er geen sluiting naar aarde....

Dynamisch: ~60V wissel komt er dan af.....

dan je SR verdenken.....en die is bij de fzr een zwakke schakel..... maar dat hoef ik je te vertellen..... :W

En dat de motor afslaat betekent dat je accu het niet meer trekt.... kapot of sluiting van je SR waardoor je acu zwaar belast wordt... maar dan moet de SR aardig roken lijkt mij.....100A oid......

Ik snap het nog niet helemaa. Ik ben ook een leek op dit gebied.

De how-to zegt:
Dynamo japanse motor met vaste magneet controleren:
de 3 uitkomende draden (meestal geel) moeten allemaal evenveel wisselspanning leveren. Dat meet je door de multimeter op twee van de drie draden te zetten en zo het kruisje door te meten. Doe dit met de stekker van de spanningsregelaar los! Er moet bij 3000 tpm meer dan 30 volt AC (wisselspanning) op staan. (het max. wat ik tot nu toe gemeten heb was iets van 70 volt AC) Bovendien moeten alle drie de waardes van de metingen dicht bij elkaar liggen.

Als ik de stekker van de spanningregelaar los haal dan kan ik de motor niet starten. En dan levert de dynamo geen stroom en kan ik het e.e.a ook niet meten. De motor slaat dus niet af.

Het meten gebeurt hier trouwens met een gele gamma multimeter maar behalve de gewone spanning in volt weet ik nog niet de gehele werking ervan. Kun je er ook ohm mee meten?
 
Bij mij was de spanningsregelaar kapot, en dan heb ik waarden gemeten van 16 en 17 volt (lekker voor de batterij). De regelaar zorgt ervoor dat je spanning afgevlakt wordt. Dus ik denk dat je dynamo stuk is.

Dit is mijn mening, maar wacht nog even op bevestiging van andere forum gebruikers, zodat je het zeker weet hé.
 
Check dit effe:
how to - accu en laadsysteem controleren.


Als je weerstand wil meten, dan moet je de multimeter op dit symbool zetten: Ω

Maar, als je al wisselspanning tussen de drie gele draden gemeten hebt, (wel drie keer meten!) dan is de dynamo dus in orde.

Dan blijft eigenlijk alleen een defecte spanningsregelaar over. Wat ook nog wel eens voorkomt is een slechte massaverbinding van de spanningsregelaar.
 
Ik snap het nog niet helemaa. Ik ben ook een leek op dit gebied.

De how-to zegt:
Dynamo japanse motor met vaste magneet controleren:
de 3 uitkomende draden (meestal geel) moeten allemaal evenveel wisselspanning leveren. Dat meet je door de multimeter op twee van de drie draden te zetten en zo het kruisje door te meten. Doe dit met de stekker van de spanningsregelaar los! Er moet bij 3000 tpm meer dan 30 volt AC (wisselspanning) op staan. (het max. wat ik tot nu toe gemeten heb was iets van 70 volt AC) Bovendien moeten alle drie de waardes van de metingen dicht bij elkaar liggen.

Als ik de stekker van de spanningregelaar los haal dan kan ik de motor niet starten. En dan levert de dynamo geen stroom en kan ik het e.e.a ook niet meten. De motor slaat dus niet af.

Het meten gebeurt hier trouwens met een gele gamma multimeter maar behalve de gewone spanning in volt weet ik nog niet de gehele werking ervan. Kun je er ook ohm mee meten?

De stekker die je moet loshalen is de stekker van de dynamo naar de spanningsregelaar. En dan moet de motor nog gewoon kunnen starten (hij laad alleen niet bij dan).
 
Weerstand zal per motor/dynamo net ff verschillen.
Maar ongeveer tussen de 0,3/0,7 ohm meten, op de gele draden onderling, moet in de goede richting duiden.
Dus als je de stekker bij de SR losneemt, ( motor uit.) en je zet de ene meetstift op een gele draad in die schuifstekker en de andere meetstift op de andere gele draad in die schuifstekker,...en zo onderling drie metingen, dan weet je wat.
:)
 
Okee dat is duidelijk, ik heb de weerstand alleen nog niet gemeten maar het kwam er ook niet meer van:

De motor sloeg met warmdraaien/rijden (voor een oliewissel) af met stationair lopen. Contact/lampjes alles weg! Wat nu?? Kabelbreuk? De massa niet goed?
 
De stekker die je moet loshalen is de stekker van de dynamo naar de spanningsregelaar. En dan moet de motor nog gewoon kunnen starten (hij laad alleen niet bij dan).

Precies. Wat ik nog wel eens doe (als de accu al echt leeg is) is de motor gewoon met startkabels aan de auto hangen en dan starten. Dan kun je daarna rustig die stekker van de spanningsregelaar halen (motor loopt gewoon door) en dan meten wat er van de dynamo komt. Let op, dit is wisselspanning. Tussen twee willekeurige draden van de dynamo moet in iedergeval veel meer dan 14 volt staan (vaak iets tussen de 35v en 70v afhankelijk van motor en toerental)

Als dat zo is, is je spanningsregelaar kapot (vaak is dat het probleem).
Bij oude motoren kan de dynamo nog wel eens kapot zijn. Dat kun je ook wel aan de dynamo zien, want die is dan vaak min of meer 'gesmolten'.

Ik had laatst een fiets draadbreukje in een van de kabels naar de dynamo. Ook irritant.

Ik zal hem iig ff achter de lader leggen.
Kost veel te veel tijd man zo'n acculader. Die 12.x volt zegt helemaal niets. Een accu die bijna helemaal leeg is geeft ook nog 12v af.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij was de spanningsregelaar kapot, en dan heb ik waarden gemeten van 16 en 17 volt (lekker voor de batterij). De regelaar zorgt ervoor dat je spanning afgevlakt wordt. Dus ik denk dat je dynamo stuk is.

Dit is mijn mening, maar wacht nog even op bevestiging van andere forum gebruikers, zodat je het zeker weet hé.
:^ had hetzelfde met een fzr400

je dynamo is kaput

dus je hoeft niet verder te meten, vervangen dat ding :Y
 
:^ had hetzelfde met een fzr400

je dynamo is kaput

dus je hoeft niet verder te meten, vervangen dat ding :Y

HO HO !

Dat hoeft helemaal niet. Ligt er maar net aan hoe je spanningsregelaar kapot gaat. Ik heb eens een VFR gehad waarbij de spanningsregelaar kapot ging en er 17 volt op de accu gezet werd (gaat je accu fluiten en bol staan :X).

Maar ik heb ook al eens een spanningsregelaar gezien die helemaal niets meer deed.

Meten = Weten zeggen ze wel eens. En het kost ongeveer 5 seconden om te meten. Zeker als je toch bij die spanningsregelaar moet zijn. En een spanningsregelaar vervangen is een stuk makkelijker en sneller (1 of 2 stekkers) dan een dynamo vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Update:

De lampjes branden weer. Een zekering was kapot. Nu zat er een zekering in van 30A ! Is dat niet veel te veel?? Wie weet wat voor zekering er in een FZR600 moet (zit achter linker achterkap)

Ik heb ook de weerstand gemeten van de dynamo, kruislingsgemeten allemaal 0,4 of 0,5 ohm. Nu de wisselspanning nog maar de carbs liggen eraf...

Accu: 13volt

Verder zat er nog 1 of ander 'remote control' kastje in de verlichtingskabels gefrutseld, wat een bende. Ik heb het eraf gehaald.
 
Ik snap er niks meer van:

Wisselspanning 3000rpm op alle drie de polen van de dynamo rond de 63V. Hij is dus niet kapot!

De gelijkspanning op de accu is echter nog steeds 12,3 / 12,4.

Wat moet ik nu meten dan??
 
Laatst bewerkt:
Ik kan het beste een niet originele kopen vanwege de koelribben of niet?? Weet iemand ergens een goedkoop adresje? Ik kom ze nu online tegen voor €85,- incl verzenden.


Org. heeft bij jou motor géén koelribben.
b_22566.jpg

http://www.motorparts.nl/winkel1/N_frame.html?http://www.motorparts.nl/winkel1/ (Hier) voor 63,75. ( er bij nog 6 euro verzendkosten)
Artikelcode: REC011

REGELAAR YAMAHA EMGO RGU-202-OEM 47X-81960-A1(MADE IN JAPAN)-Past o.a op: TDR/XV/RD/FZR/TT/XJ/XT(zonder kabel)
 
Laatst bewerkt:
Ik mag aannemen dat je de spanning van de accu hebt gemeten met alle stekkers aangesloten en niet bij stationair toerental? Moet ook bij 3000 of 5000 tpm gemeten worden. Indien de spanning dan tussen plusminus 13,8 en 14, 2 volt is is de sp heel. Kan dan alleen nog aan een slechte accu liggen. De waardes van de dynamo zijn ok. Bij mijn suzuki's liggen die op ong. 75 volt AC.
 
Laatst bewerkt:
Ik mag aannemen dat je de spanning van de accu hebt gemeten met alle stekkers aangesloten en niet bij stationair toerental? Moet ook bij 3000 of 5000 tpm gemeten worden. Indien de spanning dan tussen plusminus 13,8 en 14, 2 volt is is de sp heel. Kan dan alleen nog aan een slechte accu liggen. De waardes van de dynamo zijn ok. Bij mijn suzuki's liggen die op ong. 75 volt AC.



M'n ouwe KZ vorige week nog's ff getest!.....14,1 volt bij 1100 tpm.....had bij 800 tpm al 13+....... bij 3000 tpm 14,3....weinig verschil dus.
 
Ik snap er niks meer van:

Wisselspanning 3000rpm op alle drie de polen van de dynamo rond de 63V. Hij is dus niet kapot!

De gelijkspanning op de accu is echter nog steeds 12,3 / 12,4.

Wat moet ik nu meten dan??

Dat is mooi, lijkt erop dat je spanningsregelaar naar de prut is.

Wees blij dat dat het is en niet je dynamo en bestel even een nieuwe spanningsregelaar. Het liefst een aftermarket part met koelribben als je die kunt krijgen. Die dingen doen het vaak langer dan een OEM en ze zijn nog goedkoper ook!
 
Beunhaas....

Bij mij is ook de spanningsregelaar kaduc...

Geeft bij 5000omw/min 17.1 V af ..... vandaar dat mijn nieuwe accu al drooggekookt was.....B|

Gevuld met accuwater en gelukkig starte hij prima.... ik hoop dat mijn accu een niet al te grote opdonder heeft gehad.

Waar heb je hem uiteindelijk gekocht ?
 
Beunhaas....

Bij mij is ook de spanningsregelaar kaduc...

Geeft bij 5000omw/min 17.1 V af ..... vandaar dat mijn nieuwe accu al drooggekookt was.....B|

Gevuld met accuwater en gelukkig starte hij prima.... ik hoop dat mijn accu een niet al te grote opdonder heeft gehad.

Waar heb je hem uiteindelijk gekocht ?

Euh motoronderdelen.nl dacht ik. €83,- incl verzenden. Een krappe 14 volt nu (continu verlichting aan)
 
Terug
Bovenaan Onderaan