Dynamo of spanningsregelaar of accu

Kroketje

MF'er
17 feb 2016
182
0
Rotterdam
Beste rijders,

Ik heb een Honda CB-1.
Ongeveer een week geleden heeft mijn motor moeite met starten. Er was zelfs een keer dat mijn motor helemaal niet meer start, maar de volgende dag kom ik met een volgeladen accu start die in een keer zonder enige moeite. Maar sindsdien gaat mijn accu snel leeg, in de afgelopen week moest ik de accu al 2 keer opladen om te voorkomen dat ik strand.

Om achter te komen waar de probleem ligt heb ik vandaag dus met een multimeter de accu gemeten op een draaiende motor. De volgeladen accu heeft nu een spanning van 12,6 ongeveer zonder de motor te starten, met een draaiende motor zakt de spanning naar 10,5-11. Bij toerental van 3000 t/m 6000 blijft de spanning 13,6.

Is het dan mijn spanningsregelaar of dynamo kapot?
 
Dynamo kun je doormeten Honda denk drie gele draden, bij 3000 toeren ongeveer moeten ze de dezelfde waardes zon beetje hebben. Met multimeter de gele draden meten totdat je ze allemaal gehad hebt. ( dus beide draden van multimeter op de gele draden )

( indd zoals de link hierboven reeds vermeld )

Maar -- gok op de spanning regelaar.

En is je accu niet overleden, dat moet je even uitsluiten.

Heb net hetzelfde gehad met een Honda Cbr.



Voor onderdelen heb ik zeer maar dan ook zeer goede ervaring met
Carmo electronics deze hebben beide vast wel voor je.
 
Laatst bewerkt:
Kijk als eerste de aansluitingen van je dynamo even na, vaak is dit 1 steker met drie gele draden een rode ( + ) en een zwarte (-) draad. De steker is vaak ingebrand op de gele draden en maken 1 of meerdere draden geen contact meer. Is de steker ok dan inderdaad je dynamo afkoppelen (stekker los). Motor starten en onderling tussen de drie draden de spanning meten (dus drie keer een wisselspanning AC volt meten). Zou bij 3000 toeren schat ik >30 volt wisselspanning moeten zijn .
Ga je hoger in toeren richting 5000 zou het een > 50 of 60 volt moeten wezen. Is dit ok dan vermoed ik de regelaar LET op ! --> Ga ervan uit dat je accu 100 % in orde is .

verder de HOW to ff doorlezen. :W
 
Vandaag probeerde ik de dynamo te meten, maar komt een kabel tegen die alleen bij de accu is aangesloten, verder niks. Ik vraag me af waarvoor dat kabel is.
full
 
Volgens het lijsje van Zot is je accu nog goed, de regelaar lijkt het redelijk te doen, ook al mag de laadspanning nog wel iets hoger, maar ga ook eens meten na een stuk rijden, of nog beter met een meter aangesloten. De regelaar wil koud nog wel eens goed functioneren, maar eenmaal heet gaan haperen. Symptomen lijken op een overlijdende sr.
 
Ben net even met motor gaan rijden, heb een volle accu ingezet, maar alsnog hoor ik dat startmotor moeite heeft om rond te draaien, het start dus moeilijk met een opgeladen accu. Het klinkt als een bijna leeg accu. Maar een defecte regelaar heeft geen invloed wanneer starten met volle accu toch?
 
Ben net even met motor gaan rijden, heb een volle accu ingezet, maar alsnog hoor ik dat startmotor moeite heeft om rond te draaien, het start dus moeilijk met een opgeladen accu. Het klinkt als een bijna leeg accu. Maar een defecte regelaar heeft geen invloed wanneer starten met volle accu toch?


Voltages van die volle accu ?
 
Een defecte spanningsregelaar is eenvoudig te controleren met een multimeter. Evenals de dynamo. Beide staat bijv op youtube.

Als die beide goed zijn, dan is het je accu :p
 
Een defecte spanningsregelaar is eenvoudig te controleren met een multimeter. Evenals de dynamo. Beide staat bijv op youtube.

Als die beide goed zijn, dan is het je accu :p
Zolang je accu niet goed is valt er weinig te meten aan de regelaar.
Altijd eerst zorgen voor een goede volle accu.
youtube is niet nodig, alles wat je moet weten staat in de how to.
 
Gister heb ik ergens een trucje gezien om accu te testen, namelijk 15min lang met grootlicht aan. Als na 15 minuten de licht nog ongeveer hetzelfde is gebleven, dan is de accu nog ok. Dit heb ik dus ook gedaan net, en na 15 minuten bleef de grootlicht nog steeds goed branden. Na 15 minuten branden met grootlicht geeft de accu nog 11,8 volt, is dit normaal?

Daarnaast heb ik gekeken of de licht feller is gaan branden wanneer ik meer gas opendraaide. De koplamp ging inderdaad feller branden wanneer de gas meer open is. Natuurlijk moet ik nog met multimeter alles doormeten, maar is het niet nu dat de regelaar de meest verdachte plek is waar de probleem zou moeten zitten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan