Dynamo weerstand

Rico-G

Rookie
26 aug 2019
12
0
Goedendag,

Ben nieuw in dit forum, en kon geen sluitend antwoord vinden

Ik heb een Suzuki gsxr 600cc uit 2002
Ik reed een lekker stuk sta bij een maat motor uit 5 min later start die niet startkabels erbij gelijk starten.

Eenmaal thuis ben ik gaan meten dynamo losgekoppeld de 3 fasen gaan meten en allemaal om en nabij de 0.7 OHM.
Motor gestart bij 3500k toeren gaan meten 2draden 85v 1 op95v.
Bij Stationair draaien alle 3 de draden 28v
Maar meet ik nu van de 3 gele draden naar de min van de accu heb ik weer stand van 1.0/0.7 OHM
Accu meet ik 13.1 motor op contact 12.8 eenmaal stationair draaien zit die nog op 12.8 en bij 5k toeren zit die op 13.2

Kan iemand hier iets mee ??
 
geen conclusies trekken over een meting waar je verder niets van weet, zoals met regelaar/gelijkrichter aangesloten of niet ?

want volgens mij heeft hij enkel de interne weerstand van de batterij gemeten ...
 
Je moet de weerstand tussen een gele draad en de metalen kern van de stator meten. Deze moet oneindig hoog zijn. Meet je daar iets anders dan is je stator stuk.
Wel onaangesloten meten.
 
Je moet de weerstand tussen een gele draad en de metalen kern van de stator meten. Deze moet oneindig hoog zijn. Meet je daar iets anders dan is je stator stuk.
Wel onaangesloten meten.
Maar dan moet ik de stator van de motor afschroeven bedoel je ? En in die kap laten zitten en dan niet de spanningsregelaar erop laten ?
 
Ja
Ik weet niet wat een me stator is en de rest begrijp ik nog minder van.
Je meet de weerstand van de wikkelingen naar massa. Geeft je meter iets anders aan dan hij doet wanneer je de pennen los in de lucht houd is de stator stuk.
ik meet op alle 3 de gele draden tegen het blok 0.06 OHM. dus zoals je al zei, helaas de stator stuk
 
Stator bekijken of let vooral de overgang van de dynamo draden op de gele draden misschien is er iets door geschuurd wat nu sluiting tegen massa maakt.
Maar grote kans dat de stator overleden is, hetzij gedeeltelijk of geheel.
Vaak zie je dat de bedrading van de spoeltjes (3x 6 spoelen, 3 fase) dat 1 of meerdere spoelen veel donkerder gekleurd eruit zien tot zwart verbrand.
Bekijk vooral ook je stekkerverbindingen hiervan want daar begint vaak de ellende .
 
Stator bekijken of let vooral de overgang van de dynamo draden op de gele draden misschien is er iets door geschuurd wat nu sluiting tegen massa maakt.
Maar grote kans dat de stator overleden is, hetzij gedeeltelijk of geheel.
Vaak zie je dat de bedrading van de spoeltjes (3x 6 spoelen, 3 fase) dat 1 of meerdere spoelen veel donkerder gekleurd eruit zien tot zwart verbrand.
Bekijk vooral ook je stekkerverbindingen hiervan want daar begint vaak de ellende .
De 3 gele draden uit de dynamo bij de stekkerverbinding zijn wel erg zwart van viezigheid, maar ik zal de deksel ff los maken waar de dynamo achter zit. om het 1 en ander te bekijken is er iets waar ik echt op moet letten bij het losmaken ?
 
894600F2-6092-4856-BE27-F2733C61E5EE.jpeg
Dit is de dynamo
 
In ieder geval zie je 1 verbrandde spoel sowieso dat is 1 fase en aan de andere zijde een verdachte donkere verkleuring van een wikkeling dat is fase 2 . Maw vervanging geboden. Carmo electronics verkoopt ze en zijn vaak verbeterd . Maar de slechte steker verbindingen zijn vaak mede oorzaak , dus kijk deze zeker na op corrosie en verbrandde bekabeling. Spanningsregelaar nog ok ? succes met vernieuwen. 👊. ps zie ik nu een barst in je dynamo deksel ?
 
In ieder geval zie je 1 verbrandde spoel sowieso dat is 1 fase en aan de andere zijde een verdachte donkere verkleuring van een wikkeling dat is fase 2 . Maw vervanging geboden. Carmo electronics verkoopt ze en zijn vaak verbeterd . Maar de slechte steker verbindingen zijn vaak mede oorzaak , dus kijk deze zeker na op corrosie en verbrandde bekabeling. Spanningsregelaar nog ok ? succes met vernieuwen. 👊. ps zie ik nu een barst in je dynamo deksel ?
Ja zit een barst in maar ik zie daar niks van aan de buiten kant. is dit een groot probleem denk je ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan