dynamo stuk of niet ?

masceline

MF veteraan
6 mrt 2009
1.155
0
Wanroij
ik heb al de topic "how to do " gelezen over het nameten van dynamo , maar ik snap iets niet


als ik de motor start , en ik de stekker los heb van de dynamo die naar je SP loopt al loopt ie op een wat zwakkere accu heeft dat toch niets te maken met de uitput van je dynamo?

ik heb hem stationair gemeten met een inderdaad wat zwakkere accu en de voltage die mijn meter aangaf op stand acv was alle drie de uitgangen tussen 16 en 17 voltage

is mijn dynoma nou wel of niet stuk ?

cheers ted
 
Welk merk/model/bj? Ik gok er op dat in het wphb staat welke waardes (en bij welk toerental ongeveer) je zou moeten meten.

In de how to staat, eeh, hoe je dat moet doen :')
 
lijkt me niet verkeerd , weet niet wat de juiste waardes moeten zijn voor jouw suzuki maar dat staat vast wel in je WPH . Maar waarom denk je dat je dynamo kapot is ?
Welke gelijkspanning meet je met de dynamo stekker weer aangesloten over de accu polen heen zou moeten zijn, met motor uit 12,6 volt en stationair lopen 13, xx volt en bij 4000 of hoger een volt of 14,xx .
 
Laatst bewerkt:
heb net opnieuw gestart en de accu loopt nu niet leeg tijdens het rijden .

als ie loopt blijft ie wel hangen rond de 11.40 volt wat natuurlijk te weinig is.

en als ik hem uit zet en start zakt ie dus terug naar de 9 volt en als ie loopt komt ie weer naar die 11.40 volt

nieuwe accu zit erin ... toch een slechte accu ( je weet wel die ene op de zoveel )?
 
lijkt me niet verkeerd , weet niet wat de juiste waardes moeten zijn voor jouw suzuki maar dat staat vast wel in je WPH . Maar waarom denk je dat je dynamo kapot is ?
Welke gelijkspanning meet je met de dynamo stekker weer aangesloten over de accu polen heen zou moeten zijn, met motor uit 12,6 volt en stationair lopen 13, xx volt en bij 4000 of hoger een volt of 14,xx .


de accu heeft een nacht op de druppel lader gelegen en gaf neit meer aan als die 11.40 volt

en zoals hier boven vermeld loopt ie niet op op een lopende motor
 
Hmmm, zou kunnen.

Nu weet je ongeveer zeker dat je dynamo goed is. Nu moet je de SR goed nameten.

En doe dat dan voordat je weer een nieuwe accu plaatst.
 
Welke gelijk spanning geeft de accu aan met de min accu pool los van de accu ? Dus gewoon los van de motor ? Moet zeker 12,6 volt aanwijzen !
 
Laatst bewerkt:
Dan is of je accu verrot of je lader niet ok , je kunt de accu doorlaten meten door de lokale motorboer .
Een goed vol opgeladen accu geeft minstens 12,6 volt .
Het zou kunnen zijn dat 1 accu cel defekt is .
 
Laatst bewerkt:
een druppel lader als je de stekker los trekt en je meet dan de twee uitgangen geeft deze ook 11.50 volt aan

is dit goed of slecht of heeft het te maken met welke snelheid hij de accu wil vol gooien?
 
Welke druppellader heb je ? een optimate ? of zo`n dingetje van de gamma ?

Ik denk dat de druppellader z`n werk niet goed doet aangezien je een nieuwe accu gekocht hebt . Maar om het zeker te weten kun je de accu door laten testen bij de lokale motorboer.
 
Laatst bewerkt:
OK dat zijn goede dingen , weet niet wat de spanning is onbelast van zo`n optimate aangezien deze intelligent zijn . Maar belast op de accu moet je met de multimeter een oplopende spanning zien . dus beginnend bij 12,6 volt oplopend naar 14,2 volt en dan geeft de optimate een groen lampje. Blijft deze op 11,4 volt staan dan vermoed ik je optimate die niet goed werkt.


PS je motor is in orde.
 
Laatst bewerkt:
hij loopt wel op maar de waardes die de polen van de accu aan geven ligt op 11,80 nu en een minut later geeft ie 11,81 aan en zo heel rustig oplopend nu

weet alleen niet wat ie nu gaat doen al ie een paar uur staat.
en als ik de stekker beweeg gaat ie een beetje raar doen met de lampen

van rood naar orange dan de test en valt dan weg.
beweeg ik weer iets dan gaat ie weer naar orange en blijft ook zo als ik ervan af blijf.

misschien is ie ook wel niet goed.

dat neemt echter niet weg dat mijn nieuwe volle accu leeg is gelopen toen ik naar assen wourijden dit weekend en toen uitviel.dus erligt een probleem bij de motor

ga morgen mijn accu wel door laten meten.
 
Laat idd je accu doormeten dan kun je dit uitsluiten. Is het een ondoorzichtige accu ?
Een onderhoudsvrije ? Door je melding dat deze is leeggelopen tijdens assen zou het ook nog zou kunnen zijn dat bijna het zuur er uit is gegaan door een defekte spanningsregelaar die >15 volt heeft staan doorgeven .
Accu komt in een gasontladingstoestand en wordt heet en verdampt het zuur .
 
Laatst bewerkt:
De accu word erg heet en het zuur zet zich om in een knalgas wat verdampt via de ontluchting van de accu. Je melding dat de accu leeggelopen was tijdens de rit naar de TT geeft al aan dat er iets is met het laadsysteem. Maar een "nieuwe "rotte accu kan net zo goed . Kun je niet ff een andere accu lenen ? Om de gelijkspannings metingen opnieuw te doen ?
 
als de accu rot is , laad ie dan nog wel of niet op ?

we zijn een uur verder en nu staat ie op 12.07 volt ,en laad verder
vanovand nog even checken.

nog een vraag :
als de sr op een plek zit waar weinig wind komt kan ie dan te heet worden? en wat kunnen dan de symptomen zijn?
 
Ik gok er op dat je lader slecht is, en dat je accu nu 'aan het herstellen' is.

Een SR kan erg heet worden en daar ook aan kapot gaan. Symptomen zijn legio: te hoge laadspanning, te lage laadspanning, geen laadspanning, sterk fluctuerende spanning...

Pak eens een andere lader.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hij zou bij zo`n lege accu behoorlijk lang op de optimate moeten staan.
Morgenochtend zou de accu goed moeten zijn mits de accu ok is en het groene ok lampje van de optimate moeten branden.

Over de regelaar het ligt eraan bij bv m`n fireblade zat een hele slechte regelaar op die bloedheet werd , deze vervangen voor 1 met dikke koelribben door de openingen in de kap stroomt dan koele lucht langs de ribben die de regelaar afkoelt . Zelf nog een koelblok erachter gemonteerd en nu blijft de regelaar lauw warm . Weet niet wat voor regelaar en welk type er bij jouw motor opzit standaard . Maar een defekte regelaar geeft vaak hoge spanningen af >15 volt , kan aan de binnenzijde gietsel verbrand eruit zien door elektronika wat ontploft is of ongecontroleerd werkt . Of bedrading wat totaal afgefikt is door overgangsweerstanden die gecreeerd worden in stekkers door vuile contacten en het inbranden hiervan.
 
Laatst bewerkt:
het probleem is niet de optimate lader .
die vind ik niet interresant

er is van de week een nieuwe accu erin gegaan en die is uit eindelijk leeg gelopen tot een voltage onder de 10 volt waardoor mijn motor niet meer liep.


maar fijn om te weten dat een te hete sr laad spanning problemen krijgt als ie te heet is.

morgen naar de motor zaak om de accu en de sr te laten door meten en hopen dat het 1 avn de twee is zodat ik het kan maken

tis de mooi weer om hem te lang stil te hebben staan...toch

alvast bedankt in zoverre

cheers ted
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan