Dynamo spanningsregelaar accu?

PsYchon

MF'er
8 aug 2006
79
0
Eibergen
Ik reed gister een stukje rond, en toen de benzine op was heb ik hem op reserve gedraait onder het rijden en dat ging goed. Kun nog een stukje rijden tot mijn snelheidsmeter ineens niet meer ging functioneren en een kilometer verderop viel de hele motor uit.
De verlichting op het dashboard branden heel zwakjes.
Heb heel even stil gestaan met de motor en hem daarna aangelopen omdat de electrische start erg zwak klonk.

Nu rijd hij verder goed, alleen electrisch is hij niet in orde.

Als hij stationair draait geeft hij 11volt en met redelijk wat toeren 11,8volt

Kan iemand mij vertellen of dit een probleem van de spanningsregelaar of dynamo is?
 
Dat voltage is te laag natuurlijk. Moet 12 zijn als de motor uit is. En +- 14V bij 5000 toeren.

Ik heb laats ook problemen gehad met mn electronica (suzuki SRAD), bij mij was het de accu maar bij jou waarschijnlijk niet. Wat voor motor heb je zelf?

Je kan als het goed is ergens de stekker van je dynamo los halen, bij japanse motoren zijn dat 3 (gele) draden.
- Over de draden onderling moet je dan de weerstand en het voltage meten.
- Bij de weerstand ook alle draden meten op aarde.

Op aarde moet hij niks geven. En alle andere waardes moeten dus 3x gelijk zijn. Als ze gelijk zijn weet je dat je dynamo in ieder geval goed is.
 
Laatst bewerkt:
Dat voltage is te laag natuurlijk. Moet 12 zijn als de motor uit is. En +- 14V bij 5000 toeren.

Ik heb laats ook problemen gehad met mn electronica (suzuki SRAD), bij mij was het de accu maar bij jou waarschijnlijk niet. Wat voor motor heb je zelf?

Je kan als het goed is ergens de stekker van je dynamo los halen, bij japanse motoren zijn dat 3 (gele) draden.
- Over de draden onderling moet je dan de weerstand en het voltage meten.
- Bij de weerstand ook alle draden meten op aarde.

Op aarde moet hij niks geven. En alle andere waardes moeten dus 3x gelijk zijn. Als ze gelijk zijn weet je dat je dynamo in ieder geval goed is.


Ik heb een honda fireblade tiger 900 rr uit 94
 
accu.jpg


Uit het how to topic hier op MF. ;)
 
[afbeelding]

Uit het how to topic hier op MF. ;)

Oeps, niet gezien :0

Maar ben al bezig geweest om het 1 en ander te demonteren. En beland als eerst bij de spanningsregelaar. Dat ding stinkt echt verbrand de onderkant is iets losgescheurd (het gaat hier om een immitatiemodel van vorig jaar met koelribben)

En ga nu de gele draden eens proberen door te meten, hebben jullie een goedkoop adresje voor spanningregelaars?
 
Staan ze om bekend die blades (slechte spanningsregelaar)

Misschien niet goedkoop, maar wel goed lijkt me:
Carmo Electronics - Motorbike parts or electronics
Beter dan een 2ehands voor 75 euro.


Al diverse malen door mij hier aangegeven, maar motorrijders.....Carmo is goed , maar duur. Dezelfde delen kun je beter bestellen bij de importeur Siccama. Die is importeur van de Electrex regelaars en dynamo's en laten dat nu dezelfde zijn die Carmo levert. Alleen bij Siccama een stuk goedkoper. Ik heb ook bij beide besteld. En nee, ik heb niets met Siccama, niets met Carmo en werk er niet en wil dat graag zo houden. Maar carmo is gewoon duur. En Siccama met deze dingen niet. Rest weet ik niet.
 
Ja dat meet ik tussen de gele draden, maar op welk bereik kan ik de meter dan het beste zetten?
Op de laagste stand, bij de jouwe waarschijnlijk 200 ohm bereik.
meet telkens tussen 2 van de drie gele draden zonder dat de dynamo is aangesloten op de regelaar.
Ik weet de exacte waarden niet prcies maar volgens mij moet je onder 2 ohm meten.
Kijk eerst een als je de pennen tegen elkaar houd.
De weerstand die je dan meet moet je eraf trekken want dat is de weerstand van de meetsnoeren
 
Laatst bewerkt:
Is denk ik iets mis gegaan met de vorige meeting, maar nu meet ik tussen alle gele draden een weerstand van 5,4 Ohm

Is dit een goed teken zodat alleen de spanningsregelaar stuk is?
Wat meet je als je de pennen tegen elkaar houd ?
Ik weet niet wat je precies moet meten maar 5.4 lijkt mij nog steeds erg veel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
PS trek die steker ff los onder je zadel met die drie gele draden en meet de wisselspanningen onderling stationair zullen ze 30 volt aangeven maar met 5 K een volt of 65 a 70 .
 
type bij zoeken even spanninregelaar en honda in en je krijgt meerdere topics over dit euvel. Daar geven ze ook advies over hoe je het de volgende keer kunt vermijden, met fans en koelribben uit computers enzo.
Ken een Honda spanningsregelaar die ruim 20 jaar meeging, de vervangingsregelaar met koelribben ongeveer een maand. _O-
 
Maar op diezelfde manier kan je hem ook op weerstand meten als ie dus uit staat. Dit had je al gedaan, maar was wat mis gegaan zei je. (hierbij dus motor uit)
Dan ook elke draad even meten samen met het frame (goede kale/geleidende plek), hierbij mag hij niks geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan