Dynamo vervangen

mike_79

MF'er
16 apr 2012
37
0
Maassluis
Ik heb mijn oude dynamo van mijn Honda VTR SP1 eruit gehaald omdat mijn motortje niet emer goed wilde opladen ..
Heb ook een vervanger klaar liggen om erweer op te zetten ...

Maar ik loop tegen 2 vraagstukken aan:

Moet ik alles binnen het motorblok met loctite vastzetten of allen met in het instructieboek opgegeven koppel ?

Er zitten aan de binnenkant 3 tandwielen waavan er 2 losvielen bij het verwijderen van het deksel. Deze zitten inmiddels weer terug op hun plekje ... Maar weet iemand of dat deze 3 tandwielen op elke positie terug mogen of dat er misschien bepaalde dingen in balans staan of op timing gaan ?
 
Ik heb mijn oude dynamo van mijn Honda VTR SP1 eruit gehaald omdat mijn motortje niet emer goed wilde opladen ..
Heb ook een vervanger klaar liggen om erweer op te zetten ...

Maar ik loop tegen 2 vraagstukken aan:

Moet ik alles binnen het motorblok met loctite vastzetten of allen met in het instructieboek opgegeven koppel ?

Er zitten aan de binnenkant 3 tandwielen waavan er 2 losvielen bij het verwijderen van het deksel. Deze zitten inmiddels weer terug op hun plekje ... Maar weet iemand of dat deze 3 tandwielen op elke positie terug mogen of dat er misschien bepaalde dingen in balans staan of op timing gaan ?
als je het volgens handboek op koppel zet moet het niet lostrillen

TENZIJ er in het handboek vermeld staat dat er loctite op moet (dan staat er dat meestal ook nadrukkelijk bij vermeld)

zo nee; nergens voor nodig

en van die tandwielen: ik ken die blokken niet, maar waren dat niet misschien tandwielen van de startmotor?

lijkt me niet dat zon blok onderliggende nokkenassen heeft (tis immers geen harley) dus kwa timing zul je weinig kunnen verneuken

kijk even in het handboek waar die tandwielen voor zijn, dan weet je het zo of er een of ander ritueel bij het monteren komt kijken of niet
 
Laatst bewerkt:
De tandwielen die los zaten waren de torque limiter en de starter idle gear ..
Op zich kan ik wel redelijk engels maar wat ik daar van moet maken ?

Koppel begrenzer en niet actieve startversnelling ?
Wellicht als je vertand hebt van motoren dat het wat betekent ...
Bij mij dus niet ;)

Vwb je overige antwoorden : Bedankt!
 
starter idle gear is een overbrenging die 1 kant op vrij loopt (de motor draait sneller dan de startmotor) en de andere kant op blokkeert (zodat de startmotor de motor kan aandrijven)

de torque limiter is vaak iets in de eindaandrijving dat kan dóórslaan als bijv. je kettingwiel geblokkeerd wordt. dan ratelt er iets intern ipv dat de tandwielen naar buiten komen vliegen.

beide tandwielen zijn niet afhankelijk van de exacte positie van terugmonteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan