dynamo of spanningsregelaar R1

R1CV

MF veteraan
21 feb 2009
1.407
0
Arnhem
Daar ben ik weer. Heb laatst topic gestart over mijn R1 die een soort fluittoon heeft tijdens rijden. Ben er nu achter dat de spanningsregelaar of dynamo kapot is.

Motorzaak zegt ff doormeten en dan weet je welke van de twee. Hoe meet ik deze door, waar zitten de draden ?

Als ik motor eerst weg moet brengen naar motorzaak dan gaan ze eerst op onderzoek uit.
 
how to - accu en laadsysteem controleren.

De link geeft een how to over dynamo en regelaar problemen .

De generator of dynamo daar komt bij je blok een dikkere kabel uit deze bevatten drie gele draden . Die gaan naar je spanningsregelaar die de wisselspanning van 20 a 30 volt gelijkricht . Verder wordt deze omgevormde spanning die overigens te hoog is om rechtstreeks naar de accu te voeren ingevoerd in een andere schakeling die deze gelijkspanning regelt om vervolgens je accu te doen bijladen en te doen stoppen wanneer je accu vol is zodat deze niet kan overladen.
Wat jij moet= mag doen is de boel loskoppelen en met een multimeter gaan meten zie how to :Y (LET op wisselspanning stand multimeter op AC , gelijkspanning stand DC )
 
Laatst bewerkt:
Multmeter op de accu zetten (DC),als die met draaiend motor 2500-4000 tussen de 13.5v en 14.4v levert is die goed, levert die veel meer is de sr stuk levert die veel minder dan kan de sr stuk zijn maar ook het dynamo.
 
Laatst bewerkt:
ZIE HOWWWWWWWWWWWWWW TOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO


accu.jpg



BRON motorzot
 
Laatst bewerkt:
Nee denk ik niet, want hij laad niet bij. Als ik gas geef en de accu meet blijft deze op 12,5 volt staan. Ik breng motor vandaag weg om te laten controleren!!
 
Nou het is dus de spanningsregelaar !!! Heb hem laten doormeten. Helemaal naar de $%^&*
Kosten nieuw: 400 euro!! Vind het nogal prijzig. Dynamo geeft op een draad ook minder spanning dus die moet misscien ook vervangen worden!!

Kosten nieuw: 800 euro. Ik vind dit wel erg prijzig hoor. Klopt dit wel ??? Kan op internet geen prijzen vinden. Het Is een R1 uit 2006.
 
Nou het is dus de spanningsregelaar !!! Heb hem laten doormeten. Helemaal naar de $%^&*
Kosten nieuw: 400 euro!! Vind het nogal prijzig. Dynamo geeft op een draad ook minder spanning dus die moet misscien ook vervangen worden!!

Kosten nieuw: 800 euro. Ik vind dit wel erg prijzig hoor. Klopt dit wel ??? Kan op internet geen prijzen vinden. Het Is een R1 uit 2006.

Zou lekker bij Carmo bestellen, voor minder dan 300,- heb je allebei.
 
Terug
Bovenaan Onderaan