Heb je een bedradingsschema van jouw motorfiets ?
Uit je dynamo komen ten minste 3 draden, due waarschijnlijk dezelfde kleur zullen hebben. Deze zitten op een stkker die naar je gelijkrichter/spanningsregelaar gaan.
Deze stekker los trekken en dan gaan meten welke spanning er op die 3 draden staan.
Deze metingen moeten gebeuren met draaiende motor en boven de 3000 t/min. Voor draad mag je ook contact van de stekker lezen.
De schakelaar op de meter 2 klikken rechtsom draaien ( 200 V ~), 1 pen op één draad (1) en de tweede pen op de volgende draad (2) zetten. Je moet nu een wisselspanning aflezen die boven de 30 V uitkomt. Als dit gemeten is de meetpen op (1) laten zitten en dan op de derde draad (3) de andere meetpen zetten. Je moet nu dezelfde waarde meten als hiervoor. Nu pen op draad (1) losnemen en op draad (2) zetten. Weer moet je dezelfde waarde meten. Als deze drie waarden boven de hiervoor genoemde 30 V uitkomen is in ieder geval je dynamo in orde.
Nu is het de beurt aan de gelijkstroomkant. Als eerste de meter vanuit de uit-stand twee klikken naar links draaien (200 V =).
Uit het bedradingsschema is af te lezen welke twee draden de geregelde gelijkspanning hebben. Je kan ook op de polen van de accu meten.
Bij stilstaande motor moet bij een volle accu de spanning ongeveer 12,8 V zijn. Als hij net is opgeladen zal dat iets meer zijn. De meter op de accu laten zitten.
Nu de motor starten. De spanning zal behoorlijk dalen en bij stationair toerental onder de 12,8 V uitkomen. Toerental langzaam verhogen en bij 3000 t/min moet de spanning dan in de buurt van de 13,5 V komen. Dit mag ook iets hoger zijn.
Krijg je afwijkende waarden of stijgt de spanning niet bij toenemend toerental dan is je gelijkrichter/spanningsregelaar dood.
Verder is er als eerste topic hier een <How-To> waar ook nog aanwijzingen gegeven worden.