Dynamoriem spannen

Clank

MF veter aan
25 okt 2016
8.602
6.766
Helmond
Eind jaren 80 heeft Kawasaki een geshopt bij Toyota of een andere blikkenboer en is tot de conclusie gekomen dat een dynamo los boven het blok hoort met een riempje ertussen.

Laat ik net zo'n kawasaki hebben (de GPX750). Laat ik ook net het riempje hebben vervangen en dat vakkundig verkloot hebben. Hij lag er 1 richeltje naast, waardoor na een 2000km dat riempje al is gaan scheuren.

De vraag:
Hoe kan ik er voor zorgen dat dat riempje precies in het juiste richeltje ligt als ik het riempje niet kan zien?
 
Een kwartslag draaien wil ik wel geloven bij een riem van een meter met daarin een recht stuk van 30 cm, echter geloof ik dat niet zo hard bij een dusdanig kleine riem.

db
Klopt, maar met een beetje gevoel kun je er wel wat van maken. Ik kan er alleen niet met mn hand bij komen. Ik denk niemand trouwens.
 
Dan .als ik het was de riem zo afstellen dat de dynamo met niet gaat Slippen .beter iets te los als te strak.
Ja, dat is preceis hetgeen wat ik de vorige keer heb gedaan. Vastzetten op gevoel en als ie slipt -> zeer minimaal een beetje strakker. Net zolang tot ie net niet meer slipt.

en toch is dat een zeer goede uitgangspositie : hoe langer de afstand tussen poelies, hoe strakker de riem gespannen moet zijn.
Bij auto's heb ik dat aangeleerd ja. Alleen kan ik er in dit geval echt niet bij.

1586326650927.png

Hier zit de dynamo. Er boven zit de luchtfilterbak en zit er een kapje overheen. De riem loopt naar onder meteen naar het blok waar de poelie in het midden zit. Is dus niet bij te komen met de hand.
 
Maat riem staat op de riem
H4 18 190
H4 betekend 4 groeven
18 mm is breedte
190 omtrek (lengte )
Riem is te strak gemonteerd
Juiste riem spanning , Is als in het midden de van de twee poelie de riem nog goed een vierde kunt verdraaien (torsie)

Bijna goed, hij heeft 5 groeven ipv 4.
En het profiel is PJ, de code 5PJ290 duidt de riem aan.


De code HL 18 061 staat voor de batch.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan