Dynamo of Spanningsregelaar?

Baasm

MF veteraan
20 feb 2009
8.357
0
Beste mede forum-gebruikers,

Ik heb een Honda VFR800FI en ik heb een probleem dat de accu leeg raakt tijdens het rijden. De motor begon te hikken en onregelmatig te lopen. Met de verlichting uit is dit niet zo.

Nieuwe accu geplaatst en aan de lader gehad. Gister een stuk gereden (met verlichting aan) en toen was de accu weer leeg na 2,5 uur rijden. Ben zojuist naar mijn autogarage gereden en de voltmeter op de accu gezet. De accu heeft aan de lader gezeten vannacht.

Accuspanning met motor uit is 13.0V. Tijdens draaien op 5000tpm 13,9V met verlichting uit. Met verlichting aan meet ik 12.1V.....

Het rare is dat ik gister ook nog een stuk heb gereden met verlichting uit. En de accu was nog steeds leeg.

Nu de vraag wat moet ik vervangen? De spanningsregelaar of Dynamo...
 
Accuspanning met motor uit is 13.0V. Tijdens draaien op 5000tpm 13,9V met verlichting uit. Met verlichting aan meet ik 12.1V.....

Het rare is dat ik gister ook nog een stuk heb gereden met verlichting uit. En de accu was nog steeds leeg.

En waren deze waarden bij zowel koude als warme motor? Want een warme spanningsregelaar kan raar doen.
Maar dat gezegd hebbende, het is een Honda, dus allebei hebben goede kans stuk te zijn. Doormeten dus.

how to - accu en laadsysteem controleren.
 
Als het een 800 fi is, is meestal de sr stuk, bij een vtec meestal de stator. Trek de stekker van de sr af en meet met een voltmeter in wisselspanning stand hoeveel volt er bij draaiende motor op de gele draden staat die uit het blok komt. Tussen elk van de 3 draden moet bij 5000 rpm 50 a 60 volt staan
 
En waren deze waarden bij zowel koude als warme motor? Want een warme spanningsregelaar kan raar doen.
Maar dat gezegd hebbende, het is een Honda, dus allebei hebben goede kans stuk te zijn. Doormeten dus.

how to - accu en laadsysteem controleren.

Dit was met koude motor. Bedankt voor je reactie.

Als het een 800 fi is, is meestal de sr stuk, bij een vtec meestal de stator. Trek de stekker van de sr af en meet met een voltmeter in wisselspanning stand hoeveel volt er bij draaiende motor op de gele draden staat die uit het blok komt. Tussen elk van de 3 draden moet bij 5000 rpm 50 a 60 volt staan

Okey duidelijk, ga ik proberen. Bedankt
 
Ik heb een paar jaar geleden dezelfde zoektocht gehad met een R6. Niet alles is nog glashelder maar alle beetjes helpen lijkt me..

Zelf had ik een nieuwe accu gekocht want ik had dezelfde problemen en ging voor het gemak uit van de accu. De verkoper zei meteen weet je zeker dat het je accu is waar ik volmondig Ja op zei, eenmaal thuis dacht ik pas weet ik dat wel zeker, slim maarja.

Na een google zoektocht en met de nieuwe accu erin ben ik gaan meten op de accupolen zelf. Die met draaiende motor rond de 14v zou moeten zijn, ook met grootverbruikers..
Is hij hoger is het verstandig aan je regelaar te denken is hij lager is de kans groter dat de stator het probleem is.

Stator is zoals hierboven stond via de stekker door te meten, daarnaast kun je ook de weerstand onderling ervan nog meten. (Diezelfde 3 gele draden als vroembert aangaf) als deze afwijken is er sluiting in je stator windingen.
 
Ik heb een paar jaar geleden dezelfde zoektocht gehad met een R6. Niet alles is nog glashelder maar alle beetjes helpen lijkt me..

Zelf had ik een nieuwe accu gekocht want ik had dezelfde problemen en ging voor het gemak uit van de accu. De verkoper zei meteen weet je zeker dat het je accu is waar ik volmondig Ja op zei, eenmaal thuis dacht ik pas weet ik dat wel zeker, slim maarja.

Na een google zoektocht en met de nieuwe accu erin ben ik gaan meten op de accupolen zelf. Die met draaiende motor rond de 14v zou moeten zijn, ook met grootverbruikers..
Is hij hoger is het verstandig aan je regelaar te denken is hij lager is de kans groter dat de stator het probleem is.

Stator is zoals hierboven stond via de stekker door te meten, daarnaast kun je ook de weerstand onderling ervan nog meten. (Diezelfde 3 gele draden als vroembert aangaf) als deze afwijken is er sluiting in je stator windingen.

Bedankt voor je uitleg. Ik zal dit weekend als ik tijd heb de dynamo voltages meten.
 
Bedankt jongens voor de goede tips. Ik heb zojuist de Dynamo doorgemeten. De drie gele draden onderling 0,6 Ohm en ook de massa meting was goed. Stationair 18V op de 3 fases en op 5000tpm ongeveer 65V per draad. Allemaal gelijk ongeveer. Dus de dynamo lijkt goed te functioneren.

Ook de SR doorgemeten met de diode setting en daar krijg ik op 1 van de 3 fases een andere meting. Ik heb youtube erbij gehad. Ook erg makkelijk zo. Verder leken alle stekker en draden in goede staat te zijn.

Ik ga een SR bestellen. Thanks all :t
 
De dynamo van mijn BMW F800R laad niet meer bij, een vriend wil dit voor mij repareren, weet iemand of je hier gemakkelijk bij kunt komen? en of er explosie tekeningen zijn van motoren
Een dynamo hoeft niet bij te laden, dat doet je accu met de stroom gekregen vanaf de dynamo.....

Maar hier is je tekening;
full
 
Bedankt jongens voor de goede tips. Ik heb zojuist de Dynamo doorgemeten. De drie gele draden onderling 0,6 Ohm en ook de massa meting was goed. Stationair 18V op de 3 fases en op 5000tpm ongeveer 65V per draad. Allemaal gelijk ongeveer. Dus de dynamo lijkt goed te functioneren.

Ook de SR doorgemeten met de diode setting en daar krijg ik op 1 van de 3 fases een andere meting. Ik heb youtube erbij gehad. Ook erg makkelijk zo. Verder leken alle stekker en draden in goede staat te zijn.

Ik ga een SR bestellen. Thanks all :t


Als je met technische vragen zit over je vfr, kan je ook terecht op het vfroc.nl forum, daar zit flink wat kennis.
 
De dynamo van mijn BMW F800R laad niet meer bij, een vriend wil dit voor mij repareren, weet iemand of je hier gemakkelijk bij kunt komen? en of er explosie tekeningen zijn van motoren
Ten eerste kaap je een topic, dat is niet heel netjes.
Ten tweede, wat is je probleem? Bij de oude F-jes fikt meestal de spanningsregelaar uit, dat is een kwestie van een nieuwe er in prikken. Het bestellen duurt dan het langst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan