dynamo vervangen TL 1000s

TL vrouw

Rookie
19 aug 2004
14
0
ovezande
hallo motorvrienden,

Wie kan mij simpel uitleggen hoe ik m'n dynamo moet vervangen, en of dit wel te doen is...!!!

Dat hij kapot is is zo goed als zeker want de accu en spannings regelaar zijn vervangen maar de laadstroom bij 2500 tpm is 13,2 te weinig dus.
 
hoi
1; ik heb de wissel spanning gemeten op de drie gele draaden van m'n dynamo ;
57, 57, 55, dit is dan toch goed/niet kapot

2; ook heb ik gekeken of er stroom lekt door te meten tussen + - met de plus pool los de meter gaf o,o aan maar deze stond nog wel op DC, oke ?

3; De + en - draden meten die van m'n regelaar naar m'n accu gaan ( ivm spannings verlies ) snap ik weer even niet. welke stand de meter en hoe meten ?

4; Verder is me nog opgevallen dat waneer de motor stationair loopt de laadstroom 13,8 is en bij 3000tpm terug zakt naar 13,2

1 Heb je AC of DC gemeten? (ik had het gisterenavond verkeerd getypt)

2 De meter moet dan op Amperes staan. Niet aan te raden voor een leek.

3 meter in stand DC en de kijken of er spanningsverschil staat over het stuk dat je meet. Als er spannings verschil is heb je teveel weerstand op dat stuk draad/ aansluiting.

4 Het lijkt erop dat je een probleempje met te hoge weerstand hebt. Dir kun je alleen meten door spanningsverschil te meten.
 
kijk je aansluitingen na op corrosie dit geeft spanningsverlies aangezien de weerstand toeneemt bij vervuiling. Dynamo is goed aangezien de spanningen ok zijn
mijn vrouw is blond en errug slim hoor!
 
1 Heb je AC of DC gemeten? (ik had het gisterenavond verkeerd getypt)

2 De meter moet dan op Amperes staan. Niet aan te raden voor een leek.

3 meter in stand DC en de kijken of er spanningsverschil staat over het stuk dat je meet. Als er spannings verschil is heb je teveel weerstand op dat stuk draad/ aansluiting.

4 Het lijkt erop dat je een probleempje met te hoge weerstand hebt. Dir kun je alleen meten door spanningsverschil te meten.

Daar ben ik weer en heb gemeten ;

multimeter tussen de rode draad naar de spanningsregelaar/zwarte op de -pool accu
dit was 12,89 deze meting ook met de andere rode draad en de zwartwitte draden allemaal 12,89 dit is ook wat de accu zelf geeft. ( vol geeft de accu 13,5 aan maar door al het starten is hij nu al iets terug gelopen )

de draad van de min pool accu zit goed vast aan het frame.

accu motor uit ; 12,89
accu motor uit met licht ; 12,70
accu motor starten ; 10,99
accu motor stationair ; 13,6 met of zonder licht geen verschil maar loopt wel langzaam terug.

hoe nu verder ? ik ben bang dat ik er niet uit ga komen, ik snap ook de balle niet van elecktrisch??!!
 
De motor staat nu ongeveer 1,5 week in de schuur en start prima dat is een feit de laatste keer dat ik er op gereden heb naar m'n werk starte hij niet meer toen ik naar huis ging. startkabels er op 50 km gereden en thuis startte hij nog zo'n 4 keer en toen had hij te weinig prik misschien is 50 km rijden niet voldoende voor een volle accu.
toen heb ik de accu opgeladen en ben ik naar dit forum gegaan en gaan meten.
Misschien moet ik de kappen er weer op monteren en gaan rijden is het verstandig dat ik de accu dan meet na een ritje of heb je een andere tip ?
 
Een accu die deels leeg is laad je inderdaad niet vol met 50 kilometer rijden.
Heb je geen druppellader om er op aan te sluiten als je weinig rijdt?
Van stilstaan gaan ze juist kapot, niet van dagelijks gebruik (daarom gaan auto accu's over het algemaan jaren mee terwijl de gemiddelde motoraccu na 3 jaar overleden is)
Met je laadspanning is niks mis, gewoon meer rijden is de remedie denk ik?
 
hmmm, lekspanning tewijl ie uit staat kan ook een oorzaak zijn.
ik heb er nog nooit problemen mee gehad gelukkig.
weerstand meten van plusdraad accu (wel losgenomen) naar min aansluiting, kun je zien of er ergens stroom lekt . .

Hee,
Hoe kan ik dit zien dan?, loopt de weerstand dan op tot oneindig ofzo ?

Als ik dit nu meet, (kabels losgekoppeld), dan krijg ik dezelfde uitlezing als wanneer ik de pennetjes in de lucht hou ?
Ik heb laatst problemen gehad met mijn spanning op de benzine pomp, deze viel weg zogauw die geschakeld werd naar de benzine pomp. Ik heb daarvoor een nieuwe draad getrokken naar het benzine pomp relais als snelle oplossing. Maar ik zoek nog steeds de oorzaak.
Verder heb ik vandaag een stukje gereden, geen probleem stoppen-starten. Totdat ik een stukje met licht had gereden. Stoppen , 2 omwentelingen en ... plat.

Dus ik zoek het nu ook in die hoek
 
Laatst bewerkt:
:? ..tja .. dat denk ik ook.


maaruh als ik dus de weerstand meet van de kabelboom ,met de accu losgekoppeld (dus ik ga er even van uit dat de staat van de accu nu niet meeteld). Dan krijg ik dus geen uitlezing. Hoe kan dit ? De motor functioneerd in principe normaal, alleen vermoed ik wel een lekje ergens.
 
Weerstand meten van de kabelboom??????????
Als je denkt ergens een lekstroom te hebben moet je met een ampère meter in serie meten tussen je pluspool van je accu en de losgenomen plusdraad, zo zie je wat er aan stroom verbruikt wordt als je de motor niet op kontakt hebt staan.
STROOM MEET JE IN SERIE DUS NIET PARALEL>>>>OPPASSEN AUB!
 
Terug
Bovenaan Onderaan