Dynamo of spanningsregelaar

Cross-over

Die hard MF'er
5 apr 2006
785
0
Vandaag was dus de bedoeling om een stukje te gaan rijden maar helaas... Weer accu problemen.

Accu opgeladen en gewoon gestart. Helm etc op en even later valt de CB gewoon uit, spanning weg. Dus weer lader erbij gepakt en hij start weer zonder problemen.

Gisteren op het einde van de middag begon het met uitvallen door verlies van spanning. Nu ben ik geen ster op het gebied van elektronica maar het zit duidelijk in de spanningsregelaar of dynamo.

Spanning loopt af wanneer contact aan staat en ook wanneer de motor loopt. Dit is allemaal te verklaren aangezien de ontsteking op spanning moet staan en dus verbruikt. Tijdens stationair draaien zou er geen afname van spanning meer moeten zijn maar toename omdat hij dan moet laden op iets meer dan 12 volt maar dat is niet het geval. De spanning blijft gelijk/neemt zachtjes aan af (8 à 9 volt).

Ik begin dus meer de dynamo te verdenken dat hij is overleden. Nu wil ik dat bevestigen maar ik weet niet hoe ik die moet doormeten. Iemand een tip bij het gebruik van de hieronder staande multimeter. :/

IMG_0973.jpg
 
Heb je een bedradingsschema van jouw motorfiets ?

Uit je dynamo komen ten minste 3 draden, due waarschijnlijk dezelfde kleur zullen hebben. Deze zitten op een stkker die naar je gelijkrichter/spanningsregelaar gaan.

Deze stekker los trekken en dan gaan meten welke spanning er op die 3 draden staan.

Deze metingen moeten gebeuren met draaiende motor en boven de 3000 t/min. Voor draad mag je ook contact van de stekker lezen.
De schakelaar op de meter 2 klikken rechtsom draaien ( 200 V ~), 1 pen op één draad (1) en de tweede pen op de volgende draad (2) zetten. Je moet nu een wisselspanning aflezen die boven de 30 V uitkomt. Als dit gemeten is de meetpen op (1) laten zitten en dan op de derde draad (3) de andere meetpen zetten. Je moet nu dezelfde waarde meten als hiervoor. Nu pen op draad (1) losnemen en op draad (2) zetten. Weer moet je dezelfde waarde meten. Als deze drie waarden boven de hiervoor genoemde 30 V uitkomen is in ieder geval je dynamo in orde.

Nu is het de beurt aan de gelijkstroomkant. Als eerste de meter vanuit de uit-stand twee klikken naar links draaien (200 V =).

Uit het bedradingsschema is af te lezen welke twee draden de geregelde gelijkspanning hebben. Je kan ook op de polen van de accu meten.

Bij stilstaande motor moet bij een volle accu de spanning ongeveer 12,8 V zijn. Als hij net is opgeladen zal dat iets meer zijn. De meter op de accu laten zitten.
Nu de motor starten. De spanning zal behoorlijk dalen en bij stationair toerental onder de 12,8 V uitkomen. Toerental langzaam verhogen en bij 3000 t/min moet de spanning dan in de buurt van de 13,5 V komen. Dit mag ook iets hoger zijn.

Krijg je afwijkende waarden of stijgt de spanning niet bij toenemend toerental dan is je gelijkrichter/spanningsregelaar dood.

Verder is er als eerste topic hier een <How-To> waar ook nog aanwijzingen gegeven worden.
 
ga dan eerst een meten of de dynamo spanning levert. zo ja regelaar kapot. Zo heel ingewikkeld is dat niet

Haha, dat is het hem nou. Hoe doe ik dat. Ik weet hoe de spanning meet over bijvoorbeeld de accu. Dan zet ik hem op 20 bij de linkse schaalverdeling maar of dit wissel of gelijk is...
 
Heb je een bedradingsschema van jouw motorfiets ?

Uit je dynamo komen ten minste 3 draden, due waarschijnlijk dezelfde kleur zullen hebben. Deze zitten op een stkker die naar je gelijkrichter/spanningsregelaar gaan.

Deze stekker los trekken en dan gaan meten welke spanning er op die 3 draden staan.

Deze metingen moeten gebeuren met draaiende motor en boven de 3000 t/min. Voor draad mag je ook contact van de stekker lezen.
De schakelaar op de meter 2 klikken rechtsom draaien ( 200 V ~), 1 pen op één draad (1) en de tweede pen op de volgende draad (2) zetten. Je moet nu een wisselspanning aflezen die boven de 30 V uitkomt. Als dit gemeten is de meetpen op (1) laten zitten en dan op de derde draad (3) de andere meetpen zetten. Je moet nu dezelfde waarde meten als hiervoor. Nu pen op draad (1) losnemen en op draad (2) zetten. Weer moet je dezelfde waarde meten. Als deze drie waarden boven de hiervoor genoemde 30 V uitkomen is in ieder geval je dynamo in orde.

Nu is het de beurt aan de gelijkstroomkant. Als eerste de meter vanuit de uit-stand twee klikken naar links draaien (200 V =).

Uit het bedradingsschema is af te lezen welke twee draden de geregelde gelijkspanning hebben. Je kan ook op de polen van de accu meten.

Bij stilstaande motor moet bij een volle accu de spanning ongeveer 12,8 V zijn. Als hij net is opgeladen zal dat iets meer zijn. De meter op de accu laten zitten.
Nu de motor starten. De spanning zal behoorlijk dalen en bij stationair toerental onder de 12,8 V uitkomen. Toerental langzaam verhogen en bij 3000 t/min moet de spanning dan in de buurt van de 13,5 V komen. Dit mag ook iets hoger zijn.

Krijg je afwijkende waarden of stijgt de spanning niet bij toenemend toerental dan is je gelijkrichter/spanningsregelaar dood.

Verder is er als eerste topic hier een <How-To> waar ook nog aanwijzingen gegeven worden.

Helemaal super! Dit ga ik proberen. Deze info sla ik op.
 
Ik zou beginnen met de accu op te laden.
Zelfs als de regelaar de accu niet bijlaad mag de spanning tijdens lopen niet onder 12 volt komen als je accu goed is.
 
Natuurlijk wel, de motor trekt de accu leeg...
Dat snap ik, ik bedoel om te meten.
Je moet de accu eerst laden en dan pas de laadspanning gaan controleren.
Als je accu geladen is mag de spanning niet onder 12 volt komen.
Dan bedoel ik tijdens meten, niet na een half uur of langer rijden.
 
Het probleem is gevonden. Een kapotte spanningsregelaar, het mooie is dat ik deze gloedje nieuw heb gekocht...

Edit: de accu is niet volledig opgeladen en zit rond de 9,5 volt. Dit moet toch niets uitmaken voor de laadspanning?
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is gevonden. Een kapotte spanningsregelaar, het mooie is dat ik deze gloedje nieuw heb gekocht...

Edit: de accu is niet volledig opgeladen en zit rond de 9,5 volt. Dit moet toch niets uitmaken voor de laadspanning?
Hoe kan je een 12 volt accu opladen tot 9,5 volt?
Als de accu goed is heb je binnen enkele minuten weer 12 volt of meer.;
Zoniet dan is de accu kapot.
 
Hij is ook 12 volt geweest maar aangezien hij minder spanning had na een tijdje frotten met de spanningsregelaar etc was er minder spanning. Daarom 9,5 volt. Accu is gewoon goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan