Cross-over
Die hard MF'er
- 5 apr 2006
- 785
- 0
Vandaag was dus de bedoeling om een stukje te gaan rijden maar helaas... Weer accu problemen.
Accu opgeladen en gewoon gestart. Helm etc op en even later valt de CB gewoon uit, spanning weg. Dus weer lader erbij gepakt en hij start weer zonder problemen.
Gisteren op het einde van de middag begon het met uitvallen door verlies van spanning. Nu ben ik geen ster op het gebied van elektronica maar het zit duidelijk in de spanningsregelaar of dynamo.
Spanning loopt af wanneer contact aan staat en ook wanneer de motor loopt. Dit is allemaal te verklaren aangezien de ontsteking op spanning moet staan en dus verbruikt. Tijdens stationair draaien zou er geen afname van spanning meer moeten zijn maar toename omdat hij dan moet laden op iets meer dan 12 volt maar dat is niet het geval. De spanning blijft gelijk/neemt zachtjes aan af (8 à 9 volt).
Ik begin dus meer de dynamo te verdenken dat hij is overleden. Nu wil ik dat bevestigen maar ik weet niet hoe ik die moet doormeten. Iemand een tip bij het gebruik van de hieronder staande multimeter.
Accu opgeladen en gewoon gestart. Helm etc op en even later valt de CB gewoon uit, spanning weg. Dus weer lader erbij gepakt en hij start weer zonder problemen.
Gisteren op het einde van de middag begon het met uitvallen door verlies van spanning. Nu ben ik geen ster op het gebied van elektronica maar het zit duidelijk in de spanningsregelaar of dynamo.
Spanning loopt af wanneer contact aan staat en ook wanneer de motor loopt. Dit is allemaal te verklaren aangezien de ontsteking op spanning moet staan en dus verbruikt. Tijdens stationair draaien zou er geen afname van spanning meer moeten zijn maar toename omdat hij dan moet laden op iets meer dan 12 volt maar dat is niet het geval. De spanning blijft gelijk/neemt zachtjes aan af (8 à 9 volt).
Ik begin dus meer de dynamo te verdenken dat hij is overleden. Nu wil ik dat bevestigen maar ik weet niet hoe ik die moet doormeten. Iemand een tip bij het gebruik van de hieronder staande multimeter.